Hyvänen aika - miten tuota Mika Suojasta voisi auttaa!!
Siis käsittääkseni seurakunnilla on tarjota tilapäismajoituksia...
Mitä voisimme tehdä!!
Kommentit (78)
Asunnot ovat kyllä Suomessa mielettömän hintaisia. Esimerkiksi täällä Kelan mukaan kohtuuhintainen vuokra-asunto on alle 350€ hintainen, mutta oikeasti tekee tiukkaa löytää jo 450€ hintainen asunto. Mielelläni asuisin mahdollisimman halvalla, mutta käytännössä ei onnistu. Mutta joo, eiköhän kuitenkin ole olemassa halvempia asuinpaikkoja kuin Turku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mitään soluasuntoa löytyisi? Mihun rahat kuluvat? Onko velkoja?
Esim. ruoka, vaatteet, bussiliput, varastovuokra, lääkkeet, uimahallimaksu...
Hän kirjoittaa myös tieteellisiä artikkeleita ja saattaa olla menoja siitäkin.
"Suojanen kulki viime talven samoissa vaatteissa. Niin käy myös tänä vuonna.
– Uskon, että tämä koskee monia asunnottomia. Käytämme vaatteita niin kauan, että ne on heitettävä roskiin. Viime talvena vaihdoin vain sukkia.
Peseytyminen on talvisaikaan haastavaa. Hampaat jäävät monesti pesemättä.
– Se on ongelma, miten saan pidettyä jalat puhtaana, ettei tule sientä. Myös hiukset ovat ongelma."
---
"Välillä Suojanen käy uimassa ja peseytymässä uimahalleissa, mutta nyt rahatilanne on tiukka. Käytössä on alle 500 euroa kuukaudessa. Sen summan Suojanen saa, koska on työtön.
– Yritän säästää siitä osan, mutta vaikeaa on."
---
"Ruokaa Suojanen ostaa kaupoista ja kolmesti viikossa ruokajonosta. Hänellä ei ole juuri koskaan rahaa lämpimään ateriaan.
Enimmäkseen hän syö kasviksia ja hedelmiä. Joka päivä hän pystyy ostamaan myös parisen kuppia kahvia.
– Hampurilaisiin tai pikaruokaan ylipäätään ei ole varaa. Se on liian kallista."
---
Siinä vastauksia. Itsekin ihmettelen, että mihin rahat kuluvat... (eri vastaaja)
Kannattaisiko vaikka vallata jokin asumaton talo ja yrittää elellä siellä? Turunkin liepeillä on sellaisia. Ja ainakin Itä-Suomen maaseudulla vaikka kuinka paljon eivätkä omistajat - todennäköisesti perikuntia tai laitoshoitoon vietyjä vanhuksia - välitä niistä yhtään. Olen itse käynyt parissakin autiotalossa, joihin pääsi ihan ovesta, joka ei ollut lukossa, ja jossa oli sängyt ja muitakin huonekaluja ja sähkötkin käytettävissä. Ihan totta, vaikka uskomattomalta kuulostaa. Kummassakaan ei ollut asuttu vuosiin.
Sitähän voisi asettua sellaiseen taloon ja pystyttää postilaatikon lähelle ja ilmoittaa viranomaisille kotiosoite. Kohentaisi asumisen tasoa ja parantaisi mahdollisuuksia saada tukia. Toki siinä olisi se riski, että joku kuitenkin joskus tulee häätämään. Mutta jos tyytyy sähköttömään taloon, jota kuitenkin olisi mahdollista lämmittää puulla ja jossa olisi saunarakennuskin, niin kiinni jäämisen riski olisi varmaan pienempi. Ja ainahan voi yrittää neuvotella sellaisen tönön lunastamisesta halvalla, jos omistaja sittenkin ilmaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärrä tuota tapausta, olisikohan sittenkin ainakin osittain itse valittua. Suomessa ei kyllä tarvitse asua metsässä ellei ole täysin sosiaalisesti syrjäytynyt ja siltähän tuo mies ei todellakaan vaikuta. En ihmettelisi, jos tuon jutun jälkeen joku poliitikko järjestäisi hänelle asunnon ja sitten rehvastelisi sillä, että minä sen järjestin, kun Suomessa ei auteta omia kansalaisia.
M42
No löytyihän se asunto, ei tosin minkään poliitikon toimesta vaan Pelastusarmeijan ja hyvä niin.
Tämä oli niin kummallinen tapaus. Olisikohan kuitenkin jotain mielenterveysongelmia taustalla ja miten 500e ei riitä kun ruoatkin haetaan jonosta? Kyllä hampaat voi pestä vaikka kahvilan vessassa. Hyi hemmetti.
Olen töissä ja minulle jää vuokran ja laskujen jälkeen alle 500e kuussa ja ihan hyvin pärjään.
Pelastusarmeijan Turun osasto, KIITOS! ❤️💖
(Risut kaupungin sosiaalitoimelle, hyi teitä!)
Vierailija kirjoitti:
Ostamalla turku-pori välille bussilipun hänelle lahjaksi. Onnibussiin esim. Parhaimmillaan 3 euroa. Suojanenhan kertoo, että on harkinnut Poriin muuttoa halpojen asuntojen vuoksi, mutta ei ole pystynyt muuttamaan, kun muuttaminen on niin kallista. Ehkä tuo hänen reppunsa menee ihan sylissä bussissa, eikä vaadi erillistä rahtimaksua?
Kela voi myöntää ihan erillistä muuttoavustusta muuttokustannuksiin ja myös vuokravakuuteen on mahdollista saada tukea. Jännä, ettei noi koulutettu mies osaa itse etsiä/hankkia tietoa.
Erikoinen juttu on tästä Mikasta, Tampereella Hervannassa asui näillä näkyvillä eräs nuori mies kanssa metsässä teltassa. Samanlainen juttu oli kuin tääkin. Oli joutunut vippivelkojen kanssa pahaan asiaan menetti asuntonsa rahattomana. Hänkin sai viimein asunnon tässä syksyllä. Paljonkohan näitä tapauksia on? Syynä ei ole alkoholi eikä mielenterveysongelmat. Pidän Suomea sen verran hyvänä maana, että kun kävelee sosiaaliapuun, kyllä luulisi asunnon löytyvän. Ruokaakin saa mukavasti leipäjonosta täällä päin joka toinen viikko, edellyttää, että ovirahana on 4e. (tuojien bensaraha)
eikö tämä kaveri ole ollut missään yhteydessä työvoimaviranomaisiin? Olen käsittänyt, että nykyisin olis vähän niinkuin velvollisuus ottaa vastaan myös muuta kuin koulutustaan vastaavaa työtä. Ihmeellistä, että on välttynyt työnteolta.
Vierailija kirjoitti:
Pelastusarmeijan Turun osasto, KIITOS! ❤️💖
(Risut kaupungin sosiaalitoimelle, hyi teitä!)
Siinä artikkelissa luki että Patas hommasi asunnon , ei osasto.
Jos luottotiedot ovat menneet, niin se on ikävä juttu. Kaikki vuokranantajat ne kysyy ja muutkin luottotiedot. Tällaista ei saisi oman maan ihmiset kärsia. Saahan täällä maahanmuuttajatkin asunnon alleen, soluasuntokin on ihan kiva aluksi, jokasella oma huone( lukollinen) ja yhteisessä keittiössä voi laittaa jotain syötävää. Kyllä tohtorismiehelle pitäisi jotain alansa työtä löytyä. Se on nyt yksi askel parempaan, kun hänelle on pelastusarmeijan naiset neuvoneet lämpimän asuinhuoneen.
Neuvoo että vuokraa asunnon ja menee duuniin. Sillä auttaa parhaiten. Asuntoja ja työpaikkoi on vapaana! Miljonäärit kun olis enemmän vallassa, niin taviksilla menis paremmin
Vau ihan ku työttömät ja asunnottomat ei tietäis että työpaikkoja ja asuntoja on vapaana. Ei varmana tiedä haha Työnhakijaki päättää nykysin, kuka firmaan palkataan. Tieteski koditon päättää kelle asunnon omistaja kämppänsä vuokraa, ihan varmaan. Äänestäkää niitä miljonäärei, hehän teiän parhaita kavereita on hah
Ei hän neuvoi tartte. Menee metsään, niin vuokrarahat säästyy. Fiksu hän on. No ei, ei tosta rekkakuskiks tai hitsariks olisi, se ammattityötä. Oon itse timpuri, eikä sinne ilman osaamista ole asiaa. Silti toi jäbä voi olla hyvä tutkija en sitä sano
Sama juttu mamuilla. Heitä ei haluta palkata. Se ei ole hakijoiden vika jos heit ei haluta duuniin. Työttömäthän tän systeemin ovat luoneet, ei eliitti. Näin tavikset, jotka nuolee rikkaita, sanoo. Just niin
Teltta ja makuupussi vie tilaa, joten ei niitä. Makuualustan voi kuitenkin jemmata metsään, koska ilmesesti sekin vie tilaa. Metsässä ei ilmeisesti ole riittävästi tilaa?
Halusi armeijaan töihin, ei päässyt. Yritti muukalaislegioonaan kahdesti, ei päässyt. Ilmeisesti pahoja mt-ongelmia.
Vuosi aikaa hankkia asunto, ei löytynyt
Ei pysty itse lämmittämään ruokaa, mites trangia? 4-5€ päivässä kahviin, mutta euron hampurilaiseen ei raha riitä?
Vierailija kirjoitti:
Teltta ja makuupussi vie tilaa, joten ei niitä. Makuualustan voi kuitenkin jemmata metsään, koska ilmesesti sekin vie tilaa. Metsässä ei ilmeisesti ole riittävästi tilaa?
Halusi armeijaan töihin, ei päässyt. Yritti muukalaislegioonaan kahdesti, ei päässyt. Ilmeisesti pahoja mt-ongelmia.
Ei pysty itse lämmittämään ruokaa, mites trangia? 4-5€ päivässä kahviin, mutta euron hampurilaiseen ei raha riitä?
Aika pieniä telttoja on olemassa, noin 1-1,5-kilon luokassa liikutaan yhdelle hengelle. Tuota kanniskelisi jo päivät kassissa ja lisäisi huomattavasti mukavuutta metsässä yöpyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mitään soluasuntoa löytyisi? Mihun rahat kuluvat? Onko velkoja?
Esim. ruoka, vaatteet, bussiliput, varastovuokra, lääkkeet, uimahallimaksu...
Hän kirjoittaa myös tieteellisiä artikkeleita ja saattaa olla menoja siitäkin."Suojanen kulki viime talven samoissa vaatteissa. Niin käy myös tänä vuonna.
– Uskon, että tämä koskee monia asunnottomia. Käytämme vaatteita niin kauan, että ne on heitettävä roskiin. Viime talvena vaihdoin vain sukkia.
Peseytyminen on talvisaikaan haastavaa. Hampaat jäävät monesti pesemättä.
– Se on ongelma, miten saan pidettyä jalat puhtaana, ettei tule sientä. Myös hiukset ovat ongelma."
---
"Välillä Suojanen käy uimassa ja peseytymässä uimahalleissa, mutta nyt rahatilanne on tiukka. Käytössä on alle 500 euroa kuukaudessa. Sen summan Suojanen saa, koska on työtön.
– Yritän säästää siitä osan, mutta vaikeaa on."
---
"Ruokaa Suojanen ostaa kaupoista ja kolmesti viikossa ruokajonosta. Hänellä ei ole juuri koskaan rahaa lämpimään ateriaan.
Enimmäkseen hän syö kasviksia ja hedelmiä. Joka päivä hän pystyy ostamaan myös parisen kuppia kahvia.
– Hampurilaisiin tai pikaruokaan ylipäätään ei ole varaa. Se on liian kallista."
---
Siinä vastauksia. Itsekin ihmettelen, että mihin rahat kuluvat... (eri vastaaja)
Mäkkärin hampurilainen maksaa tasan 1 €. Saako jostain 2 kuppia kahvia sitä halvemmalla?
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan, että ainakin Kupittaan Sittarissa kupillinen kahvia maksaa 0,50 €.
Uskotteko te ihmiset oikeasti tuota iltapäivälehtien sontaa.
Tosiasia on, että tuossa miehessä, eli miehen päässä on vikaa ja paljon.
Ei tarvitse muuta perustelua, kuin lukea tuo juttu.
En ottaisi vuokralle, vaikka maksaisi vuoden etukäteen ja toisen vuoden edestä takuita.