Onko kristinusko syynä naisen miestä huonompaan asemaan ja epätasa-arvoon?
Raamatussa opetetaan kuinka mies on perheen pää ja nainen alempiarvoinen. Mielestäni tällaisista haitallisista kulteista pitäisi päästä mahdollisimman pian eroon.
Kommentit (42)
On aika iso syy.
Samoin homoseksuaalien syrjimiseen. Kristinusko myös vei kyseisen ajattelutavan paikkoihin, joissa homous oli aiemmin normaalia. Nykyään näissä tätä viestiä aikanaan vieneissä paikoissa sitten hurskastellaan, kun noissa kohdemaissa ei olla yhtä edistyksellisiä.
Raamattu? Missä päin maailmaa näet tasa-arvoisempaa kansaa kuin kristinuskon vaikutusalueella? Intiassa? Irakissa? Naisten alistaminen perustuu biologiaan ja fysiikkaan. Ennen kristinuskoa leijonanosa yhteiskunnita toimi "vahvin voittaa" -periaatteella. Suurin öykkäri ja kamalin tappelija pääsi yhteiskunnan pomoksi ja alisti kaikki muut. Alistetuimmillakin äijillä oli kuitenkin joku, jonka ne pystyivät voittamaan: oma vaimo. Ja lapset tietty kanssa. Eihä alistaminen ole mitään muuta kuin ihmisyyttä. Uskonnot korkeintaan joko vahvistavat alistamistaipumuksen tai lieventävät sitä. Kristinusko ja ehkä buddhalaisuus kuuluvat jälkimmäisiin. Loput nykyuskonnoista legitimoivat alistamisen. Osassa muinaisuskontoja oli ehkä naisilla aktiivisempi rooli, mutta joidenkin rituaalien lisäksi usein prostituoidun roolissa...
Kuvottaa kaikki uskonnot. Missä uskonto, siellä ongelma.
Kyllä varmasti. Raamatun nai.svi.hamielisyys oli suurin syy itselleni erota kirkosta. Kuvottavaa.
Jeesus opetti tasa-arvoa. Hän sanoi, ettei hänen edessään ole miestä, ei naista, ei kreikkalaista, ei juutalaista... Kaikki ovat ihmisiä, jotka hän tahtoo pelastaa.
Paavali ei ole Jeesus.
Uskaltaisin väittää että ei. Käsittääkseni kristinuskon alkuaikoina kristittyjen naisten asema oli parempi kuin monissa muissa uskonnoissa tai kulttuureissa. Tästä naisvihasta saa syyttää ennemminkin varhaiskeskiajan kirkonmiehiä kuin Raamattua.
Jotkut heistä ihailivat antiikin Kreikan filosofeja, jotka taaa todella vihasivat naisia, pitivät naisia pelkkinä elukoina. Totta kai tällaisten "suurten ajattelijoiden" kirjoitukset vaikuttivat ihmisiin ja heidän arvomaailmaansa. Ja selvästi vaikuttavat yhä nykyään...
Naisten asema on melkein kaikissa kulttuureissa lähtökohtaisesti huonompi kuin miesten. Eimitään tekemistä uskonnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus opetti tasa-arvoa. Hän sanoi, ettei hänen edessään ole miestä, ei naista, ei kreikkalaista, ei juutalaista... Kaikki ovat ihmisiä, jotka hän tahtoo pelastaa.
Paavali ei ole Jeesus.
Pelastaa miltä? Siltä synniltä jonka Jeesus itse (siis Jumala) keksi?
Kumpi on vaikuttanut kumpaan? Raamattu yhteiskuntaan, vaiko yhteiskunta raamattuun?
Kaikki valtauskonnot ja tietämäni pienemmätkin lahkot pitävät naisia huonompina kuin miehiä. Samaa patriarkaattista paskaa eri paketissa. Uskonnot on keino hallita massoja, mutta aivan erityisesti naisia.
Jo kerääjäkulttuurin aikaan nainen oli alempiarvoinen.
Kyllä kristinuskon maissa ollaan eniten tasa-arvoisia koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kristinuskon maissa ollaan eniten tasa-arvoisia koko maailmassa.
Niin, siinä vaiheessa kun on alettu luopua uskonnosta ja maallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali ei ole Jeesus.Pelastaa miltä? Siltä synniltä jonka Jeesus itse (siis Jumala) keksi?
Tämä kristinuskon pelasteluhomma on kyllä niin sekopäinen :D Jumala siis loi ensin ihmisen ja vieläpä sellaiseksi, että ihminen voi langeta Jumalan itsensä keskimään syntiin. No, Jumala sitten uhraa oman poikansa (ts. itsensä), jotta ihminen "pelastuisi" eikä joutuisi Jumalan itsensä keksimään helvettiin. En voi käsittää kuinka yksikään täysjärkinen voi uskoa tuollaiseen järjettömään korttitaloon vailla MITÄÄN logiikkaa.
Ei ole, terveisin syvästi kristitty nainen.
Sitä paitsi voithan verrata itse länsimaista kulttuuria johonkin muuhun.
Asein ja väkivallalla kristinuskoa, kuten monia muitakin uskontoja, on levitetty. Tosin Rooman valtakunnan aikana kristityt olivat ensimmäiset vuosisadat itse tulilinjalla. Asetelma vaihtui 300-luvulla, jolloin keisari Konstantinus oli vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Demokraattinen länsimainen hyvinvointi yhteiskunta ei ole kristinuskon ansiota. Jos se teistä uskovista riippuisi olisi nainen vieläkin kotona palvelijana ilman äänioikeutta ja oikeutta peruskouluun.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään että usko on sellainen asia jonka puolesta olen valmis kuolemaan. Että antikristillisiä intentioita omaavien kannattaa keksiä jotain muuta kuin tälläistä paskaa kuten tämä aloitus.
Voihan kaikkea raamattua tulkita naista alistavasti mutta veikkaan että siihen on ollut jokin muu syy kuin halu tehdä aidosti Jeesuksen opetuksen mukaan.
Nyt on viimeisiä hetkiä erota kirkosta ensi vuodeksi!