Sokeririippuvuus
Minun sokeririippuvuuteni on sitä tasoa, että olen alkanut käydä mieheltänikin salaa koiralenkillä ostamassa suklaapatukan tai nyt kun mies on nukuttamassa lasta, menin avaamaan joulusuklaita.
Ruokavalio on terveellinen (enimmäkseen kasvis ja ei lainkaan punaista lihaa) mutta sokerihiiri olen ollut aina, nyt on vaan muuttunut pahemmaksi kun syön lapselta salaa ja olen viimeisen puolen vuoden aikana alkanut syödä salaa mieheltänikin. Lasta varjelen viimeiseen asti sokereilta mutta mitä isommaksi kasvaa, alkaa ”haistaa” salanaposteluni.
Painoineksini on 19,7 eikä muussa elämässäni ole mitään vikaa/ en haluaisi minkään olevan toisin. En ole ahdistunut tms tai kärsi mistään mielialaongelmista. Minä vain yksinkertaisesti himoan makeaa enkä ole ikinä elämässäni voinut itselleni mitään sen suhteen.
Kohtalotovereita? Oletteko päässeet ”kuiville” jollain konstilla?
Kommentit (6)
Ja kuiville pääsin ottamalla ferrofortelitkun käyttööni ja syömällä terveellistä ruokaa.
Kuten kerroinkin: minulla on monipuolinen ja terveellinen ruokavalio ja myös liikun kohtalaisesti (koiralenkkejä päivittäin, joogaa 3 x vko).
Mieltymys makeaan on biologiassani, lähinnä toivoisin että ihmiset vinkkaisivat komensoivia tuotteita (itse olen yrittänyt mm.ananspaloja ja jäisiä mehukuutioita) tai keinoja säännöstelylle.
Itse sain sokerikoukun poikki sillä, että lopetin karkin ja suklaan syönnin. Jäätelö, keksit, pullat ja muut ei ole olleet ongelma, vain karkki ja suklaa. Tarpeeksi kauan kun oli ilman, niin ei enää tehnyt edes mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroinkin: minulla on monipuolinen ja terveellinen ruokavalio ja myös liikun kohtalaisesti (koiralenkkejä päivittäin, joogaa 3 x vko).
Mieltymys makeaan on biologiassani, lähinnä toivoisin että ihmiset vinkkaisivat komensoivia tuotteita (itse olen yrittänyt mm.ananspaloja ja jäisiä mehukuutioita) tai keinoja säännöstelylle.
Sokerilobbarit ovat tuottaneet aika paljon tutkimusta siitä ettei kyseessä olisi addiktio, vaikka esimerkiksi CocaCola on tahallaan kohdistanut kampanjansa nuoriin addiktoidakseen heidät https://www.washingtonpost.com/business/2019/12/18/coca-cola-internal-d…
Ainoa tapa palauttaa toleranssi on pidättäytyä totaalisesti makeasta useamman kuukauden ajan, esimerkiksi karppaamalla ja sitten kun maustamaton jogurtti alkaa maistua makealta, niin sitten balanssi on aika normaali. Tie on kivikkoinen, mutta saavutettavissa. Syy miksi pitää pitää useita kuukausia on se, että ihmisen biokemialliset prosessit korjaantuvat hitaasti (riippuen mitkä solut pitää uusiutua). Toisinaan voi mennä vuosiakin normaalin tilan saavuttamiseen.
Sinun pitäisi alkaa syömään säännöllisesti proteiini, hyviä hiilareita ja ruokaa, jossa on hyviä rasvoja. Kalaa, pähkinöitä ym. Herkuttele tummalla suklaalla 86 prossasella.
Ollessani sokerihiiri en saanut ravinnosta kaikkea tarpeellista ja se vaikutti lopulta mielenterveyteeni. Bmi taisi olla noina aikoina 17-19