Missä iässä nainen vielä raskautuu luomusti?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverini sanoi, että lestadiolaiset saavat viimeisen lapsensa keskimäärin 43-vuotiaina. En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta kyllä hän yleensä asioita tietää.
Tietääkö hän, mitä tarkoittaa keskimäärin?
Tuo 43v kuulostaa kyllä keskiarvoksi aika korkealta, kun suurin osa tuntemistani lestadiolaisäideistä on saanut kuopuksensa alle 40 vuotiaina, jotkut jopa alle 30 vuotiaina ja vain muutama on ollut yli 43 vuotias kuopuksensa syntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti tunnen ihmisen, joka on tullut raskaaksi 48-vuotiaana. Äitini tutun sukulainen tuli raskaaksi 55-vuotiaana.
Mutta tulivatko luomusti? Sitähän tässä kysyttiin.
Mä vastasin siihen, mitä kysyttiin.
Sinulla on siis 100 % varma tieto siitä, ettei äitisi tutun sukulainen käyttänyt mitään hoitoja raskautuessaan 54-vuotiaana...? Syntyikö raskaudesta myös terve lapsi ilman minkäänlaisia hoitoja?
eri
Siiihen aikaan ei ollut lapsettomuushoitoja, mutta kaitpa sekin kertoo asiasta, että tämä sukulainen oli järkyttynyt, kun ei ollut tietenkään voinut uskoa olevansa raskaana, ja luuli aluksi sairastavansa jotain vakavaa.
Hän oli 55, ei 54.
Erään mun tuttavan äiti tuli raskaaksi hieman yli 50-vuotiaana ja sai terveen lapsen. Muistaakseni lääkäri oli sanonut hänelle, ettei tarvetta ehkäisyyn hänen ikäisellään enää ole ja ihmeelliset oireet laitettiin vaihdevuosien piikkiin.
Tuttuni oli 52 ja lääläri luuli, että kasvain oli kohdussa ja raskaus keskeytettiin. Siihen aikaan ei ollut mitään lapsettomuushoitoja v 65.
Ennen ehkäisykeinojen yleistymistä paljon naiset saivat 5-kymppisinä lapsia.
Kertoi edesmennyt äitini s 1913.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti tunnen ihmisen, joka on tullut raskaaksi 48-vuotiaana. Äitini tutun sukulainen tuli raskaaksi 55-vuotiaana.
Ei kuitenkaan varmaan omilla munasoluilla, vaan lainasoluilla. Muuten aivan poikkeuksellista. Moni nainen on steriili jo viimeistään 45-vuotiaana.
Vanhimmat luonnolliset jotka tiedän ovat olleet 47 ja 48. Mutta hyvin yksilöllistä.
Äitini syntyi, kun edesmennyt mummini oli 50v. Kukaan ei ollut uskonut, kun ukki oli mennyt naapuriin sanomaan, että nyt pitäisi hakea kätilö. Äiti syntyi sitten saunassa vuonna 1932.
Jos on maho 43-vuotiaana viimeistään niin miksi sitten pitää ehkäistä enää? onko töysi mahdottomuus tulla iässäni omilla soluilla luomusti raskaaksi?
Nimim. 41-v.
Vierailija kirjoitti:
Jos on maho 43-vuotiaana viimeistään niin miksi sitten pitää ehkäistä enää? onko töysi mahdottomuus tulla iässäni omilla soluilla luomusti raskaaksi?
Nimim. 41-v.
Mitä ihmettä? Aika moni vielä voi tulla raskaaksi yli 43 v. Eikä sitä voi tietää kuka. Jopa jotkut nuorena lapsettomuudesta kärsineet voivat saada vahinkolapsia yli 40 v. Joten jos on kuukautiset, etkä halua lapsia, käytä ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. 41-v.
Mitä ihmettä? Aika moni vielä voi tulla raskaaksi yli 43 v. Eikä sitä voi tietää kuka. Jopa jotkut nuorena lapsettomuudesta kärsineet voivat saada vahinkolapsia yli 40 v. Joten jos on kuukautiset, etkä halua lapsia, käytä ehkäisyä.
Kun tuolla aiemmissa vastauksissa sanotaan ettei toivoa ole enää 42-43 jälkeen.
Ja kuukautisethan eivät kerro mitään munasoluista, vaan kk saattaa tulla vuosikausia vielä kun munasoluja ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. 41-v.
Kun tuolla aiemmissa vastauksissa sanotaan ettei toivoa ole enää 42-43 jälkeen.
Ja kuukautisethan eivät kerro mitään munasoluista, vaan kk saattaa tulla vuosikausia vielä kun munasoluja ei enää ole.
Ei todellakaan sanota. Lue ketju ajatuksella uudestaan. Osa saa lapsia paljonkin vanhempana.
Osa ei, siksi lapsia toivovan ei kannata jättää asiaa noin myöhään. Mutta osa saa.
Suvussani on syntynyt lapsi 49 vuotiaalle.
Mahdollisuus raskautua voi loppua jo 25-vuotiaana mutta se voi loppua vasta 50-vuotiaana myös. On myös mahdollista että ei ikinä pysty. Ainut mistä tietää että aika alkaa loppua, on se että kierto lyhenee. Ja sit on jo kiire.
Isäni suvussa 50-vuotias nainen synnytti terveen pojan. Pojasta tuli sittemmin talon isäntä ja eli pitkän ja terveen elämän. Tämä tapahtui kauan ennen hedelmällisyyshoitoja. Naisella oli lapsia ennestään, mutta he olivat paljon tuota viimeistä lasta vanhempia.
Mummini nuorena tehdyt lapset kuolivat kaikki kolme sairauksiin tai tapaturmaisesti, joten hän teki vielä kolme lasta yli nelikymppisenä. Tämä tapahtui siis 1930-40 -luvuilla, jolloin hedelmöityshoitoja ei ollut. Asia selvisi aikoinaan kirkon kirjoista, en ollut tiennyt mitään kuolleista lapsista eikä isänikään tiennyt kuin yhdestä. Lapsikuolleisuus oli silloin suurta.
Omista tuttavistani ennestään viiden lapsen äiti sai vielä viidennen vahingossa 49-vuotiaana.
Itse olen 52-vuotias ja ei mitään merkkejä vaihdevuosista, munasarjat toimivat normaalisti (ultrattu) ja kuukautiset on säännölliset kuin kello. Olen tullut hyvin helposti raskaaksi heti kun olen yrittänyt, mutta en yli 40-vuotiaana. Gynekologin mukaan pitää edelleen käyttää ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Mummini nuorena tehdyt lapset kuolivat kaikki kolme sairauksiin tai tapaturmaisesti, joten hän teki vielä kolme lasta yli nelikymppisenä. Tämä tapahtui siis 1930-40 -luvuilla, jolloin hedelmöityshoitoja ei ollut. Asia selvisi aikoinaan kirkon kirjoista, en ollut tiennyt mitään kuolleista lapsista eikä isänikään tiennyt kuin yhdestä. Lapsikuolleisuus oli silloin suurta.
Omista tuttavistani ennestään viiden lapsen äiti sai vielä viidennen vahingossa 49-vuotiaana.
Itse olen 52-vuotias ja ei mitään merkkejä vaihdevuosista, munasarjat toimivat normaalisti (ultrattu) ja kuukautiset on säännölliset kuin kello. Olen tullut hyvin helposti raskaaksi heti kun olen yrittänyt, mutta en yli 40-vuotiaana. Gynekologin mukaan pitää edelleen käyttää ehkäisyä.
Siis kuudennen.
En tiedä yhtään yli 50-vuotiaana raskaaksi tullutta, mutta se ei varmaan johdu ainoastaan siitä, ettei se olisi mahdollista. Nimittäin kuka hitto haluaa tulla raskaaksi 50+? Onneksi ehkäisy on keksitty.
Minä taas olen kuullut, että usein stoppaa 10 lapsen jälkeen. Tosi enemmänkin on, mutta 10 lasta on yleistä.