Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sälekaihtimet auki jouluna?

Vierailija
21.12.2019 |

Äitini opetti minulle aikanaan, että juhlissa ei koskaan laiteta sälekaihtimia kiinni. Niin toimimme koko lapsuuteni, se oppi on jäänyt minulle mieleen. Synnyin 60-luvulla.

No nyt minulla on tenkkapoo, kun jo aikuiset lapseni vääntelevät sälekaihtimia kiinni jouluaaton hämärtyessä illaksi.

Olenko siis väärässä? Tai siis oliko äitini väärässä? Joulu tuntuu umpimieliseltä ja umpiolta, vähän juntiltakin sälekaihtimet kiinni.

Tietenkään arjessa en elä akvaariossa

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Kaikenlaisia omituisia sääntöjä sitä "perinteenä" kuljetetaan sukupolvilta toisille. En ole ikinä kuullut, että sälekaihtimillakin on joku juhla-asento. Valoisalla auki, pimeällä kiinni. Jos haluaa.

Vierailija
2/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä juuri kyselen, että onko jollekin muulle tuttu ”sääntö”.

Tai tapa, tai ehkä jopa perinne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinni tietenkin, jos ei halua, että tieltä näkee sisälle, jos ikkunat kadulle päin.

Vierailija
4/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vanha isoisänikin sanoi, että verhot auki; saavat köyhätkin jouluiloa!

Vierailija
5/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen tulee pysyä keittiössä. Miltä tämä kuulostaisi? Jokaiselle on suotu aivot, osalle pienemmät ja osalle suuremmat, siis kooltaan ja kapasiteetiltaan. Harvoin törmää aivoihin jotka eivät osaa ratkaista sälekaihtimien asentoa, vaan kysyvät asiaan vahvistusta avlta. TEE HYVÄ IHMINEN ROHKEA PÄÄTÖS ETTÄ VEDÄ NE SÄLEKAIHTIMET IHAN YLÖS JA LAITA VERHOT ETEEN.

Vierailija
6/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan oikeasti joku vanhanajan tapa? Minulla on muistikuva, että äiti selitti enemmän asiaa, että tästä olisi puhuttu, mutta en vaan muista!

Vierailija
7/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen tulee pysyä keittiössä. Miltä tämä kuulostaisi? Jokaiselle on suotu aivot, osalle pienemmät ja osalle suuremmat, siis kooltaan ja kapasiteetiltaan. Harvoin törmää aivoihin jotka eivät osaa ratkaista sälekaihtimien asentoa, vaan kysyvät asiaan vahvistusta avlta. TEE HYVÄ IHMINEN ROHKEA PÄÄTÖS ETTÄ VEDÄ NE SÄLEKAIHTIMET IHAN YLÖS JA LAITA VERHOT ETEEN.

Älä huuda mulle, älä huuda mulle ainakaan näin joulun alla!

Kyselin ihan kulttuurihistoriallisessa mielessä, en minä mikään nynny ole!

Vierailija
8/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanajan tapa ja sälekaihtimet. Aivoja ei taida olla liikaa.

Vierailija
9/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huuda mulle, älä huuda mulle ainakaan näin joulun alla!

Kyselin ihan kulttuurihistoriallisessa mielessä, en minä mikään nynny ole!

Googleta sälekaihdinten kulttuurihistoria.

Vierailija
10/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhanajan tapa ja sälekaihtimet. Aivoja ei taida olla liikaa.

No ennen vanhaan sama ilmiö on koskenut varmaan vaikka uutimia.. Äläs nyt, ymmärsit takuulla ilmiön ja pienen issueni.

Ap.

Vierailija
11/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo yksi tyyppi vinoilee?

Vierailija
12/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet, mutta ne on vedetty näin talvisaikaan sinne ikkunaruudun ihan ylös , jotta se vähäinen valon määrä tulisi sisälle. Emme siis avaa, tai sulje kaihtimia talvella ollenkaan. Käytämme sälekaihtimia kesäisin, jos esim aurinko paistaa telkkariruutuun ja makuuhuoneessa laitamme kaihtimet yöksi kiinni, niin valo ei häiritse nukkumista.

Asumme keskellä metsää, joten ikkunoista kurkkivia täällä ei ole.

Vierailija
13/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinoilen, koska teillä ei ole aivoja ajatella asiaa. Juhlissa pidetään ikkunat aina avoinna, ellei ei tahdota että joku katselee sisälle. Näin ennen,nyt, ja tulevana vuotena.

Vierailija
14/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tapatietotoimistosta tätä voisi kysäistä?

Elämää suurempi kysymys tämä ei ole, mutta nyt kun tämä dilemma juolahti mieleen, niin ihan tekisi mieli selvittää asiaa.

Voisin kuvitella, että joskus aikanaan isoissa taloissa tai kartanoissa on juhlissa pidetty verhot auki, ja tätä kautta tapa olisi levinnyt myös torppiin.

No, en tiedä.

Ap.

Vierailija
15/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tapatietotoimistosta tätä voisi kysäistä?

Elämää suurempi kysymys tämä ei ole, mutta nyt kun tämä dilemma juolahti mieleen, niin ihan tekisi mieli selvittää asiaa.

Voisin kuvitella, että joskus aikanaan isoissa taloissa tai kartanoissa on juhlissa pidetty verhot auki, ja tätä kautta tapa olisi levinnyt myös torppiin.

No, en tiedä.

Ap.

Juhlat ovat olleet osa statusta. Siksi auki.

Vierailija
16/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään mitään verhoja eteen. Mikä on sen mukavampi näky , kuin jouluinen ihana koti. Täytyy ulkoilijoillekkin olla jotain mukavaa nähtävää.

Vierailija
17/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan esitellä ohikulkijoille runsaista antimista notkuvaa juhlapöytää ja iloista seuruetta nauttimassa sen antimista ja toistensa seurasta. Eräänlainen statussymboli.

Vierailija
18/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Kaikenlaisia omituisia sääntöjä sitä "perinteenä" kuljetetaan sukupolvilta toisille. En ole ikinä kuullut, että sälekaihtimillakin on joku juhla-asento. Valoisalla auki, pimeällä kiinni. Jos haluaa.

Tuo juhla-asento oli ihan paras 😁 Ja samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa.

Vierailija
19/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän porukat pitävät pimeällä kaihtimet kiinni ja verhot vielä edessä, vaikka olohuoneen ikkuna antaa metsään päin - voi joku nähdä...

Vierailija
20/23 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän sitä naapureillekin esitellä miten komeaa meidän joulunvietto on. Heillä ei kuitenkaan ole aattona muuta tekemistä kuin seurata joulunviettoamme ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan