Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tämän psykologisen ilmiön nimi on? Elämänhalun loppuminen vanhana

Vierailija
21.12.2019 |

Jotkut tosi vanhat ihmiset toteavat "olen jo saanut elämältä kaiken mitä halusin, minulla ei ole enää mitään syytä elää, mitään hyvää koettavaa ei ole enää jäljellä, kunpa kuolisin jo pois". Onko tuolle elämänhalun loppumiselle jokin nimitys?
Yritin googlata asiaa, mutta hakutulokset kertoivat vain masennuksesta ja eihän tuo masennusta ole.
Voiko olla että tuo ei ole mikään varsinainen "ilmiö", voiko olla että tuo on ihan normaali ja väistämätön vaihe ennen vanhuuteen kuolemista. Eli kaikilla ihmisillä ja kenties myös eläimillä käy noin jos elää riittävän vanhaksi?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana on joutunut luopumaan jo niin paljosta ja voi olla sairauksia jotka vaikuttaa elämänlaatuun ja toimintakykyyn niin merkittävästi että haluaisi jo "lopettaa elämisen". Onhan se tavallaan myös tervettä kuolemaan valmistautumista. Nuoren elämänhaluttomuus kertoo traumasta, on jäänyt vaille rakkautta, hoivaa, turvaa ja huomiota. Kokee olevansa arvoton ja hylätty. Se on luonnotonta ja surullista. Ikävä kyllä tuttua itsellenikin.

Vierailija
22/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyväksynyt kuoleman kun se alkaa oikeasti olla lähellä. Usein nämä vanhukset toteaa jonkun nuoren kuolemasta, olisi kyllä ollut jo minun vuoro ennemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti moni ikääntyvä haluaisi elää ja nähdä vielä enemmän, mutta kivut, liikkumisen vaikeus ym. rajoitteet painavat vaakakupissa enemmän.

Vierailija
24/24 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että tuossa on kyse ainoastaan terveestä järjestä. Keho heikkenee, elinpiiri pienenee ja mahdollisuudet tehdä asioita vähenevät koko ajan. Koko ajan on enemmän ja enemmän muiden huolenpidon armoilla ja suunta on väistämättä aina vain huonompaan päin.

Mielestäni pikemminkin sille pitäisi olla jokin nimi ilmiönä ja diagnoosina, jos joku ei menetä elämänhaluaan tuossa vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän