Eroamassa - miten selviän joulun?
Olen kypsytellyt eroa jo useamman vuoden ajan. Alkuun halusin pelastaa suhteen, mutta mies ei suostunut pariterapiaan tai edes puhumaan. Yritystä tehdä mitään yhdessä ei ole ollut vuosiin. Seksiä kerran vuodessa, viimeksi yli vuosi sitten. Suhde on siis tullut selvästi päähänsä, mitään ei ole pelastettavissa.
Olen koko syksyn puhunut erosta konkreettisesti, kysynyt mm kumpi lunastaa yhteisen kodin. Mies elää jossain ihmeellisessä kieltämisen tilassa, eikä vastaa. Niinpä ainoa mahdollisuuteni on hankkia vuokra-asunto heti kun sopivan ja vaan lähteä, heti alkuvuodesta. Lapsia meillä on 2.
Tämä siis tilanne. Joulu tulee ja olemme ulospäin edelleen perhe. Itse vältän jo samassa huoneessa olemista. Olo on jatkuvasti itkuinen. Joulua en jaksaisi laittaa - pakko lasten takia. Pitkä lomakin ahdistaa. Tulevaisuus pelottaa: miten arki ja lasten viikko-viikko systeemi toimii, miten tulen keskituloisen yksin toimeen kun Helsingin asumisen hinnat ovat järjettömät, mistä löydän asunnon. Ja last not least: mistä löydän koskaan uuden suhteen kun olen keski-ikäinen, enenmän söötti kun maailmanluokan kaunotar. Ja rakkautta kaipaan jo nyt. Minua ei ole rakastettu ja kosketeltu vuosiin, siinä perimmäinen syy eroon.
Epätoivo on niin kova, että joskus mustimpana hetkenä haluan lopettaa koko elämäni.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Lopettaa koko elämän?! Melkoista tekstiä. Itselläni oli lähes sama tilanne. Suhteesta lähteminen oli hankalaa lasten ja talon vuoksi. Rakastuin toiseen mieheen ja sitten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä. Helposti kaikki lopulta sitten meni.
Varmasti meneekin helposti, jos on uusi suhde jo alla. Täysin eri asia lähteä täyteen tyhjyyteen.
Olen joskus miettinyt, minkälaisia nämä naiset ovat, jotka löytävät lennosta. Hoikkia, nuoria kaunottaria? Entä jo on vain söpö ja vyötäröllä ylimääräistä, vaikka ei ylipainoinen olisikaan. Kuka minusta kiinnostuisi? Vaikka olen hauska, lämmin ja fiksu, niin mm Tinderissä on kyse vain ulkonöstä.
Etsi vain itsellesi ja lapsillesi vuokra-asunto, siitä se lähtee. Uusi mies löytyy kyllä ajallaan. Ei sun tarvitse olla "maailmanluokan kaunotar", oikea mies haluaa sut sellaisena kun olet. Nyt voi näyttää synkältä, mutta lopulta huomaat että elämä muuttui parempaan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaa koko elämän?! Melkoista tekstiä. Itselläni oli lähes sama tilanne. Suhteesta lähteminen oli hankalaa lasten ja talon vuoksi. Rakastuin toiseen mieheen ja sitten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä. Helposti kaikki lopulta sitten meni.
Varmasti meneekin helposti, jos on uusi suhde jo alla. Täysin eri asia lähteä täyteen tyhjyyteen.
Olen joskus miettinyt, minkälaisia nämä naiset ovat, jotka löytävät lennosta. Hoikkia, nuoria kaunottaria? Entä jo on vain söpö ja vyötäröllä ylimääräistä, vaikka ei ylipainoinen olisikaan. Kuka minusta kiinnostuisi? Vaikka olen hauska, lämmin ja fiksu, niin mm Tinderissä on kyse vain ulkonöstä.
Unohda tinderit. Sieltä et mitään löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se uusi suhde vauhdittaa ja helpottaa lähtöä. Voi miettiä moniko näistä naisista olisi uskaltanut lähteä jos ei heillä olisi ollut uutta miestä odottamassa. Jaa minkälaiset naiset löytää lennosta uuden miehen? Aivan tavalliset naiset kuten sinäkin.
Pitää lahteä siltä pohjalta, että pärjää itsekseen ja rakentaa uuden elämänsä vain oman itsensä varaan. Mitään varmuutta ei ole, että löytää koskaan uutta suhdetta ja jos ei halua irtoseksiä, seksielämäkin voi kuivua entisestään.
Itse erosin kymmenien vuosien suhteesta sillä ajatuksella, että olen mielummin yksin kuin kidun silloisen miehen kanssa. Asiat järjestyivät taloudellisesti ja asumisen puolesta, vaikka mies luisti vastuusta parhaansa mukaan. Kun laskee vain itsensä varaan, pärjää varmasti, eikä pety. Olin 5 vuotta yksin, kunnes löytyi uusi rakkaus yllättäen.
"miten arki ja lasten viikko-viikko systeemi toimii ... mistä löydän koskaan uuden suhteen kun olen keski-ikäinen"
Viikko-viikko on kaikkein hirvein ja suurella todennäköisyydellä lapsille rankka. Onko mies hyvä isä? Entä jos lapset asuisivat pääasiassa hänen luonaan. Tämä auttaisi myös sinua saamaan uuden suhteen, kun lapset ovat luonasi vain harvoin
Onlo näillä naisilla, jotka vaihtavat lennosta uuteen mieheen, niin se uusi mies ollut sinkku tavatessa, vai onko heillä ollut molemminpuolinen salasuhde yleensä?
Ei kannata laskea viikko-viikko -systeemin varaan. Mies voi kieltäytyä kaikesta vastuusta, etkä mahda asialle mitään. Omista lapsistani toinen oli isänsä luona tasan yhden yön, toinen ei yhtään, eikä mies auta täysi-ikäistyneitä lapsia millään tavalla. Varaudu siihen, että kannat kaiken huolto- ja lähes kaiken taloudellisen vastuun jatkossa.
Miksi uusi suhde on tässä pääasia? Listalla on paljon tärkeämpiäkin juttuja.
Jos ei ole uutta miestä odottamassa, luulisi eroamisen olevan helpompaa ja sen tekee hyvin omintunnoin puhtaalta pöydältä.
Kaikki aikanaan. Nyt kelvollinen joulu lapsille.
Vai että lopettaa koko elämä? Nyt kuulostaa vähän liioitellulta. Et ole ensimmäinen nainen, joka on eroamassa ja jonka täytyy miettiä uudelleen asumiset ja lastenhoidot. Toki tuo on kurja tilanne, mutta voisi olla paljon pahemminkin. Sinulla kuitenkin on työpaikka, jolla maksaa uusi asunto ja vapaus lähteä suhteesta. Sinun ei ole pakko jäädä huonoon suhteeseen, sinulla on vaihtoehtoja. Kaikilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata laskea viikko-viikko -systeemin varaan. Mies voi kieltäytyä kaikesta vastuusta, etkä mahda asialle mitään. Omista lapsistani toinen oli isänsä luona tasan yhden yön, toinen ei yhtään, eikä mies auta täysi-ikäistyneitä lapsia millään tavalla. Varaudu siihen, että kannat kaiken huolto- ja lähes kaiken taloudellisen vastuun jatkossa.
No yhtä lailla miehellä on vastuu. Eivät lapset välttämättä jää juuri naisen vastuulle. Jos nainen ilmoittaa, ettei suostu lapsia ottamaan ja mies tekee saman, niin on tasan varmaa, että molemmat vanhemmat ovat yhtä velvollisia hoitamaan lasten hoidon ja talouden.
Vierailija kirjoitti:
Onlo näillä naisilla, jotka vaihtavat lennosta uuteen mieheen, niin se uusi mies ollut sinkku tavatessa, vai onko heillä ollut molemminpuolinen salasuhde yleensä?
Olen tuo vastaaja yksi. Uusi mies oli eronnut jo vuosia sitten. Mitään salasuhdetta meillä ei mielestäni se ollut. Lähennyimme keskustelulla ja koin sellaisen tunnemyrskyn, että ilmoitin erohaluni exälle välittömästi. Exän kanssa kun ei ollut enää mitään. Hädin tuskin lasten asioista puhuttiin kerran viikkoon.
Uutta suhdetta ei tosiaan välttämättä löydy, sen varaan on turha laskea. Ystäväni on todella kaunis ja fiksu viisikymppinen nainen, eronnut kymmenen vuotta sitten. Yhden illan suhteisiin kelpaisi kyllä ja pelimiehiä riittää, mutta ei järkeviä fiksuja miesystäväehdokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yhtä lailla miehellä on vastuu. Eivät lapset välttämättä jää juuri naisen vastuulle. Jos nainen ilmoittaa, ettei suostu lapsia ottamaan ja mies tekee saman, niin on tasan varmaa, että molemmat vanhemmat ovat yhtä velvollisia hoitamaan lasten hoidon ja talouden.
Kyllä vain voi kieltäytyä. Jos molemmat kieltäytyy niin lapset lähtee lastensuojelun piiriin.
Omat lapseni on teinejä. Isää näkyy kolmen kuukauden välein päiväseltään. Elatusapu on pieni summa vain. Itse vastaan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Uutta suhdetta ei tosiaan välttämättä löydy, sen varaan on turha laskea. Ystäväni on todella kaunis ja fiksu viisikymppinen nainen, eronnut kymmenen vuotta sitten. Yhden illan suhteisiin kelpaisi kyllä ja pelimiehiä riittää, mutta ei järkeviä fiksuja miesystäväehdokkaita.
Kuulostaa ihan siltä, että ystäväsi antaa miesten tehdä kaikki aloitteet
Vierailija kirjoitti:
Eron jälkeen kannattaa unohtaa uuden kumppanin haku ainakin kahdeksi vuodeksi.
Jokaiselle tekee hyvää olla muutama vuosi yksin ja tutustua itseensä kunnolla ja käydä läpi virheitä, joita teki edellisessä suhteessa.
Ilman noita ei mahdollinen uusi suhde tule onnistumaan. Moni haksahtaa ns "laastarisuhteisiin" joista voi jäädä jopa paha maku jäljelle. Kannattaa varoa niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle tekee hyvää olla muutama vuosi yksin ja tutustua itseensä kunnolla ja käydä läpi virheitä, joita teki edellisessä suhteessa.
Ilman noita ei mahdollinen uusi suhde tule onnistumaan. Moni haksahtaa ns "laastarisuhteisiin" joista voi jäädä jopa paha maku jäljelle. Kannattaa varoa niitäkin.
Minun eroni syy on puhtaasti täysi rakkauden puute suhteessa ja halu löytää uusi suhde. Parisuhdetta ei ole käytännössä ollut 3-4 vuoteen. Siksi en todella aio odotella kahta vuotta.
Tässä erovaiheessa olen tapaillut kevyesti miehiä, mutta eihän niistä ole tullut mitään kun en ole ollut totaalisesti vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain voi kieltäytyä. Jos molemmat kieltäytyy niin lapset lähtee lastensuojelun piiriin.
Omat lapseni on teinejä. Isää näkyy kolmen kuukauden välein päiväseltään. Elatusapu on pieni summa vain. Itse vastaan kaikesta.
Niinpä, mutta yhtä lailla nainen ja mies ovat vastuussa. Tiedän, että ex ei antaisi tämän tapahtua, kuten en minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni allekrjoittaa tuon kokemuksiensa perusteella. Itselle tuli sopiva sattumalta juurikin parin vuoden jälkeen erosta. En etsinyt enkä hakenut tietoisesti vaan ajattelin, että kyllä oikea tulee jos on tullakseen. Nyt oltu yhdessä 20 vuotta.