Mitä latkto-vegaanille kahvipöytään?
Meille tulee vieraita ja ajateltiin paistaa tavallisia joulutorttuja luumuhillolla (kaupan taikina ja hillo).
Lisäksi on kaupan piparkakkuja ja suklaakonvehteja ja kahvia.
Nyt sain kuulla yhden olevan vegaani, mutta en kehtaa erikseen heiltä itseltään kysyä, että mitä sopii tarjota.
Apuja täältä?
Lähinnä etsin jotain nopeaa ja helppoa, kaupan hyllyltä valmista keksiä/pullaa/mitälienee?
Samalla voisin kysyä mikä valmistuote sopii keliaatikolle.
Kommentit (16)
Samaa olen miettinyt, että mikä olisi sellainen vierasvara, mikä kävisi kaikille yllätysvieraille ja säilyisi pitkään kaapissa. Eli kaikki mahdolliset lakto-vege-gluteeniton jne. tuote?
Minulla on lähipiirissä yksi vehnästä ja gluteenista oireita saava, yksi vegaanikko ja yksi vegetaristi, joten olen näiden juttujen kanssa paininut aika kauan, kun kuitenkin tykkään juhlissa tarjota jotain kaikille.
Keliaakikko on henkilö joka on allerginen gluteiinille. Gluteiinia on kaikissa normiviljoissa, mutta ei esim. riisissä. Gluteenittomia keksejä ainakin löytyy ihan kaikista kaupoista nykyään, isommissa on yleensä ihan oma hyllynsä gluteenittomille tuotteille. Kannattaa myös katsoa pakkasesta esim. gluteenittomia pullia jotka sitten paistaa ohjeen mukaan. Myös esim. riisisuklaa käy vohvelien sijasta tarjottavaksi pikku namina.
Vegaani ei syö MITÄÄN eläinperäistä, sisältäen siis maidon ja kananmunan. Jos et halua itse leipoa (vegaaninen porkkanakakku on kyllä ihan älyttömän helppo), katsele valmispullia, niistä pitäisi löytyä ilman kananmunaa ja maitoa leivottuja versioita. Myös itse voi tehdä pullaa käyttäen vettä maidon sijasta ja jättäen kananmunan pois; mausta ei erota.
Valmistaudu jo ennen kauppaan menoa siihen että joudut ostamaan erikseen vegaanista ja erikseen gluteenitonta, koska yhdistelmänä ovat aika harvinainen. Minulla on useita hyväksi havaittuja reseptejä, mutta valmistuotteista en ihan äkkiä osaa sanoa mitään mitkä kävisivät yhdistelmänä.
Muista myös että vegaaninen ihminen ei ota normaalia kermaa/maitoa kahviin tai teehen, mutta kauramaitoa saa 2 desin purkeissa vähän kaupasta kuin kaupasta, niin sellaisen voit napata hänelle.
Tee joulutortut lehtitaikinasta, se on yleensä vegaanista.
Vierasvara jemmassa, muille dominokeksejä. kirjoitti:
Samaa olen miettinyt, että mikä olisi sellainen vierasvara, mikä kävisi kaikille yllätysvieraille ja säilyisi pitkään kaapissa. Eli kaikki mahdolliset lakto-vege-gluteeniton jne. tuote?
Tuskin sellaista onkaan mikä kävisi ihan kaikille, mutta jos tekee jotain itse, niin kannattaa laittaa osa vierasvaraksi pakkaseen, pysyvät hyvänä puoli vuotta helposti. Gluteeniton leivonta on vähän vaikeampaa kuin vegaaninen (laktoositon on niin helppoa ettei sitä tarvitse edes neuvoa), mutta kuivakakut ovat helppoja kun vaan vaihdat jauhot gluteenittomiksi (vehnäjauhojen sijasta esim. puolet mantelijauhoa ja puolet perunatärkkelystä). Murenevat vähän enemmän, muttei häiritsevästi. Jos häiritsee niin opettelee käyttämään ksantaania.
Vegaanisista kannattaa ehdottomasti opetella vegaaninen porkkanakakku, se on ihan älyttömän hyvää ja helppoa: https://chocochili.net/2010/09/sadepaivan-porkkanakakku/
Olen tuostakin tehnyt gluteenittoman juuri tuolla jauhonvaihto-operaatiolla, ja maistui kyllä ihan porkkanakakulle. Jos murenevuus gluteenittomana on ongelma päällystettäessä, iske kakku pakkaseen tunniksi ennen päällystystä niin ongelma helpottaa.
Tarkoitat lakto-vegetaristia.
Ihan mikä vain sun leipomus käy, jossa ei ole lihaa tai kalaa. Munaakaan ei sitten välttämättä. Se olisikin jo lakto-ovo-vegetaristi.
Mutta tarvitseeko näiden mukana hyppiä, on jo toinen kysymys.
Laitat pöytään mitä laitat ja syö jos on syödäkseen. Mitä veetua se kenellekään kuuluu. Tuo omat eväänsä, jos ei antimet maita.
Vihreät kuulat ja Wiener Nougat ovat vegaanisia. Tumma suklaa on useimmiten vegaanista.
Täältä löydät tavallisista kaupoista löytyviä vegaanisia tuotteita: http://www.vegaanituotteet.net/
Leipoisin vegaanisen ”juusto”kakun. Täyte joku soijapohjainen versio ja pohja gluteenittomista kekseistä ja sinisestä Keijusta. Kävisi vegaanille ja keliaakikolle.
Vierailija kirjoitti:
Leipoisin vegaanisen ”juusto”kakun. Täyte joku soijapohjainen versio ja pohja gluteenittomista kekseistä ja sinisestä Keijusta. Kävisi vegaanille ja keliaakikolle.
Kuulostaa ällöttävälle. Ja en ole asennevammainen, vaan kasvissyöjä joka syö etenkin kotona yleensä kasviperäisesti.
Myllyn parhaat ja Sunnuntain torttutaikinat palmuöljyllä on kyllä vegaanisia, eli jos et voitele torttuja munalla niin ne käy hyvin kaikille. Kaupan piparkakuistakin monet on vegaanisia valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät kuulat ja Wiener Nougat ovat vegaanisia. Tumma suklaa on useimmiten vegaanista.
Täältä löydät tavallisista kaupoista löytyviä vegaanisia tuotteita: http://www.vegaanituotteet.net/
Tämä on hyvä sivu, koottu vain vegaanituotteita, löytyy kahvipöytään helposti erilaisia vegaanisia vaihtoehtoja ilman, että tarvitsee tutkia kaupassa pakkausselosteita. Lakto-vegetaristi jos tosin on, niin voi myös maitotuotteita käyttää.
Oisko näistä apua?? Valmiista en kyllä tiedä mutta kai näistä lakto-ovo vegaanisista herkkuista osa on helppo itsekin väsätä kuten nuo mango pavlovat
https://www.k-ruoka.fi/reseptit?rajaus=erityisruokavalio-kasvis&rajaus=…
Myllyn Paras joulutorttu, Annas pepparkakor, Panda Tonttumarmeladit, Fazer Wienernougat. Siinä valmiit vegaaniset kahvipöydän antimet. Kahvimaidoksi iKaffe.
Vierasvara jemmassa, muille dominokeksejä. kirjoitti:
Perus ruokakaupoissa myydään yllättävän paljon esim. erilaisia keksejä, jotka sopivat sekä vegaaneille että keliaakikoille. Www.vegaanituotteet.net -sivulta löytyy listaa näistä.
Mikä on latko-vegaani? Anyway, osta vegaaninen "voi" taikina ja tee joulutortut siihen.