Onko täällä muita joille on kasautunut allergioita, ruusufinni, atooppinen ihottuma ja muita vastaavia v-mäisyyksiä??
Oletteko päässeet mihinkään yleistutkimukseen vaan hoidetaanko näitä aina vain yksittäisinä vaivoina? Menee hermot ja rahat kun saa koko ajan kulkea lekurissa.
Kommentit (51)
Joo mäkin inhoan pakkasia, kun tuulee ja naaman iho kärsii. Aina nassu talvisin ihan punakka kuin puliakalla. Pitäisi olla kommandopipo naamalla, niin kestäisi talven paremmin. Mutta sitten näyttäisi pankkiryöstäjältä.
Pahin, mitä työkaveri teki, oli se kun lähetti linkin testiin:”Onko sinulla viininaama?”
Molemmissa säärissä on ollut jo vuosia ulkosyrjällä punaista, valkohilseistä ihottumaa. Ei ole psori eikä keliakia. Kaikenlaisia apteekkirasvoja on kokeiltu, mutta parhaimmaksi ihovoiteeksi on osoittautunut oliiviöljy.
– Monia sairauksia tulee esille stressin myötä. Laajassa mielessä ne voivat olla mitä tahansa pitkällä aikavälillä, sillä stressi muuttaa hormonitoimintaa.
Tyypillisinä huonon mielentilan aiheuttamina fyysisinä oireina Heikkilä listaa esimerkiksi lievät allergiat, mahahaavat ja suolisto-oireet. Hän muistuttaa myös, että yleisin syy selän, niskan ja hartiaseudun kipujen taustalla on lihasjännitys, joka sekin juontaa juurensa usein stressiin.
https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/antti-heikkila-nain-mielipa…
Tiedostamattomatkin negatiiviset ajatukset ja vihamielisyys altistavat sairauksille ja lisäävät kuolleisuutta, Heikkilä varoittaa.
Mielestäni kaikki allergiat ovat tehtyjä sairauksia ja siedättämällä ne voisi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostamattomatkin negatiiviset ajatukset ja vihamielisyys altistavat sairauksille ja lisäävät kuolleisuutta, Heikkilä varoittaa.
Mielestäni kaikki allergiat ovat tehtyjä sairauksia ja siedättämällä ne voisi poistaa.
Itselleni puhkesi allergiat lapsena vaika olin lähes aina iloinen, ulkoilin, urheilin, nauroin paljon, söin terveellisesti enkä stressanut mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni puhkesi allergiat lapsena vaika olin lähes aina iloinen, ulkoilin, urheilin, nauroin paljon, söin terveellisesti enkä stressanut mistään.
Sama täällä. Olin puolivuotiaana vauvana hoitopaikassa, jossa oli koira. Äitini ihmetteli ainaista tukkoisuuttani, muttei älynnyt, että koira-allergiaahan se. En siedättynyt.
1-vuotiaana söin keksitaikinaa, jossa oli pähkinää ja hengitystiet turposivat umpeen. Pikavauhtia lääkäriin jossa myöhemmin todettiin, että pähkinäallergiaa.
Luonteeltani olin iloinen ja stressaamaton lapsi. En aiheuta allergiaoireitani itse.
En siedäty, vaikka kuinka yritän sinnitellä keväät ilman allergialääkkeitä. Lopulta koivu vie voiton, sillä silmien kutina ja nenän valuminen on sietämätöntä.
Voinko mäkin avautua? Kun muakaan ei olla otettu vakavasti. Lääkäri vähätteli jopa astmaani ja sanoi ääneen, etti usko mulla olevan astmaa. Kun menin testeihin, hoitaja sanoi, ettei ole aikoihin nähnyt sellaisia tuloksia. Mun kylkiä särki, kun olin ollut ehkä neljä tuntia ilman avaavaa lääkettä ja hengittäminen oli todella vaikeaa. Huijasin testissä, koska olisin varmaan tukehtunut, jos en olisi voinut käyttää inhalaattoria 12 tuntiin, mitä testi vaati. Kirjoitin perheenjäsenten pyynnöstä lapun sivullisille näytettäväksi, jos en oikeasti voi hengittää sinä päivänä ja olen jossain julkisella paikalla. Onneksi selvisin.
Jatkuva nuha käy hermoille. Siis aivan jatkuva nuha pienillä tauoilla. Todella intensiivistä nuhaa. En ole koskaan nähnyt kenenkään kärsivän vastaavista "nuhakohtauksista". Kukaan ei tiedä, mikä sen laukaisee. Siinä ei ole mitään jätkeä tai logiikkaa. Se vain laukeaa, eikä tunnu loppuvan ikinä. Se tietää unettomia öitä ja joskus aivastelen niin, että oikeasti sattuu yläkroppaan.
Ja sitten tuo ihottuma. Rasvaaminen ei auta. Mulla on aina ollut sitä käsissä, mutta se on levinnyt viime vuosinä päänahkaan ja se on kivuliasta, kun iho menee jäykäksi ja halkeilee. Kovat pesuaineet olen jättänyt pois ja se auttaa hieman, mutta kun joku ihoalue on sairastunut, niin se ei koskaan parane. Mulla on iso läikkä, joka leviää otsallekin ja se on ollut siinä jo vuosia. Jos sitä raaputtaa, siitä irtoaa iso iholaatta.
On tänä jukolauta persheestä. Kaikki kuulostaa tosi pahalta, kun sen näin kirjoittaa ylös, mutta sellaista se on. Olen viime aikoina vähentänyt vehnän syöntiä rankasti ja se on ehkä vaikuttanut vähän, tosin olen ennenkin kuvitellut niin ja oireet on tulleet takaisin samanlaisina kuin ennenkin.
En itsekään kyllä tiedä, mitä kukaam voi tälle tehdä. Valitanpa vain.
Vierailija kirjoitti:
Voinko mäkin avautua? Kun muakaan ei olla otettu vakavasti. Lääkäri vähätteli jopa astmaani ja sanoi ääneen, etti usko mulla olevan astmaa. Kun menin testeihin, hoitaja sanoi, ettei ole aikoihin nähnyt sellaisia tuloksia. Mun kylkiä särki, kun olin ollut ehkä neljä tuntia ilman avaavaa lääkettä ja hengittäminen oli todella vaikeaa. Huijasin testissä, koska olisin varmaan tukehtunut, jos en olisi voinut käyttää inhalaattoria 12 tuntiin, mitä testi vaati. Kirjoitin perheenjäsenten pyynnöstä lapun sivullisille näytettäväksi, jos en oikeasti voi hengittää sinä päivänä ja olen jossain julkisella paikalla. Onneksi selvisin.
Jatkuva nuha käy hermoille. Siis aivan jatkuva nuha pienillä tauoilla. Todella intensiivistä nuhaa. En ole koskaan nähnyt kenenkään kärsivän vastaavista "nuhakohtauksista". Kukaan ei tiedä, mikä sen laukaisee. Siinä ei ole mitään jätkeä tai logiikkaa. Se vain laukeaa, eikä tunnu loppuvan ikinä. Se tietää unettomia öitä ja joskus aivastelen niin, että oikeasti sattuu yläkroppaan.
Ja sitten tuo ihottuma. Rasvaaminen ei auta. Mulla on aina ollut sitä käsissä, mutta se on levinnyt viime vuosinä päänahkaan ja se on kivuliasta, kun iho menee jäykäksi ja halkeilee. Kovat pesuaineet olen jättänyt pois ja se auttaa hieman, mutta kun joku ihoalue on sairastunut, niin se ei koskaan parane. Mulla on iso läikkä, joka leviää otsallekin ja se on ollut siinä jo vuosia. Jos sitä raaputtaa, siitä irtoaa iso iholaatta.
On tänä jukolauta persheestä. Kaikki kuulostaa tosi pahalta, kun sen näin kirjoittaa ylös, mutta sellaista se on. Olen viime aikoina vähentänyt vehnän syöntiä rankasti ja se on ehkä vaikuttanut vähän, tosin olen ennenkin kuvitellut niin ja oireet on tulleet takaisin samanlaisina kuin ennenkin.
Tuo voi olla ihan mitä tahansa. Itselleni atopiaa aiheuttaa maito, polvien ja kyynärpäiden karheutumista vehnä, ihottumaa nikkeli jne.
Yksi mikä tekee omalle iholleni tosi hyvää on lähdevesi. Eli valele kipeitä kohtia lähdevedellä. Ja rasvan sijaan enemmän on oireisiin auttanut vitamiiniseeurmit ja puhtaat öljyt ilman mitään lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä :( mitään hoitoa ei saa eikä lääkärissä uskota ettei rasvaaminen auta. Lääkäreissä ei myöskään myönnetä että olisi olemassa mitään sisäistä hoitoa, ainoastaan rasvoja ulkoisesti iholle. Jos erehtyy jollekin avautumaan kuinka raskasta tämä on (jatkuva kipu, pelko siitä mikä ihottuman milloinkin laukaisee, nukuttua ei saa kun kutittaa ja jos nukkuu niin unenlaatu huono) niin pidetään hulluna kun asiat voisi olla huonomminkin ja sinullahan on ”vain ihottumaa”. On tosiaan v-mäistä siis...
Minulle kyllä on kirjoitettu Atarax-resepti, voiteet ja lääkäri puhunut paljon hyvien rasvojen saamisesta. Olen ostanut Tallinnasta apteekista tyrniöljyä (astelpajuõli) ja otan sitä ruokalusikallisen joka päivä.
Minulla hiki ja pesemättömyys pahentaa tilannetta. Pesen ihoni ihan apteekin perusvoiteella ja kainalot ja jalat hajustamattomalla palasaippualla. Pahimman kutinan aikana teen itselleni kylpyammeessa ihan tavallisia merisuolakylpyjä. Merisuolapussi ei maksa kaupassa paljoa.
Oikein hyviä ohjeita, tyrniöljyä pitääkin ostaa. Saakohan sitä ostettua Eestin kaupoista netissä?Ja merisuolakylvyt kuullostaa hyviltä, kun vielä olisi vaan se kylpyamme.
Mun mummoni neuvoi konstin, jolla kutina lähtee:
1 dl Etikkaa n. 1 litraan lämmintä vettä. Liota ihottumaisia kohtia tällä liemellä ja anna ihon kuivua itsekseen. Rasvaa perusvoiteella lopuksi. Tämä iltaisin tehtynä auttaa.
Mulla on lapsesta asti ollut kausittain (erityisesti talvella ja keväisin) kamalaa, hilseilevää käsi-ihottumaa. Muutenkin iho on kuivakka varsinkin sääristä. Kasvoihin puhkesi akne kun olin 8 vuotias, jätti ryppäinä tumman punaisia arpia pitkin ja poikin, jotka helpottavat edelleen näin 31 vuotiaana. Kun pahin finniaika helpotti, kasvot muuttuivat kauttaaltaan punaisiksi, olen siis viimeksi lapsena ollut normaalin värinen. Punoitus pahenee ulkoilun jälkeen, kylmästä, kuumasta. Välillä kuumottaa. En tiedä, onko tämä sitä ruusufinniä vai mitä. Ei paljon meikit auta, viimeksi eilen istuin kampaajalla ja häpesin punaista naamaani, vaikka olin paklannut ties millä color correcting -aineilla ja meikkivoiteella. Olen vielä luonnostani hyvin vaalea ja kalpea niin punaisuus erottuu tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joo allergiaa, atopiaa johon kuuluu sellaista erittäin kutisevaa punaista pattimaista ihottumaa.
Tuntuu että vhh-ruokvalio helpotti atopiaa, ja kun aloitin kuivaharjauksen ja ihon rasvaamisen kookosöljyllä niin nyt ei ole noita patteja tullut 3 vuoteen. Aiemmin tuli 2-4 kertaa vuodessa polviin, kyynärpäihin yms.
Hyviä ideoita, kookosöljyä olen jo nyt käyttänyt, mutta vaan kasvoihin, kun ottaa rypyt pois, on kyllä tosi rasvasta vaatteiden alle, mutta eihän sitä tarvitse paljoa laittaa. Tuo kuivaharjaus oli uutta, minkälainen harja olisi paras?
Dr Eric Bergin video ruusufinnistä
Vierailija kirjoitti:
Varmasti paljonkin, koska tuon tyyppiset oireet kulkevat ryppäinä, koska ne johtuvat ihmisen yleistilasta (olen siis itsekin kärsinyt niistä). Siihen auttaa parhaiten se, että vahvistaa oman immuniteetin tilaa sekä poistaa ympäristöstä ärsyttävät tekijät. Ruokavaliohoito ja lisäravinteet auttavat monia.
Varmasti säässä, kuin säässä liikunta tekee hyvää iholle - ja takuulla avantouinti meressä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi olla ihan mitä tahansa. Itselleni atopiaa aiheuttaa maito, polvien ja kyynärpäiden karheutumista vehnä, ihottumaa nikkeli jne.
Yksi mikä tekee omalle iholleni tosi hyvää on lähdevesi. Eli valele kipeitä kohtia lähdevedellä. Ja rasvan sijaan enemmän on oireisiin auttanut vitamiiniseeurmit ja puhtaat öljyt ilman mitään lisäaineita.
Kiitos vastauksesta! Olet oikeassa. Tämä voi olla mitä vaan. Voi olla, ettei mitkään näistä edes ole yhteyksissä toisiinsa.
Tuo välttelytekniikka toimii jotenkin etenkin ihottumaan. Ehkä en kuvittele tuon vehnän välttelemisen tuloksia. Mun iho voi aina paremmin mummon luona, kun hän asui maalla, vaikka tuolloin mullakaan tämä ei ollut vielä niin pahana. Hänelle tuli vesi suoraan omasta kaivosta eli tavallaan lähdevettä.
Kun mummo muutti kaupunkiin, niin hän sai päänahkaansa tätä samaa ihottumaa ilmeisesti. En ole nähnyt sitä itse, mutta kuulemma ajoi päänsä kaljuksikin jossain vaiheessa, kun ihottuma vaivasi niin pahasti, vaikka hän oli aina hiuksistaan ylpeä. Mäkin ajelin kerran pääni, muttei se oikeastaan auttanut, vaikka kortisonivoiteen saikin tehokkaammin päänahkaan. Kuurin loputtua sitäkään ei sitten voi aina käyttää ja ihottuma palaa.
Stressikin pahentaa oireita ihan selvästi, joten en tiedä, oliko mummon lähdevesi oikeasti niin hyvää vai oliko mummon talo vain niin stressitön ympäristö...
Mystistä. Tästä kehittelisi ties mitä teorioita. Nykyajan kemikaalikuormitus on kyllä ilman muuta iso tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummoni neuvoi konstin, jolla kutina lähtee:
1 dl Etikkaa n. 1 litraan lämmintä vettä. Liota ihottumaisia kohtia tällä liemellä ja anna ihon kuivua itsekseen. Rasvaa perusvoiteella lopuksi. Tämä iltaisin tehtynä auttaa.
Tämä voi oikeasti auttaa, jos ihon pH-tasapaino on häiriintynyt. Monella on myös etikkahuuhtelu ratkaissut päänahan ongelmat.
Ei toki toimi kaikilla, eikä etikka ratkaissut omia ongelmiani, mutta silti tämä on kokeilemisen arvoinen juttu.
Etikan haju haihtuu myös nopeasti.
Minulla allergioita ja astma. Väitän että näissä vaikuttaa myös henkinen puoli: minulla oli yhdessä vaiheessa ekseemaa myös ja aika pahana. Elin vähän hankalassa tilanteessa. Hoidin asiani kuntoon, mihin liittyi muutto toiselle paikkakunnalle, ja kas, ei ole ekseema yli 10 vuoteen vaivannut (koputtaa puuta), vaikka sitä ennen oli vähän väliä koko selkä tulipunainen ekseemasta. Siis: muistakaa myös korvien väli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsiin auttaa käsidesin käyttö pesun jälkeen. Se nimittäin nitistää stafylokokit, jotka aiheuttavat kynsinauhatulehduksia.
Minulla taas käsidesi aiheuttaa hirveän kuivuuden ja ihottuman. Sairaalakäynnin jälkeen aina kädet hajalla viikon. En ymmärrä, miten henkilökunnan käde kestävät.
Aikoinaan jouduin käyttämään käsidesiä ammatini puolesta, seurauksena käsien rikkimeno! ( en ole ollut varsinaisesti hoitoalalla) Tunnen pari hoitajaa, jotka joutuivat vaihtamaan alaa käsidesin aiheuttaman ihottuman vuoksi!
Kannattaa kokeilla ketogeenista ruokavaliota!
Itse olen saanut jopa sairaalassa huonoa kohtelua punoittavan naamani takia. Luokittelevat minut ilmeisesti rapajuopoksi ulkonäköni takia. Ilmeisesti hoitohenkilökunta ei tiedä kyseisen vaivan olemassaolosta. Itsellä viima ja kylmästä ilmasta sisälle lämpimään tulo pahentaa oireita eniten samoin kuume.