Kun häätö toimitetaan viranomaisvoimin, niin minne menevät tavarat?
Huonossa hapessa olevalla tutulla on tämä edessä. Ei saa aikaiseksi asunnon tyhjennystä (sekakäyttäjä, mutta eniten alkoholisti).
Yleensä tällaiset kämpät ovat varmaan lähinnä kaatopaikkakamaa. Tällä kuitenkin entisestä avioliitosta ja perintönä saatuja hyvinkin arvokkaita artikkeleita -- taide-esineitä, astioita ja antiikkihuonekaluja.
Menevätkö ne johonkin huutokauppaan?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Joskus ne ainakin kannettiin vaan kylmästi pihalle. Asuin talossa, missä välillä näkyi näitä röykkiöitä pihassa.
Toimitaanko näin vielä nykyäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen häädetään niin kaikki koti-irtain jne on edelleen hänen. Vain erittäin arvokas huutokaupataan. Ei mitään muuta saa ulosmitata.
Itse asiassa lain mukaan kaiken muun irtaimiston saa ulosmitata, paitsi sängyn, Raamatun ja virsikirjan. Mutta yleensä ulosottomies ei ota irtaimistosta muuta kuin erityisen arvokkaat tavarat, jotka saa helposti myytyä hyvään hintaan.
Joudun korjaamaan omaa tekstiäni sen verran, että nykyisin laki on muuttunut, ja tosiaan jo laissa sanotaan, että arvoltaan vähäistä irtaimistoa ei saa ulosmitata. Tuo sänky ja hartauskirjallisuus (käytännössä Raamattu ja virsikirja) oli vanhentuneessa laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen häädetään niin kaikki koti-irtain jne on edelleen hänen. Vain erittäin arvokas huutokaupataan. Ei mitään muuta saa ulosmitata.
Itse asiassa lain mukaan kaiken muun irtaimiston saa ulosmitata, paitsi sängyn, Raamatun ja virsikirjan. Mutta yleensä ulosottomies ei ota irtaimistosta muuta kuin erityisen arvokkaat tavarat, jotka saa helposti myytyä hyvään hintaan.
Olisiko tälle henkilölle mahdollista saada edunvalvoja, joka hakisi tuet, johon hän on oikeutettu, huolehtisi vuokran ja muiden välttämättömien laskujen maksamisesta ja jättäisi loput käyttörahaksi henkilölle itselleen?
on, sossuille tai kelaan voi ilmoittaa että vuokra maksetaan suoraan vuokranantajalle. Edunvalvontaa voi hakea kunnan oikeusapu toimistosta. Vaatinee oikeusprosessin.
Jos henkilö itse on sitä mieltä, että edunvalvoja olisi hyvä ratkaisu, ei oikeusprosessia tarvita, vaan edunvalvontahakemuksen voi tehdä maistraattiin. Mutta jos asianosainen vastustaa edunvalvontaa, tarvitaan oikeuden päätös.
Naapuri oli huoltofirmassa töissä ja heidän yksi hommansa oli tyhjentää osaketaloista häädettyjen kämpät sekä varastot.
Kaikki mikä jäi jatkoi hänen toimestaan kirppiksille ja kavereille.
Kerran kehui löytäneensä useamman satasen edestä kolikoita ja otti mukaansa kenellekään kertomatta.
Aikoinaan kaupungin toimesta häädetyn tavarat/ huonekalut menivät johonkin varastoon säilöön. Muistan, kun oli lehdessä juttua ja kuvia mm lasten leluista, jotka olivat noutamatta varastosta.
Ilmeisesti siitä on luovuttu vai onko eri käytäntöjä eri kunnissa ja kaupungeissa?
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu oli tuossa tilanteessa ja sieltä kämpästä heitettiin kaikki suoraan roskalavalle. Kieltämättä se kämppä oli kyllä kauhea läävä.
Eise asunnon olomuoto anna oikeutta asukkaan elää miten sattuu.
Eiköhän jokainen asunto kuitenkin jossain vaiheessa kunnosteta, jos eiole koko rakennus sitten homeessa.
Mun äiti oli rapajuoppo. Häädettiin viimeisestä kämpästä ulos ja kämpän omistaja oli lapioinut kaikki kamat jätesäkkeihin ja kaatopaikalle.
Mä kyselin perään koska siellä oli todella vanhoja valokuvia, jotka olisin ehdottomasti halunnut.
Kaikki meni.
Äitikin kuoli myöhemmin
Kaatopaikalle. Ja lasku työvoimasta jota siinä on jouduttu käyttämään, sekä tavarankuljetuslasku annetaan häädetylle asukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy tällainen toiminta. Asia pitäisi hoitaa jotenkin muuten. Tylyä toimintaa.
Ihan hirveää.
Vaikka jollakin olisi ote noin pahasti alkanut herpoamaan elämän rakenteista.
Siltikin.
Ei ristus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tälle henkilölle mahdollista saada edunvalvoja, joka hakisi tuet, johon hän on oikeutettu, huolehtisi vuokran ja muiden välttämättömien laskujen maksamisesta ja jättäisi loput käyttörahaksi henkilölle itselleen?
on, sossuille tai kelaan voi ilmoittaa että vuokra maksetaan suoraan vuokranantajalle. Edunvalvontaa voi hakea kunnan oikeusapu toimistosta. Vaatinee oikeusprosessin.
Jos henkilö itse on sitä mieltä, että edunvalvoja olisi hyvä ratkaisu, ei oikeusprosessia tarvita, vaan edunvalvontahakemuksen voi tehdä maistraattiin. Mutta jos asianosainen vastustaa edunvalvontaa, tarvitaan oikeuden päätös.
Kyllä, juuri näin. Olin tulossa kirjoittamaan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin ennen slummissa. Monesti vuodessa seurasin jonkun naapurin häätöä. Pihalle tuli siirtolava, huoltomiehet tyhjensi asunnon, muut slummin asukkaat keräsivät parhaat päältä, loput jäi säiden armoille. Jossain vaiheessa lava vietiin pois.
Onko tuosta paljon aikaa?
Vai onko noin tyly käytäntö ihan nykypäivää ellei ihminen hoida asioitaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli rapajuoppo. Häädettiin viimeisestä kämpästä ulos ja kämpän omistaja oli lapioinut kaikki kamat jätesäkkeihin ja kaatopaikalle.
Mä kyselin perään koska siellä oli todella vanhoja valokuvia, jotka olisin ehdottomasti halunnut.
Kaikki meni.
Äitikin kuoli myöhemmin
Todella traaginen kohtalo äidilläsi, menee sanattomaksi moisesta. On sulla ollut kestämistä kyllä seurata sivusta ja murehtia äitiäsi.
Minne se häädetty ihminen sitten siinä vaiheessa menee, kun kaikki tavarat on nostettu pihalle ja kämppä lukittu?
Eiköhän siinä ole jo vuositolkulla ole vuokria rästissä, kun häätämään aletaan.
Ihmisellä on ollut aikaa korjata asia ja hänelle on annettu mahdollisuuksia toisensa perään. Tulee häätöilmoitus, jolloin asukas itse voi roudata tavaransa muualle.
Mutta ei saa aikaiseksi, koska ei välitä. Ne sitten laitetaan roskalavalle, jolloin asukkaalla on vielä mahdollisuus saada tavarat johonkin. Mutta asukas ei välitä ja tavarat lähtee jätteenkäsittelyyn.
Vai olisitteko valmiit maksamaan vielä enemmän veroja, että joku ihminen alkaa alkoholistin tai narkomaanin kanssa käymään läpi niitä tavaroita, joita hän haluaa pitää? Jostain se avustajan palkkakin tulee.
Johan hänelle on maksettu asumistuki, tt-tuki/työmarkkinatuki, terveydenhuolto, ennaltaehkäisevä tt-tuki, ruoka-avustukset, jopa kodin tavaratkin saanut sosiaalitoimesta. Apuakin saisi päihdeongelmaan, jos haluaisi.
Mutta kun ei halua. Mieluummin ottaa sen häädön, koska rahat menneet päihteisiin. Mieluummin luopuu tavaroistaan, koska rahat menneet päihteisiin. Kyllä ihminen on vastuussa myös omista valinnoistaan ja päihdeongelmastaan. Ketään ei voi pakottaa parantumaan, jos he eivät halua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ne ainakin kannettiin vaan kylmästi pihalle. Asuin talossa, missä välillä näkyi näitä röykkiöitä pihassa.
Niin.. toki asunto tyhjennetään. Kyse siitä että mihin ne tarvarat sen jälkeen.
Mikään asiallinen taho ei jätä roskaa pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä ole jo vuositolkulla ole vuokria rästissä, kun häätämään aletaan.
Ihmisellä on ollut aikaa korjata asia ja hänelle on annettu mahdollisuuksia toisensa perään. Tulee häätöilmoitus, jolloin asukas itse voi roudata tavaransa muualle.
Mutta ei saa aikaiseksi, koska ei välitä. Ne sitten laitetaan roskalavalle, jolloin asukkaalla on vielä mahdollisuus saada tavarat johonkin. Mutta asukas ei välitä ja tavarat lähtee jätteenkäsittelyyn.
Vai olisitteko valmiit maksamaan vielä enemmän veroja, että joku ihminen alkaa alkoholistin tai narkomaanin kanssa käymään läpi niitä tavaroita, joita hän haluaa pitää? Jostain se avustajan palkkakin tulee.
Johan hänelle on maksettu asumistuki, tt-tuki/työmarkkinatuki, terveydenhuolto, ennaltaehkäisevä tt-tuki, ruoka-avustukset, jopa kodin tavaratkin saanut sosiaalitoimesta. Apuakin saisi päihdeongelmaan, jos haluaisi.
Mutta kun ei halua. Mieluummin ottaa sen häädön, koska rahat menneet päihteisiin. Mieluummin luopuu tavaroistaan, koska rahat menneet päihteisiin. Kyllä ihminen on vastuussa myös omista valinnoistaan ja päihdeongelmastaan. Ketään ei voi pakottaa parantumaan, jos he eivät halua.
Monta vuotta :D
Eli sun mielestä toisen omistamassa asunnossa saa asua vuosikausia maksamatta vuokraa. Käräjäoikeus määrää häädön automaattisesti (jos vuokranantajalta haastepyyntö), jos vuokraa ei ole maksettu kahteen kuukauteen.
Tuo oli kyllä tosi reilusti tehty. Hyvä että löytyy empatiaa ja välittämistä heikoilla oleville ihmisistä, näinä kovien aktiivimalli-arvojen aikoina.