Yksinäinen pikkupoika pihassa
Olen tässä nyt jo useampana päivänä kiinnittänyt huomiota kerrostalomme pihan poikki kulkevaan pikkupoikaan joka kulkee laahustaen, kasvot kohti maata, potkien joko maassa olevaa lunta tai maata tms. Poika vaikuttaa olemuksensa puolesta surulliselta, jää usein yksin pihamme karuselliin hetkeksi yksin leikkimään.
Luultavasti näin herkkänä ihmisenä ylireagoin, mutta tulee huolestunut olo kun näen tuon pojan myöhäänkin iltaisin kulkevan pihamme poikki alakuloisen oloisena. Tuntuu jotenkin pahalta nähdä hänet yksin leikkimässä. Yleensä poika kulkee pihan poikki siinä kuuden maissa, tänään nyt vasta yhdeksältä. Mieleni tekisi seuraavan kerran hänet nähdessään mennä suoraan kysymään, onko kaikki kunnossa. Tiedän että poika voi hyvin olla tulossa harrastuksesta tai kaverilta eikä tuo alakuloinen olemus välttämättä kerro mistään sen kummemmasta, mutta jokin tuossa lapsessa viestii siitä ettei hän voi hyvin. :( Ylitänkö rajan jos seuraavan kerran hänet nähdessään pysäytän hänet ja varovasti kysyn, onko kaikki kunnossa?
Kommentit (11)
Kysy. Et häviä mitään. Voi olla että poika säikähtää tai kertoo mikä hätänä (ei halua kotiin, juoppovanhemmat väkivalta yms?)
Vierailija kirjoitti:
Kysy. Et häviä mitään. Voi olla että poika säikähtää tai kertoo mikä hätänä (ei halua kotiin, juoppovanhemmat väkivalta yms?)
Tuota juuri itsekin pelkään että kotona huonot oltavat kun kulkee yksin kotiin illalla. Kuten aloituksessa sanoin, voihan olla että tulee kaverilta tai harrastuksesta, mutta jokin pojan olemuksessa viestii alakulosta. :( Ap
Voi olla kiusattu lapsi, yleensä lapset eivät yksinään kulje.. Yhdeksän ei ole kovin myöhään, varsinkin jos yleensä liikkuu aiemmin...
Kysyt tietysti. Tai vaikka useammankin kerran. Onko kaikki hyvin, minne olet menossa/mistä tulossa näin myöhään, onko kotona ketään ja eivätkö jo kaipaa... näitä voi kysellä
Ainiin ja kysymys ensimmäiselle kommentoijalle; mitäs sitten jos arvaus osuukin oikeaan ja poika kertoo jotain, mitä voin sitten tehdä? Jos ei vaikka uskalla kertoa tarkemmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kiusattu lapsi, yleensä lapset eivät yksinään kulje.. Yhdeksän ei ole kovin myöhään, varsinkin jos yleensä liikkuu aiemmin...
Okei, itselleni yhdeksän on myöhä kotiintuloaika tuon ikäiselle kun itse sain olla ulkona tuohon aikaan vasta yläasteikäisenä. Toki perheitä on erilaisia. Tuo juuri että kulkee yksinään herätti huoleni. Ap
kannattaa olla varovainen, ja olla mieluummin vähän isosiskomainen kuin opettajamainen tuossa tilanteessa. itse siis en tykkäisi mistään opettaja/poliisi-asenteesta jos olisin lapsi, ja minua painaisi joku. sinänsä uskon, että jo se, että osoitat että välität, on hyvä merkki.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa olla varovainen, ja olla mieluummin vähän isosiskomainen kuin opettajamainen tuossa tilanteessa. itse siis en tykkäisi mistään opettaja/poliisi-asenteesta jos olisin lapsi, ja minua painaisi joku. sinänsä uskon, että jo se, että osoitat että välität, on hyvä merkki.
Joo tietysti varovaisesti kysyisinkin juurikin tuolla isosiskomaisella tyylillä sen sijaan että menisin kierästi tenttaamaan. Uskon että lämmin lähestymistapa toimii paremmin. Silti kai pelkään että poika hermostuisi ja karkaisi paikalta sillä olen tuntematon hänelle, mutta silloin olisin ainakin kysynyt enkä ainakaan menettäisi mitään. Ap
Minä ehkä avaisin keskustelun muulla tavalla. Moikkaisin ja sit juttelisin esim siitä et onko kiva kun on lunta,tollasta ei niin virallista ja sit jos tuntuu et lapsi on avoin keskustelulle ja puhuu paljon sitten vasta kysyisin. Koska muuten saattaa hämmentyä ja sanoa vanhemmilleen jos kotona kaikki ok et joku utelias täti kyseli outoja
Poika siis selkeästi ala-asteikäinen, ehkä 3-luokkalainen. Ap