Miehen pituusennuste, ei tarkoitus jankata
Kuulin, että keskospojista suurinosa kasvaa alle 180 senttisiksi, lähemmäs 170, vaikka miesten keskipituus suunnilleen 180 onkin. Pitääkö paikkaansa ja mistähän se johtuu? Tiedän kyllä keskosena syntyneen miehen, joka on lähes 2 m pitkä, mutta vanhemmatkin ovat kyllä pitkiä. Poikamme syntyi pienenä ja juuri ja juuri rv 37+, mies on 180-senttinen ja minä 160. Siksi vain mietin, että vaikuttaako raskausajan kesto ja syntymäpituus/paino pojan kasvuun vai ei? Ennuste on laskurien mukaan muutenkin 178, mutta eihän sitä tiedä meneekö yli vai ali. Ajattelen lähinnä, että pojalle olisi eduksi olla äitiään pidempi ja se ei sentään paljon vaadi. Kuinka pitkiksi tuntemanne pienet pojat ovat kasvaneet ja miten pitkiä vanhemmat olivat. Kaikista eniten toivon, ettei pojasta kasva pituusjankkaaja ja hänelle kasvaa itsetunto. Hehe!
Kommentit (31)
Meidän poika syntyi rv31+3 1650g
Aina kasvanut miinus käyrillä ja äiti on vain 150cm, joten ennuste on huono alle 170cm, mutta hävittäjälentäjät ja formulakuskit ovat lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kovin luotettavia nämä pituusennusteet? Ainakin itse jäin omasta ennusteestani aika paljon? Olin myös pieni syntyessäni ja mietin liittyykö se sitten siihen.
Ap
Sehän riippuu myös siitä, milloin murrosikä alkaa. Mitä aiemmin, sitä aiemmin loppuu kasvu.
Niin eihän nuo ennusteet aina luotettavia ole. Esim. meillä minä olen suvusta jossa miehetkin on 160-165-senttisiä. Mies on pidemmästä suvusta. Minä olen 160 cm, mies 188 cm. Poika on sekä ulkonäön että pituuden puolesta tullut mun sukuun, ja on 167-senttinen, ennuste oli 178. Tytär sitten tullut isäänsä, hän on 177 cm pitkä.
Nyrkkeilijä Tyson Fury taisi olla keskonen. Liekö totta tuo 500gr syntymäpaino? No loppupituus kuitenkin 206cm.
Kaverin muksu syntyi 40cm pitkänä. Nyt aikuisena on kuulemma 160cm. Vanhempien keskipituus 175cm.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 182, keskosena syntynyt veljeni 186. Vanhemmat 166 ja 174.
Olette aika vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ok vaikka ei tulisi edes minun pituistani, todennäköisesti pidempi tietysti. Lähinnä kiinnostaa koska kuka ei haluaisi tietää miltä oma lapsi mahdollisesti näyttää aikuisena. Olen myös sekoittanut minun ja miehen naamaa eri sovelluksilla ihan testimielessä.
Itse painoin 2700 g syntyessäni rv 38+. Pituusennusteeni olisi ollut 168, mutta olen 160 pitkä. Siksi mietin vaikuttaako syntymäpaino merkittävästi vanhempien pituuden lisäksi. Kun kuulin, että keskospojista kasvaa keskimäärin 170 senttisiä niin olin vähän yllättynyt. Nykyään on myös laskureita, jotka huomioisivat lapsen pituuden 1 v iässä, mutta poika ei ole vielä sen ikäinen.
Ap
Kysyin Copilot-tekoälyltä, keskosuus voi vaikuttaa hieman pituuteen, jos vauvalla on ongelmia siitä johtuen. Suurimman osan pituudesta (80 prosenttia) selittävät geenit. Oma lapseni oli 2300 g keskonen, mutta hänellä ei ole ollut siihen liittyen ongelmia ja hänestä tuli pitkä kuten yli 190 cm isästä. Itse olen 165 cm.
Kaksi vuotiaana ihmisessä on puolet pituudesta. Pitää kohtuullisen hyvin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 182, keskosena syntynyt veljeni 186. Vanhemmat 166 ja 174.
Oletetut vanhemmat.
Kuljette kai sitten vielä aikuisenakin aina yhdessä joka paikassa, että kaikki varmasti näkevät, että poika kasvoi äitiään pidemmäksi ja siitä on varmasti hänelle etua.
Tunnen kaksi keskosta, toinen pitkä ja lihava nainen ja toinen keskipituinen SM-tason jääkiekkoilijamies.