Hoitajia on vähennetty vaarallisen paljon.
Lapsellani on perussairaus, jonka vuoksi joutuu viettämään useita päiviä sairaalassa. Olemme muiden vanhempien kanssa kiinnittäneet huomiota siihen, että hoitajia on vuoroissa huomattavasti vähemmän. Onko mahdollista, että näinkin tärkeästä työstä on kiristetty hoitajat puoleen.
Tuntuu kohtuuttomalta, että osastoilla joilla on vakavasti sairaita lapsia, hoito on vaativaa ja aikaavievää, niin hoitajia on vain muutama ja kellot soivat taukoamatta.
Liian monta kertaa on käynyt niin, että hoitaja ei vain yksinkertaisesti pääse tulemaan kun häntä tarvitaan. Olemme esimerkiksi soittaneet kelloa ja odottaneet lähes 30min, että hoitaja ehtii paikalle. Kiirettä he eivät milloinkaan näytä, mutta kun tulevat huoneeseen, niin muiden potilaiden kutsut soivat taukoamatta. Aina ystävällisistä hoitajista näkyy uupumus, he tekevät silti kaikkensa lapseni eteen.
Mieleeni ei enää tulisi jättää lasta yksin sillä aikaa kun kävisin itse syömässä. Mitä tahansa voisi tapahtua kun hoitaja ei ehtisi ajoissa paikalle.
Mikä siinä on, että ennen on ollut varaa pitää hoitajia. Nyt kaikkialla vähennetään ja vaikka potilasmäärän pysyvät ennallaan. Hoitajien työtaakkahan on tällaisenaan täysin kohtuuton.
Onko tämä oikea tapa säästää? Päättäjät saisivat mennä sairaaloihin katsomaan ja miettimään uudelleen mihin rahat kuuluisi laittaa.
Kommentit (15)
Mihinkäs se PS resurssoi kun oli hallituksessa?! Ei ainakaan tähän asiaan.
Mutta hei Suomessa on maailman kustannustehokkain terveydenhuolto, se kustannustehokkuus otetaan nimenomaan hoitajien selkänahasta, heitä on mahdollisimman vähön mahdollisimman pienellä palkalla. Sitähän se perskeko-vaikutus ajoi kun halusi yksityistää terveydenhuoltoa yhä enemmän.
Kerrankin aloitus ei syyllistä hoitajia, kiitos siitä. Itse olen hakeutumassa alalta pois, koska oma pääni ei kestä enää - viikottain ellei joskus jopa päivittäin saan suoraa huutoa siitä kun en sillä sekunnilla pääse irtautumaan edellisestä asiakkaasta auttaakseni seuraavaa. Jotkut käyttäytyvät niinkuin huvikseni viivyttelisin. Ja kukaan hoidettavistani ei tiedä että alla on tuplavuoro, kahden tunnin yöunet ja aikainen aamuvuoro, ilman tietoa siitä kuka tulee iltavuoroon. Ei vaan jaksa enää.
Pelottavaksi on mennyt. Onko kyse hoitajien matalasta palkasta, vai eikö ihmiset vain enää hakeudu alalle? Ei silti ihan ymmärrettävää, noin raskaasta työstä kuuluisi saada huomattavasti enemmän palkkaa.
Juu ei ole kyse siitä että hoitajia ei olisi. Ilmeisesti kaikkialla on meneillään samat säästötalkoot... sijaiset irtisanotaan, keikkalaisia ei saa ottaa, eläkkeelle jäävien tilalle ei oteta ketään ja sairasloman sattuessa mennään vajaalla miehityksellä. ”Vajaa miehitys” on nykyinen normi. Eli esim. 6 hoitajan sijaan suunnitellaan vuoroon 3 hoitajaa ja näistä yhden sairastuessa mennään 2 hoitajan voimin. Ja potilaita yhtä paljon kun aina ennenkin... ehkä vaan vähän huonokuntoisempia.
Potilasturvallisuus ja työssäjaksaminen ei ole enää esimiesten ja sairaalan johtajien mielessä, vaan se miten saadaan voittoa osakkaille. Pyritään pyörittämään samaa toimintaa puolta pienemmällä hoitaja- ja lääkärimitoituksella. Jos jotain tapahtuu, se menee virheen tekijän piikkiin ja hoitaja tai lääkäri irtisanotaan... pieni uhraus. Jos yrität valittaa vaarallisista työolosuhteista esimiehille tai liittoon, sinut vaiennetaan ja menetät työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaksi on mennyt. Onko kyse hoitajien matalasta palkasta, vai eikö ihmiset vain enää hakeudu alalle? Ei silti ihan ymmärrettävää, noin raskaasta työstä kuuluisi saada huomattavasti enemmän palkkaa.
sillähän niitä resursseja tulee lisää palkata, kun nostetaan jo työssäolevien palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai.
Sairaalassa on nykyään pelottavan autiota.
Olin hiljattain osastolla päivän. Mulle unohdettiin tuoda ruokaa, en saanut lääkkeitä ennen kuin pyysin. Sänky haisi pissalle.
Vessa haisi niin hirveästi pissalle, että huomautin siivoojille (sairaala-apulaisille?)
"Ei me ehditä", kuului vastaus.Miettikää, mihin Suomi resurssoi.
Aivan.
Ei ihme, että ps.n suosio sen kun nousee.
Miten sen suosio voi nousta, kun sen aikaisia päätöksiä tässä toteutetaan?
Kaiketi päätöksiä tehdessä tuijotetaan vain mittareita terveydenhuollon tasosta verrattuna muihin valtioihin. (Kustannustehokkuus, eliniänodote yms.) Sillä listalla Suomella menee vielä hyvin.
Hoitajien jaksamisessa ja työhyvinvoinnissa on kuitenkin ollut jopa ihan viime vuosina hurjaa vauhtia kasvavia puutteita, eikä tähän reagoida tilanteen vaatimalla tavalla. Tuskin menee kauaa ennen kuin aasin selkä katkeaa.
Kuinka paljon osastoilla on lapsia, eihän 3 hoitaja ole riittävästi lain mukaan! Lapsia varten täytyisi olla muutenkin enemmän hoitajia koska lasten kanssa kaikkeen menee enemmän aikaa.
Kesällä olin pojan kanssa päivystyksessä, ei sielläkään ollut kuin 2 hoitajaa ja yksi lääkäri, potilaita useita kymmeniä. Odotusajat ihan mahdottomat ja niitä hoitajia kävi ihan sääliksi kun hukkuivat työn alle. Todella ystävällisiä ja osaavia hoitajia, mutta jäin ihmettelemään että miksei heitä ollut enemmän.
Ennen ihmisten terveyden ja elämän kustannuksella ei yritetty rikastua. On se kummallista että tässä maassa hoitajien palkat ovat edelleen pohjamudissa ja etuuksia karsittu. Työtaakka ja vastuu vaan lisääntyy ja laittomissa työolosuhteissa täytyisi pitää potilaat hengissä. Tilanne on hyvin päättäjien tiedossa, mutta asialle ei tehdä mitään.
Luulisi että pienten potilaiden hengellä ei lähdettäisi pelleilemään. Potilasturvallisuus pitäisi olla aina etusijalla, kamalaa miten ihmisten ahneus voi olla häikäilemätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sillähän niitä resursseja tulee lisää palkata, kun nostetaan jo työssäolevien palkkoja.
Nykyisillä palkoilla ei kukaan hakeudu hoitajan hommiin, ja entisetkin lähtee.
Päiväkodeissa 1 aikuinen katsoo jopa 17 lapsen perään...
Liksassa ei näy, vaikka tekisi kolmen työt. Ylitöistä ei makseta.
Ihan sairas hullunmylly tämä nyky-yhteiskunta.
No kun osakkeenomistajille pitää löytyä rahaa ja muualla ei-pörssiyhtiöissä ylimmåt pomot saa palkkioita mitä halvemmalla toiminta pyörii, tulospalkkaus
Naiset ovat itse oman oksansa sahanneet. Se on kai naisen geeneissä jotenkin. Mies kun on rationaalinen selviytyjäluonne.
Naiset urputtaa ja vinkuu työpaikoillaan ja kahvihuoneissa. Voi voi kun se ei auta 😊
Sitten on Tehyn johdossa joku Sanna-Minna, joka sanoo, ettei me hyväksytä.
Ja se siitä.
Miehillä laajat tukilakot kaikkialla.
Tottakai.
Sairaalassa on nykyään pelottavan autiota.
Olin hiljattain osastolla päivän. Mulle unohdettiin tuoda ruokaa, en saanut lääkkeitä ennen kuin pyysin. Sänky haisi pissalle.
Vessa haisi niin hirveästi pissalle, että huomautin siivoojille (sairaala-apulaisille?)
"Ei me ehditä", kuului vastaus.
Miettikää, mihin Suomi resurssoi.
Aivan.
Ei ihme, että ps.n suosio sen kun nousee.