Löytyisikö astmaatikkoja jotka uivat paljon?
Olen astmaatikko ja alkanut tehdä aerobista treeniä kunnonkohottamismielessä. Kävin uimista pitkästä aikaa kokeilemassa, ja huomasin, että vaikka juoksukuntoni ja esim. cross trainer -treenikuntoni ovat parantuneet huomattavasti muutaman kuukauden treenillä, uiminen kovaa oli ihan mahdottomuus. Happi vain loppuu kuin seinään ihan eri lailla kuin juostessa jo 50 metrin jälkeen, ja en pysty ollenkaan uimaan kovaa pitkiä matkoja kuten "normaalit ihmiset" tekevät uimahallissa ikään tai painoon katsomatta. Rauhallisesti pystyn toki uimaan.
Mistähän tämä johtuu? Ajattelin että jos hapenottokyky toimii hyvin juostessa, sen pitäisi myös uidessa toimia.
Kokemuksia? Vinkkejä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Veden paine on yksi asia, joka vaikuttaa hengästymisen tunteeseen uinnissa. Siihenkin jonkin verran tottuu ajan myötä. Mutta suurin on tuo yllä mainittu: moni vetää paljon happea sisään mutta ei puhalla tarpeeksi ulos. Siitä tulee sellainen lievän hyperventiloiva olo eikä jaksa muuta kuin haukkoa henkeä.
Itselläni on astma ja olen harrastanut triathlonia noin 7 vuotta, joten uimahallit on tuttuja. Tunnistan myös tuon tunteen jota ap kuvaili. Mitä paremmaksi olen saanut hengitystekniikkaani, sitä vähemmän tunnetta on enää tullut.
Tunnen kyllä aikuisia masters-uimareita, jotka ovat ihan mielettömän kovia, mutta silti he kärsivät yhä inhottavasta hengästymisen tunteesta siihen saakka että keho on lämmin ja keuhkot auenneet. Moni valmistaa kehoa harjoitukseen siten että hengittää muutaman altaanmitan verran korostetun _harvoin_ - vaikka vain 1-2 kertaa per altaanväli. Uloshengitys veden alla ja sen säätely on tosi, tosi tärkeää!
Kiitos tästä, kokeilen keskittyä noihin hengityksiin enemmän.
AP
Kiitos vastauksesta. Luultavasti tekniikka on ongelma. Kun hengitän ulos veden alla syvään (kokeillessani vapaauintia, jota en ole virallisesti missään oppinut), tulee tosia nopeasti hengästynyt olo ja sitten sisään hengittäessä tuntuu etten saa sisään kuin murto-osan siitä ilmasta mitä pitäisi. Ja tulee tuo hyperventilointiefekti aika nopeasti, minkä joku mainitsikin.
Toisaalta asiaa ei auta myöskään se, että hallit on aina aika täynnä ja on painetta mennä kovempaa kuin pitäisi, kun perässä porhaltaa vaikka 2 ihmistä. Missähän aloittelijat yleensä harjoittelevat kun tuntuu että halleissa ei ikinä saa uida "rauhassa"?
AP