Miksi Suomessa on sellainen kulttuuri, että itsetehtyä arvostetaan kovasti?
Lahjat, koristeet, leipomukset ja muut tuunailut. Eihän kaikki itse tehdyt ole edes aina parempia!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Arvostetaanhan sitä (tavallaan), mutta kukaan ei halua maksaa siitä yhtään mitään. Paikallinen sisustusliike olisi halunnut ostaa tekemiäni kierrätysvalaisimia, mutta keskustelu loppui hyvin pian, kun en myynyt niitä 15 - 20 eurolla kappale. Aikanaan pidin myyntinäyttelyn ja siellä eräs rouva suuttui, kun pyysin erikoisesta valaisimesta 350 euroa, kuulema Robbarista saa vastaavan valaisimen 7,90:llä - pyysin rouvaa tuomaan heti sata samanlaista, mikäli niitä siellä kerta noinkin edukkaasti on...
M 42
Tämä aina ihmetyttää. En ymmärrä miksei asiakas ole alunperinkin ostanut haluamaansa sieltä Robbarista, vaan tullut ehdoin tahdoin etsimään samaa käsityönä. No, toki ymmärrän. Kun eihän siellä Robbarissa tietenkään juuri sellaisia ollut, ja oikeasti olisi halunnut uniikin, mutta hinnan jälkeen se 7,9€ alkoikin kuulostaa hyvältä. Myönnän toki, että jäisi minultakin monen sadan arvoinen ostamatta hinnan takia, koska siihen ei yksinkertaisesti ole varaa, mutta en nyt silti yritä väittää että joku kiinaversio olisi sama kuin käsintehty uniikkikappale.
Vierailija kirjoitti:
Arvostetaanhan sitä (tavallaan), mutta kukaan ei halua maksaa siitä yhtään mitään. Paikallinen sisustusliike olisi halunnut ostaa tekemiäni kierrätysvalaisimia, mutta keskustelu loppui hyvin pian, kun en myynyt niitä 15 - 20 eurolla kappale. Aikanaan pidin myyntinäyttelyn ja siellä eräs rouva suuttui, kun pyysin erikoisesta valaisimesta 350 euroa, kuulema Robbarista saa vastaavan valaisimen 7,90:llä - pyysin rouvaa tuomaan heti sata samanlaista, mikäli niitä siellä kerta noinkin edukkaasti on...
M 42
Olen hevimies (ulkonäöllisesti).
Ei ole ostovoimaa käydä parturissa. Keskustan parturi on yli 30e.
Vähän loitompana on sitten 10-20e.
Sekin on liikaa 9e tuntipalkkalaiselle.
Eli olen hevimies vaikka kuuntelenkin ihan jotain muuta kuin heavyä.
Suomalaisten ostovoima ei kanna. Edes työnantajilla ei ole varaa maksaa kelvollista palkkaa työntekijöilleen.
Työnantajat ovat Suomessa todella köyhiä. Sen näkee autoista ja olemuksesta.
En edes ymmärrä miksi helvetissä yrittävät Suomessa.
En minä ole huomannut sellaista kulttuuria.
Totta on, että toiset arvostavat. Mutta ei se nyt mikään kulttuurikysymys ole.
Yllättäen kun on porukkaa saatu tänne muualta, niin sitten ehdotellaan pakkotyöleirin tyyppistä ideaa :D
Aktiivisuus nimikkeellä :D
Todella hupaisaa menoa. Tätähän ei vasemmiston puolelta tullut, tätä ehdotusta.
Vierailija kirjoitti:
No, jos vertaa johonkin toiseen kulttuuriin, niin voi olla mahdollista huomatakin. Esimerkki: kaverini on naimisissa brittimiehen kanssa. Miehen kavereita vierailee silloin tällöin Suomessa, ja jotkut hämmästelevät sitä, että on ihan normaalia leipoa itse "alusta asti" (engl. from scratch) sen sijaan, että käyttää valmiita sekoituksia ("lisää vain vesi" tmv.), laittaa ruokaa raaka-aineista (ei puolivalmisteista) tai tehdä vaikka glögiä itse sen sijaan, että ostaa valmista kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 42
Olen hevimies (ulkonäöllisesti).
Ei ole ostovoimaa käydä parturissa. Keskustan parturi on yli 30e.
Vähän loitompana on sitten 10-20e.
Sekin on liikaa 9e tuntipalkkalaiselle.
Eli olen hevimies vaikka kuuntelenkin ihan jotain muuta kuin heavyä.
Suomalaisten ostovoima ei kanna. Edes työnantajilla ei ole varaa maksaa kelvollista palkkaa työntekijöilleen.
Työnantajat ovat Suomessa todella köyhiä. Sen näkee autoista ja olemuksesta.
En edes ymmärrä miksi helvetissä yrittävät Suomessa.
Kannattaa opetella perusleikkaus itse. Olen leikannut aina itse hiukset kalliin hintatason vuoksi.
Eli perus miehen tukka. Slaavimaissa näkee peruskampausta usein ja sielä leikataan myös itse.
Eli malli on tuttu Bruce Leella ja vaikkapa nuija ja tosinuija elokuvasta Loyd hahmolta löytyy. Häntä esittää Jim Carrey.
Hiukset voi halutessaan painaa sivulle mutta mikäs sen parempi kuin klassinen miesten tyyli. Tätä kampausta näkee usein pienillä pojillakin.
Hyvin klassinen herrasmiehen tyyli ja on tulossa takaisin muotiin. Todella helppo ja vaivaton leikata itse kotona.
Eipä näy arvostus silloin kun siitä pitää maksaa. Enkä oikein usko, että niitä lahjaksikaan halutaan. Tietysti silloin, kun saa itse päättää, mikä se lahja on, niin ehkä arvostus vähän nousee.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näy arvostus silloin kun siitä pitää maksaa. Enkä oikein usko, että niitä lahjaksikaan halutaan. Tietysti silloin, kun saa itse päättää, mikä se lahja on, niin ehkä arvostus vähän nousee.
Suomessa sama on palkoissa. Sanotaan että arvostetaan esimerkiksi postin työntekijöitä ja heidän työtään, mutta palkkoja halutaan halpuuttaa.
Monilla muillakin aloilla on samaa. Ei arvosteta työtä ja tuotetta.
Halutaan maksaa hyvinvointivaltiossa jotain alle 15e tuntipalkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sama on palkoissa. Sanotaan että arvostetaan esimerkiksi postin työntekijöitä ja heidän työtään, mutta palkkoja halutaan halpuuttaa.
Monilla muillakin aloilla on samaa. Ei arvosteta työtä ja tuotetta.
Halutaan maksaa hyvinvointivaltiossa jotain alle 15e tuntipalkkoja.
Ilmaiset tuotteet ja työ kelpaa aina, mutta ei haluta maksaa.
Näkyy ihan koko kultuurissa.
Jotain alle 10e tuntipalkkoja :D
Kitsas tai ahne kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos vertaa johonkin toiseen kulttuuriin, niin voi olla mahdollista huomatakin. Esimerkki: kaverini on naimisissa brittimiehen kanssa. Miehen kavereita vierailee silloin tällöin Suomessa, ja jotkut hämmästelevät sitä, että on ihan normaalia leipoa itse "alusta asti" (engl. from scratch) sen sijaan, että käyttää valmiita sekoituksia ("lisää vain vesi" tmv.), laittaa ruokaa raaka-aineista (ei puolivalmisteista) tai tehdä vaikka glögiä itse sen sijaan, että ostaa valmista kaupasta.
Täällä palstalla on ollut kommentteja, että keskiluokkainen amerikkalainen ostaa valmiina palvelut ja tarvikkeet, koska ei välttämättä ehdi itse tehdä. Mutta tämä voi olla yleistys ja riippua monesta asiasta.
Minusta kaupungissa asuessa tottuu siihen, että ostaa valmiina. Koska tarjontaa on, kaikki on auki, maksaa ehkä hintsusti enemmän mutta vaikka leipomosta ostetut leipomukset on jo laadukkaita ja paljon hienompia kuin sen kerran vuodessa leipojan :)
ap
Olen facebookin sisustusryhmässä ja se ei sinällään ole mikään käsityöryhmä, koska monilla siellä on varaa ostaa kalliitakin sisustustuotteita. Mutta kyllä siellä itsetehdyt jutut kerää paljon ihastelua (toki, jos on vaikka puusepän tekemä, niin on oikeastikin hienoja) ja on oma ryhmänsä ihmisiä, jotka paljon noita tuntuu arvostavan. Itse tehdään makrameita, kransseja, tyynyjä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Joulumarkkinoilla oli myynnissä itsetehtyjä villasukkia 10 euroa pari. Näitä meni kaupaksi vaivaiset 3 paria, kun taas viereisen pöydän "kiinalaiset" keinokuitusukat tekivät kauppaansa koko ajan hintaan 5,99 euroa pari.
Samoin en tunne ketään, jolla olisi käsityönä tehtyjä huonekaluja. Kaikki on nykyään Ikean tusinatavaraa.
En mäkään ostaisi niitä villasukkia markkinoilta, kun teen ne nimenomaan *itse*. Ainakin mun isä on sanonut, ettei haluakaan multa mitään muuta lahjaa - kuluttaa aina edelliset atomeiksi ja seuraavana jouluna/syntymäpäivänä/isänpäivänä on taas uuden parin vuoro. Myös mun äiti on joskus pyytänyt erikseen huovutettuja kintaita, sukkia, pipoa tms. En oo mikään huippukutoja, joten eivät pyydä neuletakkia. :)
Mä ainakin ajattelen, että kun oon panostanut johonkin asiaan tuntikausia omaa aikaa - ja mun tahdilla siihen sukkapariin tosiaan menee MONTA tuntia - niin se osoittaa sitä, miten tärkeä lahjan saaja mulle on. Mun tapauksessa toki auttaa se, että tiedän lahjan oikeasti olevan toivottu ja mieluisa. Anoppi taas erikseen pyysi lahjaksi mun leipomaa leipää. On muuten varmaa, että kudon ja leivon hymy huulilla. :)
Arvostan hyvää tuotetta olipa se käsityötä tai tehtaassa tuotettu. Itsetehty ei ole minulle arvokas. Kaikissa omissa leipomuksissa joku vika. Muiden tekemissä virheitä ei tiedosta.
Olen usein saanut itsetehtyä pahaa ruokaa. Mitä siihen voi sanoa kuin todeta, että itse tehty ei automaattisesti ole hyvää.
Käyn töissä ja sen vuoksi on aikaa vähemmän tehdä itse, mutta varaa ostaa. Nyt jouluksi valmiina ostan laatikot, piparkakut, metsäsienet. Piparkakut ja tortut olen leiponut, mutta ne on syötykin jo, joten paikallisen leipomon voilla leivottuja ostan.