Sukujouluun tulee enon uusi naisystävä ja tämän kaksi teini-ikäistä lasta. Miten muistaa heitä??
Meillä on ollut tapana antaa lapsille joululahjoja, jos ovat kummilapsia ja aikuisille vain, jos ovat jonkun lapsen kummeja (esim. yksi siskoistani on esikoisen kummitäti). Aikuiset eivät siis ostele toisilleen mitään, eikä ostella muuten vain lapsille mitään. Iso suku kyseessä ja jouluaattona meitä on aina noin 40 henkeä paikalla.
No, nyt tulee siis eno joulua viettämään, mutta mukana tulee enon naisystävä (seurustellut noin vuoden, menossa ehkä naimisiin ensi vuonna) ja tämän naisystävän kaksi teini-ikäistä lasta. Tapaan nämä kaikki ensimmäistä kertaa jouluaattona, en tiedä edes lasten nimiä. Eno ja naisystävä eivät asu yhdessä.
MITÄ teen? Tuntuisi hölmöltä olla mitenkään huomioimatta heitä, mutta jos hankin niille jotain, niin tuntuu entistä hölmömmältä olla antamatta mitään omille sisaruksille, vanhemmille tai sisarusten lapsille. Tulevat siis kaikki meille. Haluaisin kuitenkin olla kohtelias ja antaa sellaisen kuvan, että ovat kaikki tervetulleita sukuun.
Kommentit (15)
Enolle, hänen naisystävälleen ja teineille yhteinen suklaarasia. Tämä siksi, että heillä on ne teinit. Muussa tapauksessa en hankkisi heille mitään.
Missä mahtuu olemaan 40 henkeä? Monessako vuorossa syötte?
Toivotat tervetulleeksi, se riittää. Enosi voi kertoa tarkemmin lahjasysteeminne.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin mahtuu, iso maalaistalo, jossa on iso ruokasali. Ei siis mikään hieno ollenkaan, mutta tilaa löytyy. Syödään samaan aikaan, mutta yleensä aikuiset ja pikkulapset samassa pöydässä ja nuoriso toisessa - nuoriso syö jouluaterian viidessä minuutissa ja menevät sitten tekemään jotain omiaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mitenkaan vaikeaa. Meille mahtuu jo "arkioloissa" 20 henkea syomaan, laittaisi vain toisen poydan ruokailutilaan niin mahtuisi se 40 myos. Toki tulisi hieman ahdasta, mutta olisi ihan mahdollista ilman sen suurempia epamukavuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Toivotat tervetulleeksi, se riittää. Enosi voi kertoa tarkemmin lahjasysteeminne.
Sitä juuri ajattelinkin, mutta mietin sitäkin, että kun naisystävä ei ole kenenkään kummi, eivätkä nuo teinit kenenkään kummilapsia, niin eivät saa keneltäkään yhtään mitään. En tiedä, tuovatko omat lahjansa meille vai miten he toimivat.
Äh, kun olen ihan ylikiltti ja stressaan sitä, ettei vaan kukaan pahoita mieltään :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tavallinen rivitalohuoneisto, jossa kaksi 10 hengen ruokapöytää jouluisin. Olohuone ei todellakaan ole mikään erikoisen iso, joten kyllä luulisin, että 40 menee johonkin vähänkin isompaan huoneeseen heittämällä.
Ei kiitos 40 henkee samassa tilassa. Voi teinirukat.
Et tietenkään hanki mitään, tulokkaat sopeutuvat teidän tapoihinne. Lapset varmasti saavat lahjoja omilta sukulaisiltaan.
En ostaisi yhtään mitään, tuskin on niin läheisiä että edes odottavat mitään lahjaa ja vieraalle ihmiselle lahjan ostaminen on varmaan hölmöintä ikinä, kun lahja ei voi mitenkään olla kovin osuva, joko on turhanakaista rihkamaa tai sitten jotain mitä kuka vaan voi ihan itsekkin ostaa kaupasta milloin haluaa.
En ole kyllä enoilla ja tädeillekkään ostanut koskaan mitään lahjoja, eikä kuulukkaan, olen itsekkin täti ja olisi aika kummallista jos sisarusten lapset yhtäkkiä ostelisi mulle lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä juuri ajattelinkin, mutta mietin sitäkin, että kun naisystävä ei ole kenenkään kummi, eivätkä nuo teinit kenenkään kummilapsia, niin eivät saa keneltäkään yhtään mitään. En tiedä, tuovatko omat lahjansa meille vai miten he toimivat.
Äh, kun olen ihan ylikiltti ja stressaan sitä, ettei vaan kukaan pahoita mieltään :D
ap
En minä kummina ole mitään lahjoja ikinä saanut, sen sijaan olen kyllä kummilapselle antanut lahjan.
Jos kukaan ei anna tuona iltana kenellekään mitään lahjoja, niin en hankkisi näille teineillekään mitään.
Jos paikalla olevat muut lapset saavat jotain lahjoja, niin antaisin teineille myös jotain, vaikka pari elokuvalippua kummallekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei anna tuona iltana kenellekään mitään lahjoja, niin en hankkisi näille teineillekään mitään.
Jos paikalla olevat muut lapset saavat jotain lahjoja, niin antaisin teineille myös jotain, vaikka pari elokuvalippua kummallekin.
Lisäys; ne voivat olla vaikka "joulupukilta", että paikalla olevat lapset jotka eivät saa sinulta lahjoja eivät ihmettele.
Mitä jos kysyisit lahja-asiasta veljeltäsi tai pyytäisit häntä ottamaan mukaan jotkut paketit teineille.
Meillä on tapana kokoontua isolla porukalla sukulaisen luokse ja lahjoja ostetaan juurikin noin niin kuin teilläkin. Itse olen yhden sukulaislapsen kummi. Toisen lapsemme kummi tulee paikalle myös, mutta toisella lapsella ei ole kummia tuosta porukasta. Yleensä tapana on ollut, että jokainen perhe huolehtii, että kaikille oman perheen jäsenille on yksi lahja (mukaan luettuna aikuiset) laitettavaksi joulupukin säkkiin. Eli me otamme mukaan pienet lahjat minulle ja miehelleni (yleensä tyyliin sukat paketoituna) sekä paketin toiselle lapsellemme. Lisäksi minä vien paketin myös kummilapselle. Meidän toisen lapsen paketti tulee hänen kummiltaan. Näin pukilla on paketti kaikille, mutta mikään paketti kaaos ei valtaa tilaa. Loput meidän perheen lahjat odottavat meitä sitten illalla kotona kuusen juurella.
En ostaisi heille mitään.