2.tyypin diabetes ja INSULIINISHOKKI!!! Kamala yö takana!
Eli olen tälläinen ylipainoinen nuori diabetikko. Siis 2.tyyppi kysessä. Olen jo parin vuoden ajan piikittänyt insuliinia ja mitään vaivaa ei ole ollut siihen liittyen. No nyt olen sitten taas mittaillut sokereita kun on paino noussut ja huomasin että ovat aika korkeella. Joten ihan lääkärin ohjeiden mukaan nostin annosta 4yksikköä illalla. Pistän siis aamuin-illoin..
Päivä oli normaali ja söin ihan hyvin iltapalalla. Mutta kahden aikaan yöllä heräsin(ONNEKSI HERÄSIN) kamalaan hikoiluun ja vapinaan. Yritin nousta ylös siinä ja istuin hetken. Sanoin meihelleni että menen syömään jotain että katsoo etten pyörry matkalla. Olo oli järkyttävä. Hiki vailui ja peilistä näkyi viti valkoinen naama.. Pulssi hakkas tuhatta ja sataa. Otin siinä lasin mehua ja ruisleivän ja menin istuu olkkariin.. Olo ei helpottunut vieläkään vaikka mehun luulis aika nopeesti sokerit nostavan.. Vapisin ja tärisin, hengitys vaikeeta ja hidasta.. Selkeesti meinasi taju lähte välillä. Pelottavaa.. Olo helpottui puolessa tunnissa vasta ja sitten menin nukkumaan. Nyt on ollut tän päivän lihakset jotenkin velttoina.. ei jaksa oikein mitään.
Mistä tämä kohtaus on voinut johtua? Minulla on niin paljon painoa ettei 4yksikön nousu voi aiheuttaa insuliinishokkia? Miten varautua tulevaisuudessa? pitääkö mennä lääkäriin?
Kommentit (26)
voi helvetti, voin kertoa sinulle että ravitsemusterapeuttisi ei tarvitse muuta kuin potkun persauksiinsa. Ihanko oikeasti uskot kaikkea paskaa mitä joku sinulle sanoo. Mitäpä jos ottaisit aivosi narikasta ja tekisit vähän itsenäistä ajatustyötä. Kirjastot ja kirjakaupat auttavat asiassa, Internetkin on keksitty. Googlaa sana karppaus ja yllätä itsesi.
Voit ilmeisen huonosti, voisiko siihen olla suurena syynä se mitä laitat suuhusi. Mietipä vähän. Jos ravitsemusterapeuttisi neuvot ovat oikeita, miksi voit huonosti ja olet ylipainoinen.
Mistäs esim. sinä 34 teidät syyn minun lihavuuteeni tai mistä tiedät mitä olen kokeillut ja mitä en? Ja mistä sinä päättelit että voin huonosti? Jos minulle viime yönä tuli ekaa kertaa elämässäni insuliinishokki niin sekö kertoo koko minun elämäntarinani sinulle?
Kiitos, minä voin oikein hyvin. Olen laihduttanut 30kiloa ravitsemussuunnittelijan ohjeiden mukaan. Eli normaalia kotiruokaa ja salaattia monta kertaa päivässä, mutta vähän. Laihtuu sitä muutenkin kun karppaamalla. Minä ainakin laihduin. Niinkun sanoin nyt paino noussut vähän ja se johtuu kilppari arvoista osakseen, ei elämäntavoista. Ja toisaalta tuo minun insuliini vaihdettiin 6kk sitten ja lääkäri sanoi että tuo on sellainen insuliini joka nostaa alussa painoa. Tätä ennen piikitin Levemiriä joka ei siis nosta alussa painoa. Nyt siis protaphane.
Palstalla kirjoittellee joukko asiantuntijoitakin.
Tyhmän kirjoituksesi perusteella en luokittele kaikkia av-ihmisiä samaan kastiin. Se merkitsisi, että olemme kaikki idiootteja.
Vierailija - 18.06. 21:27 vastaa tähän viestiin (26/38)
av-mammat taas vauhdissa. Kuvittelevat olevansa viisaampia kun jotkut spesiaali lääkärit. Hmm ap:n kannataa kyllä miettiä uskoakko niitä erikoislääkäreitä vai av-mammoja.
Kyllä nuo kuvailemasi oireet ovat nimenomaan hypoglykemian oireita. Eli kyllä sulla on verensokeri mennyt liian alas. Siitä tuo johtuu. Neljällä yksiköllä insuliinin lisääminen voi hyvinkin olla pudottanut verensokerinliian alas ja mitä ilmeisimmin niin myös kävi. Yleensä insuliinin määrän muutokset kannattaa tehdä varoen, eli mieluummin vaikka pari yksikköä tai yksi yksikkö kerrallaan muutosta sillon kun kyse on perusinsuliinin määrän muuttamisesta. Jos lisää perusinsuliinia liikaa kerralla niin voi käydä juuri noin.
Niin että oltiinko erilaisia vai eikö...Nimim. lähes kaikki insuliinilaadut kokeillut, ennen kuin tasapaino ja siihen sopiva ruokavalio vihdoin löytyi :P
Ja täytyy sanoa, että erikoislääkärin osuus koko savotassa oli lähinnä insuliinireseptien kirjoittaminen. Itse sen homman joutuu tekemään, sen tietää jokainen diabeetikko, oli ykkönenn tai kakkonen. Itse ole ykkönen.