Eikö äitiysloma ole tarkoitettu ensisijassa VAUVAN hoitoon?
Mua vähän ihmetyttää, että oletetaan, että jos nainen on äitiyslomalla, hän automaattisesti hoitaa kaikki lapset kokopäiväisesti kotona. Äitiysloma ja siitä saatava rahahan on kuitenkin ENSISIJASSA tarkoitettu vauvan hoitoon! Tästä kertoo mielestäni sekin, että kotihoidontuki, jonka pitäisi olla korvaus siitä, että tietty lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, ei kuitenkaan koske lasta, joka on äitiyslomalaisen kanssa kotona! Monissa muissa Euroopan maissa myös kotiäitien lapset ovat ainakin osapäiväisesti hoidossa eikä esim. 4- tai 5-vuotiaan tapauksessa voitaisi kuvitellakaan, että lapsi jää kokonaan kotiin, vaikka äiti olisikin kotona.
Kommentit (44)
Voi miten kurjaa.
Joutuu itse hoitamaan omat lapset eikä kukaan edes maksa siitä hyvästä?!
Onko tämä periaate(?)kysymys syynä siihen, että monet laittavat pienet 2-vuotiaat virikehoitoon uuden vauvan tieltä? Lapsi hoitoon, kun ei siitä mitään rahaakaan saa kotonaollessa?
Miksi kaikki aina nurisevat, että kyllä ne omat lapset pitää hoitaa vaikka ilmaiseksi kotona, jos niitä kerran aletaan tekemään? Joo hoidetaan sitten vain, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi sitten tukea sitä päivähoitoakaan tai peruskoulua tai terveydenhoitoa? Omituista veronmaksajien (=työssäkäyvien) hyväksikäyttöä!
että isommat pannaan hoitoon, vaikka äiti olisikin siihen asti ollut kotona. Tarhapaikat haetaan nimenomaan koska tulee uusi vauva.
saavat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa koska oletettavasti ovat olleet töissä ennen äitiyslomalle jäämistään. Siitä pääteleen että lapsilla on valmiiksi tarhapaikka. Näinollen varmaankin maksavat päivähoidostakin kunnon maksut.
omien lasten hoito taas ei ole tärkeää, vaan kotona laiskottelua.
Miksi kaikki aina nurisevat, että kyllä ne omat lapset pitää hoitaa vaikka ilmaiseksi kotona, jos niitä kerran aletaan tekemään? Joo hoidetaan sitten vain, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi sitten tukea sitä päivähoitoakaan tai peruskoulua tai terveydenhoitoa? Omituista veronmaksajien (=työssäkäyvien) hyväksikäyttöä!
Sitten menivät kaikki hoitoon kerralla. Mutta en silti ole mikään marttyyri, kuten täällä moni tuntuu olevan. Kyllä mä olen kans sitä mieltä, että järjestelmää vois jotenkin oikeudenmukaistaa, ja tosiaan kannustaa edes pienesti ihmisiä hoitamaan lapsensa kotona.
Ja kyllähän se kotihoidontuki tosiaan on täysin riippuvainen siitä, onko nuorimmainen lapsesi kunnallisessa hoidossa vai ei.
perhe oli kuin pyörivä piiri, johon uusi vauva synnyttyään tuli mukaan pyörimään. Nykyään tuntuu, kuin perhe olisi edelleen piiri, mutta uusi vauva syntyy sen keskelle ja muut jatkavat pyörimistään vauvan ympärillä.
Kummallista.
Ketjussa kun vaan koitettiin selittää, ettei kotihoidontuki ole mitenkään sidoksissa päivähoitoon, eikä missään tapauksessa korvaus lapsen kotihoitamisesta päiväkodin sijaan
No ota vain se lapsi mukaan pyörimään sinne työpaikalle. Tai jätä ne lapset pyörimään piiriä kotiin keskenään, siksi aikaa kun käyt töissä.
perhe oli kuin pyörivä piiri, johon uusi vauva synnyttyään tuli mukaan pyörimään. Nykyään tuntuu, kuin perhe olisi edelleen piiri, mutta uusi vauva syntyy sen keskelle ja muut jatkavat pyörimistään vauvan ympärillä.
Kummallista.
vaikka heidän kouluikäänsä asti, jos lähiympäristössämme asuisi muita samanikäisiä lapsia. Olen koko asuinaikanamme nähnyt yhden, noin 1-vuotiaan pojan pihassamme, josta ei kyllä miltei 5-vuotiaalle tytöllemme seuraa olisi, valitettavasti. Olemme kolunneet kaikki lähipuistot, joissa myöskin harvoin muita lapsia on viikolla.
Tai olisi edes auto ja ajokortti, niin pääsisi muualle kotiseudulta tai viemään kerhoihin ym. Kaikilla ei ole tällaisia mahdollisuuksia ja tekisin esikoiselleni todellä häijyn tempun, jos nyt äitiyslomalle jäädessäni ottaisin hänet pois päiväkodista ainoiden kavereidensa luota.
jos haluaa kohtuuhintaisen ja kohtuukuntoisen asunnon nopeasti, eikä miltään slummialueelta.
Toki muutamme sitten kun siihen varaa on, se ei vaan ole nyt. Pystyttekö te kaikki oikeasti järjestämään kaikki virikkeet yhtä kokonaisvaltaisesti 5-vuotiaalle kuin päiväkoti? 15 samanikäistä + monta kymmentä muun ikäistä lasta joka päivä, ammattitaitoiset ihmiset hoitamassa, hyvä ruoka, lepohetki, askartelua, retkiä, monia monia eri leikkivaihtoehtoja, ulkoilua monta tuntia päivässä ja tämän kaiken lisäksi hoitaa vastasyntynyttä?
Itse ainakin olen myöntänyt itselleni, että en siihen pysty, ainakaan vauvan ollessa ihan pieni. Ehkä se tekee teidän mielestä minusta huonon äidin, mutta se voi olla myös hyvän äidin merkki joskus, kun pystyy myöntämään, että ihan kaikkeen ei voi pystyä. Ajattelen mielummin lapseni parasta kuin sitä mitä muut minusta ajattelevat.
ollaan äitiyslomalla ja kaks isompaa (2-v ja 3-v) kotona myös. Kolmen vanha menee leikkitoimintaan 2xvk syksyllä.
Mieleen ei edes tulisi laittaa vanhempia päiväkotiin, kun on mahdollista kotona kerran hoitaa!
Niin, kotihoidontukea en saa lainkaan. Aloitan myös syksyllä opinnot amk:ssa (monimuoto-opintoja jotka mahdollistaa lasten hoidon kotona vielä muutaman vuoden). Jää myös opintotuki saamatta. (jos ottaisin opintotuen, vanhempainraha tippuisi "peruspäivärahalle" kun nyt on ansiosidonnaista. Eli ei kannata...)
Ei näillä tuilla kyllä todellakaan elä...
päivittäin 15 samanikäistä ja kymmeniä muita lapsia. HALOO! Ei äidin tarvitse olla idiootti.
jos haluaa kohtuuhintaisen ja kohtuukuntoisen asunnon nopeasti, eikä miltään slummialueelta.
Toki muutamme sitten kun siihen varaa on, se ei vaan ole nyt. Pystyttekö te kaikki oikeasti järjestämään kaikki virikkeet yhtä kokonaisvaltaisesti 5-vuotiaalle kuin päiväkoti? 15 samanikäistä + monta kymmentä muun ikäistä lasta joka päivä, ammattitaitoiset ihmiset hoitamassa, hyvä ruoka, lepohetki, askartelua, retkiä, monia monia eri leikkivaihtoehtoja, ulkoilua monta tuntia päivässä ja tämän kaiken lisäksi hoitaa vastasyntynyttä?
Itse ainakin olen myöntänyt itselleni, että en siihen pysty, ainakaan vauvan ollessa ihan pieni. Ehkä se tekee teidän mielestä minusta huonon äidin, mutta se voi olla myös hyvän äidin merkki joskus, kun pystyy myöntämään, että ihan kaikkeen ei voi pystyä. Ajattelen mielummin lapseni parasta kuin sitä mitä muut minusta ajattelevat.
Miten voit hankkia toisen lapsen, jos koet, ettet pysty heitä kumpaakin hoitamaan? Ei yksikään lapsi mitään täydellisyyttä kaipaa. Vanhempian rakkautta ja lähelläoloa lähinnä, muut virikkeet lapsi sitten hakee ympäristöstään vaikka väkisin. Kun elämä käy tarpeeksi tylsäksi, alkaa lapsi itse kehitellä tekemistä, ilman että kukaan tarjoaa niitä ylimainostettuja virikkeitä.
Että kerrot kun käyt töissä, lapset kotihoidossa. Ja sitten kehtaat siinä inistä että tarttis saada lisää liksaa niin vähänkö on häpyä?
Ihan tosi: hanki lisää lapsia, mene töihin ja ota kaikista 4.stä lapsesta kotituki.. MUKAVA AJATUS!
Milläköhän Suomi sitten pyörii? Voi jeesus.
Itsellä 3 lasta. Lapset on kotona kun minäkin olen. En vaadi lisää rahaa kun saan jo lapsilisiäkin.. Kaikesta sitä tarttee ihmiselle MAKSAA, MAKSAA ja MAKSAA!
Ja siinä sitten joku työssäkäyvä jauhaa että haluaa lisää kotihoitoa jos lapsia olis enempi... :(
heivata isommat lapset veke päiväkodista kattomaan kun väsymyksestä puolikuollut äiti imettää vastasyntynyttä
mua henkkoht vähän ihmetyttää äidit jotka EI HALUA olla kaikkien lastensa, vaan vain vauvan kanssa. itse en sitä tajua, koska kaikki lapseni on mulle yhtä tärkeitä ja jos vaan on mahdollisuus niin haluan olla heidän kanssaan.
mun mielestä olis tosi outoa sysätä isompi lapsi muualle hoidettavaks jos äiti on kotona. ihan niin kuin isompi lapsi olisi tiellä ja pitää saada pois jaloista kun äidillä on nyt uusi lapsi.
ettei isommista sisaruksista saa pennin pyörylää sitä kotihoidontukea siltä ajalta kun äiti on äitiyslomalla. Lisäksi äitiysloman ajalta tuskin joutuu maksamaan kovin korkeaa päivähoitomaksua, ellei nyt sitten satu olemaan hyvin tienaava isä perheessä.
Eli kyllä se kotihoidontuen maksaminen sisaruksista varmasti motivoisi yhä useampia pitämään myös ne sisarukset kotihoidossa.