Miten hävitetään vaarallinen nettitikku?
Olen etsinyt tietoa vaikka mistä, mutta vastausta vain ei löydy: miten pääsen eroon räjähdysvalmiista nettitikusta? Muutaman vuoden käytössä ollut mokkula paisui lyhyessä ajassa kaksinkertaiseksi ja olin tuntevinani outoa hajuakin. Nyt mokkula on ulkotiloissa metallisangossa.
En haluaisi kuljetella mokkulaa mukanani kymmenien kilometrien päähän sen myyneen firman myymälään enkä halua roikkua puhelinjonossakaan. Myyjällä on palvelusivusto, mutta en halua omaa nimeäni näkyviin kysyjälistaan. Sillalta alas heittäminenkään ei tunnu hyvältä ratkaisulta. Kysyin neuvoa paikalliselta paloasemalta, mutta minulle ei vastattu. Osaako joku neuvoa?
Kommentit (30)
Eikös kaikki elektronikkaliikkeet myös ota tuollaisia vastaan? Vai onko niihin kaikkiin joku älyttömän pitkä matka?
Lauttasaaren sillalta mereen. Käyhän siihen mikä tahansa silta. Laiturikin käy.
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Tässä ap. Pääsin vasta nyt lukemaan vastauksia, ja on sanottava, että niiden taso ei päätä huimaa. Yritin välttää sanoja, joista vessahuumorispesialistit eivät innostuisi, mutta näkyvät innostuneen.
On siis kysymys DNA:n mokkulasta. Noin senttimetrin paksuinen litteä kotelo on pyöristynyt keskeltä parin sentin paksuiseksi. Kärystä ja kuumentumisesta päättelin, että mokkulan käsitteleminen ei ole ihan turvallista enää.
Pahoittelen sitä, että minulla ei termistö ole ihan hallussa. Yritin tarkistaa nimen netistä, ja kun alla olevan artikkelin mukaan "nettitikun eli mokkulan yhteys on laitekohtainen", päättelin, että nettitikku on suunnilleen sama asia kuin mokkula.
https://www.iltalehti.fi/omaguru/a/2015050519632510
Ilmeisesti tässä kunnossa olevaa mokkulaa ei huolita mihinkään keräyspaikoille. DNA-kauppaan on pitkä matka, kun mitään muuta asiaa ei siihen suuntaan ole. Peltiämpäriin ja metsänlaitaan?
Ap
Akku siellä vaan on turvonnut, ei se räjädä. Viet sen elektroniikkaromun keräykseen. Kai sen voisi sujauttaa pyös paristojen keräyspisteeseen. Kai otit jo sim-kortin talteen. Vanhemilla on ollut tulllainen Huawein mokkula ja se oli turvonnut paksuksi ja kansikin oli raollaan, mutta vanhukset vaan käytteli sitä tyttyväisenä, vaikka olivat huomanneet että se on vähän oudon näköinen. Tilasin heille uuden ja heitin vanhan paristokeräykseen.
Katsoin netistä muutaman videon pienen akun räjähtämisestä ja arvelin, että paristojen keräyspisteeseen sitä ei ainakaan haluttaisi saada. SIM-kortin poistin. En varmaan olisi huomannut mokkulan turpoamista, jollei se olisi alkanut sammua itsekseen.
Tämä turpoamisilmiö on siitä outo, että siitä kyllä kirjoitellaan ja varoitellaankin, mutta kukaan ei kerro, miten se lopulta ratkaistaan. Ehkäpä vien mokkulani paristokeräykseen. En ainakaan muista kuulleeni, että keräyspisteet olisivat räjähdelleet missään.
Kiitos asiallisesta vastauksesta - ne näkyvät olevan hyvin harvassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap. kirjoitti:
Tässä ap. Pääsin vasta nyt lukemaan vastauksia, ja on sanottava, että niiden taso ei päätä huimaa. Yritin välttää sanoja, joista vessahuumorispesialistit eivät innostuisi, mutta näkyvät innostuneen.
On siis kysymys DNA:n mokkulasta. Noin senttimetrin paksuinen litteä kotelo on pyöristynyt keskeltä parin sentin paksuiseksi. Kärystä ja kuumentumisesta päättelin, että mokkulan käsitteleminen ei ole ihan turvallista enää.
Pahoittelen sitä, että minulla ei termistö ole ihan hallussa. Yritin tarkistaa nimen netistä, ja kun alla olevan artikkelin mukaan "nettitikun eli mokkulan yhteys on laitekohtainen", päättelin, että nettitikku on suunnilleen sama asia kuin mokkula.
https://www.iltalehti.fi/omaguru/a/2015050519632510
Ilmeisesti tässä kunnossa olevaa mokkulaa ei huolita mihinkään keräyspaikoille. DNA-kauppaan on pitkä matka, kun mitään muuta asiaa ei siihen suuntaan ole. Peltiämpäriin ja metsänlaitaan?
Ap
Kysyt nettitikusta, saat oikeita vastauksia ja alat sättiä vastaajia! Jospa työntäisit sen valitsemaasi reikääsi.
Puhuin sekä mokkulasta että nettitikusta, kummastakin yhteensä yhtenä ainoana laitteena. Selvennän asiaa vielä tuossa toisessa kirjoituksessani. Kun seuraavan kerran ryhdyt kiukuttelemaan tällaisesta asiasta, lue ensin aihe pari kertaa ja mieti, olisiko sinulla ensin jotakin tarkentavaa kysymystä. Jos et sittenkään oikein tiedä, mitä kysytään, mene jonnekin muualle viljelemään pippelihuumoriasi. Sovitaanko näin?
Ap
Termiittiä ja valkoista fosforia.
Vierailija kirjoitti:
Nettitikun voi laittaa elektroniikkaromuun, ne ei paisu eikä räjähdä
Luitko aloitusta, se paisui jo ja haisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettitikun voi laittaa elektroniikkaromuun, ne ei paisu eikä räjähdä
Luitko aloitusta, se paisui jo ja haisi!
Juuri näin. Tunsin muutaman päivän aikana heikkoa, epämääräistä käryä, jonka lähdettä en pystynyt paikallistamaan. Lopulta huomasin, että DNA Kotimokkula E960, joka normaalisti on litteä kuin sikarilaatikko, oli profiililtaan soikio. Käry katosi, kun mokkula lähti pihalle.
Oheisessa artikkelissa on kuva alun perin litteästä, nyt turvonneesta mobiilireitittimestä (joka ei ole sama laite kuin minulla, mutta kuvia on aika hankala löytää näytettäväksi). Tuo ei ole mitään minun mokkulaani verrattuna; tämä minun laitteeni on turvonnut yhdestä sentistä kahteen senttiin.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005254115.html
Tuossa artikkelissa sanotaan, että rikkinäisen laitteen voi viedä liikkeeseen, josta tuotteen on hankkinut. En kuitenkaan postita sitä verkkokauppaan, vaikka pyydettäisiin. Lajittelukeskuksissa on ihan riittävästi harmia ilman tussahtelevaa elektroniikkaakin.
Ap
Räjäytät turvallisesti. Ennen heittoa huomioit varoalueet ja heität tikun. Sitä ennen huudat toki, että ampu tuleeeee.
Vierailija kirjoitti:
Mereen itse olen heittänyt kaiken vanhan elektroniikan. Hesen reissulla melkoisen kätevä käydä kippaamassa vahvat romut mereen.
Ite vien mokkulat mc donalsin roskikseen
Akku siellä vaan on turvonnut, ei se räjädä. Viet sen elektroniikkaromun keräykseen. Kai sen voisi sujauttaa pyös paristojen keräyspisteeseen. Kai otit jo sim-kortin talteen. Vanhemilla on ollut tulllainen Huawein mokkula ja se oli turvonnut paksuksi ja kansikin oli raollaan, mutta vanhukset vaan käytteli sitä tyttyväisenä, vaikka olivat huomanneet että se on vähän oudon näköinen. Tilasin heille uuden ja heitin vanhan paristokeräykseen.