Abortti kokemuksia?
Minulla olisi tämä edessä, mutta vasta ihan alkuvaiheessa. Minulla on aika keskiviikoksi terveyskeskukseen, mitä tämän jälkeen? Aborttia vartenhan tarvitaan kahden lääkärin lausunnot, joudunko käymään kahdella eri lääkärillä? Luin netistä jostain, että verikokeet pitäisi ottaa, mutta minua pyydettiin vain ottamaan virtsanäyte, miksiköhän? Kokemuksia kaipailisin ja niin paljon omakohtaista infoa kun on antaa. :)
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tästä nyt on jokunen vuosi aikaa, joten en ihan tarkkaan muista... Taisin käydä ensin perheneuvolassa ja sieltä sain lähetteen neuvolalääkäriin. En nyt millään muista, missä vaiheessa sain toisen lääkärinlausunnon. Olisiko se ollut vasta sitten kun menin äitiyspoliklinikalle ultrattavaksi ja hakemaan ne lääkkeet keskeytystä varten. Mutta kyllä sua sitten terveyskeskuksessa neuvotaan.
Sen voin sanoa että omalla kohdallani kaikki sujui muuten jouhevasti ja kokemus oli positiivinen ja valtava helpotus. Ainoana miinuksena se, että vaikka varasin ajan perheneuvolaan heti raskauden alussa, niin sain ajan keskeytykseen vasta melkein rv. 10. Sitä ennen kärsin monta viikkoa pahoinvoinnista.
Koska olin synnyttänyt aikaisemmin sain ottaa lääkkeet kotona. Perjantaina otin valmistavan lääkkeen eli sen joka keskeyttää raskauden, ja maanantaina minun piti ottaa kohdun tyhjentävä lääke. Minun tapauksessani kohtu kuitenkin tyhjeni jo valmistavan lääkkeen vaikutuksesta sunnuntai-iltana. Jouduin kuitenkin ottamaan sen tyhjentävän lääkkeen varmuuden vuoksi maanantaina, mutta. mitään ei tapahtunut enää sen seurauksena.
Ja tosiaan jos saat tehdä keskeytyksen kotona, niin sinulla pitäisi olla siellä joku tukihenkilö, joka voi viedä sinut sairaalaan jos tulee ongelmia.
Jälkivuotoa tulee jonkin aikaa ja muutaman viikon kuluttua keskeytyksestä käyt vieläraskaustestissä ja neuvolassa jälkitarkastuksessa.Itse en ole koskaan katunut, vaan tein omassa elämäntilanteessani parhaan mahdollisen päätöksen. Muista että sinä itse tiedät oman tilanteesi parhaiten.
Kiitos viestistä. Itse sain tosiaan ajan terveyskeskukseen, mutta ei mitään hajua, onko aika kenelle. Minua ei niinkään se abortti pelota, vaan se, kauanko joudun vielä odottamaan. Perjantaina sain tietää olevani raskaana ja soitin heti, sain vasta keskiviikoksi ajan. Kunhan ei yli joulun menisi, mutta vähän pelkään, että menee. Fyysinen pahoinvointi on jotain niin kamalaa, että jouluna en todellakaan voi olla perheen kanssa, jos en aborttia saa tehtyä ennen sitä. Epäinhimillistä, että jouduit odottamaan noin kauan. En usko, että myöskään kadun, käytin ehkäisypillereitä, en ole valmis äidiksi enkä tahdo lasta. Ainoa mikä on raastavaa on tämä odotus. Omaa elämää ei pysty elää pahoinvoinnin takia, jokainen päivä kuluu hitaasti ja on kuin helvettiä. Ei ole koskaan ollut näin fyysisesti kipeä olo. :( ap
Yhden lääkärin lausunto riittää, jos viikkoja on alle 12. Käyt terveyskeskuslääkärillä, joka laittaa lähetteen keskussairaalaan naistentautien polille, jossa toinen lääkäri tutkii sinut ja määrää keskeytetäänkö pillereillä (todennäköisesti) vai menetkö kaavintaan. Jos viikkoja on yli 12, pitää lupa aborttiin hakea Valviralta, ja siinä menee jonkin aikaa. Verikokeita ei tarvita, mutta virtsasta tutkitaan klamydia ja tippuri. Todennäköisesti toimenpide on vasta joulun jälkeen, kun jouluun on enää viikko aikaa.
Pyydä terveyskeskuslääkäriltä pahoinvointilääkkeestä resepti, sillä sillähän ei ole väliä sopiiko se raskaana olevalle, kun kuitenkin teet abortin.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä terveyskeskuslääkäriltä pahoinvointilääkkeestä resepti, sillä sillähän ei ole väliä sopiiko se raskaana olevalle, kun kuitenkin teet abortin.
Kiitos viesteistä! Pyydän kyllä, toivottavasti auttaa. Sitten ehkä jaksankin jonkun aikaa odottaa, vaikka tottakai haluaisin jo saada toimenpiteen tehtyä. Ap
Kokemusta kaavinnasta joitakin vuosia sitten. Kaikki meni oikein hyvin, ainoastaan sai odottaa aikaa rv 10 asti, joka oli ikävää, koska raskauspahoinvointi oli minullakin niin voimakasta eikä edes mitkään pahoinvointilääkkeet auttaneet siihen.
Soitto terveyskeskukseen ---> lähete ehkäisypolille ----> raskauden määritys verestä, ultra ----> lähete sairaalaan ---> sairaalassa vielä ultra ----> kaavinta.
Kaavinnan plussat: toimenpide tapahtuu kevyessä nukkutuksessa, ei kipuja eikä oikein mitään senkään jälkeen. Sairaalasta pääsin heti herättyäni. Jälkivuoto oli vähäistä. Henkilökunta oli asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta kaavinnasta joitakin vuosia sitten. Kaikki meni oikein hyvin, ainoastaan sai odottaa aikaa rv 10 asti, joka oli ikävää, koska raskauspahoinvointi oli minullakin niin voimakasta eikä edes mitkään pahoinvointilääkkeet auttaneet siihen.
Soitto terveyskeskukseen ---> lähete ehkäisypolille ----> raskauden määritys verestä, ultra ----> lähete sairaalaan ---> sairaalassa vielä ultra ----> kaavinta.Kaavinnan plussat: toimenpide tapahtuu kevyessä nukkutuksessa, ei kipuja eikä oikein mitään senkään jälkeen. Sairaalasta pääsin heti herättyäni. Jälkivuoto oli vähäistä. Henkilökunta oli asiallisia.
Itse kävin terveyskeskuksessa, polille aika parin viikon päästä. Siellä tehdään ainakin ultra, puhelimessa ei osattu sanoa aloitetaanko abortti silloin. Jos tehdään lääkkeellinen niin voi olla, että saan ensimmäiset lääkkeet siellä. Itse haluaisin kyllä kaavinnan, mutta toki haluaisin hoitaa tämän niin nopeasti kuin mahdollista. Lääkkeellisen varmaan saa aloitettua nopeammin, kaavinta-aikaa pitäisi varmaan viikkotolkulla sitten odottaa.
Helsingissä vuodeosasto naistenklinikalla yläkerrassa joka aborttitapauksia varten. Jos yli rv.12 se hoidetaan siellä jos pääkaupunkiseutu lainen olet mutta ennen sitä olevat tapaukset saa halutessaan hoitaa kotioloissa pillerillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viesteistä! Pyydän kyllä, toivottavasti auttaa. Sitten ehkä jaksankin jonkun aikaa odottaa, vaikka tottakai haluaisin jo saada toimenpiteen tehtyä. Ap
Puhut murhasta toimenpiteenä!
Aika kylmä äiti olet.
Ja tiedoksi että jos ei tätä "toimenpidettä" tehtäisi, olisi vauva syntymässä muutaman kuukauden päästä.
Onnea!
Te jotka sanotte joka kerta, kun abortista puhutaan, että se on verrattavissa murhaan.. menkää pois.
Tässä keskustelussa aloittaja haluaa keskustella kokemuksista tätä asiaa kohtaan ja neuvojakin kuulla. Jokainen nainen tuntee kehonsa ja saa tehdä mitä haluavat ja parhaimmaksi näkevät elämäntilanteet huomioon ottaen, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmä äiti olet.
Ja tiedoksi että jos ei tätä "toimenpidettä" tehtäisi, olisi vauva syntymässä muutaman kuukauden päästä.
Onnea!
Niin, ja jos e-pillerit olisivat toimineet niin kuin pitääkin, tätä aborttia ei tarvitsisi tehdä.
Olisiko reilua, jos haluaisit ostaa kaupasta vaikkapa kasviksia, mutta et saisi ostaa niitä, IKINÄ, mistään kaupasta? Eikä kukaan muukaan saisi antaa tai ostaa sinulle kyseisiä tuotteita. Sen sijaan sinulle tarjottaisiin ostettavaksi jotain, mistä et pidä, jotain, mikä aiheuttaisi pahoinvointia 9 kk ja vaikka kivuliaan suoliongelman tämän 9 kk jälkeen, ja lisäksi pakotettaisiin maksamaan tuotteet mitä et halunnut? 18 + 9 kk ajan? En keksinyt parempaa esimerkkiä ensihätään, mutta verrattavissa. Paitsi että lapsen saaminen ja kasvattaminen olisi vieläkin haastavampaa kuin edellä mainittu tilanne. Tein kaiken oikein, en missään vaiheessa halunnut lasta ja toimin sen mukaan.
Terveysasemalle viikoilla n 5. Viikon päästä aika naistenpolille, jossa ultraus ja esilääke. Toinen lääke kotona.
Melkolailla kuukautisten oloista vuotoa.
Todella ystävällistä henkilökuntaa.
Tämä vuonna 2007. Kaksi lasta oli jo.
Hyvin olen selvinnyt 😊
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalle viikoilla n 5. Viikon päästä aika naistenpolille, jossa ultraus ja esilääke. Toinen lääke kotona.
Hyvin olen selvinnyt 😊
Hyvä, että meni hyvin. Itse olen lukenut paljon pahoja kokemuksia tuosta lääkkeellisestä keskeytyksestä, joten pelottaa hieman. Mutta turha kai stressata etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmä äiti olet.
Onnea!Niin, ja jos e-pillerit olisivat toimineet niin kuin pitääkin, tätä aborttia ei tarvitsisi tehdä.
Olisiko reilua, jos haluaisit ostaa kaupasta vaikkapa kasviksia, mutta et saisi ostaa niitä, IKINÄ, mistään kaupasta? Eikä kukaan muukaan saisi antaa tai ostaa sinulle kyseisiä tuotteita. Sen sijaan sinulle tarjottaisiin ostettavaksi jotain, mistä et pidä, jotain, mikä aiheuttaisi pahoinvointia 9 kk ja vaikka kivuliaan suoliongelman tämän 9 kk jälkeen, ja lisäksi pakotettaisiin maksamaan tuotteet mitä et halunnut? 18 + 9 kk ajan? En keksinyt parempaa esimerkkiä ensihätään, mutta verrattavissa. Paitsi että lapsen saaminen ja kasvattaminen olisi vieläkin haastavampaa kuin edellä mainittu tilanne. Tein kaiken oikein, en missään vaiheessa halunnut lasta ja toimin sen mukaan.
En vastusta abortteja mutta haluan huomauttaa että pillereissä tuskin on ollut vikaa, joko olet käyttänyt niitä väärin tai kehosi ei ole reagoinut niihin kuten on tarkoitus, eli ongelma on sinussa. Ihmisten tulisi ymmärtää että yksikään ehkäisymetodi ei ole täysin varma eikä siis ole mahdollista tehdä "kaikkea oikein" jos harrastaa seksiä vaikka ei halua raskautua. On myös toimenpiteitä jotka estävät raskauden varmasti mutta joita ei ole tarkoitettu raskauden ehkäisyyn esim. kohdun poisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmä äiti olet.
Onnea!Niin, ja jos e-pillerit olisivat toimineet niin kuin pitääkin, tätä aborttia ei tarvitsisi tehdä.
En vastusta abortteja mutta haluan huomauttaa että pillereissä tuskin on ollut vikaa, joko olet käyttänyt niitä väärin tai kehosi ei ole reagoinut niihin kuten on tarkoitus, eli ongelma on sinussa. Ihmisten tulisi ymmärtää että yksikään ehkäisymetodi ei ole täysin varma eikä siis ole mahdollista tehdä "kaikkea oikein" jos harrastaa seksiä vaikka ei halua raskautua. On myös toimenpiteitä jotka estävät raskauden varmasti mutta joita ei ole tarkoitettu raskauden ehkäisyyn esim. kohdun poisto.
Otin samaan aikaan joka päivä, käytin ihan ohjeiden mukaan. Tottakai aina on se pieni mahdollisuus, että raskaaksi tulee, vaikka käyttäisi ehkäisyä. Jatkossa mies joko ei laukea sisään tai käytetään kondomia e-pillereiden lisäksi tai kaikkien näiden kombo. Ja juu, en kohtua ala poistamaan, joskus saatan lapsia halutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen selvinnyt 😊
Hyvä, että meni hyvin. Itse olen lukenut paljon pahoja kokemuksia tuosta lääkkeellisestä keskeytyksestä, joten pelottaa hieman. Mutta turha kai stressata etukäteen.
Mulle on tehty myös kaavinta 2000. Vuotoa oli kaksi kuukautta ja piti vain kestää. Että kyllä tuolla lääkkeellä pääsin helpommalla.
Tämä lainaamasi nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kylmä äiti olet.
itse asiassa ihan hyvä näkökulma. olet oikeassa, en haluaisi mainitsemaasi tilannetta.
Tästä nyt on jokunen vuosi aikaa, joten en ihan tarkkaan muista... Taisin käydä ensin perheneuvolassa ja sieltä sain lähetteen neuvolalääkäriin. En nyt millään muista, missä vaiheessa sain toisen lääkärinlausunnon. Olisiko se ollut vasta sitten kun menin äitiyspoliklinikalle ultrattavaksi ja hakemaan ne lääkkeet keskeytystä varten. Mutta kyllä sua sitten terveyskeskuksessa neuvotaan.
Sen voin sanoa että omalla kohdallani kaikki sujui muuten jouhevasti ja kokemus oli positiivinen ja valtava helpotus. Ainoana miinuksena se, että vaikka varasin ajan perheneuvolaan heti raskauden alussa, niin sain ajan keskeytykseen vasta melkein rv. 10. Sitä ennen kärsin monta viikkoa pahoinvoinnista.
Koska olin synnyttänyt aikaisemmin sain ottaa lääkkeet kotona. Perjantaina otin valmistavan lääkkeen eli sen joka keskeyttää raskauden, ja maanantaina minun piti ottaa kohdun tyhjentävä lääke. Minun tapauksessani kohtu kuitenkin tyhjeni jo valmistavan lääkkeen vaikutuksesta sunnuntai-iltana. Jouduin kuitenkin ottamaan sen tyhjentävän lääkkeen varmuuden vuoksi maanantaina, mutta. mitään ei tapahtunut enää sen seurauksena.
Ja tosiaan jos saat tehdä keskeytyksen kotona, niin sinulla pitäisi olla siellä joku tukihenkilö, joka voi viedä sinut sairaalaan jos tulee ongelmia.
Jälkivuotoa tulee jonkin aikaa ja muutaman viikon kuluttua keskeytyksestä käyt vieläraskaustestissä ja neuvolassa jälkitarkastuksessa.
Itse en ole koskaan katunut, vaan tein omassa elämäntilanteessani parhaan mahdollisen päätöksen. Muista että sinä itse tiedät oman tilanteesi parhaiten.