Te, jotka ette laita perinteisiä jouluruokia, olisiko ideoita pöytään, juhlavia mielellään
Itse ei osaa muuta kuin jotkut pihvit, lohkoperunoita ja juustokakkua, mutta kaipaan jotain uutta vaihteeksi. Nyt kun ei ole kiire tehdäkään, kun on aatonaatto lomaa ja viikonloppu sitä ennen. Meillä vielä on yksi gluteeniton, luontaisesti, joten sekin pitää ottaa huomioon. Hänen vatsansa kertoo kyllä hetkessä, jos ruoka on sopimatonta. Saa jotain joulun makua olla, mutta perinteiset ei meillä kovin hyvin uppoa, maistellaan kyllä mutta kukaan ei paljoa ota.
Kommentit (30)
Hirvipaisti? Coq au vin? Burgundilainen lihapata? Kaikkien kanssa voi tarjota perunoita ja vihanneksia, ei siis gluteenia.
Apaahtopaisti ja hasselbackan perunat, korppujauhot voi korvata gluteenittomilla tai jättää kokonaan pois.
Mä paistan kokonaisen ankan, ja perunat ankanrasvassa. Kylkeen kypsennettyjä juureksia. Pikkuhyväksi kylmäsavulohimoussea ja kylmäsavuporo-vuohenjuustorullia, en vaan vielä ole keksinyt minkä kanssa. Meillä crohnikko ja vilja-allergikko, kumpikaan ei välitä jouluruoista.
Sienillä ja pähkinöillä täytettyä poronfileetä konjakkikermakastikkeella ja naurispyreetä pääruokana täällä. Juustoja portviinin kanssa. Lakkakiisseliä kermavaahdolla. Alkuruoka ja salaatit vielä mietinnässä.
Poronkäristys, ankka, hirvipaisti, savukalkkuna... onhan niitä.
Kylkeen kypsennettyjä juureksia? Mihin kylkeen, kylkipaistiako sä tarkotat? Sori...mä en nyt tajua.
Vierailija kirjoitti:
Kylkeen kypsennettyjä juureksia? Mihin kylkeen, kylkipaistiako sä tarkotat? Sori...mä en nyt tajua.
Okei. Sen ankan kanssa. Palsternakkaa tai maa-artisokkaa ja jotain.
Ööh, totaa...mitä te oikeesti tarjoatte😁?
Gratinoidut hummerinpuolikkaat alkuun, pääruuaksi sisä-tai paahtopaisti, parsakaalipaistos, salaatti. Jälkkäriksi puolukkaparfait.
Nakkikeitto, ruisleipä ja juusto.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo esitetyt juhlaruuat ovat hyviä ja helppoja tehdä. Meillä oli just Itsenäisyyspäivänä poronfilettä kanttarellimuhennoksella ja hasselbackan perunoilla. Alkuun graavisienileivät ja jälkkäriksi vaniljahyytelö tuoremarjasoseen kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo esitetyt juhlaruuat ovat hyviä ja helppoja tehdä. Meillä oli just Itsenäisyyspäivänä poronfilettä kanttarellimuhennoksella ja hasselbackan perunoilla. Alkuun graavisienileivät ja jälkkäriksi vaniljahyytelö tuoremarjasoseen kera.
Graavisiikaleivät
Vierailija kirjoitti:
Sienillä ja pähkinöillä täytettyä poronfileetä konjakkikermakastikkeella ja naurispyreetä pääruokana täällä. Juustoja portviinin kanssa. Lakkakiisseliä kermavaahdolla. Alkuruoka ja salaatit vielä mietinnässä.
Kuulostaapa hyvältä, laitan korvan taa vasteisen varalle...mulla ois saksanpähkinöitä ja sienistä suppiksia, orakkaita, tatteja, haperoita, karvarouskuja ja muutama mustatorvi. Onko suosituksia? Millä sidot täytteen, vai pienitkö vain? 4
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Kai teilläkin syödään juhlaruokia jouluna?
Varmaan jollain kalakeitolla ja ruisleivällä mennään...?
Jos haluaa päästä helpolla, voi ostaa ankankoipipurkin ja paistaa perunat ankanrasvassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jollain kalakeitolla ja ruisleivällä mennään...?
Kysyttiin juhlavia ruokia ja gluteiinittomia.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa päästä helpolla, voi ostaa ankankoipipurkin ja paistaa perunat ankanrasvassa.
Jep. Meidän ankka on Lidlistä, 3,2 kg, 19,90. Rasvat talteen, ja keittelen rippeistä vielä liemet myöhempään käyttöön.
Katkarapurengas, majoneesi/dippivaihtoehdot
Uuniperunat, hapukoor+mieleisesi muut täytteet
Suolainen piirakka, esim. Feta-punajuuritäyte
Uunijuureksia
Suolaiset täytetyt piirakat torttutaikinasta, esim. Feta-pinaatti, kinkku-aurajuusto
Raikkaita salaatteja
Juustokakku jälkkäriksi vadelmamelballa
Miten olisi blinit / blinipannari? Tattari on gluteenitonta ja täytteet voivat olla arkisia tai juhlavia. Itse käytän yleensä tätä taikinaohjetta: https://www.myllynparas.fi/reseptit/blinit-tattari-tumma-olut-taikinasta