Kuusamolaisäidit " taistelemaan" synnytysosaston puolesta
Kuusamon kaupunginvaltuusto tekee päätöksen synnytystoiminnan tulevaisuudesta Kuusamossa ensi maanantaina eli 19.6. klo 12.00 alkavassa kokouksessaan. Kaikki kynnelle kykenevät äidit ja lapset (myös isät ja muut sukulaiset ovat tervetulleita) mukaan valtuuston kokoukseen osoittamaan päättäjille, että osaston ja synnytystoiminnan jatkuvuudesta ollaan kiinnostuneita. Itse aion ainakin olla paikalla!
Kommentit (8)
Itse olen ennen asunut Kuusamossa n.9 vuotta ja ensimmäinen lapsemmekin on syntynyt kuusamossa.
Joten erittäin ikävältä kuulostaa että tuo että se lopettaisi.
Tosin on minunkin syntymä sairaalasta lopetettu synnytys osasto...
Mielestäni niitä lopetetaan nykyään liikaa,tulee kamalan pitkiä matkoja sairaaloihin synnyttämään mentäessä.
Minne Kuusamolaiset sitten menevät synnyttämään ei kai vaan ouluun asti???
Nythän täällä on tämän vuoden ajan ollu tilanne se, että synnäri on auki ma-to ja viikonloput synnytetään Oulussa. Ja lisäksi on ollu monesti esim. viikon pätkiä kokonaan kiinni, kun ei oo ollu lääkäreitä.
Kyllähän se on aiha hemmetin pitkä matka tuo 220km synnytystuskissa, mutta ilmeisesti ihan hyvin on kuitenki kaikilla menny. Osahan menee kyllä jo aikasemmin Ouluun jonku sukulaisen tms luokse.
Ja tosiaan nyt on synnäri koko kesän (2kk) kiinni eli kesän synnytyksetki hoidetaan Oulussa.
Mielenkiinnolla jään tosiaan syksyä odottamaan, että missä tämä meidän nelonen päivänvalon näkee..
Kuulemani mukaan kyllä käynnistelevät täällä alkuviikosta aika herkästi, jos on paikat kypsät ettei tarvis Ouluun asti lähteä. Todella luomua vai mitä :)
Itsellä myös synnyttämään lähtö Ouluun, kun synnäri laitettu nyt torstaina kiinni.
Hieman hirvittää, kun ollut nopeita synnytyksiä (3h) ja matkalle ambulanssiin ei anneta lääkitystä (kuulema) ja matka kestää suurin piirtein sen 2-2,5h.
Se on sit lähdettävä ajoissa ja varmaan joudutaan vartomaan sukulaisilla et supparit lähtee kunnolla käyntiin. Tosi inhottavaa tällainen epätieto ja etukäteen murehtiminen omista kivuista, mutta minkäs teet??
Kaupunginherrat haluavat hinnalla millä hyvänsä sen petäjälammen golf-kentän ja tässä oiva säästökohde.
Yritän päästä mielenosoitukseen mukaan!!!!
Se valtuuston kokous näyttää esityslistan mukaan klo 12.00 ja se synnytysosaston asia käsitellään kokouksessa kahdeksantena asiana. Eli pykälä tais olla esityslistalla 31. https://saukko.koillismaa.fi/$RAMAAAAACxZX5wAAYgABu4QOgctU/190606.pdf
mä ainaskin ajattelin mennä " protestoimaan" ja seuraamaan kokousta joskus puol yhden aikaan. Sinne yläparvellehan saa mennä kuka vaan vaikka kesken kokouksen.
joo kävin seuraamassa asiaa ja valtuusto palautti asian uudelleen käsittelyyn lokakuun kokoukseen äänin 21-21 (jolloin valtuuston puheenjohtajan eli Matti Heikkilän ääni ratkaisi). Synnytysosaston toimintaa siis tarkastellaan taas uudelleen ja siihen yritetään löytää järkevä ratkaisu. nyt siis on taas kuntalaisten aika yrittää vaikuttaa.
vielä ei siis ovia laitettu kiinni!
=)
Mutta henk. koht. en enää jaksa uskoa, että synnärin toiminta jatkus ensvuoden puolella. Asia toki kiinnostaa minuakin ja haluaisin, että synnäri täällä pysyis täydellä teholla. Mutta tämä jo kauan jatkunut auki-kiinni-auki-kiinni sirkus joutaa mun mielestä loppua, vaikka sitten niin että laitetaan kokonaan kiinni. Koska nykyinen systeemi on TOSI paska.
Meille on tulossa neljäs lokakuussa, saapas nähdä missä syntyy.