Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimistosta työtarjous. Vinkkiä kaivataan!

Ope
14.12.2019 |

Työkkäriltä tuli työtarjous. Teen tällä hetkellä keikkatyötä ja sitä on riittävästi.
En aio missään nimessä vaihtaa hommia, enkä varsinkaan toiseen kuntaan ja huonommalla palkalla (ja pidemmillä työpäivillä). Mitään motivaatiota ei ole.

Työhakemus pitää jättää, joten miten voin ilmaista tämän edellä olevan siinä niin, ettei siitä tule seurauksena karenssia? Tai jos pääsen haastatteluun ja siellä kerron asiasta. Vai, saako TE-toimisto edes selville, mitä olen hakemukseen/haastattelussa kertonut?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita hakeneesi, vaikket hakenutkaan.

Työksy viestii työnantajan kanssa. Saattavat pyytää saada s-postiasi, työhakemuksesi ja työntarjoajan palautteen, esim.kutsun haastatteluun.

Vierailija
22/43 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä hemmetin järkeä on alkaa tavoitella pelkästä työnilosta ehdotettua työpaikkaa, kun speksit on nuo: toinen paikkakunta, huonompi palkka ja pitempien matkojen päälle myös pitemmät työpäivät? Pieni tulojen parantuminen kokoaikatyön myötä sulaisi luultavasti isompiin työmatkakuluihin, ja joku muu saisi silti sen ap:n nykyisen, hänelle sopivan duunin. Sarjassamme käsittämätöntä katkeruutta, only in finland.

Henkilökohtaisen hyödyn näkökulmasta ei tietenkään mitään järkeä, mutta olisi ihan kiva jos työkykyiset ihmiset pyrkisivät elättämään itsensä tukien nostamisen sijaan, vaikka tarjottu paikka ei olisi naapurissa sijaitseva unelmaduuni joustavilla työajoilla. Verorahoille kun riittää muitakin käyttökohteita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonain päivänä halua pysyvämmän työ, niin haastattelijana voi olla se rehtori, joka muistaa nyt laatimasi surkean hakemuksen.

Vierailija
24/43 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes olet työkkärin kanssa tekemisissä jos töitä on riittävästi? Ainakin minulle riittävästi töitä tarkoittaa, että palkalla pärjää ilman mitään etuuksia. Vai nostatko tukia ja teet muutaman satasen edestä töitä per kuukausi saadaksesi lisää taskurahaa? Ja nyt olisi kokoaikatyö tarjolla? Siinä tapauksessa ansaitset kyllä karenssin jos ei kelpaa... 

Haluatko sitten että kukaan ei tee niitä osa-aikaisia töitä joita on tarjolla? Sellaisista töistä saa alkunsa monen kokoaikatyöllistyminen.

Hyvähän se on että tekee edes osa-aikatyötä ja ei siinä ole mitään ongelmaa että nostaa tukia samalla, mutta jos tarjotaan kokoaikatyötä ja siitä kieltäytyy/mokaa tahallaan haastattelun siksi että tuilla + osa-aikatöillä saa saman rahan vähemmällä työmäärällä niin se hiertää. Mielestäni se on tukien väärinkäyttöä, ellei joskus siirrytä perustulomalliin. 

No mitä hemmetin järkeä on alkaa tavoitella pelkästä työnilosta ehdotettua työpaikkaa, kun speksit on nuo: toinen paikkakunta, huonompi palkka ja pitempien matkojen päälle myös pitemmät työpäivät? Pieni tulojen parantuminen kokoaikatyön myötä sulaisi luultavasti isompiin työmatkakuluihin, ja joku muu saisi silti sen ap:n nykyisen, hänelle sopivan duunin. Sarjassamme käsittämätöntä katkeruutta, only in finland.

Siis oikeastiko opettajan palkka on niin huono, että siinä tienaa vähemmän kuin mitä on työttömyysetuus? Vai miten se palkka muka on pienempi kuin osa-aikaisesta työstä saatu palkka + soviteltu päiväraha?

Vierailija
25/43 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisen hyödyn näkökulmasta ei tietenkään mitään järkeä, mutta olisi ihan kiva jos työkykyiset ihmiset pyrkisivät elättämään itsensä tukien nostamisen sijaan, vaikka tarjottu paikka ei olisi naapurissa sijaitseva unelmaduuni joustavilla työajoilla. Verorahoille kun riittää muitakin käyttökohteita...

Tuolla periaatteella saadaan vaan työntekijöiden vaihtuvuus kasvamaan entisestään, ja silleen entistä useampi päätyy lopulta kokonaan työttömäksi. Pitäisi aina lähteä siitä että nämä sentään jotain työtä tekevät eivät ole ahdistelun ja pakotteiden eturintamassa.

Vierailija
26/43 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes olet työkkärin kanssa tekemisissä jos töitä on riittävästi? Ainakin minulle riittävästi töitä tarkoittaa, että palkalla pärjää ilman mitään etuuksia. Vai nostatko tukia ja teet muutaman satasen edestä töitä per kuukausi saadaksesi lisää taskurahaa? Ja nyt olisi kokoaikatyö tarjolla? Siinä tapauksessa ansaitset kyllä karenssin jos ei kelpaa... 

Haluatko sitten että kukaan ei tee niitä osa-aikaisia töitä joita on tarjolla? Sellaisista töistä saa alkunsa monen kokoaikatyöllistyminen.

Hyvähän se on että tekee edes osa-aikatyötä ja ei siinä ole mitään ongelmaa että nostaa tukia samalla, mutta jos tarjotaan kokoaikatyötä ja siitä kieltäytyy/mokaa tahallaan haastattelun siksi että tuilla + osa-aikatöillä saa saman rahan vähemmällä työmäärällä niin se hiertää. Mielestäni se on tukien väärinkäyttöä, ellei joskus siirrytä perustulomalliin. 

Siis oikeastiko opettajan palkka on niin huono, että siinä tienaa vähemmän kuin mitä on työttömyysetuus? Vai miten se palkka muka on pienempi kuin osa-aikaisesta työstä saatu palkka + soviteltu päiväraha?

Soviteltu päiväraha + osa-aikatyön palkka > täysimääräinen päiväraha.

Soviteltu päiväraha = täysimääräinen päiväraha - {(osa-aikatyön palkka - 300 euroa)/2}

Mutta monikaan tukien kanssa venkoileva ei tule ajatelleeksi, että työttömyyskorvaus on keski- ja etenkin pienituloisilla kovempi kuin palkkatulojen verotus.

Vierailija
27/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että moni tähän ketjuun kirjoittanut ml. aloittaja ei tunne työttömyyttä ja työttömyyskorvausta. Avaanpa asiaa vähän:

"Työtarjous" ei oikeasti tarkoita sitä, että tuota työtä tarjotaan vain tälle yhdelle nimenomaiselle työntekijälle kuin poikkeustapauksissa.

Monella vastaajalla unohtuu se, että todellisuudessa "tarjottua" työtä ei suinkaan saa vaikka kuinka hienon hakemuksen tekisi. Karenssi tulee vasta sitten, kun kieltäytyy TYÖSTÄ. Siitäkin voi kieltäytyä, jos on pitkä työmatka ja pieni palkka.

Työttömyyskorvausta voi saada, kun hakee kokoaikatyötä. Voi saada myös silloin, kun tekee osa-aikaista tai lyhyitä pätkiä. Nyt on kai muuttunut pätkän jälkeen maksettava korvaus niin, että palkka huomioidaan vasta siinä jaksossa , jossa se oikeasti maksetaan. Ennen huomioitiin siinä, joilloin työ oli tehty ja korvausta saattoi joutua joskus odottamaan parikin kuukautta, vaikka palkka olisi ollut hyvin pieni.

Vierailija
28/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin monesti keskustellut te-toimiston kanssa työnhakijoista. Olen myös maininnut nimeltä ne hakijat jotka eivät hae tosissaan, he erottuvat aika hyvin ihmeellisillä hakemuksillaan.

Jos elätät itsesi nykyisellä työllä ei tarvitse miettiä tällaista, jos nostat tukia, niin teet kuten te-toimisto sanoo. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.

Vierailija
29/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työnhakijana, niin haet työtä silloin kun käsketään.

Vierailija
30/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin monesti keskustellut te-toimiston kanssa työnhakijoista. Olen myös maininnut nimeltä ne hakijat jotka eivät hae tosissaan, he erottuvat aika hyvin ihmeellisillä hakemuksillaan.

Jos elätät itsesi nykyisellä työllä ei tarvitse miettiä tällaista, jos nostat tukia, niin teet kuten te-toimisto sanoo. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.

Höpöhöpö!

Vierailija
31/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset haastatteluun, otat mukaan sinne pienoispatsaan jostain tunnetusta rakennuksesta ja pidät sitä koko ajan sylissäsi. Jos kysyvät siitä, kerrot että olet rakkaussuhteessa tämän rakennuksen kanssa, esim. Eiffel-tornin tms.

Vierailija
32/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Työkkärin tätinä voin kertoa, että etenkin pienten ja keskisuurten yritysten rekrytoijat (usein omistajat) ilmoittavat aika hanakasti, jos saavat kummallisen työhakemuksen. He kun maksavat sen verran mukavasti veroja ja muita maksuja, että eivät halua niiden entisestään kasvavan omavalintaisen työttömyyden takia.

Vierailija
33/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työksy viestii työnantajan kanssa. Saattavat pyytää saada s-postiasi, työhakemuksesi ja työntarjoajan palautteen, esim.kutsun haastatteluun.

Höpöhöpö, täyttä jaskaa että viestivät tuhansista ja tuhansista tarjouksista.

Vierailija
34/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli työkkäristä pyyntö päivittää työnhakusuunnitelma tms kun palkkatukijaksoni oli loppumassa. Minulle (tai työnantajalle) maksettiin 30% palkkatukea vuoden ajalta ja työsopimukseni oli 30-40h/viikko. Käytännössä olin kuitenkin koko vuoden tehnyt 37,5/viikko ja ylitöitä päälle ja syösopimuskin oli toistaiseksi voimassaoleva eikä palkkatukijakson mittainen. Työkkärissä vaan on niin joustamatonta, että tuon työsopimuksen vuoksi minut katsottiin osa-aikaisesti työllistyneeksi ja odotettiin kokopäiväisen työn hakemista. Mitään tukia en tietenkään ollut saanut koko vuoden aikana, koska olin kokopäiväisestitöissä. Päätin sitten sen asiakkuuden TE-toimistossa, helpompi niin. 

Sain minäkin työttömänä ollessani muutaman työtarjouksen, mutta eipä todellakaan ollut pelkoa että olisin niiden kautta työllistynyt. Ainahan niihin hommiin on vähintään 200 hakijaa, koskaan en päässyt edes haastatteluun asti. 

Vierailija
35/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Työkkärin tätinä voin kertoa, että etenkin pienten ja keskisuurten yritysten rekrytoijat (usein omistajat) ilmoittavat aika hanakasti, jos saavat kummallisen työhakemuksen. He kun maksavat sen verran mukavasti veroja ja muita maksuja, että eivät halua niiden entisestään kasvavan omavalintaisen työttömyyden takia.

Ai että yritykset, joilla ei ole aikaa käydä läpi hakemuksia työpaikkoihin, käyttävät aikaa työkkärin kanssa keskusteluun? Joopajoo!

Vierailija
36/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksenkin työpaikkaan löytyy aivan varmasti innokkaita hakijoita ihan samalta paikkakunnalta, missä työpaikka sijaitsee. Eikä mikään takaa, että aloittaja sen työpaikan saa. Kyllä työnantajakin katsoo, kuinka pitkään hakija mahtaa viihtyä uudessa työssään. Ehkä silloin kannattaa valita se, jolla työmatkaa on kilometri ja jättää valitsematta se, jonka työmatkaksi tulisi 100 km.

Aloittaja, tee vaan ihan normaali hakemus. Jos pääset työhaastatteluun, niin neuvottele siellä työsuhteen ehdot. Voit kertoa, että saat nykyisestä paikasta palkkaa x ja vetoat työkokemukseesi ja osaamiseesi, jonka vuoksi haluat palkkaa y.

Vierailija
37/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työksy? Jos tarkoitat työttömyysturvavirastoa - millä nimellä se nyt sitten milloinkin on - niin ei se mitään työnantajan kanssa viesti. Tämä on varma tieto, työnantajana. Itse en viitsinyt ilmoittaa, mutta olisin kyllä kertonut epäasiallisesta työnhakijasta, jos olisi kysytty.

Vierailija
38/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Valehtelet. Pienten ja keskisuurten yritys omistajat (rekrytoijia niillä ei erikseen ole) eivät edes hae työntekijöitä työkkärin kautta kuin hätätapauksissa. Silloinkaan eivät halua vastentahtoisia hakijoita.

Vierailija
39/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli työkkäristä pyyntö päivittää työnhakusuunnitelma tms kun palkkatukijaksoni oli loppumassa. Minulle (tai työnantajalle) maksettiin 30% palkkatukea vuoden ajalta ja työsopimukseni oli 30-40h/viikko. Käytännössä olin kuitenkin koko vuoden tehnyt 37,5/viikko ja ylitöitä päälle ja syösopimuskin oli toistaiseksi voimassaoleva eikä palkkatukijakson mittainen. Työkkärissä vaan on niin joustamatonta, että tuon työsopimuksen vuoksi minut katsottiin osa-aikaisesti työllistyneeksi ja odotettiin kokopäiväisen työn hakemista. Mitään tukia en tietenkään ollut saanut koko vuoden aikana, koska olin kokopäiväisestitöissä. Päätin sitten sen asiakkuuden TE-toimistossa, helpompi niin. 

Sain minäkin työttömänä ollessani muutaman työtarjouksen, mutta eipä todellakaan ollut pelkoa että olisin niiden kautta työllistynyt. Ainahan niihin hommiin on vähintään 200 hakijaa, koskaan en päässyt edes haastatteluun asti. 

Miksi ihmeessä et katkaissut työnhakua samantien, kun sen palkkatukipaikan sait ja huomasit, että töitä on riittävästi? Ei se työkkäri ollut joustamaton, se vain noudatti lakia ja koska sinä edelleet olit työnhakijana ja ilmoittanut tekeväsi osa-aikatyötä (olisit ilmoittanut kokoaikatyöstä, siitä ei tarvita mitään todistuksia, koska ei tule tukiakaan), niin laki nyt sattuu vaatimaan sen työllistymissuunnitelman päivittämisen ja asiakkaan tilanteen tarkistuksen ETENKIN KUN asikkaasta on maksettu työnantajalle palkkatukea. Hallitus - niin nykyinen kuin edellinenkin - haluaa tietää, onko palkkatuen maksamisen jälkeen jääty töihin vai päädytty työttömäksi jne.. Sinun tapauksessasi tilasto näytti, että palkkatuki ei auttanut kokoaikaisen tuntimäärän saamisessa, koska sinä et siitä kertonut.

Vierailija
40/43 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö!

Valehtelet. Pienten ja keskisuurten yritys omistajat (rekrytoijia niillä ei erikseen ole) eivät edes hae työntekijöitä työkkärin kautta kuin hätätapauksissa. Silloinkaan eivät halua vastentahtoisia hakijoita.

Kyllä hakee täällä Helsingin ulkopuolella. Soitetaan työkkärin tutulle virkailijalle, kerrotaan työntekijätarve, sieltä etsivät sopivat ehdokkaat, laittavat työtarjouksen ja sitten minä valitsen sopivan. Yleensä nämä on olleet vastavalmistuneita tai 2-3 kk työttömän olleita, ei siis mitään pitkäaikaistyöttömiä. Osa tosin sellaiseksi haluaa, koska jo kättelyssä kertoo, että on osa-aikatöissä, mutta ei ole sitä työkkäriin kertonut.