Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolainaa yksinhuoltajana?

Vierailija
14.12.2019 |

Olen kohta puoliin valmistumassa ja pohdin tässä oman asunnon hankkimista. Valmistumisen jälkeen bruttotuloni ovat n 3500, joiden lisäksi lapsilisät ja elatustuet, joista tulee yhteensä 600 euroa. Alakouluikäisiä lapsia on kaksi. Mitään kalliita harrastuksia ei ole ja olemme muutenkin viime vuodet eläneet hyvin säästeliäästi. Tosin haluaisin vähän jotain extraa saada, kun pääsen työelämään.

Asumiskuluihin menee tällä hetkellä hieman päälle tuhat euroa kuukaudessa. Asumme rauhallisella alueella, jossa perheasuntojen lähtöhinnat ovat 200 000 +. Omaa rahaa olisi n 25 000, mutta haluaisin jättää myös puskuria. Toki voisimme muuttaa halvemmalle alueelle, mutta kyseiset alueet eivät houkuttele enkä halua, että lapset joutuvat vaihtamaan koulua. Mietinkin, että onko mitään järkeä edes haaveilla omasta asunnosta, koska en halua kaikkia liikeneviä tuloja laittaa pelkkään asuntolainaan. Tuhannella eurolla ei tosin kateta asuntolainalyhennystä ja yhtiövastiketta. Toisaalta olisi mukavaa, että edes osa tuosta tuhannesta eurosta menisi "omaan taskuun".

En ole vielä kysellyt lainoja mistään, koska vielä en ole vakituista työpaikkaa hakenut. Ajattelin kuitenkin alustavasti kysellä tuoreita kokemuksia. Kiitos vastauksista.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan suoranaisesti ole samanlaista tilannetta ollut, mutta neljä vuotta takaperin etsimme puolisoni kanssa omaa asuntoa, kun kerrostalo alkoi tuntua liian pieneltä meille ja kahdelle lapselle. Nainen oli tuolloin vielä äitiyslomalla, itse olin vakityössä, bruttotulomme (kun äiti palaisi töihin) tulisivat olemaan n. 4400€. Tuossa tilanteessa kuitenkin realistisesti tulomme (oma palkka + äitiystuki) oli bruttona reilusti alle 4000€. Menimme alkuun puhtaasti kokeilumielessä pankkeihin kyselemään, onko edes mahdollisuuksia saada lainaa, ja yllätykseksemme saimme kolmelta eri pankilta lainatajouksen 160 000€ ilman käsirahaa, pelkällä reaalivakuudella, jonka vanhempamme olivat luvanneet. Päädyimme lopulta ostamaan 150 000€ maksaneen omakotitaloon, joka oli täysin asuttava, vain pintaremontin tarpeessa. Lopun 10 000€ käytimme uusiin huonekaluihin ja pieniin pintaremontteihin itse tehden ja asunnosta tuli meille hyvin pienellä vaivalla täydellisesti toimiva koti, jossa olisi tilaa tehdä vaikka kolmaskin lapsi. Laina-aika oli 25 vuotta ja kuukausilyhennys 600€, mikä olisi saanut olla korkeampikin, koska olimme maksaneet aikaisemmin vuokraa 750€. Tottakai omassa asunnossa joutuu tekemään enemmän itse, mutta toisaalta on oma rauha ja kun itse viitsii ja osaa vaan tehdä perustyöt, väitän että omakotitaloasuminen ei ole ollut yhtään sen kalliimpaa kuin kerrostalossa vuokralla.

Summaten, mene rohkeasti pankkiin keskustelemaan ja anna vaikutelma, että taloutesi on omissa käsissäsi täysin, kuten se toivottavasti onkin. Voivat näyttää punaista valoa, mutta myös vihreää, mikäli tähdet ovat kohdillaan!

Vierailija
2/2 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan suoranaisesti ole samanlaista tilannetta ollut, mutta neljä vuotta takaperin etsimme puolisoni kanssa omaa asuntoa, kun kerrostalo alkoi tuntua liian pieneltä meille ja kahdelle lapselle. Nainen oli tuolloin vielä äitiyslomalla, itse olin vakityössä, bruttotulomme (kun äiti palaisi töihin) tulisivat olemaan n. 4400€. Tuossa tilanteessa kuitenkin realistisesti tulomme (oma palkka + äitiystuki) oli bruttona reilusti alle 4000€. Menimme alkuun puhtaasti kokeilumielessä pankkeihin kyselemään, onko edes mahdollisuuksia saada lainaa, ja yllätykseksemme saimme kolmelta eri pankilta lainatajouksen 160 000€ ilman käsirahaa, pelkällä reaalivakuudella, jonka vanhempamme olivat luvanneet. Päädyimme lopulta ostamaan 150 000€ maksaneen omakotitaloon, joka oli täysin asuttava, vain pintaremontin tarpeessa. Lopun 10 000€ käytimme uusiin huonekaluihin ja pieniin pintaremontteihin itse tehden ja asunnosta tuli meille hyvin pienellä vaivalla täydellisesti toimiva koti, jossa olisi tilaa tehdä vaikka kolmaskin lapsi. Laina-aika oli 25 vuotta ja kuukausilyhennys 600€, mikä olisi saanut olla korkeampikin, koska olimme maksaneet aikaisemmin vuokraa 750€. Tottakai omassa asunnossa joutuu tekemään enemmän itse, mutta toisaalta on oma rauha ja kun itse viitsii ja osaa vaan tehdä perustyöt, väitän että omakotitaloasuminen ei ole ollut yhtään sen kalliimpaa kuin kerrostalossa vuokralla.

Summaten, mene rohkeasti pankkiin keskustelemaan ja anna vaikutelma, että taloutesi on omissa käsissäsi täysin, kuten se toivottavasti onkin. Voivat näyttää punaista valoa, mutta myös vihreää, mikäli tähdet ovat kohdillaan!

Kiitos viestistäsi! Aionkin mennä kyselemään pankeista, kunhan saan työsopimuksen allekirjoitettua. Talouteni on ihan omissa käsissäni. Olen ehkä liiankin varovainen ja siksi suuri asuntolaina pelottaakin. Pienellä asuntolainalla en tosin saa yhtään mitään täältä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla