Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden keskeytys lääkkeillä, kokemuksia?

Vierailija
14.12.2019 |

Itse sain vasta tietää olevani raskaana, ehkäisy pettänyt. Sain ensi viikolle lääkäriajan. Aloitetaanko keskeytys jo tuolla ensimmäisellä lääkärikäynnillä? Mites lääkkeiden laittaminen, ilmeisesti emättimeen laitettavia lääkkeitä, onko helppo laittaa? Onko ollut pahat kivut tms? Tuliko istukka ulos helposti ja niin kuin pitikin? Kokemuksia saa kertoa! Jännittää ja pelottaa aikamoisesti, kun olen lukenut kaikenlaisista komplikaatioista.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt myöhäisen raskaudenkeskeytyksen sairaalassa (lapsella ei mahdollisuuksia, ei ollut valinnanvaraa). En muista tarkkaan, mutta otin sairaalassa jonkin lääkkeen pari päivää ennen synnytystä oraalisesti. Parin päivän päästä laitoin saamani lääkkeen emättimeen ennen sairaalaan lähtöä, jotta synnytya käynnistyisi. Sairaalassa laitoin niitä pari lisää. Synnytys oli hyvin erilainen kuin "oikea" synnytys. Alavatsaa alkoi jomottaa ja särkeä, selviä supistuksia ei tullut ollenkaan. Ehdin ottaa panadolin. Vatsakipujen voimistuessa lopussa voimakkaaksi puristukseksi soitin lopulta kelloa saadakseni kivunlievitystä, mutta hoitajan/kätilön (?) saapuessa minulle tuli tarve ponnistaa ja noin puolikkaan banaanin kokoinen kuollut lapsi syntyi. Istukka ei syntynyt heti ja sain käydä pissalla. Sitä odoteltiin pelkona joutua laavintaa, n. 30 min synnytuksestä syntyi istukka. En muista, että olisi ollut jälkivuotoa (pyyhkiytyi muistista) enkä muistanut käydä jälkitarkastuksessa. Elämäni hirvein päivä, mutta itse fyysinen abortti ei ollut vaikea.

Vierailija
2/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laavintaa - kaavintaan. Ponnistus oli siis kuin yksi vauhdikas supistus, lapsi oli niin pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri teki aikoinaan lääkkeellisen ja sanoi myöhemmin että olisi pitänyt valita kaavinta. Ilmeisesti melko kovat kivut mutta sehän on tietysti yksilöllistä.

Vierailija
4/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri teki aikoinaan lääkkeellisen ja sanoi myöhemmin että olisi pitänyt valita kaavinta. Ilmeisesti melko kovat kivut mutta sehän on tietysti yksilöllistä.

Jos saa valita, niin ehkä kaavinta voisikin olla parempi. Mutta ilmeisesti kaavinta tehdään yleensä vain raskausviikkoja ollessa yli 12? En yhtään osaa sanoa monesko viikko mulla on, mutta ei ainakaan yli kahdeksas. Viime kuukautisista n 7 viikkoa, kun kuukautiset olivat myöhässä 4 pv, tein testin, oli negatiivinen. Nyt 2 vko myöhemmin tein testin, positiivinen.. eli en tiedä, olinko jo raskaana kun ensimmäinen testi näytti negatiivista, mutta testi oli vain väärässä, vai onko raskaus tuoreempi. En huolestunut ennen tätä viikkoa mahdollisesta raskaudesta, koska epäsäännölliset kuukautiset ovat minulla suht yleisiä ja koska aiemmin tekemäni testi oli negatiivinen. Mutta jos kaavinnan saa valita näinkin alussa, niin ehkä se tosiaan olisi parempi? Ap

Vierailija
5/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa valmisteleva lääke ensin ihan suun kautta ja muistaakseni vuorokauden kuluttua kotona se varsinainen lääke.

Minulla keskeytys tapahtui jo sen valmistelevan lääkkeen ottamisen jälkeen kotona, vessanpönttöön vaan hulahti kaikki ilman minkäänlaisia kipuja tai muita tuntemuksia, mutta tämä lienee melko harvinaista (mutta mahdollista) .

Varsinaisen lääkkeen otin kuitenkin myös seuraavana päivänä, josta seurasi vain noin tunnin ajan lievähköjä supistuksia, ei muuta.

Vierailija
6/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin viikolla kuusi. Kävin naistentautien klinikalla, jossa sain suun kautta otettavan tabletin ja mukaan ne, jotka sitten kotona laitetaan alapäähän. Jossain vaiheessa sitten alkoi vatsaan jomottamaan ja napsin saamiani lääkkeitä ihan huolella, koska se tosiaan sattuu. Samanlainen kipu kuin menkoissa, mutta paljon voimakkaampi. Jossain vaiheessa tuli istukka ulos ja kipu lakkasi sitten jonkun ajan päästä. En vuotanut juurikaan paljon sen jälkeisinä päivinäkään. Suht helppo toimenpide siis vaikka kipu olikin uuvuttavaa. Suurin osa alkuraskauden keskeytyksistä tehdään kai kotona, ei minulle ainakaan kukaan edes ehdottanut mitään kaavintaa.

Vierailija
7/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa valita, niin ehkä kaavinta voisikin olla parempi. Mutta ilmeisesti kaavinta tehdään yleensä vain raskausviikkoja ollessa yli 12? En yhtään osaa sanoa monesko viikko mulla on, mutta ei ainakaan yli kahdeksas. Viime kuukautisista n 7 viikkoa, kun kuukautiset olivat myöhässä 4 pv, tein testin, oli negatiivinen. Nyt 2 vko myöhemmin tein testin, positiivinen.. eli en tiedä, olinko jo raskaana kun ensimmäinen testi näytti negatiivista, mutta testi oli vain väärässä, vai onko raskaus tuoreempi. En huolestunut ennen tätä viikkoa mahdollisesta raskaudesta, koska epäsäännölliset kuukautiset ovat minulla suht yleisiä ja koska aiemmin tekemäni testi oli negatiivinen. Mutta jos kaavinnan saa valita näinkin alussa, niin ehkä se tosiaan olisi parempi? Ap

Raskautesi on nyt todennäköisesti kestänyt 6+ tai 7 viikkoa (laskien kuukautisista, hedelmöittymisestä 4-5 viikkoa). Olen ensimmäinen kirjoittaja ja suosittelisin lääkkeellistä keskeytystä jos olet varma päätöksestäsi. Omalla kohdallani kivut olivat hyvin siedettävät, olin hyvin nuori ja hoikka jos se vaikuttaa lääkkeiden tehoon. Vasta aivan lopussa ennen syntymää kipu/särky/kramppi oli kovempaa hetken verran. Jos alkio on pienen pavun kokoinen niin kohdun ei tarvitse avautua senkään vertaa vaan kivut voivat olla pahaa kuukautiskipumaista jomotusta ja pieni alkio syntyy syöksymällä niin, että kramppikivut ovat siedettävät tai niitä ei olekaan. Kannattaa kuitenkin olla joku läheinen lähellä/luonasi varmistamassa vointisi. Istukan syntyminen ei useimmin satu. Sinun on käytävä vain tarkistuksessa hyvin pian abortin jälkeen. Kaavinnassa on muistaakseni suuremmat komplikaatuoriskit eikä se ole yhtään miellyttävämpää vaikka ehkä vähemmän pelottavaa, varhaisilla viikoilla ole järkevä riski kun käynnistetty keskeytys menee yleensä hyvin kotoa löytyvien kipuläänkeiden turvin. Voimia!

Vierailija
8/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa valmisteleva lääke ensin ihan suun kautta ja muistaakseni vuorokauden kuluttua kotona se varsinainen lääke.

Minulla keskeytys tapahtui jo sen valmistelevan lääkkeen ottamisen jälkeen kotona, vessanpönttöön vaan hulahti kaikki ilman minkäänlaisia kipuja tai muita tuntemuksia, mutta tämä lienee melko harvinaista (mutta mahdollista) .

Varsinaisen lääkkeen otin kuitenkin myös seuraavana päivänä, josta seurasi vain noin tunnin ajan lievähköjä supistuksia, ei muuta.

Niin ja tuo kotona otettava lääkekin oli ihan suun kautta.

Vierailija
9/15 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri tällä viikolla. Olin 7. viikolla. Sain ensimmäiset pillerit viime viikon perjantaina, klinikalle menin nyt maanantaina. Vuosin ensimmäisen lääkkeen jälkeen yhtenä yönä ihan hirveästi, tuli kaksi kertaa läpi sänkyyn. Sotkin myös muutenkin miesystävän kämpän vereen.

Maanantaina klinikalla sain lääkkeet, otettiin suun kautta. Jaoin huoneen toisen naisen kanssa, joka myös samassa tilanteessa. Hänellä ei lääkkeet vaikuttaneet yhtään. Itselläni tuli kamala olo alle puoli tuntia lääkkeen jälkeen, meinasin pyörtyä tms. Sain kipulääkettä ja lämmintä peittoa vatsan päälle. Hoitajst kävivät muutenkin tarkistelemassa vointia. Tavaraa tuli hirveästi ulos ja "vaippaa" kävin vaihtamassa useasti vessassa, osa tavarasta tuli pönttöön istuessani.

Olin yhteensä 4h klinikalla, ennen lähtöä lääkäri kävi tarkistamassa ultralla että onko kohtu tyhjentynyt. Tarkastuskäynnin käski varaamaan 2 viikon päähän, sitä odotellessa. Pari päivää vuosin hirveästi, nyt alkaa jo helpottamaan. Kipuja ei juurikaan ollut.

Jos joku ihmettelee miksi klinikalla, niin en ole Suomessa.

Vierailija
10/15 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuo kaavinta tuntuisi niin paljon nopeammalta vaihtoehdolta, siinä menee 5-10 min. Sen sijaan, että useana päivänä ottaisi lääkkeitä. Myös kivut pelottaa, en jaksaisi mitään kovia kipuja kun pelkästään tämä raskaus on sellaisia tuottanut.. ja joutuu vielä monta päivää odottamaan, että pääsee lääkäriin. Mutta katsotaan kun sinne pääsen, että mitä mieltä lääkäri on.

Pääsittekö muuten heti ensimmäisellä lääkärikäynnillä aloittamaan koko prosessin vai ekalla lääkärikäynnillä lähete jonnekin? Ap

Vierailija
11/15 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaks mulla varmistettiin raskaus gynekologilla, sen jälkeen lähete sairaalaan, en kyllä yhtään muista mikä osasto mut kai se joku raskaus- ja synnytysosasto oli. Siellä otin ekan lääkkeen paikan päällä ja sain seuraavat mukaan. Oli tosiaan niitä emättimeen laitettavia, oli helppo laittaa. Abortoituminen oli aika kivuliasta kyllä, mut kipu helpotti samantein kun alkio tuli ulos, myös raskausoireet hävisivät välittömästi. Eikä se kipu kauaa kestänyt. Jälkivuoto kesti aika pitkään, muttei siihen liittynyt sen ihmeempiä kipuja.

Vierailija
12/15 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaks mulla varmistettiin raskaus gynekologilla, sen jälkeen lähete sairaalaan, en kyllä yhtään muista mikä osasto mut kai se joku raskaus- ja synnytysosasto oli. Siellä otin ekan lääkkeen paikan päällä ja sain seuraavat mukaan. Oli tosiaan niitä emättimeen laitettavia, oli helppo laittaa. Abortoituminen oli aika kivuliasta kyllä, mut kipu helpotti samantein kun alkio tuli ulos, myös raskausoireet hävisivät välittömästi. Eikä se kipu kauaa kestänyt. Jälkivuoto kesti aika pitkään, muttei siihen liittynyt sen ihmeempiä kipuja.

Kuinka nopeasti sait ajan sinne sairaalaan gynekologin käynnin jälkeen? Hyvä kuulla, että ne raskausoireet häviää heti.

Ap

Vierailija
13/15 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka nopeasti sait ajan sinne sairaalaan gynekologin käynnin jälkeen? Hyvä kuulla, että ne raskausoireet häviää heti.

Ap

Oisko ollut parin päivän sisään siitä kun soitin. Raskausoireiden häviäminen oli ihan paras tunne kyllä.

Vierailija
14/15 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oisko ollut parin päivän sisään siitä kun soitin. Raskausoireiden häviäminen oli ihan paras tunne kyllä.

Okei, toivottavasti itsekin saan noin pian, joulupyhät yms tulossa.. Sulla oli siis yksi lääkärikäynti ennen kuin sait lähetteen? Ap

Vierailija
15/15 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Okei, toivottavasti itsekin saan noin pian, joulupyhät yms tulossa.. Sulla oli siis yksi lääkärikäynti ennen kuin sait lähetteen? Ap

Samoin oli omallakin kohdallani, aika tarkkaan vuosi sitten. Yks lääkärikäynti verikokeineen, yks gynekäynti, sieltä lähete. Tosin opiskelijaterveydenhuollossa, en osaa julkisesta sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme