Onko täydellistä suomea mahdollista kirjoittaa?
Tarkoitan, voiko joku/jotkut kirjoittaa virheetöntä suomen kieltä tai muistaa kaikki kieleemme kuuluvat kielioppisäännöt? Ettei siis lunttaa mistään (esim. netistä tai jostain kirjasta).
Kommentit (14)
Tälle palstalle tämän tästä tunkee joku kielitieteilijä neuvomaan ;)
On tosiaan vaikea kirjoittaa suomea, yhdyssanojakin on moneen lähtöön. Minä luulin olevani taitava, kunnes tein netissä yhdyssana -testin. Noloa!
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan vaikea kirjoittaa suomea, yhdyssanojakin on moneen lähtöön. Minä luulin olevani taitava, kunnes tein netissä yhdyssana -testin. Noloa!
Kielen rappeutuminen ei huolestuta läheskään niin paljon kuin nämä hymiötehtailijat.
On maholista kirjottaa muta kylä se on aikas viakaita.
T tulev noopelkiroilija.
Kirjoitetaanko kives hiki yhteen vai erikseen?
Väitän kirjoittaneeni täydellistä suomea ylioppilaskirjoitusten aikoihin ja ehkä vielä pari vuotta sen jälkeen. Siitä on kuitenkin jo joitain vuosikymmeniä ja taidot rapistuu -- siitä puhumattakaan, että kieli ja sen säännöt muuttuvat. Esimerkiksi "alkaa kirjoittamaan" on nykyisin kieliopillisesti oikein, mitä on vaikea hyväksyä, kun on aikanaan takonut päähänsä "alkaa kirjoittaa / ryhtyä kirjoittamaan / aloittaa kirjoittaminen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielen rappeutuminen ei huolestuta läheskään niin paljon kuin nämä hymiötehtailijat.
Tätä en kyllä usko, kun olen tätä palstaa seurannut, aina on joku kielikitisijä paikalla.
Minä olen kirjoittanut ja korjannut toisten tekstejä työkseni noin 20 vuotta, ja edelleen joudun välillä kaivamaan esiin kielenhuolto-oppaan, useimmiten yhteen vai erikseen -erikoistapauksien (tyyliin suin päin vai suinpäin) vuoksi.
Oman jännityksensä tietenkin tuo se, että suomen kielen säännötkin muuttuvat koko ajan, onneksi kuitenkin sallivampaan suuntaan.
Olisi ehkä muuten, mutta etenkin teknisille aloille tulee uusia sanoja jatkuvasti, joille ei välttämättä ole edes oikeaa suomalaista sanaa. Koska osa kielen säännöistä perustuu "vakiintuneisiin käytäntöihin", elää tämä vakiintuminen koko ajan.
Olen suomen kielen maisteri koulutukseltani, joten ainakin aika lähelle pääsen. Joskus itsekin tarkistelen tiettyjä hankalia, harvoin käytettyjä juttuja Kotukselta tai Terho Itkosen Kielioppaasta.
Oikoluku- ja kielenhuoltohommia töissään tekevät, kielitieteilijän koulutuksen saaneet (pääaineena tutkinnossa suomen kieli) henkilöt ovat varmimmin näitä. Kukaan ei toki muista joka hetki kaikkea ulkoa, koskipa asiantuntemus mitä tahansa, mutta kun työtä kielen parissa tekee ja näkee ja korjaa muiden tuottamaa kieltä kuntoon vuositolkulla sekä seuraa kielen kehitystä, asiat jäävät pakostakin mieleen. Kaikenlaiset vaikeat ja harvinaisetkin tapaukset tulevat tutuiksi. Se on osa ammattitaitoa.
Kaikki tekevät virheitä, jopa ne, jotka periaatteessa osaavat säännöt. Olen äidinkielen opettaja, joten kirjakielen konventiot ovat varsin hyvin hallussa. Silti saatan omista teksteistäni huomata myöhemmin virheitä, joihin olen vahingossa langennut. Omille teksteilleen sokeutuu, ja niistä on vaikeampaa huomata virheitä kuin toisten teksteistä.
On minullakin asioita, joita pitää tarkistaa. Ei kaikkien sanojen oikeinkirjoitusasua voi tietää. Ammattitaitoon tietysti kuuluu pystyä ennakoimaan, mitkä ovat ne kriittiset kohdat. Ei kuitenkaan tee ihmisestä huonoa kirjoittajaa, jos pitää tarkistaa, miten Sibelius-Akatemia kirjoitetaan. Jotkut nimet suorastaan rikkovat sääntöjä, kuten vaikkapa Ilta-Sanomat, joten sääntöjen osaaminenkaan ei aina auta.
Sekin tosiaan pitää ottaa huomioon, että säännöt voivat myös muuttua. Ennen oli yht'äkkiä, nykyään yhtäkkiä. Lisäksi voi olla erilaisia näkemyksiä siitä, miten jokin sana kirjoitetaan. Jossain vaiheessa esimerkiksi suositettiin kirjoittamaan Internet, vaikka koko media kirjoitti internet. Kumpi niistä sitten oli "oikein"? Jälkimmäinen on voittanut, mutta toisinkin olisi voinut käydä.
Minä väitän tarvittaessa pystyväni. Joudun kyllä joskus tarkistamaan, tuleeko johonkin kohtaan yksi vai kaksi konsonanttia, mutta jos on pakko kirjoittaa virheetöntä suomea tekemättä tarkistuksia, voin korvata epävarman sanan jollain toisella sanalla.
Todella vaikeaa se ainakin on ja sanon tämän ihmisenä, joka osaa mielestään kirjoittaa suomea keskivertoa paremmin.