Lue keskustelun säännöt.
Ostin vahingossa salmiakin makuisia d-vitaamiineja raskaana
14.12.2019 |
Pienikin määrä päivässä on liikaa, kannattaako nyt vain käydä ostamassa uudet?
Salmiakki ja lakritsijauhetta sisältää
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tämä mielikuva, että raskausaikana kaikki olisi kiellettyä, on ihan hölynpölyä. Raskausaikaan liittyy tiettyjä, kaikkeen elintarviketarjontaan nähden, hyvin pieniä huomioitavia asioita. Ne voi käydä katsomassa Ruokaviraston sivuilta. Olisi kiva, jos huomio olisi enemmän niissä mitä raskausaikana voi ja kannattaa syödä, joissa valikoimaa on vaikka millä mitalla. Ja tämä näkökulma, että kaikki meiltä kielletään, on vähintäänkin kummallinen. Jokainen saa tietenkin itse valita mitä syö, mutta ainakin minä haluan olla tietoinen myös mahdollisista riskeistä, jotta voin itse päättää haluanko niitä ottaa. Enemmän mua harmittaisi, jos ruokiin liittyvät riskit pimitettäisiin. Kaikenkaikkiaan suomalainen ruoka on varsin turvallista ja puhdasta, mutta silti ruoan mukana voi tulla jotain mikrobiologia tai esim raskasmetalleihin liittyviä altistuksia. Koska sikiölle ei ole vielä kehittynyt "puolustus" tai poistomekanismeja, se on haittatekijöille herkempi. Eli nämä ruokaturvallisuuteen liittyvät jutut eivät ole turhaa vouhotusta, vaan ihan ihmisten parasta ajatellen kerrottavia asioita. Silti jokaisella on tietysti täysin oma vapaus toimia kuten haluaa.