Koetko yhtään edes syyllisyyttä kun itse lähdet kalliille matkalle ja samalla vähävaraisten lapset jäävät ilman hartaasti toivomaansa iPhonea?
Laitat oman hyvinvointisi itsekkäästi etusijalle
Kommentit (35)
Jos lähtisin matkalle, tuntisin syyllisyyttä korkeintaan ilmastokuorman lisäämisestä. Mutta niistä säästyneistä matkarahoista lahjoitan mieluummin tuntemalleni vähävaraiselle perheelle (yksinhuoltaja, maksaa asuntovelkaa), ja lapsille on aina kelvannut halvin mahdollinen puhelin, ja useimmat vaatteetkin hankkivat kirppikseltä. Ovat kyllä hyviä tekemään löytöjä sieltäkin. Kuitenkin tarvitsevat välillä esim. uuden kodinkoneen ja ainahan tiukalla budjetillä eläessä tulee välillä yllätysmenoja.
Ei köyhät tarvitse enempää kuin ovat ansainneet. Ehkä nuorempi köyhimyspolvi ottaa koulutuksen, verkostoitumisen ja urakehityksen vakavammin kuin vanhempansa, jotka jäivät luusereiksi joilla ei ole varaa edes lapsilleen kännykkää ostaa.
Viimein pääse lomalle tapaamaan nettirakkauttani. On ollut vaikeaa järjestää tapaamista hänen onnettomuuksien ja vaikeuksien takia. Olen saanut autettua kuitenkin häntä lähettämällä rahaa ulkomaisille tileille. Nyt lopultakin sain matkan varattua. Ostin hänelle iPhonen niin nyt ei ole varaa tukea vähävaraisia. Ensi jouluna sitten.
Vierailija kirjoitti:
Viimein pääse lomalle tapaamaan nettirakkauttani. On ollut vaikeaa järjestää tapaamista hänen onnettomuuksien ja vaikeuksien takia. Olen saanut autettua kuitenkin häntä lähettämällä rahaa ulkomaisille tileille. Nyt lopultakin sain matkan varattua. Ostin hänelle iPhonen niin nyt ei ole varaa tukea vähävaraisia. Ensi jouluna sitten.
🤣
Lähden matkalla ja lahjoitan eläinsuojalle.
En todellakaan koe huonoa omaatuntoa siitä, että joku itselleni tuntematon joutuu pettymään jouluna. Elämä on pettymyksiä täynnä.
Mulla ei ole varaa lomamatkaan eikä iPhoneen edes itselleni. Kukas mulle lahjoittaisi? Astianpesukone olis myös tosi kiva ja 8v vanha läppäri vetelee viimeisiään.
Ei ole koskaan käynyt edes mielessä kärsiä huonosta omatunnosta. Olen itse hyvin vähävaraisesta perheestä ja meillä ei todellakaan mitään iPhoneja saatu saati mitään muutakaan arvokasta. Aloitin kesätyöt 14-vuotiaana ja siitä lähtien itse säästänyt rahaa erilaisiin hankintoihin. Omalla rahalla sain hankittua harrastusvälineet, koiran ja lopulta auton. Opiskelin ahkerasti ja pääsin yliopistoon, josta valmistuin hyvään ammattiin. Nyt tienaan ihan hyvin, saan ostettua puhelimen ja on varaa matkustaa silloin tällöin. Hetkeäkään en ajattele, ettenkö olisi ansainnut tätä, sen verran paljon on joutunut töitä tekemään tämän kaiken eteen.
Ostaisin ehkäisyvälineitä köyhille. 😉
Tienaan verojen jälkeen 2700 euroa kuukaudessa, eikä minulla ole iPhonea. Matkustan ulkomaille noin 3-4 vuoden välien, enkä ole ikinä matkustanut Ranskaa kauemmaksi. Olen täysin onnellinen ihminen silti. Puhelimeni maksoi uutena 150 euroa ja hyvin toimii.
N28
En tunne. Teen kahta työtä, useita ammatteja opiskeltuna akateemisen lisäksi. Olen yh-äiti ja yksi lapsistani on kehitysvammainen, jonka omaishoitajana toimin. Matkustamme taas jouluksi lämpöön, minä ja lapset. Rahat on kerätty tähänkin matkaan töitä tekemällä sekä säästämällä. Lapseni ovat myös selvineet hengissä vaikka heillä ei ole iphoneja.
Olen tehnyt lapsia harkitusti vain kaksi eli sen verran, että mulla on mahdollisuus viedä heitä ulkomaille ja ostaa heille ne iPhonet. Tai itse asiassa muksut säästävät ja ostavat itse puhelimensa ja pitkälti myös vaatteensa. Rahan arvoa ei opi, jos ei sitä opeta.
Olemme keskituloisia ja keski-ikäisiä, omat lapset jo aikuisia. Meillä pari vuotta vanhat Samsungit ( n. 400-500€/kpl) ja matkustelemme usein ja kauas. Edes omille lapsille, eikä lapsenlapsille, osteta mitään noin kallista. Ostakoot itse.
Tarjoan köyhille nuorille töitä, mutta kun ei ole kiinnostusta tehdä, niin käytän rahat hyvällä omatunnolla itseeni.
Minulla on yksi järkiargumentti; jos ei androidia halua, ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin se iphone. Kallis, mutta kaikki ei ole pienituloisia, joten tuhannen euron puhelin ei ole sen ihmeellisempi ostos kuin maitolitran ostaminen lähikaupasta.