Mitä on ns. "herkut"?
Mitä tämä lapsenomainen ilmaus pitää sisällään?
Itse en koskaan ajattele, että jaha, ostetaanpa "herkkuja".
Herkullista on milloin mikäkin mitä tekee mieli, vaikka kalasoppa, marjat tai voileipä!
Mun mielestä taas vaikka kaupan keksit ja niksut ja naksut on kaukana herkusta, lähinnä ällöjä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Olen lisäksi ihmetellyt, kun joku sanoo, että nyt keitetään oikein hyvät kahvit. Keittääkö joku sitten muuten huonoja kahveja tarkoituksellisesti?
Onko sinusta vain vaihtoehtoine oikein hyvä tai huono? Oikein hyvä on jotain tavallisesta poikkeavaa ja parempaa. Arkitaso voi olla hyvä, mutta sitä voi halutessaan parantaa. Toiseksi kyse on sanonnasta, millä ei tarvitse olla muuta tekemistä todellisuuden kanssa kuin, että seuraavaksi keitetään kahvia.
Mitä nyt kukin herkuilla tarkittaa, mutta yleisin lienee vittaus karkkiin, jälkiruokiin ja muihin naposteltaviin.
Suomen Turun Ruskean Talon ruputuspatukka se vasta herkullista onkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa kuin aloittaja.
Syövätkö nämä herkuista puhuvat ja haaveilevat sitten niin pahaa ruokaa yleensä, että sen rinnalla vaikka jotkut irtokarkit ovat herkullisia? Ehkä jopa niin pahaa, että pitää ihan pakottautua syömään.
Tätä mä just tarkoitan.
Kiva että ymmärsit.
Mä laitan aina herkullista ruokaa.
Miksi laittaisin muuta?Joskus tekee mieli suolaista, joskus makeaa, joskus rasvaista, sen mukaan mitä elimistö on vailla.
Muuttaako mieliteko suuhunpantavan "herkuksi"?
Miksi juttelet itsellesi? Näin alasko pitää vajota?
Vierailija kirjoitti:
Ravintoarvoltaan köyhiä, ravitsemuksellisesti turhia syötäviä. Yleensä rasvaisia, sokerisia tai lisäaineita runsaasti sisältäviä syötäviä. Esim. sipsi, karkit, suklaa, jäätelö, pizza, ranskalaiset, hampurilaiset, leivonnaiset jne.
Näitä keho ei kuitenkaan ole ottamatta vastaan ja käyttöön energiansaantiin, kun näkee ravinnonsaannin tarpeelliseksi syömättömän kauden jäljiltä.
Ai, että nää on söpöjä nää vähintään jo puoliksi ortorektiset pätijät, jotka yrittävät nostattaa omissa silmissää sitä oman ruokavalionsa erinomaisuutta juuri tällaisella kommentoinnilla. Herkku on substantiivi, herkullinen on adjektiivi. Herkullinen ruoka ei siis ole herkun synonyymi. Herkku voi olla joko herkullista tai sitten vähemmän herkullista, riippuen ihmisen makumieltymyksistä. Mutta substantiivi "herkku" suomen kielessä tarkoittaa elintarviketta, joka ei ole terveellinen ja jota ei kannata sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon ainakaan suurissa määrin, vaan jota voi nautti hyvällä omalla tunnolla terveellisen ruokavalion ohessa silloin tällöin kohtuu määrissä - jos kyseisestä herkusta sattuu tykkämään. Herkussa on vain vähän välttämättömiä ravinteita, mutta paljon epäterveellisiä aineita; esimerkiksi sokeria, valkoista viljaa, rasvaa (etenkin kovaa ja kovetettu) tai kaikkea yhdessä.