Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

veroprosentti äippärahakaudella? tasan 20, vai 22?

16.06.2006 |

Hei!

Sain äitiyspäivärahapäätöksen, ja huomasin, että siinä mainittiin veroprosentin olevan " vähintään 20" .

Mietin nyt, oletteko toimittaneet Kelaan siis verokortin, jossa veroprosenttinne on 18 (ja siihen Kela lisää sen oman 2 prossan korotuksensa) vai 20 prosenttia (ja siihen Kela lisää 2 %)? Eli, onko todellinen pidätysprosentti ollut tasan 20%, vai 22%?

Olen laittanut Kelaankin tämän kysymyksen ja vastauspyynnön, mutta ainakaan vielä ei ole tullut vastausta.

Harmittaa, kun omalla nykyisellä verokortillani prosentti olisi 1250 euroon asti 13,5 ja siihen Kelan lisäys 2 %, eli yht. 15,5%, mikä taas Verohallinnon sivuilla olevan laskurin mukaan riittäisi hyvin ilman myöhempiä mätkyjä. Tuo äippäraha kun jää alle sen rajan, minkä jälkeen veroprossani nousee 33,5:teen, eli tuon n. 1250 euron.

Toivottavasti joku tajusi, mitä tarkoitin.. Vähän hankala kertoa selkeästi.

:)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimitat uuden verokortin joka on laskettu nimenomaan äitiyspäivärahaa (sosiaalietuus) varten ei siihen lisätä tuota 2 prosenttia, mutta jos kela käyttää suoraan verotoimistosta saamaansa veroprosenttia joka on laskettu työpaikkaa (palkkaa) varten ne lisää sen 2 prosenttia. sun kannattaa siis hakea kortti nimenomaan äippärahaa varten.

Vierailija
2/10 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Äitiys-, isyys- ja vanhempainraha ovat verollista tuloa. Ennakonpidätys suoritetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Jos päiväraha on pienempi kuin hakijan työtulot, päivärahan veroprosentti kannattaa tarkistaa verottajalta. Pienentynyttä veroprosenttia varten verottaja toimittaa hakijan pyynnöstä muutosverokortin suoraan Kelaan.

Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, päivärahan verotus toimitetaan voimassaolevalla verokortilla. Kelan toimisto saa ennakonpidätystiedot suoraan verottajalta portaikkoverokorttia ja lähdeverokorttia lukuun ottamatta. Palkkaa varten määritettyä ennakonpidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä tai niin, että se on vähintään 20 prosenttia. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan lisätä osittaiseen vanhempainrahaan."

Itse tosiaan myöskin luulin, että äippärahasta menee VÄHINTÄÄN 20% oli oma vero% mikä tahansa...eli että sitä korotetaan 2%, mutta että vähintään tuo 20. Itsellä vero% on 17 niin ajattelin sen olevan automaattisesti sen 20%. Täytyykin sitten kipasta verotoimistossa vielä ennen kuin äippärahakausi alkaa :)

T.Je_Ni 24+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan toimittaa työlle tarkoitetun verokortin niin Kela lisää automaattisesti siihen 2% lisää sosiaalimaksua ajatellen.

Vierailija
4/10 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse ymmärtänyt asian niin että jos ei toimita uutta verokorttia Kelaan, niin ottavat siis sen sun nykyisen veroprosentin mukaan + 2 %. Itse tilasin uuden verokortin koska muuten veroprosenttini olisi ollut 35 %!!! Ne lähetti siis nyt uuden kortin automaattisesti Kelaan suoraan Verotoimistosta ja uudeksi veroprosentiksi tuli siis sama kuin palkasta nytkin menee eli 33 %.

Vierailija
5/10 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just juu... Eli tarkoittaako tämä siis, että jos EN hae uutta verokorttia, menee veroprossa työlle tarkoitetun kortin mukaan (+ 2 %), kuitenkin siis " vähintään 20 %" , mutta jos taas haen verotoimistosta uuden kortin äippärahakaudelle, niin verotoimistossa laskevat riittävän prosentin, ja se VOI olla alle 20 % ???

Vierailija
6/10 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin lasketuttamassa veroprosentin varta vasten äitiyspäivärahaa varten (eli sosiaalietuutta). Laskivat sen olevan 18 %.. Lopputuloksena 400 euron mätkyt! Kaikki tulot oli tiedossa ja tosiaan laskivat sen sosiaalietuutta varten ja tommonen tulos kuitenkin... Tässä raskaudessa aion tosiaa ottaa mieluummin liian korkean veroprosentin, kodinhoidontesta ei ole mitenkään kivaa mätkyjä maksella.

Sirri.

Vierailija
7/10 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalietuuden prosentti on korkeampi kuin palkkatulojen. Itse en tänä vuonna palkkatuloja saa, mutta veroprosentti on lasketusti sen 2 pykälää korkeampi. Hassulta tuntuu: vuoden palkkatulot olisivat yli puolet suuremmat kuin nämä sosiaalietuudet, mutta veroprosentti on suurempi. Kivahan se on 30% maksaa muutenkin tosi pieniltä tuntuvista tuloista. Mutta kun ei niitä palkasta saatavia vähennyksiä nyt sitten tule.Jos tämä tulo olisi palkkatuloa, taitaisi loppuvuoden prosentti olla jotain 10 tai alle..

Vierailija
8/10 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin eilen soittelin verotstoon, josta käskivät soittaa " Verokorttipalveluun" p. 010 193 320, ja sieltä lasketuttaa veroprosentin. Esillä täytyi olla viim. tilinauha, siis tienatut eurot, maksetut verot, molemmat vuoden alusta sekä äippäraha päätös kelalta. Tein työtä käskettyä, saan kelalta tosin ekan " tilin" vasta elokuussa, mutta ajattelin myös varmistaa, etten sitten joudu maksamaan mätkyjä.

Mutta arvatkaas mitä? Täti laski veroprosenttini loppuvuodeksi, siis kelan äippärahaan, olevan 8%!!! Aivan!!! Kun änkytin jotain ettenkö sitten varmasti joudu maksamaan mätkyjä, täti sanoi että no jos laitetaan sitten 9% varmuudeksi..!!

KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!! Olen myös elänyt siinä luulossa, että menee se väh. 20% veroa, mutta saa sitten nähdä. Tämän riskin ainakin aion nyt kuitenkin sitten ottaa, ja katsotaan tuleeko mätkyt vai mitä ihmettä..

tai sitten olen norm. työelämässä niin alipalkattu, että raukalle ei isompaa prosenttia voi laittaa... saas nähä..

Että näin minun kokemukseni..

rv 39+5

Vierailija
9/10 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan!

Kannattaa tosiaan laskettaa tuo veroprosentti, jos ei toimita Kelaan muutosverokorttia, ottavat vähintään sen 20%.

Itse kävin verotoimistossa,kun äityispäviäraha päätös oli tullut: mukaan viimeisin tilinauha ja tietty kaikki vähennykset jotka huomioidaan ja eivät vielä verottajan tiedossa(mulla asuntolainan korot ja kuitit täysimääräisestä kotitalousvähennyksestä tehdystä remontista tälle vuodelle)ja kannattaa ottaa huomioon myös se jos työnantaja maksaa palkkaa äitysloman ajalta meillä kunnallisella puolella maksavat 72vrk. Eli laskennan jälkeen minun äitiyspvä rahasta menee loppuvuoden veroa 8%, eli käytänössä saan käteen saman kuin jos olisin töissä!!!!Ensi vuodelle kannattaa laskettaa sitten uusiprosentti,jos aikoo palata töihin tai jääd hoitamaan kotiin lapsia...

Tuah rv.39+1

Vierailija
10/10 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myöskin olen siis tosiaan luullut, että se on Minimissään se 20% äippärahasta, mutta näin ei sitten näemmä olekaan.

Pitää käydä verotoimistossa sitten, kun joskus saan nuo hakemuksetkin eteenpäin, puhumattakaan päätöksestä :D

Mutta tosissaan mielummin maksan enemmän kuin otan mätkyjä eli tarkkana tarvitsee olla.

Muuten...Eilen neuvolassa, kun nää paperit sain niin terkkari sanoi, että " Verokorttia ei sitten tarviikaan toimittaa, kun ottavat sen 20% automaattisesti" ....En sitte viittiny mitään kommentoida, vaikka silloin jo tiesin, ettei se nyt ihan kuitenkaan " automaattisesti" näin ole :D