Älä matkusta Viking Linella
Laitan tämän nyt tännekin, kun musta ainakin tää koskettaa taaperoikäisiä:
Lähetin Viking Linelle maarianhaminaan seuraavanlaisen kirjeen:
Hei!
Olimme Viking Amorellalla 8.4.2006 risteilyllä Turusta Tukholmaan ja takaisin.
Varasin risteilylle allergiahytin ja mielestäni hytin tekee allergiahytiksi muutama muu seikka kuin pelkkä kokolattiamaton puuttuminen. Sohvan alla oli mm. salmiakkipastilleja, roskaa, pölyä ja laivan Tax Free-hinnasto. Huippuna oli lääkepilleri seinän ja sängyn päädyn välissä.
Pyysimme uudellee siivousta. Lattia mopattiin keskeltä ja sama törky jäi sohvan alle. Laivan infossa kerroimme, ettei mikään ollut muuttunut hytissämme ja saimme vastaukseksi, että siivooja oli käynyt kaksi (?) kertaa. Siivooja tuli kuitenkin vielä uudestaan paikalle (kolmas kerta?) ja ihan imurilla imuroi sohvan alustan. Hienoa. Mainitsin vielä pilleristä ja hän lupasi palata pian. Hän hakikin vielä ämpärin ja rätin ja moppasi lattian myös sohvan alta. Hienoa. Sitten hän lähti pois.
Pilleri oli edelleen seinän välissä. Menin hänen perässään ja kerroin lääkkeestä. Hän sanoi tulevansa (taas) pian. Ja tulikin. Hän kertoi, ettei pilleriä saa pois muuta kuin irroittamalla koko sängyn työkaluilla, mutta että JOS se pilleri haittaisi meitä, hän voisi tuoda pyyhkeen sen päälle, peittämään sen. Mielenkiintoinen ratkaisu.
Hytissämme oli kolme aikuista ja yksi reilun vuoden ikäinen lapsi. Lapsi tietysti kaivaa mahdottomimmankin esineen mahdottomimmastakin kolosta, mutta vallan mietityttää minkä verran pyyhkeellä peitetty kolo olisi kiinnostanut? Päätin kuitenkin olla kokeilematta kyseistä kiinnostavuutta ja ongin sen lääkkeen pois laivassa olleella henkarilla.
Mietityttääkin nyt, miten hytit oikeen siivotaan? Ymmärrän kiireen, mutta ei kai lattioille voi jäädä karkkeja, lääkkeitä, eikä varsinkaan allergiahyttiin pölyä? Erityisen inhottavaksi asian tekee, mukanamme ollut lapsi ja kammottava ajatus siitä, miten hän olisi voinut syödä esim. sen lääkkeen sekä siivoojan nyrpeä asenne. Ymmärrän, että uudelleen siivoaminen asiakkaan silmien edessä ei ole kivaa ja tuskin siivoamatta jättäminen alunperinkään oli kyseisen siivoojan huolimattomuutta, mutta kuitenkin vähiten se on asiakkaan vika. On aika hengenvaarallista touhua matkustaa muiden ihmisten lääkkeiden joukossa. En näe mitään syytä suositella laivaristeilyä lapsiperhetuttavilleni Viking Linella.
Vastaus: " Toivon, että voitte hyväksyä anteeksipyyntömme ja että kaikesta huolimatta olisi lo isaada toivottaa teidät tervetulleeksi kanssamme uusille matkoille."
Olin kyllä melkoisen suivaantunut ja mielestäni matkalahjakorttikaan ei olisi ollut liikaa. (Niitä kun jaellaan milloin missäkin kissanristiäisissä.)
Kertokaapa muut ootteko saaneet huonoa palvelua, meitä ei ainakaan kannata odottaa sinne.
Kommentit (21)
Kyseessä ei ollut pari hassua villakoiraa tai karkki tai kaksi. Vaan mustaa p***aa ja askillinen salmiakkipastilleja. Ja kai valkoinen pilleri loistaa tummalta lattialta ihan nuohoamattakin. Emme varaneet allergiahyttiä muuten vaan, vaan mukana oli kaksi herkkää astmaatikkoa.
Kirjoitit: Itse pyrin pienten lasten kanssa olemaan tarkkana mitä suuhunsa laittavat lattialta yleisillä paikoilla.
-sekös on vaan sun yksinoikeus??? Mun mielestä meidän yksjarisat ei syö edes niitä salmiakkeja. Valitettavasti moppi, sanko ja imuri eivät kuulu meidän vakoimatkatavaroihin. :o)
olen itsekin pallvelualalla, niin tule ensikerralla antamaan mulle palautetta niin tarjoon sulle pyyhettä!!! ;)
Enpä ole minäkään koskaan kurkistellut sänkyjen alle, vaikka perheeseemme kuuluukin 2 astmaatikkoa (tosin ei pölyallergiaa). Koskaan ei kumpikaan ole sängyn alle mönkinyt, joten mielerstäni on ihan sama mitä sieltä löytyisi. Harvemmin risteilyllä olemmekaan paljoa hytissä aikaa viettäneet, vaan pääasiassa leikkipaikalla. Itse en olisi kehdannut pyytää siivoojaa kolmea kertaa hytiin yhden tabletin takia, vaan olisin sen itse noukkinut. Eri asia on sitten viiden tähden loistohotellit. No jokainen taplaa tyylillään.
Mutta jos risteilyn saa ilmaiseksi tai muutamalla kympillä, ei voi odottaa loistohotellin palveluita. Mielestäni Viking Line toimi asiallisesti, kun lähetti siivoojan niin monta kertaa teidän hyttiinne.
... Mutta jos risteilyn saa ilmaiseksi tai muutamalla kympillä...
hintahan oli 172 ¿, joten tosiaan olin niin lapsellinen, että luulin siihen hintaan kuuluvan jo imuroinnin...
Olen itse Vikingillä töissä, terminaalissa tosin, ja olen jonkun verran puljannut asiakaspalautteiden kanssa itsekin. Mulla on ollut se käsitys, että lähettävät M-haminasta lahjakortin suurinpiirtein kaikille valituksen tehneille ja ainakin tuontyyppisille tapauksille kuin tuo teidän kurja reissu oli. Olisko teidän huono tuuri jatkunut ja kortti unohtunut kuoresta?!
itsekin monet kerrat joutunut pyytämään uusinta siivousta hytissä, kun vanhat kaljat on olleet tahmana pöydillä tms tosi kivoja ylläreitä lapsiperheen matkan alussa:(
Ikävä tosi asia on kuitenkin se että siivousaikaa per hytti on siivooja paroilla pari hassua minuuttia-jos sitäkään. Ajatus joka on aivan absurdi!
Ongelma ei koske vain jotain firmaa vaan on yleinen laivoilla. Siivoojia pitäisi olla satakertainen määrä-jotta saisivat siinä ajassa työn tehtyä hyvin!
Olen pyrkinyt vain saamaan mahdollisimman hyvän hytin, johon suinkin on varaa tai mahdollisuus..todennäköistä kun on että hytissä on ehkä ollut joku kohtuu siivo ihminen(toki ei voi yleistää) mutta aika lailla todennäköisempää on päästä kaikkein halvimmassa hyttiluokassa jonkun örvellysjengin jälkeen hyttiin , ryyppyreissulle kun harva asettaa suuria siisteysnormeja-ja siitä kärsivät sitten sivullisetkin suotta.
että ylipäänsä oisitte toki voinu saada parempaa palvelua, tosin sama ois voinu sattua missä vain että suotta ehkä mustamaalata yhtä firmaa tai siivoja parkaa, joka tuskin oli alunperin huolimattomuudesta vastuussa.
..kaadettakoon mun niskaa sit vaikka sankolline pölypalleroita.....
Itse olen ollu hotellissa kerrosvastaavana ja voin sanoa että jo pelkästään ylläpitosiivoukseen kuuluu (niin laivassa kun hotelleissa ja motelleissakin) myös sängyn alustojen imurointi, siivoussopimuksissa yleisesti ottaenkin painoitetaan sitä että sänkyjen alle ei saa jäädä mitäään.. sängyn alustojen imurointi/moppaaminen ei ole mitään mahdottoman vaikeaa puuhaa..
puhumattakaan siitä jos kyse on allergiahuoneesta, silloin huoneeseen tehdään tarkempi siivous (allergia siivous), se luonnollisestikin tarkoittaa sitä että kaikki paikat otetaan tarkemmin, pölyä ei todellakaan kuulu silloin olla sängyn alla, sängyn jaloissa, lampuissa tms.. jopa lattialistat pyyhitään, mikä ei normaaliin päivittäis siivoukseen kuulu..
siivouksen tasoon ei todellakaan pitäisi millään tapaa vaikuttaa se minkä hintainen huone on.. hintaluokka määräytyy huoneen koosta ja varustelutasosta!!!
Itse olen matkustanut useamman kerran silja linella, pienemmillä ja halvemmilla laivoilla ja isoilla laivoilla, eri hintaluokan hyteissä ja kyllä siellä ainakin on siivous toiminut.. toki joskus virheitä sattuu, mutta nehän pitäisi korjaantua juuri siivoojan uudelleen pyytämällä...
laivoissa tosiaan on kiire siivoilla, hytit kun monesti tahtoo olla tosi hirveesä siivossa, mutta silti sängyn alustoille ei pidä jättää mitään.. jos on liian iso vaiva kurkata sängyn alle niin neuvoisin suoriltaa vaihtamaan alaa, siihen kun ei mene sekuntia pidempää..
en usko että kukaan siistijä tahtoo ottaa lapsen syömän pillerin tms aiheuttamaa sairaalahoitoa vaativaa reaktiota (myrkytystä) harteilleen ja koskaan ei voi tietää miten pahasti käy...
mielestäni teillä olisi ollut vähintäänkin oikeutettua saada lahjakortti tai edes hyvitystä matkastanne... sinuna laittaisin uudelleen reklamaatiota viking linelle!!!
itse olen myös pienen lapsen äiti ja mielestäni lapsen pitää pystyä olla muuallakin kui vain sylissä,( eli siis lattialla myös.).. ilman että kokoaika täytyy olla silmämuna kovana että mitä nyt ja nyt ja nyt lapsi syö tms...
aikaa todellakin on ihan liian vähän, ja joka paikassa sitä vain pihistetään entisestään... sängym alustat, tasopinnat, peilit, wc, ne on ne joihin ihmiset eniten kiinnittää huomiota... allergiahuoneisiin/hytteihin on enepi aikaa kun iha perus
" Huippuna oli lääkepilleri seinän ja sängyn päädyn välissä."
" Ja kai valkoinen pilleri loistaa tummalta lattialta ihan nuohoamattakin."
Jos kukaan ei koskaan noilla laivoilla valita ja tee reklamaatioita, saa risteilykansa kohta kahlata nilkkoja myöten paskassa! Ihan tosi! Koko ajan kiristetään kuluja mm. siivoojien määrissä ja jälki on huonoa, mutta jos kukaan ei valita, isotpomot luulee, että jes, kyllähän tämä toimii näinkin pienillä resursseilla! Ja kiroilevat, kun eivät aikasemmin tajunneet kiristää ja ehkä sitä vois vielä pari siivoojaa vähentää... Me matkustettiin Silja Linella tammikuussa aikuisporukalla (laiva oli puolityhjä, joten tuskin hirmu kiire siivoojilla..) ja kauheita juoma tms. nestemäisiä roiskeita yläsängynaluset ja ovet täynnä, meidät ohjattiin paremman luokan hyttiin ihan vaan, kun käytiin pyytämässä, että voisko joku käydä pyyhkimässä ne.
Jos joku haluaa matkustaa paskassa, sen kun, mutta meidän perhe ei matkusta, oli sitten lahjakortti tai oikealla rahalla maksettu.
Securid kysyi:
" Huippuna oli lääkepilleri seinän ja sängyn päädyn välissä."
" Ja kai valkoinen pilleri loistaa tummalta lattialta ihan nuohoamattakin."
...siis sängyn ja seinän välissä on 4-5cm kolo, etujalasta vajaa 10 cm seinään päin -> siis lattialla. Mun käsi ei siitä kolosta kyllä mahtunut. (Lapsen ehkä???)
kiitos kaikille vastanneille jotka oli samoilla linjoilla kun mekin, hetken jo luulin olevani supernipo.
Hyviä kesälomareissuja kaikille!
Itse hyvin paljon Siljalla matkustaneena voin yhtyä hyvin moneen edellä kirjoittaneeseen. Mua ainakin ottaa todella paljon päähän ne ' kauniit mereimaisemin ja ihanin/onnellisin perhein' varustetut risteilymainokset, kun sit saa välillä suorastaan kahlata siellä p....a!
Tämä on vain yksi esimerkki; menimme hyttiin ja ihmettelimme sen epämiellyttävää hajua. No, eihän siellä hytissä niin paljon tullut oltua, mutta aamulla meillä meinasin kaikilla neljällä oksennus tulla, kun löysimme vanhan kalaleivän lautasella haarukan ja veitsen kanssa työnnettynä yöpöydän laatikkoon. Ja uskallan epäillä, että se ei ollut edellisen matkustajan jättämä, vaan saanut olla siellä rauhassa pidempäänkin!
Siivojaa mekin soitimme paikalla ja reklamaatiota annoimme.. Suomalaiset ovat aivan liian kilttejä valittamisen suhteen. Minä ainakin olisin valittanut ja valittaisin todennäköisesti uudestaan tässä edellä mainitussa tapauksessa. Tosiasia on, että taso/palvelu ei parane ellei palautetta anneta. Mutta myönnän.. Suomalainen antaa jälkikäteen/selän takana negatiivista palautetta, mutta entäpä se POSITIIVINEN palaute! Meidän pitäisi aina muistaa antaa myös sitä hyvää palautetta silloin, kun siihen on aihetta... koskee se sitten VikingLineä tai omaa lasta;)
Pilkkuja voidaan viilata missä pilleri oli, mutta kyllä allergiahytin pitää olla yleisesti ottaen puhdas. Ei minkäänlaista p**aa lattialla. Kirjoittaisin uudelleen Viikkarille.
Meillä oli vähän surullinen reissu lasten kanssa suomalaisen matkanjärjestäjän kautta Espanjaan, jossa meillä oli 4 tähden hotelli. Myöskin huonosti siivottu eli alttialla kaikkea edellisten roinaa kynistä alkaen. Ja muutenkin esitteen tiedot eivät pitäneet paikkaansa vaan olen ollut paremmissa 2 tähden hotelleissakin. Lisäksi lennoilla oli omat ongelmansa, joita en jaksa tässä selittää. Pointti on, että matkustimme multiallergisen ja astmaatikon kanssa ja olimme tiedustelleen asiaa etukäteen ja sanoneet, että ostamme matkan vain jos tietyt asiat täyttyvät. Luvattiin vaan lupaus ei pitänyt.
No. Teimme valituksen ja saimme takaisin 10% matkan hinnasta. Laitoimme uuden valituksen, koska vastaus oli mun mielstä alentava ja saimme vähän enemmän. Olemme edelleen kyllä tyytymättömiä siihen, mutta tyydyimme kuitenki. Turha taistella tuulimyllyjä vastaan, jos henkilökunnan asenne on tuollainen. Menettivät kuitenkin paljon matkustavat 4 aikuista ja pari lasta itseltään.
Tuttavani tekivät aikanaan valituksen samantapaisesta asiasta ja saivat seuraavasta matkasta alennusta 50%. Eli todellakin, matkanjärjestäjissä on eroa. En ole mikään onneton mamma vaan matkustellut yksinkin lapsesta asti lähes koko maailman koluten joten referenssiä on =)
Kyllä on ihan oikein, että teitte valituksen ja ansaitsette hyvityksen. Allergiahytti ei kyllä enää ole allergiahytti, jos siivous on tuota tasoa.
Meillä on aina lasten kanssa matkustettu allergaihytissä vaikka ei meidän perheessä allergisia olekaan. Syystä että eräs laivojen siivouksesta vastaava esimies kerran sanoi ihan rehellisesti että jos hän matkustaa laivalla, hän ei ikinä kävele kokolattiamatolla paljain jaloin ja ei myöskään päästäisi lapsia konttaamaan tai ryömimään lattialle kokolattiamaton päälle. Siivoukseen vaan on niin vähän aikaa per hytti että vain kaikki isompi saadaan pois... Ja koska allergiahytit oikeasti siivotaan tai ainakin pitäisi siivota paremmin kuin perushytit, niin olisin minäkin aikamoisen reklamaation tehnyt jos tuollaiseen hyttiin olisin mennyt.
Pakko vielä mainita, että matkustettiin toukokuussa Galaxylla, joka on Tallinkin uusin laiva nyt vasta reilun kuukauden ollut käytössä. Ja siellä kiinnitin huomiota siihen, että siellä siivottiin koko ajan. Me lähdimme Helsingistä 18.30 ja olimme seuraavana päivänä takaisin klo n. 17. Tuona aikana meidänkin hyttimme, niinkuin kaikki muutkin siivottiin 2 kertaa. Aamulla vaihtoivat petivaatteet ja sitten illalla uudestaan vaikka emme enää nukkuneet sängyssä. Koko laivalla olo ajan siellä kulki siivoojat pyyhkimässä myös yleisten tilojen pintoja, imuroimassa ja ylipäätään siistimässä paikkoja. En tiedä, johtuiko tämä siitä että laiva oli ihan uusi ja halusivat ylläpitää uutuuden tunnetta, mutta minusta oli ilahduttavaa ja miellyttävää, kun laiva oli siisti ja siisteydestä huolehdittiin koko ajan.
170e hytti ei oo halvin mahdollinen eikä halvimmankaan hytin siivouksessa saa olla valittamista.
Suomalaiset tyytyy mun mielestä liian helposti huonoon palveluun, jota myös mun mielestä osoittaa tässä tapauksessa korvauksen puutekin. Pitäähän niiden yrittää viikkarillakin saada asiakas lähtemään tyytyväisenä tai ainakin saamaan aikaan se fiilis, että valitus on otettu tosissaan. Jos ei edes matkalahjakortti lähetetä niin se on musta huonoa palvelua!
Vikingillä mekin muistaakseni oltiin, kun tämä tapahtui:
Työmatkalla keskellä viikkoa, laiva ei todellakaan ollut täynnä. Illalla ennen baariin menoa oltiin hytissä, ja aivan sattumalta huomattiin että toinen sänky oli aivan läpeensä märkä. Peitto ei ollut päältä, mutta siinä alla lakana, petari ja patja olivat ihan läpeensä märät keskeltä. Painelimme heti valittamaan infoon. Pyysimme tottakai uutta hyttiä, ja mielestäni se olisi ollut paras ratkaisu, sillä laivassa olisi ihan varmasti ollut tilaa. Jostain syystä emme saaneet vaihtaa hyttiä, vaan jouduimme odottamaan siivoojaa, joka kävi vaihtamassa sänkyyn kokonaan uuden patjan. Mielestäni olisi ollut kohtuullista saada uusi hytti, jolloin ei olisi tarvinnut odotella siivoojaa ja patjan vaihtoa. Oltiin sentään 24 h risteilyllä työporukan kanssa, ja muutakin tekemistä olisi ollut kuin odottelua. :) Saimme kuitenkin tapahtuneesta vaivanpalkaksi karkkia, drinksulippuja sekä risteilylahjakortit. Sinänsä ihan tyytyväisiä oltiin.
Mutta ihmetyttää kyllä, miten sängyn petaaja ei ollut huomannut et sänky on aivan märkä. Ja jos ei oltais sattumalta sitä huomattu, niin tuskin enää yöllä/aamuyöllä kun tultiin nukkumaan pienessä hiprakassa, olis kosteudet enää tuntunu:) Aamulla ois voinu sit ihmetellä et laskiko alleen vai mitä.
Eli ilmeisesti siivoojilla on kiire tai siivouksen taso on muuten olematonta, kun tollasta tapahtuu.
-vaavikki-
Antaisin reklamaatiota lisää!!!
Ei kaikenlaista pidä niellä, ihmisillä on oikeus valittaa ja vaatia parempaa palvelua!
Oikein teit, tekisin ehdottomasti samoin. Juuri tälläisistä syistä en matkusta koskaan viikingillä. Ei siljakaan mikään paratiisi ole, mutta pikkuisen parempaa tasoa kuitenkin. Valitettavasti risteilyn ja varustamon hintataso korreloi jonkinverran viihtyvyyden kanssa. Silja on viikinkiä jonkinverran kalliimpi, eli kaikenkaikkiaan noista melko kehnoa tasoa olevista " hotellihuoneista" saa maksaa aika ylikalliin hinnan. (Toki hintaan sisältyy lisäksi myös matka) Joskus sattunut laivalla ollessa jalkaan vaaelat sukat ja ihan on mustat pohjasta kun on hetken lattialla dallannut, että voi vaan miettiä millaista lapsen on siellä kontata....
Sama ilmiö on tullut eteen joissain hotelleissa, että miks ihmeessä käyttävät kokolattiamattoja??? Suoraan 50-luvulta.
Aurinkoista kesää kaikille!
pakko komentoida hyttien siivoukssta.Jonskuponsku:
(laiva oli puolityhjä, joten tuskin hirmu kiire siivoojilla..)
Kiire on ihan yhtä kova on sitten paljon tai vähän matkustajia. Siivouksen tarve mitoitetaan matkustajien mukaan,eli vähän matkustajia=vähän siivoojia.
Hytit siivotaan rantasiivoojien voimin ja yhdellä siivoojalla on todellakin vain muutama hassu hetki yhtä hyttiä kohden ja jos joukkoon sattuu törkeässä kunnossa (ihmisten törkeydellä ei ole mitäänrajaa miten käyttäytyvät laivoilla,lapsiperheet eivät aina tee siinä poikkeusta,ikävä kyllä...)olevia hyttejä koko aikataulu menee sekaisin.
Kaikki paikat pitäisi käydä läpi ja allergiahytti siivota paremmin,mutta virheitä sattuu. Outoa vain etteivät laivan päällä olleet siivoojat saaneet hyttiä kuntoon,kun heilllä ei enään silloin ole kiiru.
Sinulla oli täysi oikeus valittaa ja aina kannattaa valittaa jos on tyytymätön saamaansa palveluun.
Ymmärrän että halusitte allergiahytin pölyttömyyden ym seikkojen takia mutta eikö olisi kaikilla ollut mukavampi reissu (myös sillä siivooja-paralla) jos olisitte itse poistaneet sen pillerin. Miten edes alun perin löysitte sen?? Nuohositte kaikki mahdolliset paikat? Itse pyrin pienten lasten kanssa olemaan tarkkana mitä suuhunsa laittavat lattialta yleisillä paikoilla.
Laivasiivojien duuni on tosi kiireistä ja raskasta, eikä ne siivoojatkaan mitään alansa parhaita ammattilaisia laivoilla yleensä ole. Enkä muista koskaan olleeni risteilyllä missä hytti olisi ollut älyttömän hyvin siivottu, kaikenlaisia roskia ja epämiellyttäviäkin yllätyksiä on löytynyt, myös Siljan laivoista.....
Siinä olet oikeassa että koska koitte saaneenne niin kovin surkeaa palvelua niin laivayhtiö olisi tosiaan voinut hyvitellä teitä lahjakortilla. Mutta olisitteko siltikään menneet enää viikingille?