Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseudun " bussikeskustelut"

16.06.2006 |

En tiedä onko kukaan muu aloittanut aiheesta keskustelua, mutta mie ajattelin laittaa vähän mietteitä esille...

moni on varmaan huomannut ilmaislehtien tekstaripaltoilla ainakin viimeisen kuukauden valloilla olleen vaunuilijoista valittamisen. Ts. joitakin ihmisiä tympii se, että vaunujen kanssa vanhempi pääsee ilmaiseksi julkisilla liikkumaan, ja siinä ohessa tietenkin harmittaa kaikki muukin asiaan liittyvä: lapset valittaa, kitisee, pitää ääntä ja ovat yleensäkin olemassa. MOnet ovat viesteihin vastailleet mutta valitus on tuntunut jatkuvan, ja minäkin vaunuileva pikku taaperon äiti, olen noita lukenut ja ihmetellyt.

Ilmapiiri lastenvaunuja kohtaan on monesti itsekin liikkuessani, varsinkin vielä viime kesänä kun asuimme keskustassa Helsingissä varsin hyökkäävä ja agressiivinenkin joskus. Usein juniin mennessä apua vaunujen kyytiin nostamiseen tuntuu olevan niiiin vaikea saada...jne.

Joskus mieleeni tuli spontaanisti, että turhia kai sitä asiasta valittaa lisää, ehkä me vaunuilevatkin voimme tehdä jotain asian hyväksi. Aattelin yhtenä päivänä uhmakkaasti että joku päivä kun tiedän että mulla on pitkä asiointi päivä edessä ja tulen vaunuilemaan koko päivän edestakaisin yleisillä, ostan ison ruusupuskan ja jokainen joka auttaa nostamaan vaunuja, avaa oven kauppaan tms. saa ruusun. Taka-ajatuksenani siinä oli, että ne jotka sen avun antaa, tajuiaisivat sen ruusun saadessaan kuinka tärkeä tuollainen pieni ele on, ja ehkä muuttaisivat asennettaan auttamista kohtaan....usein kun juuri se vaunujen nostaminen kun onkin niin vaikeaa, monesti saan suumutruista apus- kun " onkai se sitten pakko"

Muutenkin ihmettelen joskus mikä meihin on oikein mennyt, useinkin- naisiin! Yhden uuden kirjan nimeä siteeraten (sisältöön en ota kantaa, en ole edes lukenut, ja se nyt ei tähän liitykään) " helvetissä on erityinen paikka niille naisille, jotka eivät auta toisiaan"

SIllä, ainakin minun kohdallani raskausaikana ja sen jälkeen kun olen vaunuillut, ne jotka pysähtyvät suojatien kohdalla auton kanssa antamaan tietä, olivat lähes aina miehiä....

Hei otetaaskos joku päivä kesällä vaunuilevat, ostetaan kukkia tai karkkeja tai mitä vaan mieltä ilhaduttavaa suht yleismaailmallista ja havahdutetaan auttavia ihmisiä....ainakin mietinnän tasolla mun mielestäni se olis hauskaa...ehkäpä ei muiden, en tiedä...

(jotkut varmaan ajattelee minkä takia tollasta pitää tehdä ja eihän mulla ole trahaa tollasiin yms- no eihän kellään olekaan rahaa, suomalaisethan eivät rahoillaan kersku ;) mutta hei, eikös joskus voitais tehdä jotain hauskaa ja piristävää yhdessä? eikä siihen tartte paljon rahaakaan

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muutaman kerran tavannu tosi törkeästi käyttäytyviä mummoja kun tulin kahen pienen poikani kanssa bussiin ja he istuivat keskisillalla mihin olisi pitänyt saada vaunut laitettua silloin käytin vielä vierekkäin istuttavia kaksostenrattaita niin ne mummot ei suostunu väistämään vaan jatkoivat ihan rauhassa jutteluaan jostain mutta onneksi bussissa oli todella mukava mies kuljettaja joka pyysi mummoja joko vaihtamaan paikkaa tai jäämään kokonaan pois että sieltä tulee kohta seuraa bussi.. Niinpä mummot lähti pois siitä ja oli loppu matkan ihan hiljaa... Nyt pojat 2v4kk ja 5kk... Siitä on nyt kuukausi aikaa...

Vierailija
22/22 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilma-Tilda:

Oletko koskaan nostanut vanhan malliseen bussiin/junaan vaunuja/rattaita niin että sinä nostat akselistosta (tai mistä lie) selkä edellä bussin portaita ylös ja toinen auttaja nostaa sieltä aisasta pysäkiltä päin? Kokeilepa joskus, kokemus voi avata silmäsi...

Itseasiassa olen. Tai siis olen nostanut rungosta, en sieltä pyörien tasolta, sehän nyt olisi suorastaan vaarallista. On toki selvää, että toisin päin on helpompaa.

Luultavasti olen tiedostamatta yleensä toiminut niin, kuin on ergonomisesti järkevintä. Siis jos olemme jääneet bussista, olen itse jäänyt bussiin ja auttaja on mennyt ensin alas. Jos taas olemme menneet bussiin, olen mennyt itse edeltä. Ja siis pidellyt aisasta aina kiinni. Tietysti, jos auttaja ei ole jäämässä samalla pysäkillä / nousemassa samaan bussiin, asia on toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla