Vaimoni on sitä mieltä, että yli 15-vuotiaalle lapsellemme ei pidä antaa enää ollenkaan rahaa, vaan lapsen pitää mennä töihin
Vaimon ajattelu juontaa selkeästi hänen omasta lapsuuden perheestä. Vaimoni on itse seitsenlapsisesta perheestä, ja vanhemmillaan matalapalkka-alat, josta johtuen heillä on varmasti ollut rahallisesti tiukkaa. Hän itse aloitti työt 15 vuotiaana. Meidän perheessämme on kaksi lasta, ja olemme ihan normaalisti toimeentulevia. Mielestäni tuon ikäisten lasten tulee keskittyä kouluun ja harrastuksiin, plus auttaa kotitöissä, mutta ei mielestäni ole mitään järkeä mennä töihin tuon ikäisenä. Mitä mielipiteitä herättää? Kuinka vanhana ei mielestäsi ole ok antaa lapselleen rahaa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaimosi on osin oikeassa. Esim. osa-aikaisten kesätöiden tekeminen on yli 15-vuotiaalle kyllä jo ihan kasvattavaa eikä kohtalokkaalla tavalla häiritse koulunkäyntiä. Oppii ottamaan vastuuta ja muutenkin toimimaan asiallisesti aikuisten maailmassa.
Muistan, miten minua lukioikäisenä hävetti, kun kavereilla oli kesätyöpaikat ja minulla ei. Kun kotona kysyin, pitäisikö minun mennä jonnekin töihin, vanhemmat nauroivat - et sinä siellä pärjäisi, kyllä me sun menot maksetaan. Piti sitten nämäkin pärjäämisen taidot opetella monta vuotta ikätovereita myöhemmin.
Tietenkään kaikkea ei 15-vuotiaan pidä kustantaa itse. Ruuan, vaatteet, koulutarvikkeet ym. välttämättömyydet aion kyllä hankkia omille lapsilleni niin kauan kuin kotona asuvat. Omiin yleellisyysmenoihinsa voivat sitten tienata itse.
Työelämä on nykyään kyllä niin rajua että tuskin oli sotien jälkeen yhtä sairasta menoa kuin nyt on.
Työtavoitteet ovat täysin epäinhimilliset ja niitä on käytännössä mahdoton tehdä huolella hyvin.
Siksi työn jälki on mitä sattuu ja pakko hutiloida. Siivotessa täytyy "näyttää hyvältä". Eli oikeasti ei tarvitse olla puhdasta.
Tavallaan huijataan asiakasta mutta kun tavotteet on niin mahdottomat ja työaika on rajattu, niin ei tekijällä ole muita vaihtoehtoja kuin näytellä työntekoa ja hutiloida.
Palkkaus on huonoa. Pitää vain todeta että vanhempasi olisivat nyt oikeassa. Ei tuon ikäinen fysiikaltaan jaksa tehdä neljän ihmisen edestä töitä ja tienata noin 5-7e tunti.
Ei se kannata oikeasti.
22 jatkaa. Itse olen siis 30v. Vaikka työelämä on muuttunut, on yhä kaupungin nuorille tarjoamia kesätyöpaikkoja, joita voi saada jos on tuuria. Mansikkamaallekin pääsee luultavasti yhä, itse olin siellä 13-vuotiaana. 15-17 v kesät olin torimyyjänä. Jos ei ole turhan kranttu...
Minä olen 16v tytön yh, ja lukioon mentyään nousivat kk-menot hurjasti.
Yhden aikuisen palkalla ei makseta kahden "aikuisen" naisen elämää täysimääräisesti. Vaikka on lapsi, kuluttaa tuossa iässä kaikkea jo kuin aikuinen.
Kaikkia menee tuplat, hygieniatuotteita, ruokaan menee tajuton määrä rahaa, kuntosalijäsenyydet, netit, datat, suoratoistopalvelut jne. Minä olen kyllä niin inhottava äiti, että oletan lapsen käyvän valitsemassaan työssä koulun ohella, jos haluaa ripsienpidennyksiä tai uusia kännyköitä, shoppailla jne.
Siirrän joka kk lapsen tilille lapsilisän käyttörahaksi eli sen 140e ja palkkaa hän saa kuussa 100e, eli työtunteja tulee tosi vähän ja työ on mieluista.
Korvaukseksi siitä, että tekee töitä, saa pitää palkkansa kokonaan ja oppii siihen, että extra maksaa. En mä häntä pakota töihin, mutta en maksaisi ripsienpidennyksiä tai muitakaan hömpötyksiä omasta pussistani.
Tietysti on eri asia jos joutuisi Hesen tiskillä seisomaan illat ja sen päälle lukio, ei se onnistuisi. Mutta jos minultakin onnistui lapsen kasvattaminen, täysipäiväinen työ ja yliopisto-opinnot samalla ja gradu, niin kyllä mun 16 vuotiaskin pystyy tekemään pari iltaa viikossa töitä muutaman tunnin.
Jos jotain, niin ainakin saa kotoa sellaisen mallin, että raha pitää tienata itse, eikä tarvitse etsiä miestä elättämään ja maksamaan hienoja laukkuja.
Minä olen tavallaan samaa mieltä, 28-vuotiaana äitinä. Elättää täytyy, tottakai, mutta omat käyttörahat "ylimääräiseen" voi hyvin hankkia työllä, tuon ikäisenä. Kyllä varmasti on kotiinpäin, että teini joutuu hankkimaan "huvirahansa" oikeasti jotakin tekemällä.
juu kesatöihin heti vaan kun koulu loppuu jos ei ole velvollisuuksia lapsella niin se veltostuu ja noitahan sitten pyörii tuolla kylillä liimapurkki kourassa ihan tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
juu kesatöihin heti vaan kun koulu loppuu jos ei ole velvollisuuksia lapsella niin se veltostuu ja noitahan sitten pyörii tuolla kylillä liimapurkki kourassa ihan tarpeeksi
Itse olin elämäniloinen ja suuntautunut ulospäin kunnes tuli pakollinen oppivelvollisuus ja siitä lähti kiusaaminen useiksi vuosiksi.
Käännyin sisäänpäin. Ei kiinnostanut käyttöraha tai mikään asia. Halusin vain olla suljettuna huoneessa RAUHASSA muilta ja lukea kirjoja tai sarjakuvia.
Sitä minä teen edelleen ja kauheinta koulun jälkeen oli pakollinen asevelvollisuus.
Ajattelin että kun tämän paskan vielä valtiolle annan, niin sitten olen saajapuolella. Ja sillä tiellä olen ollutkin jo monta kymmentä vuotta.
Ei minua kiinnosta edes käydä ostamassa ruokaa itselle vaikka olen ollut syömättä parikin päivää. Riisiä keitän vähän ja sillä elän taas viikon.
Ei minua kiinnostanut liimat tai kylillä juoksentelu. HALUSIN VAIN OLLA RAUHASSA KIUSAAJILTA.
Pahinta mitä voisin kuvitella on että joutuisin taas velvolliseksi johonkin aktiivipaskamalliin kiusattavaksi ja ihmeteltäväksi.
Ap:n vaimo voisi jättää ap:n lapsen rauhaan.
Muutenkin tän ketjun ihmiset voisivat jättää ihmiset rauhaan.
Siis totta kai kannustatte hankkimaan kesätyöpaikan! Itse aloitin kesätyöt 13-vuotiaana, tein noin kk/kesä hommia ja muuten lomailin, niin kuin nuoren kuuluukin. Ei ollut rankkaa, olin ylpeänä, että sain töitä joka kesä. Hyvään uraan johti, kun aina oli seuraavassa työpaikassa esittää työtodistuksia.
Normaalit menot nuorelle pitää maksaa. Ruoan, asumisen, harrastusten ja koulujuttujen lisäksi vaaterahaa, rahaa kosmetiikkaan ja nuoren menoihin kavereiden kanssa, esim. leffaan.
Teidän tehtävänä on elättää lapsenne 18v asti, eikä se nyt tarkoita ihan vaan ruokaa ja kattoa pään päällä.