Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko visuaalisesti täysin lahjaton oppia piirtämään hyvin harjoituksen myötä?

Vierailija
12.12.2019 |

Mietin vain. Olen tosi musikaalinen ja matemaattisesti lahjakas, mutta viime aikoina on tehnyt mieli kehittää jotain muuta puolta itsestä. Piirtäminen ja kaikki kuvataiteellinen on aina ollut minussa sellainen selkeästi no-no alue. Mutta olenko liian rajoittunut ja voisin saada jotain tästäkin irti? Arvostan kuitenkin kaikkea visuaalisesti kaunista todella paljon.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtäminen on taito siinä missä soittaminenkin. Tietenkin on helpompi oppia, jos on luotaisesti lahjakas, mutta lahjakaskaan ei ole kummoinen ellei harjoittele paljon. Joten vastaus on kyllä.

Jos arvostat kaikkea kaunista, niin se jo kertoo ettet ole visuaalisesti täysin lahjaton. Sinulla on ns. "silmää" eli kyky hahmottaa ja ymmärtää kauneutta, mutta käsityksesi kauneudesta muuttuu ja jalostuu sen myötä kun kehität taitojasi. Piirtämisessä on tekniikan lisäksi vähintään yhtä tärkeää havainnointi.

Vierailija
2/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi! Kannattaa mennä johonkin opetukseen. Minäkin haluaisin oppia, mutta täytyy vielä odotella, että on enemmän aikaa harrastaa. Lapsena olin ihan hyvä piirtäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirtäminen on taito siinä missä soittaminenkin. Tietenkin on helpompi oppia, jos on luotaisesti lahjakas, mutta lahjakaskaan ei ole kummoinen ellei harjoittele paljon. Joten vastaus on kyllä.

Jos arvostat kaikkea kaunista, niin se jo kertoo ettet ole visuaalisesti täysin lahjaton. Sinulla on ns. "silmää" eli kyky hahmottaa ja ymmärtää kauneutta, mutta käsityksesi kauneudesta muuttuu ja jalostuu sen myötä kun kehität taitojasi. Piirtämisessä on tekniikan lisäksi vähintään yhtä tärkeää havainnointi.

:) :) <3

-ap

Vierailija
4/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Mulla samat lahjakkuudenalueet kuin sulla, mutta 4-vuotiaskin piirtää paremmin kuin minä.

Oon joskus piirtänyt läpi, sit tuli iha hieno ;D

Mun käsi ja silmä ei tältä osin pelaa yhteen.

Vierailija
5/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi!

Piirtäminen on loppujen lopuksi aika teknistä. Se on pitkälti mittasuhteiden ja valöörierojen hahmottamista. Ja näitä oppii, kun harjoittelee. Jos ei ole paljon piirtänyt, silmän ja käden yhteystyö vaatii enemmän harjoittelua, mutta piirtämisestä tosiaan leijonanosa on havainnointia - ja sitä me ihmiset teemme koko ajan, joka päivä tiedostamattamme. Pitää vaan opetella tietoisesti katsomaan asioita ja analysoimaan näkemäänsä: onko tuo osa isompi kuin tuo? Kuinka jyrkässä kulmassa tämä viiva nousee? Onko tuo pinta tummempi vai vaaleampi kuin tuo toinen? Ensin tarvitaan enemmän tietoista, analysoivaa, jopa mittaavaa lähestymistä ja harjoituksen myötä alkaa ilman miettimistäkin huomata ja hahmottaa  asioita.

Taide sitten... kyky irrottautua opitusta, luominen, on varmaan enemmänkin luonteenpiirre kuin opittu juttu, mutta en näe, miksei ihminen voisi tässäkin suhteessa kehittyä ja ylittää rajojaan, antaa mennä vaan ja seurata intuitiota.

Vierailija
6/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Mulla samat lahjakkuudenalueet kuin sulla, mutta 4-vuotiaskin piirtää paremmin kuin minä.

Oon joskus piirtänyt läpi, sit tuli iha hieno ;D

Mun käsi ja silmä ei tältä osin pelaa yhteen.

Oletko yrittänyt systemaattisesti ja tosissasi opetella? Useimmat, lukuun ottamatta erityisiä lahjakkuuksia, eivät luonnostaan osaa kummoisesti piirtää. Tämä ei tarkoita ollenkaan, etteikö taito olisi opittavissa varsin hyvinkin. Itse teen "lahjattomana" tällä hetkellä taidekurssit.fi kukkamaalauskurssia ja kyllähän se harjoituksella alkaa sujua paremmin ja paremmin, vaikka minäkin uskoin pitkään että minä vaan olen totaalilahjaton ja ei voi mitään. SEuraava haastettava lienee musikaalinen lahjattomuuteni, kun nykyään sanovat että kuka tahansa voi myös oppia laulamaan.

Vierailija
7/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi!

Piirtäminen on loppujen lopuksi aika teknistä. Se on pitkälti mittasuhteiden ja valöörierojen hahmottamista. Ja näitä oppii, kun harjoittelee. Jos ei ole paljon piirtänyt, silmän ja käden yhteystyö vaatii enemmän harjoittelua, mutta piirtämisestä tosiaan leijonanosa on havainnointia - ja sitä me ihmiset teemme koko ajan, joka päivä tiedostamattamme. Pitää vaan opetella tietoisesti katsomaan asioita ja analysoimaan näkemäänsä: onko tuo osa isompi kuin tuo? Kuinka jyrkässä kulmassa tämä viiva nousee? Onko tuo pinta tummempi vai vaaleampi kuin tuo toinen? Ensin tarvitaan enemmän tietoista, analysoivaa, jopa mittaavaa lähestymistä ja harjoituksen myötä alkaa ilman miettimistäkin huomata ja hahmottaa  asioita.

Taide sitten... kyky irrottautua opitusta, luominen, on varmaan enemmänkin luonteenpiirre kuin opittu juttu, mutta en näe, miksei ihminen voisi tässäkin suhteessa kehittyä ja ylittää rajojaan, antaa mennä vaan ja seurata intuitiota.

Hei kiitti, sanoitit tosi hyvin niitä kysymyksiä joita en osaa automaattisesti miettiä. :)

-ap

Vierailija
8/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi!

Joo hyvä pointti tuo piirtämistaidon ja taiteen ero. Itse olen mielestäni jopa lahjakas piirtämään ja maalaamaan niillä tekniikoilla joita olen harjoitellut (akvarelli, guassi, öljyväri). Mutta minusta ei voisi koskaan tulla taitelilijaa, koska minulla ei olle oikeastaan ollenkaan omaa luovuutta, eikä intuitiotakaan. Olen sellainen kuivan rationaalinen arkitasolla pääni sisällä eläjä. Mutta mallista osaan kyllä aika hyvin piirtää tai maalata sen mitä näen edessäni.

Vierailija
9/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit oppia. Mallista piirtäminen voi olla pelkkää tekniikkaa, eli täysin opeteltavissa. Tarvitset vain paljon harjoitusta ja opetusta, esim. sopivan kirjan tai kurssin tai internetin kaverit.

Siis jos ei tarvi olla erityistä taiteellista näkemystä, siitä en uskalla sanoa mitään.

Vierailija
10/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit oppia. Mallista piirtäminen voi olla pelkkää tekniikkaa, eli täysin opeteltavissa. Tarvitset vain paljon harjoitusta ja opetusta, esim. sopivan kirjan tai kurssin tai internetin kaverit.

Siis jos ei tarvi olla erityistä taiteellista näkemystä, siitä en uskalla sanoa mitään.

Ei huolta, minulla ei ole mitään taiteilijan ambitioita, mutta kaipaisin edes jotain auttavaa kykyä piirtää arkipäiväisiä objekteja niin, että ne muistuttaisivat kivalla tavalla mallejaan. Ihmiset, rakennukset, eläimet. Koulussa minulla oli kuvis 9, mutta tiedän ihan hyvin että minulla ei ole luontaisia lahjoja edes tuollaiseen numeroon (olin vain kiltti lapsi joka oli kiinnostunut tunneilla, tulos ei niinkään hyvä). Siis kun toinen vanhempani oli kuvaamataiteellisesti ihan uskomattoman lahjakas, eli lapsena näin kaikenlaisia piirroksia fotorealistisesta tyyliin muotipiirroksiin ja kipsipatsaisiin, niin sain kyllä jonkin sortin realismipiikin siitä, että mitä kuvaamataiteellinen lahjakkuus on, ja minulla ei koskaan ollut sitä. Olen maalannut joskus muutaman taulun kun sain lahjaksi akryylivärisetin, mutta ihan peetähän ne tekeleeni oli. :)

Vierailija
11/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phhh lahjakkuus ja lahjattomuus.

Hyvin on iskostettu ihmisiin että toiset vain menestyvät koska ovat lahjakkaita.

Koulussa pitäis tulla pakolliseksi lukea psykologian kirja ”Mindset - Carol Dweck”

Vierailija
12/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lue ap tämä kirja.

Vierailija
13/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxwelll kirjoitti:

Phhh lahjakkuus ja lahjattomuus.

Hyvin on iskostettu ihmisiin että toiset vain menestyvät koska ovat lahjakkaita.

Koulussa pitäis tulla pakolliseksi lukea psykologian kirja ”Mindset - Carol Dweck”

Olisko sulla omin sanoin synopsista tästä kirjasta? Voin lukeakin jos osaan buffata hyvin.

Vierailija
14/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi!

Joo hyvä pointti tuo piirtämistaidon ja taiteen ero. Itse olen mielestäni jopa lahjakas piirtämään ja maalaamaan niillä tekniikoilla joita olen harjoitellut (akvarelli, guassi, öljyväri). Mutta minusta ei voisi koskaan tulla taitelilijaa, koska minulla ei olle oikeastaan ollenkaan omaa luovuutta, eikä intuitiotakaan. Olen sellainen kuivan rationaalinen arkitasolla pääni sisällä eläjä. Mutta mallista osaan kyllä aika hyvin piirtää tai maalata sen mitä näen edessäni.

Toisin sanoen olisit ollut entisaikaan ihan mahdollisesti taitava ja arvostettu tekemään käsitöitä.

Vierailija
15/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huolta, minulla ei ole mitään taiteilijan ambitioita, mutta kaipaisin edes jotain auttavaa kykyä piirtää arkipäiväisiä objekteja niin, että ne muistuttaisivat kivalla tavalla mallejaan. Ihmiset, rakennukset, eläimet. Koulussa minulla oli kuvis 9, mutta tiedän ihan hyvin että minulla ei ole luontaisia lahjoja edes tuollaiseen numeroon (olin vain kiltti lapsi joka oli kiinnostunut tunneilla, tulos ei niinkään hyvä). Siis kun toinen vanhempani oli kuvaamataiteellisesti ihan uskomattoman lahjakas, eli lapsena näin kaikenlaisia piirroksia fotorealistisesta tyyliin muotipiirroksiin ja kipsipatsaisiin, niin sain kyllä jonkin sortin realismipiikin siitä, että mitä kuvaamataiteellinen lahjakkuus on, ja minulla ei koskaan ollut sitä. Olen maalannut joskus muutaman taulun kun sain lahjaksi akryylivärisetin, mutta ihan peetähän ne tekeleeni oli. :)

Sitten vain etsimään joku hyvä opettaja. Esimerkiksi kirja, tai kurssi. :) Peukkuja!

Voihan se olla, että oletkin taiteellisempi kuin kuvittelit.

Vierailija
16/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vain etsimään joku hyvä opettaja. Esimerkiksi kirja, tai kurssi. :) Peukkuja!

Jeeee :) <3 Tulen tosi ankarasta kodista jossa kaikki oli suoritusta, mutta nyt haluaisin vain löytää ilon ja nautinnon opettelusta ja uusista asioista. Joten kynää ja paperia ja pensseliä...

Vierailija
17/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse piirtäminen voi olla teknistä mutta hahmottaminen ei ole. Itsestäni ei ikinä tulisi mitään piirtäjää. Visuaalinen hahmottamiskyky on tosi heikko (ihan testienkin mukaan).

Mulla vahvuudet on kielessä ja numeroissa.

Vierailija
18/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeeee :) <3 Tulen tosi ankarasta kodista jossa kaikki oli suoritusta, mutta nyt haluaisin vain löytää ilon ja nautinnon opettelusta ja uusista asioista. Joten kynää ja paperia ja pensseliä...

Jos alastomat ihmiset ei pelota, suosittelen elävänmallin piirrustuskursseja.

Vierailija
19/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kannattaisi ensin yrittää piirtää, jos max keskivertokyvykkäänä lähtee harjoittelemaan?

-ap

Vierailija
20/23 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kannattaisi ensin yrittää piirtää, jos max keskivertokyvykkäänä lähtee harjoittelemaan?

-ap

Kaikkea ja mitä vain, jokapäiväisiä esineitä, kasveja, rakennuksia (eläimiä ei vielä vähään aikaan, ne ovat vaikeita). Samoin kannattaa käyttää erilaisia välineitä, lyijykyniä, tusseja, väriliituja ja -kyniä, mustetta ja niin edelleen, koska jotkut välineet vain tuntuvat omemmilta kuin toiset. Nopeita luonnoksia ja hitaita huolellisia töitä. Paikkakin voi olla mikä vain, bussi, tylsä kokous, kahvila tai sitten kotona kaikessa rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä