Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alusvaatteiden pesuohjelmat eivät pese kunnolla...

Vierailija
12.12.2019 |

Uudistin jokin aika sitten koko alusvaatekaappini, ja ajattelin että nyttenpä pesen niitä ihan ohjeiden mukaan niin säilyvät parhaiten. Eli hienopesu- tai alusvaateohjelmia 30 asteessa ja nestemäistä hienopesuainetta.

Mutta eiväthän nuo puhtaaksi tule. Hyvin niukka valkovuotokin saattaa jäädä pyykkiin. Jostakin luin jonkun muistaakseni kaupallisen uutisen jossa alusvaatemyyjä selitti kuinka keinokuituiset puhdistuisivat kyllä olemattomissakin lämpötiloissa, "halvat puuvilla-alusvaatteet" eivät. No ensinnäkin en pysty niitä täysin muovista punottuja käyttämään, toisekseen yleensä kaikissa on vähintään sisäpuolen haaraosa puuvillaa. Puuvillaisissa alusvaatteissa on myös aina jotain iänikuisia koristenauhoja ja pitsejä jotka normaalipesussa rispaantuvat tai kutistuvat. Onneksi uudessa Suuressa käsityölehdessä pitäisi olla pikkuhousukaavat, mutta saakeli kun ärsyttää. Ja jos joku tietää jonkun Pirkkaa todistetusti tehokkaamman pesuaineen hienopyykille, niin kertokaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen ainoastaan rintsikat alusvaateohjelmalla. Alushousut useimmiten muun pyykin mukana 40 asteessa, joskus 60 asteessa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, pyöräytätkö parit liivit siellä koneessa?

Vierailija
22/26 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kuullut pikkuhousunsuojista?

Joo, ne oli niitä maailman turhimpia hiivatulehdusmuovilappuja! Olen kuullut että niitä saa nykyään hajustetuilla kemikaaleillakin kyllästettynä.

AP

Olen laittanut suojan väärin päin.

No, minä en katso tarpeelliseksi ostella viikottain kertakäyttömuovilappusia housuihin tungettaviksi ettei iik - vain mitään kehoneritettä menisi tekstiileihin. Vaihdan katsos alushousut päivittäin ja valkovuoto on luonnollista.

Kiinnostaisi lähinnä ettei niitä uusia alusvaatteitakaan tarvitsisi ostella useampaa kertaa vuodessa, kun omasta kokemuksesta laatuakin mainostavat pikkarit virttyvät todella nopeasti kun olen ikäni niitä muun pyykin kanssa pessyt.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kuullut pikkuhousunsuojista?

Joo, ne oli niitä maailman turhimpia hiivatulehdusmuovilappuja! Olen kuullut että niitä saa nykyään hajustetuilla kemikaaleillakin kyllästettynä.

AP

Olen laittanut suojan väärin päin.

No, minä en katso tarpeelliseksi ostella viikottain kertakäyttömuovilappusia housuihin tungettaviksi ettei iik - vain mitään kehoneritettä menisi tekstiileihin. Vaihdan katsos alushousut päivittäin ja valkovuoto on luonnollista.

Kiinnostaisi lähinnä ettei niitä uusia alusvaatteitakaan tarvitsisi ostella useampaa kertaa vuodessa, kun omasta kokemuksesta laatuakin mainostavat pikkarit virttyvät todella nopeasti kun olen ikäni niitä muun pyykin kanssa pessyt.

AP

Jos ei halua käyttää pikkuhousunsuojia ja vaihtaa alkkarit mieluiten päivittäin, ne kyllä virttyy ja vanuttuu ihan hetkessä. Valitettavasti. Hirveän vaikeaa on löytää oikeasti hyviä alushousuja, jotka kestäisivät päivittäisestä vaihdosta johtuvat useat pesut 60 asteessa - tai edes siinä 40 asteessa... Oli sitten mitä materiaalia tai merkkiä tahansa. 

Vierailija
24/26 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain puuvillaisia alushousuja. Pesen ne puuvillaohjelmalla 60 asteessa. Lähtee kyllä kaikki veret, valkovuodot ja muut eritteet. Puhdasta tulee. Suosittelen puuvillaisia alusvaatteita jo hengittävyytensäkin takia.

Vierailija
25/26 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alusvaatteet, rintsikoita myöten (pesupussissa) pestään ihan normipyykin mukana ja hyvin on säilynyt. Joskus lakanapyykin kanssa kuudessakympissä alushousut. Sitten kun rispaantuu, nakataan pois ja ostetaan uudet. Arkikäytössä on ihan turha käyttää mitään usean kympin alkkareita, näin tavallisena tallaajana. Ukkokaan ei paljoa katsele, minkä näköiset pöksyt milloinkin on jalassa, kun lähtee kaikki vaatteet kerralla.

Vierailija
26/26 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja harrastan raskasta liikuntaa eli pitkän matkan juoksua ja salia, joissa hikoilee runsaasti. Keinokuituiset treenivaatteet peseytyvät ihan hyvin pikaohjelmalla 40 asteessa valkovihressä pullossa olevalla Omo Pure Ultimate -nestepesuaineella, joka on hyvin miedosti ja miellyttävästi muistaakseni aloeveralla hajustettu.

Samassa pyykissä ihan hyvin kyllä puhdistuu myös puuvillaiset kalsarit ja teepaidat. Minulla on myös kalliita teippisaumaisia ulkoiluvaatteita, joissa korkeimmaksi pesulämmöksi ilmoitetaan 30 astetta. Niitä en ole uskaltanut korkeammissa lämmöissä pestä, jotta teippaukset eivät sulaisi irti, mutta hyvin ovat 30 asteessakin puhdistuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän