Onko imetyksessä järkeä?
Ihan vaan piruuttani aloitan tällaisen ketjun. Tänne vaan kaikki imetysterroristit, korviketerroristit, soseterroristit ja vesiterroristit tappelemaan! Antaa tulla vaan täydeltä laidalta, älkää turhaan säästelkö sanoja!!
Saadaan me tavikset hupaisaa luettavaa. Siis jos kaikissa muissakin ketjuissa versoilevien ruokintariitojen jälkeen joku kaipaa vielä lisää.
nimim. Vettä Myllyyn & Pinna Palaa
Kommentit (45)
Pakko vielä tunkea lusikka soppaan (=osallistua mielipiteiden vaihtoon) sen verran, että maidontulo voi loppua kuin seinään.
Luin joskus imetyksen kanssa taistellessani ja apua etsiessäni imetystukilistalta, että maidontulo ei voi loppua yhtäkkiä. Kyllä se voi. Joillakin se voi loppua yhdessä yössä, toisilla parissa päivässä. Maidontulo voi loppua nopeasti, vaikka äiti yrittäisi pitää maidontuotantoa yllä pumppaamalla tai lypsämällä.
Maidonntulo voi loppua niin täällä hyvinvointivaltiossa kuin ehitysmaissakin (joku sitä viestissään ihmetteli).
mutta en menisi sitäkään yleistämään, että se voisi useimmilla imettäjillä noin vain loppua! Kyllä siihen loppumiseen sitten joku syy on, esim. sairaus tai stressi.
MILLA-79: kyselenpä vaan, mikä ystävä sinä olet kun et edes voi katsoa kun ystäväsi imettää vauvaansa ruokapöydässä? Eikö vauvakin ansaitse syödä pöydässä ihan kuten muutkin? Joo, ei olekaan kumma, etteivät suomalaiset naiset imetä sen enempää kuin imettävät jos asenteet heidän ympärillään ovat tuollaisia kuin sinulla!!!! Haloo, elämme jo 2000-luvulla! Onneksi en ole itse kohdannut moista.
Olen samaa mieltä myös siinä, että oman miehen tuki on varmasti todella tärkeää imetyksen onnistumisen kannalta.
Lukekaapahan vähän ÄIDINMAIDON EDUISTA: itse sain täältä kerran mahtavan linkin, tosin englanninkielisen, ja se kyllä vähän avasi silmiäni sille mikä ihmejuoma tuo äidinmaito on! Jos useampi äiti tai isä vaivautuisi lukemaan äidinmaidon eduista vähän enemmän niin ehkä niin moni ei ajattelisi, " että kyllä korvikekin on yhtä hyvää ruokaa" . Tuo nettisaitti kyllä avasi vähän silmiäni. Suomen kielellä en ole vastaavaa yhtä kattavaa tietoa äidinmaidosta löytänytkään, ainakaan netistä.
No eivät kaikki silti osaa tai voi imettää, se on totta. Mutta joskus sitä toivoisi, että useampi edes osittaisimettäisi pitkään, jo siitäkin on hyötyä. Tai pumppaisi sitä omaa maitoaan jos ei imetys muuten onnistu. Koska äidinmaito sisältää tosi paljon esim. kasvua edistäviä aineita (mm. tauriini joka kasvattaa aivosoluja, sitä lisätään kyllä myös korvikkeeseen) ja suojaa useilta (aikuisiän) sairauksilta.
En minäkään ymmärrä miksi vauvojen tarvitsisi mennä syömään vessaaan, kun ei sinne kukaan muukaan mene. Ymmärrän kyllä, ettei kaikista ole mukavaa imettää julkisesti ja siksi menee rauhalliseen paikkaan imettämään. Kyllä minuakin ällöttää, jos joku syö suu auki mässyttäen, mutta en minä silti ketään vessaan laittaisi syömään.
Itse olen kuopustani imettänyt ravintolassa, kaupassa, kahvilassa ja monessa muussa paikassa. Mutta vauva on ollut liinan suojissa ja itselläni käytössä imetyspaidat ja rintaliivit, niin en kyllä ole koskaan joutunut tissejäni esittelemään julkisesti.
Ja mitä tulee imetyksen järkevyyteen, mielestäni se on järkevää ja kannattavaa, jos maito riittää ja imetys onnistuu. Mutta jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu, niin on hyvä, että on olemassa vaihtoehto, mitä on kuitenkin tutkittu ja kehitelty mahdollisimman sopivaksi pienille.
T:Mareila+Pojat 1v ja 5v
En minä tarkoiitanutkaan yleistää, että maidontulo loppuu useimmilla imettäjillä kuin seinään. Joillakin kuitenkin niinkin käy. Ja joidenkin naisten rinnat eivät kerta kaikkiaan tuota maitoa yhtään tai sitten maitoa tulee muutamia millejä vuorokaudessa.
Ja jos maidontuotannon hiipumisen syynä on sairaus tai stressi, niin mitä eroa sillä on siihen, että maidontulo vain loppuu ilman mitään erityistä syytä? Jos asialle ei kuitenkaan voida sillä hetkellä tehdä mitään tai mitään ei voida tehdä tarpeeksi nopeasti, niin lopputuloshan on joka tapauksessa sama: maidontulo loppuu. Ja kaikilla naisilla se pumppaaminenkaan ei asiaa auta: esimerkiksi minä en maitoa pummppaamalla saanut kuin joitakin tippoja. Tosin minulla ei maitoa ikinä kauhean paljon tullut imettämälläkään.
Tiedän tapauksen, jossa äiti pummpasi maitoa lapselleen, joka ei rintaa huolinut (vauva sai myös korviketta). Yhtenä päivänä maito jäi pummppaamatta (syy ei kuulu kenellekään) ja siihen tyssäsi maidontulo.
Ei mene mun jakeluun, miksi jotkut täällä ottavat kaiken niin itseensä...Jos joku esimerkiksi sanoi, että JOTKUT vaan lykkäävät pullon vauvan suuhun tuettuna johonkin, niin ei kai se nyt todellakaan tarkoita juuri SINUA. Kukaan täällä ei ole kertaakaan sanonut, että KAIKKI imettävät tai KAIKKI ei imettävät ovat sellaisia ja tekevät sitä ja tätä. Eli lopettakaa tuo itseenne ottaminen. Tämä on keskustelupalsta ja tänne tullaan kirjoittamaan asiota, jotka yleensä ovat jonkun mieleipiteitä, ei tarkoitettu juuri SINULLE, joka tätä luet, vaan ihan yleisiä mielipiteitä.