Kannattaako jouluna kertoa menneensä naimisiin?
Käydään maistraatissa ensi viikolla ja jouluna on ennen ensi kesää ainoa tilaisuus nähdä käytännössä koko suku koolla samanaikaisesti. Kannattaako kertoa silloin vai joskus myöhemmin? Vihkisormusta ei tule, eli siitäkään kukaan ei huomaa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Veli ja vaimonsa teki viime jouluna juuri noin ja isoisä kysyi, että eikö teillä ollut rahaa hääjuhlaan, kun piti tänne valmiiseen juhlapöytäänn tulla asian kanssa kekkuloimaan.
Muistisairaus vaivaa, kun ei osaa käyttäytyä?
No mun mielestä ihan normaali tilanne kertoa tommoinen kuuluminen (jos kerran ei ole vihkimisen yhteydessä tullut kertoneeksi).
Kertoisin erikseen. Kaikki isot jutut suoraan jonkin toisen suht ison jutun yhteydessä lässähtävät aika täysillä. Kyllä naimisiin meneminen on sen verran iso juttu, että pystyisin kyllä ottamaan asialle oman puhelun suvun suuntaan.
Musta toi kuuluu ihan normaaliin keskusteluun. En oikein ymmärrä, miksi sitä ei saisi mainita. Kuulumisia kun vaihdetaan niin sitten vaihdetaan kuulumisia. Oudompaa olisi salata tuollainen tapahtuma tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä jouluna sitten saa puhua?
Saa harmitella mustaa joulua, kehua kilpaa joulupöydän antimia ja kysyä Armi-Petterin todistuksesta. Muu on kiellettyä. Jollekinhan saattaa vaikka kuulua jotain hyvää tai huonoa, eikä sitä riskiä voi ottaa. Small talkia vain kehiin, sitähän varten perhe on, että ei puhuta mistään oikeasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli ja vaimonsa teki viime jouluna juuri noin ja isoisä kysyi, että eikö teillä ollut rahaa hääjuhlaan, kun piti tänne valmiiseen juhlapöytäänn tulla asian kanssa kekkuloimaan.
Niin, muistisairaushan voi tosiaan iskeä myös nuorella iällä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin ennen tuota joulujuhlaa niin sukulaiset saavat makustella asiaa ja sitten juhlissa voivat onnitella tai jättää onnittelematta.
Tilannetajua kannattaa olla
Silloin se kuulostaa siltä, että sanotte varmuuden vuoksi kaikille jo etukäteen niin, että sitten kun koko suku on koolla, saatte kaikilta häälahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Musta toi kuuluu ihan normaaliin keskusteluun. En oikein ymmärrä, miksi sitä ei saisi mainita. Kuulumisia kun vaihdetaan niin sitten vaihdetaan kuulumisia. Oudompaa olisi salata tuollainen tapahtuma tarkoituksella.
Kuuluu samaan sarjaan kuin kertoa juhlapaikassa, että ai niin, Mirkku ei tänä vuonna tosiaan pääsekään paikalle, kun se kuoli tuossa pari viikkoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Koko suku? Siis sun isän serkut, äidin serkut, isotädit jne.?
Kyllä, kaikki jotka tulevat kylään vanhemmilleni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu samaan sarjaan kuin kertoa juhlapaikassa, että ai niin, Mirkku ei tänä vuonna tosiaan pääsekään paikalle, kun se kuoli tuossa pari viikkoa sitten.
No ei ihan kyllä kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä jouluna sitten saa puhua?
Saa harmitella mustaa joulua, kehua kilpaa joulupöydän antimia ja kysyä Armi-Petterin todistuksesta. Muu on kiellettyä. Jollekinhan saattaa vaikka kuulua jotain hyvää tai huonoa, eikä sitä riskiä voi ottaa. Small talkia vain kehiin, sitähän varten perhe on, että ei puhuta mistään oikeasta.
Jep. Ei saa kertoa että on muuttamassa työn perässä vuodeksi Kiinaan, kyllä sen sitten fb-kuvista näkee. Ei saa kertoa että on raskaana, kyllä sen sitten huomaa kun vauva on syntynyt. Ei saa kertoa että on mennyt kihloihin tai naimisiin, voi siitä sitten joskus mainita jos joku kysyy. Ei saa kertoa että meidän Tiina pääsi yliopistoon, joku voi pahastua ja kyllä se sitten aikanaan selviää kun Tiina valmistuu. (Paitsi että Tiina ei saa aikanaan kertoa valmistumisestaan, ettei joku pahastu.) Ei saa kertoa että esikoisromaani julkaistaan maaliskuussa, kyllä sen sitten kirjakaupassa näkee jos jotain kiinnostaa.
Itse en kertoisi etukäteen, siitä tulee vain muille paineita, että pitääkö ostaa häälahja. Joulu nyt ei ole kenenkään henkilökohtainen juhla, joten siellä voi aivan hyvin sanoa avioitumisesta. Jeesus-lapsi tuskin ottaa nokkiinsa, kun hänen synttäreistä vedetään huomio muualle.
Saattaa ola vähän kiusallinen tilanne sitten seuraavana kesänä jonkun sukulaisen häissä, kun kysellään että koska teidän häitä juhlitaan, vastata että itse asiassa mentiin naimisiin jo viime syksynä, ei vaan haluttu pilata kenenkään joulua kertomalla siitä.
Kerrotte, jos siltä tuntuu. Siihen ei ole mitään sääntöä. Me mentiin naimisiin lokakuussa viime vuonna ja muistettiin kertoa siitä vasta viime kuussa, kun lapsi sai meidän sukunimen ja joku alkoi kysellä vaihdanko minäkin kohta nimeni ja kerrottiin, että oon jo vaihtanut, kun ollaan oltu kohta vuosi naimisissa. Vanhemmat ja sisarukset tietenkin tiesi, kun mulla vaihtui sukunimi, mutta esim. mummo ja myyt kaukaisemmat sukulaiset eivät edes tienneet mun vaihtaneen nimeä. Ei vaan tullut puheeksi ikinä. Äitikään ei ollut kertonut, kun oletti, että kai mä nyt mummulle edes oon kertonut, että oon naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksette voi sanoa ennen avioitumista tai heti maistraatista päästyänne?
Ärsyttävää tuo kun juhlissa jotkut päättää kääntää huomion itseensä julkistamalla asioita mitkä olisi kiva tietää ennen.
Itse sanoisin ennen tuota joulujuhlaa niin sukulaiset saavat makustella asiaa ja sitten juhlissa voivat onnitella tai jättää onnittelematta.
Tilannetajua kannattaa olla
Jos tuore aviopari kertoo noin viikkoa ennen joulua menneensä naimisiin, suurin osa kokee varmaan velvollisuudekseen hankkia häälahjan muiden joululahjojen lisäksi, vaikka eivät vastineeksi saaneetkaan juhlia tarjoiluineen, joten sikäli pitäisin parempana ilmoitusta vasta joulukokoontumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin liika järki: pojan miniä on niin laiska, että ei edes juhlia järjestä vaan olettaa, että appi ja anoppi hoitavat puolestaan.