Jos minä suomalaisena muuttaisin Kiinaan...
Niin milloin muuttuisin kiinalaiseksi???
Omasta mielestäni en koskaan. Olisin Kiinassa asuva suomalainen, vaikka minulla olisi Kiinan passi.
Ja olisin ylpeä suomalaisuudestani!!!
Kommentit (22)
Et olisi. Maansa hylännyttä ei hyväksytä enää suomalaiseksi, ei sinua eikä alholin naisia.
Kun saisit lapsen kiinalaisen kanssa ja edelleen asuisitte perheenä Kiinassa. Olisiko lapsesi kiinalainen vai suomalainen ja tuntisiko hän itsensä suomalaiseksi vai kiinalaiseksi.
Ei kun koko Kiinan kansan on alettava elämään ap:n tyyliin ;)
Mutta se on kamalaa, jos joku muu tuntee ylpeyttä omasta taustastaan, vaikka on myös ylpeä omasta asuinmaastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun koko Kiinan kansan on alettava elämään ap:n tyyliin ;)
On hänellä oikeus viettää joulua ja pitää horoskooppinsa. Ja joka maassa missä on suomalaisia muutama, on heillä suomikerhot ja kirkot ja saunat yms. Tietysti heillä on oikeus harjoittaa myös omaa kulttuuriaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun saisit lapsen kiinalaisen kanssa ja edelleen asuisitte perheenä Kiinassa. Olisiko lapsesi kiinalainen vai suomalainen ja tuntisiko hän itsensä suomalaiseksi vai kiinalaiseksi.
Av-palstakielen mukaan hän olisi "kiinalainen."
Ei kiinalaisetkaan sinua kiinalaisena pitäisi vaikka asuisit siellä koko loppuelämäsi. Kiinan kansalaisuuden ehkä voisit saada mutta ulkonäkösi perusteella sinut miellettäisiin kuitenkin muualta tulleeksi länsimaalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Alholin naisilla on ehkä Suomen passi, mutta ovat somaleja, eivätkä omaa suomalaisia arvoja.
Kuten Kiinaan muuttanut suomalainen ei omaa kiinalaisia arvoja,
Millä mittarilla sitä arvojen omaamista mitataan? Voihan kiinalaiseen kulttuuriin perehtynyt suomalainen olla vaikka parempi maolainen kuin sanghailainen satamajätkä.
Lapsi olisi varmasti identiteetiltä kiinalainen, jos olisi syntynyt Kiinassa ja omaksunut kiinalaiset arvot.
Jos olisi syntynyt Kiinassa ja mutta omaksunut täysin suomalaiset arvot, niin olisi mielestäni identiteetiltään Kiinan suomalainen.
Ainakin halusta tappaa vääräuskoisia pitäisi luopua. Se ei oikein istu suomalaisuuteen. Tai marttyyrikuolema jihadissa.
... niin sinulle järjestettäisiin kouluopetus omalla kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Alholin naisilla on ehkä Suomen passi, mutta ovat somaleja, eivätkä omaa suomalaisia arvoja.
Kuten Kiinaan muuttanut suomalainen ei omaa kiinalaisia arvoja,
Sisäpiiritietoa? Olet myös tutustunut läheisesti Kiinassa asuviin suomalaisiin ja heidän suhtautumiseen kiinalaiseen kulttuuriin?
Vai onko tämä nyt sellainen, minä tiedän, kun luulen näin?
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla on Suomikouluja. Moni muunmaalainen käy kansainvälistä koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla on Suomikouluja. Moni muunmaalainen käy kansainvälistä koulua.
Ei kun haluan kiinalaiseen kouluun, jossa yksityisope opettaa minua.
Onhan noista ulkosuomalaisita tullut paljon dokumettejakin ja ihan uskottavilta ne vaikuttavat.
Suomalaiset (kuten muiden maiden kansalaiset) elävät mielellään vieraassa maassa muiden samanlaisten seurassa. Sauna, lippu, suomalainen musiikki ym. perinteet ovat lähes korostetusti esillä muistuttamassa suomalaisuudesta. Toiseen kulttuuriin on sopeudettu ja sen mukaan eletään, mutta oma identiteetti elää vahvasti mukana. Näin mielestäni pitääkin olla.
Kiinalaisten pitäisi alkaa saunoa ja sauvakävellä ap:n tavoin. Myös Koskenkorvan vientimarkkinat Kiinaan saisivat hirmu buustin, kun kiinalaiset mukautuisivat uuteen kulttuuriin :D :D
Joo pellavapäätä ei kiinalaiset hyväksy kiinalaiseksi.