Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien lahjatoiveista

Vierailija
12.12.2019 |

Täällä on nyt paljon keskusteltu näistä köyhien jouluavustuksista ja hyväntekeväisyyskeräyksistä sun muista. Haluaisin nyt heittää oman lusikkani tähän soppaan, köyhän lapsen näkökulmasta. Olen itse 12-vuotias tyttö pienituloisesta työläisperheestä. En voi kuin ihmetellä näitä lasten toiveita, kuten yli tonnin merkkireppuja ja ökypuhelimia. Meillä ei tulisi kuulonkaan ostaa kyseisiä tuotteita vaikka rahaa olisikin, koska on parempi oppia itse tekemään työtä asioiden eteen. Luonnollisesti köyhänä myös asun köyhällä alueella enkä voi kuin ihmetellä oman kaveripiirin toimintaa. Äideillä on tatuointeja ja tekoripsiä, shokkivärjättyjä hiuksia ja koulutustaso korkeintaan joku erityisjopoviritelmä. Lisäännytään holtittomasti ja elämänhallinta hukassa, sama malli opetetaan lapsille. Mitään ei tarvitse itse tehdä, on kiva maata sohvalla ja rahaa tulee silti säännöllisesti. Lapset oppii saman mallin. Lapsille ei lueta, ei jutella, ei keskustella asioista, ei harrasteta kulttuuria tai liikuntaa eikä tehdä mitään edes lasten aktivoimiseksi. Meidän perheessä on aina luettu, seurattu uutisia, keskusteltu ja käyty ilmaistapahtumissa ja jouluksi on sitten ostettukin jotain lippuja teatteriin, elokuviin, tapahtumiin ja kannustettu myös itse osallistumaan aktiivisesti esimerkiksi järjestötoimintaan ja muihin edullisiin ja kehittäviin harrastuksiin. Köyhyyden periytyvyyden syy lieneekin siinä, että opitaan ne huonot elämäntavat, vaikka edellytyksiä olisi vaikka mihin. Lapset oppivat sen laiskottelun mallin. En halua tuomita tai olla mitenkään puusilmäinen tässä ja ymmärrän että on masennusta, sairastelua ja muita vastoinkäymisiä, mutta niinhän on meillä kaikilla. Onko täällä nyt ketään sellaista paikalla joka tunnustaisi itsensä tekoripsitatuointierityisluokkateiniäitimammaksi ja kertoisi, mikä siinä elämässä on niin älyttömän hankalaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olet 12-vuotias läpinäkyvä provo.

Vierailija
2/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi myös tietää, miksi ette opeta lapsille rahan arvoa jo pienestä pitäen? Meillä on opetettu vertailemaan hintoja ja budjetoimaan siitä asti kun on omaa rahaa saatu. Toivoisin myös että ketju pysyy asiallisena eikä kukaan nyt ilkkuisi provoksi vain kirjoitustavan perusteella, minä olen käynyt koulua jo pitkään ja lukenut paljon, joten kirjoitustaitokin on vähintään keskinkertainen kuten kuuluukin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.2-v viljelee  aktiivisesti kirjoituksissaan "lienee". "puusilmäinen" tai "aktivoida".  Haista vanha home.

Vierailija
4/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi älytön! Mieti vähän, ootko eläissäs nähnyt saati kuullut 12-vuotiasta?

Vierailija
5/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle on luettu ja seurattu uutisia pienestä pitäen ja harrastaa järjestötoimintaa, aika normisettiä sellaiselta alakouluikäiseltä. Näitä on nähty. AP:n kanssa samoilla linjoilla.

T. Erään nuorisojärjestön vapaaehtoinen

Vierailija
6/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, mutta en usko että olet 12-vuotias.

Vierailija
7/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapselle on luettu ja seurattu uutisia pienestä pitäen ja harrastaa järjestötoimintaa, aika normisettiä sellaiselta alakouluikäiseltä. Näitä on nähty. AP:n kanssa samoilla linjoilla.

T. Erään nuorisojärjestön vapaaehtoinen

Ap se tässä vaan jatkaa omaa horinaansa... tyyli on tunnistettu.

Vierailija
8/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosiaan ollut aina yhteiskunnallisesti aktiivinen, kiitos vanhempieni. Meillä on keskusteltu ja luettu, seurattu uutisia ja mietitty yhdessä asioita. Olen myös asperger, jos se nyt teitä jotenkin helpottaa. Molemmat vanhemmat kuntatason vaikuttajia. Nyt voitte varmaan keskittyä olennaiseen, eli aloituksen sisältöön, ettekä ikääni?

Ap

Vierailija
9/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaat istuu kiltisti tähän aikaan koulussa. 

Vierailija
10/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosiaan ollut aina yhteiskunnallisesti aktiivinen, kiitos vanhempieni. Meillä on keskusteltu ja luettu, seurattu uutisia ja mietitty yhdessä asioita. Olen myös asperger, jos se nyt teitä jotenkin helpottaa. Molemmat vanhemmat kuntatason vaikuttajia. Nyt voitte varmaan keskittyä olennaiseen, eli aloituksen sisältöön, ettekä ikääni?

Ap

Lopeta jo tuo surkea provo

Vierailija
11/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena ei välttämättä tule mieleen ihan ensimmäisenä budjetoida, saati viedä lapsia elokuviin tai konsertteihin. Ahdistuksesta kärsivälle ja syrjäytyneelle vanhemmalle on todella iso ponnistus lähteä tuon tason tapahtumiin, elokuvateatteri tai konsertti on paniikkihäiriöiselle yleensä täysi mahdottomuus. Jotain kertoo myös jos vanhemmat ovat olleet erityisluokassa itsekin nuorena, yleensä oppimisvaikeudet periytyy ja ovat omiaan lisäämään syrjäytymisriskiä ja työttömyyttä. En tiedä onko ap provo vai mikä, mutta nyt kyllä katsoit tätä asiaa aika mustavalkoisesti. Oppimisvaikeuksista kärsivä ei välttämättä edes osaa budjetoida, syrjäytyminen tapahtuu syystä.

Vierailija
12/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuntatason  vaikuttajien jälkeläisen viestinnän uskottavuutta ei oikein ole, jos koko tarina osoittautuu valheelliseksi. Ehkä lukemisen ja liikunnan sijaan  äiti ja isä voisi sinulle opettaa oikeita rehellisiä elämänarvoja kuten että valheella on lyhyet jäljet. 

Ei oikein kiinnosta enää viestisi sisällöt, jos ne pitää pukea valheen viittaan.

Vierailija
13/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap harrastaa tuollaista luokittelua vaikkapa työväenluokkaan? Vasemmistolaiset vanhemmat?

Vierailija
14/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse teini ja myönnän, että ainakaan meillä ei opetettu rahan arvoa ja usein toivoin kalliita lahjoja, kun en hahmottanut millaisista summista oli kyse. Saatoin toivoa vaikkapa hevosta, etelänmatkaa tai 150e nukkea ihan helposti. Se on inhimillistä. On tosi kurja ajatus että ap on pienestä asti oppinut leimaamaan itsensä köyhäksi duunariksi eikä ole saanut nauttia lapsuudesta ja kaikesta ihanasta hömpästä. Rahan arvon ehtii oppia myöhemminkin, itselle konkertisoitui vasta nyt pari vuotta sitten täysin kun aloitin kesätyöt ja hankin ajokortin. Oma isä on myös kunnanvaltuutettu ja ollut ehdolla vaaleissa ja äiti oli töissä eduskunnassa avustajana ja itsekin olen yhden puolueen jäsen, mutta kiinnostus heräsi vasta lukiossa kunnolla ja sain elää hyvän ja rennon lapsuuden ja pystyin toimimaan ihan kaikenlaisten tyyppien kanssa ja se taito on yhä tallella. Veikkaan että ap on provo tai sitten on kyllä tosi surullinen tapaus ja aivan liian inhorealistinen kasvatus. ):

Vierailija
15/16 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytynyt ei osaa eikä jaksa budjetoida tai harrastaa korkeakulttuuria.