Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä selvitä erosta taloudellisesti

Vierailija
11.12.2019 |

Pakko olisi päästä miehestä eroon oman ja lasten voinnin takia. Mies on jo vuosia huutanut, haukkunut ja rikkonut tavaroita. Raivarit menee niin yli, ettei häntä meinaa millään saada rauhoittumaan. Monesti ollaan jouduttu lähteä pois kotoota. Tämä on vain lisääntynyt ja olen yrittänyt lukuisia kertoja saada miestä terapiaan. Monta kertaa on luvannut, mutta ei ole hankkinut apua. Itsekin olen soittanut auttaviin tahoihin, mutta en voi miehen puolesta varata aikaa. Nyt viime aikoina lapset on kertoneet isin lyöneen. Tämä kaiken raivoamisen lisäksi. Jälkiä ei ole näkynyt, mutta ei minulla ole syytä epäillä lasten sanomisia. Lapset eivät haluaisi jäädä kotiin isänsä kanssa.
Teen ilta painotteista vuorotyötä. Kysyin esimieheltä mahdollisuutta päivä työhön, mutta ei onnistu. Pienemmät vielä saisi vuorooäiväkotiin, mutta en voi jättää pieniä koululaisia yksin koko illaksi. Uutta työtä en ole löytänyt. Miehelle ei voi jättää lapsia huutamisen ja mahdollisen lyömisen takia. Yrittäisin erossa saada tapaamiset mahdollisimman vähiin, esim joka toinen viikonloppu.

Taloudellisesti myöskin ihan mahdoton vaikka kuinka yritän laskea. Minulla tosi pienet tulot ja ollaan eletty lähinnä miehen tuloilla. Käytännössä tarkoittaisi autosta ja monesta muusta luopumista. Vuokrat on tosi korkeita enkä haluaisi muuttaa pois asuinalueelta. Vuokrien ja muiden kiinteiden kulujen jälkeen ei jäisi käytännössä mitään. Mikäli saisin edes työn millä tämän saa järjestymään. Lisäksi joutuisin ainakin alkuun maksamaan asuntolainan lyhennyksiä. Toivottavasti asunto menisi edes kaupaksi nopeasti. Mies saa käsittämättömiä raivareita ja ellen saa hankittua asuntoa ja salaa muutettua hänen poissa ollessaan niin joudun ostamaan joka ikisen huonekalun, tavaran ja vaatteet. Tiedän että hän pitää kyllä huolen, ettei mitään jää ehjäksi.

Nyt olen jo miltein vuoden nukahtanut huonosti, heräillyt öisin, ollut ärtynyt, en ole saanut asioita hoidettua, on jäänyt laskuja maksamatta, sotkuista, en ole ollut lähelläkään sitä aktiivisuus tasoa mitä olen normaalisti, enkä läheskään niin iloinen, kuin tavallisesti. Heräsin tähän pari päivää sitten, että on selkeitä masennuksen oireita. Tähänkin voisi hakea apua, mutta ei tämä Masennus helpota jos en pääse tästä ahdistavasta liitosta pois ja saa lapsia turvaan. Alkaa olla pää aivan hajalla, kun sama miten näitä asioita pyöritän niin en saa varoja riittämään. Lisäksi pelko siitä miten mies kostaa lapsille. Pelko siitä että joutuisin jättämään hänelle kokonaiseksi viikonlopuksi välillä. Ja siitä että hön saattaa koska vain pimahtaa niin että tappaa kaikki. Varsinkin kun ero koittaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot että olet soittanut auttaviin tahoihin, se on hyvä! Sinun ja lasten on päästävä pois pian, miehesi käytös on lähisuhdeväkivaltaa, joka tyypillisesti pahenee ajan kuluessa. Selvitä heti mahdollisuus ja aikataulu turvakotiin muuttamiselle. Soita Nollalinjaan 080 005 005, siellä ammattilainen vastaa 24/7 ja auttaa varmasti! He mm. näkevät ajantasaisen turvakotipaikkatilanteen. Tiedän että lähteminen on vaikeaa ja on ymmärrettävää, että mietit käytännön asioita, mutta usko minua: kaikki alkaa järjestyä kun otat ensimmäisen askeleen ja haet apua itsellesi ja lapsellesi!

Vierailija
2/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot että olet soittanut auttaviin tahoihin, se on hyvä! Sinun ja lasten on päästävä pois pian, miehesi käytös on lähisuhdeväkivaltaa, joka tyypillisesti pahenee ajan kuluessa. Selvitä heti mahdollisuus ja aikataulu turvakotiin muuttamiselle. Soita Nollalinjaan 080 005 005, siellä ammattilainen vastaa 24/7 ja auttaa varmasti! He mm. näkevät ajantasaisen turvakotipaikkatilanteen. Tiedän että lähteminen on vaikeaa ja on ymmärrettävää, että mietit käytännön asioita, mutta usko minua: kaikki alkaa järjestyä kun otat ensimmäisen askeleen ja haet apua itsellesi ja lapsellesi!

Tutkin jossain vaiheessa turvakoteja, mutta haluaisin ennemmin suoraan omaan kotiin. Ei tekisi sekään hyvää, että lapset olisi milloin missäkin. Missään lähistöllä ei ole turvakoteja. Autosta joutuisin luopua samantien, koska autot on miehen nimissä. Joutuisin kuskaamaan kouluun ja hoitoon useita tunteja julkisilla ja siihen vielä töihin kulkeminen ja harrastukset. Käytännössä liian hankalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaakalaudalla elämä ja mielenterveys, ovat työ ja varsinkin harrastukset toissijaisia. Turvakodissa saatte hengähtää ja selvitellä ajatuksia. Alkuun saat varmasti sairaslomaa ja lapset voivat olla muutaman päivän poissa koulusta. Ammatti-ihmiset auttavat sinua asunnonhankinnassa ja tulevaisuuden järjestelyissä. Jos olet pienipalkkainen, saat asumiseen tukea ja lasten elatukseen vähintään 150 sekä yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään jokaisesta lapsesta. Pärjäät kyllä.

Vierailija
4/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan tarkkaa tietoa ole tässä aloituksessasi, mutta pikkusen tuolta runsaiden rivien välistä pilkottaa, että et vain oikein tykkäisi siitä elintason laskusta, vaikka muuten jotenkuten selvittäisiinkiin. Näin se valitettavasti menee, että kun pääsee jonkin järjestelyn huonoista puolista eroon, ne hyvätkin lähtevät. Sinun täytyy valita, onko auto ja kiva asuinalue tai edes huonekalut niin tärkeä asia, että voit jatkaa nykyisellä tavalla. Välillä elämässä ei ole valintaa hyvän ja huonon vaihtoehdon välillä. Voi olla vain kaksi huonoa vaihtoehtoa, joista toinen pitkällä tähtäimellä on hyvä.

Vierailija
5/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti edes vähän lapsiasikin! Millaista miehen/isän mallia saavat? Järkyttävää jos lapset sanovat että isi lyö ja sinä et tee asialle mitään..

Vierailija
6/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti edes vähän lapsiasikin! Millaista miehen/isän mallia saavat? Järkyttävää jos lapset sanovat että isi lyö ja sinä et tee asialle mitään..

ei sillä niin väliä, kunhan pääsee lompsalla l.oisimaan. Turvakotin on niin ikävä paikka.

Vierailija
7/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella hankalalta tilanteelta ja olet varmasti jaksamisesi äärirajoilla. Ymmärsinkö, että teillä on kolme lasta? Lapset eivät tosiaan ole turvassa teidän kotona, jos isä lyö. En osaa auttaa. Mietin vaan, että ympäristön vaihtaminen voisi olla järkevää, uusi alku uudessa paikassa. Joskus on tehtävä vaikeita päätöksiä. 

Vierailija
8/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan tarkkaa tietoa ole tässä aloituksessasi, mutta pikkusen tuolta runsaiden rivien välistä pilkottaa, että et vain oikein tykkäisi siitä elintason laskusta, vaikka muuten jotenkuten selvittäisiinkiin. Näin se valitettavasti menee, että kun pääsee jonkin järjestelyn huonoista puolista eroon, ne hyvätkin lähtevät. Sinun täytyy valita, onko auto ja kiva asuinalue tai edes huonekalut niin tärkeä asia, että voit jatkaa nykyisellä tavalla. Välillä elämässä ei ole valintaa hyvän ja huonon vaihtoehdon välillä. Voi olla vain kaksi huonoa vaihtoehtoa, joista toinen pitkällä tähtäimellä on hyvä.

Tottakai elintason laskukin harmittaa. Selväähän se on. Selvää on myös se, että se tapahtuisi myös parempi tuloisille jos toinen maksaja poistuu. Mutta tulot todella on pienet ja rahat on jo nyt loppu ennen palkkapäivää, vaikka en mitään ylimääräistä ostele. Jos on isompia menoja niin sitten ei myöskään ajella autolla (maksan itse vain polttoaineet ja hoidan lasten kulut).

Ei ne huonekalut haittaa. Pärjään vähemmällä, voin ostaa käytettyä tai tehdä tai kunnostaa itse, enkä tarvitse kerralla. Toki onhan se lapsille ikävä olla täysin tyhjässä asunnossa. Voin tietysti viedä ruokapöydän ja lasten huoneiden kalusteet jos saan järjestettyä muuton ja eron salassa. Muuten on kaikki rikottu mitä saattaisin viedä mukanani.

Isoin ongelma on tulot ja myös työajat. Ei kai kukaan ilta töitä tekevä jätä pieniä yksin koulun jälkeen 21 asti?

Vierailija
9/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt rikosilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen. Kumpikaan ei johtanut mihinkään. Näkyviä jälkiä ei ole. Lastensuojelusta eivät voi pakottaa hoitoon. Suosittelusta ei ollut apua. Itsekin olen jo aiemmin ja myös sen jälkeen yrittänyt saada hoitoon. En voi lähteä ilman asuntoa, työtä jossa lapset ei jää yksin iltaisin pois koska silloin isä saa lapset. Eivät jää iltoja yksin. Toki tänne avasin tätä juuri siksi että saa purkautua ja toisaalta myös eri näkemyksiä ios itsellä ei tässä tilanteessa tule kaikki huomioon.

Vierailija
10/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä todella hankalalta tilanteelta ja olet varmasti jaksamisesi äärirajoilla. Ymmärsinkö, että teillä on kolme lasta? Lapset eivät tosiaan ole turvassa teidän kotona, jos isä lyö. En osaa auttaa. Mietin vaan, että ympäristön vaihtaminen voisi olla järkevää, uusi alku uudessa paikassa. Joskus on tehtävä vaikeita päätöksiä. 

Kyllä 3 lasta. Ympäristön vaihto olisi siinä mielessä hyvä, että pääsisin kauas. Toisaalta haluan pysyä saman koulun alueella, koska lasten kaverit on kaikki täällä. Omatkin asuvat täällä. Muutto kauas johtaisi kaikkien ystävien menetykseen. Ihan tarpeeksi jo tässä elämäntilanteessa ja erossa muutenkin lapsille. En halua lisäksi laittaa ystäviä ja koulua vaihtoon.

Vierailija
11/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan ajatellut, että sossu maksaa sinulle ihan kaiken, kunhan jäät pois töistä.

Nyt kerrot meille, että rahan ja kivan elämän takia olet valmis olemaan väkivaltaisen miehen kanssa, vaikka sinulla on koko ajan vaihtoehtona lähtö ja uusi elämä - tosin paljon niukemmalla budjetilla. Voit lähteä ilman asuntoa ja ilman uutta työtä, riittää, että lähdet. Sen jälkeen kaikki asiat järjestyvät.

Vierailija
12/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaan ap sinne turvakotiin. Siellä ne auttaa sua. Ei mies tuosta paremmaksi muutu. Itsellä on kokemusta väkivaltaisesta psykopaatista ja vasta vuosien jälkeen kun hän oli kuollut, sain tietää, kuinka paljon kiusaa, hän oli selkäni takana tehnyt. Soitellut perättömiä puheluita väkivallan lisäksi. Ei sitä siinä hetkessä tajua kun sitä elämää elää. On vaan niin henkisesti väsynyt, että kun saa nukuttua ja rentoutua, alkaa tajuamaan kaiken. Tsemppiä!

Vierailija
13/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, että sossu maksaa sinulle ihan kaiken, kunhan jäät pois töistä.

Nyt kerrot meille, että rahan ja kivan elämän takia olet valmis olemaan väkivaltaisen miehen kanssa, vaikka sinulla on koko ajan vaihtoehtona lähtö ja uusi elämä - tosin paljon niukemmalla budjetilla. Voit lähteä ilman asuntoa ja ilman uutta työtä, riittää, että lähdet. Sen jälkeen kaikki asiat järjestyvät.

No en mä kutsuisi tätä kivaksi elämäksi. Olen mä sitä lähtöä tässä suunnitellut ihan tosissani ja käytännön asiat vaan pitäisi saada hoidettua.

Olen myös miettinyt sitä, että kaiken saa ilmaiseksi jos ei tee töitä. Mutta ei minusta ole siihen. Ensinnäkin hävettäisi olla pelkästään yhteiskunnan elätettävänä. Toiseksi oman mielenterveyden kannalta tarvitsen uutta opeteltavaa ja konkreettista tekemistä mikä on hyvää vastapainoa perhe-elämälle. Lapset on aivan ihania ja parasta elämässä, mutta ei ne sitä ole jos ei elämässä ole muuta. Toki joillekin voi olla, mutta minä tarvitsen jaksaakseni kehittymistä ja omaa aikaa.

En ymmärrä miten voin lähteä ilman uutta työtä? Jättää lapset keskenään? Ei sitä voi tehdä. Ilman asuntoa on tietysti turvakoti vaihtoehto.

Vierailija
14/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 3 lasta. Ympäristön vaihto olisi siinä mielessä hyvä, että pääsisin kauas. Toisaalta haluan pysyä saman koulun alueella, koska lasten kaverit on kaikki täällä. Omatkin asuvat täällä. Muutto kauas johtaisi kaikkien ystävien menetykseen. Ihan tarpeeksi jo tässä elämäntilanteessa ja erossa muutenkin lapsille. En halua lisäksi laittaa ystäviä ja koulua vaihtoon.

Kaksi päiväkoti-ikäistä ja yksi koululainen? Nyt ehkä laitat vähän liikaa painoarvoa lapsien kavereihin. He saavat uusia kavereita. Jos oikeasti ja vakavasti tätä ajatellaan niin ehkä he eivät halua tulla hakatuksi isänsä pulesta vaan olla turvassa. Lapset sopeutuvat, nyt sinun pitää päättää pitääkö heidän sopeutua turvalliseen ja uuteen ympäristöön ja uusiin kavereihin vai hulluun isään ja väkivaltaan. Sinun päätös, lapset sopeutuu kyllä, kumpaan vaan.

Vierailija
15/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkin jossain vaiheessa turvakoteja, mutta haluaisin ennemmin suoraan omaan kotiin. Ei tekisi sekään hyvää, että lapset olisi milloin missäkin. Missään lähistöllä ei ole turvakoteja. Autosta joutuisin luopua samantien, koska autot on miehen nimissä. Joutuisin kuskaamaan kouluun ja hoitoon useita tunteja julkisilla ja siihen vielä töihin kulkeminen ja harrastukset. Käytännössä liian hankalaa.

Jos teillä on koulu, hoito ja harrastukset noin hankalan matkan päässä niin mitään syytä ei ole jäädä vanhalle asuinalueelle. Nyt katsot kämpän mahdollisimman läheltä koulua niin että koululaiset voi kulkea koulumatkan omatoimisesti kävellen.

Joka tapauksessa, vaikka lapsille on kurjaa muuttaa useasti, niin teidän tilanteessa on tärkeintä nyt päästä pois. Jos turvakoti ei ole mahdollinen niin katsot nyt vain jonkun halvan vuokrakämpän josta käsin sitten hoidat asioitanne kuntoon. Muutatte sitten pysyvämpään kun asiat lutviutuvat.

Vierailija
16/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit huomata, että rahasi riittävät ihan hyvin. Autotta pärjää, jos alueellasi toimii julkinen liikenne. Jo elatustuki+lapsilisä tekee 3 lapselle minimissään 900, enemmän jos miehesi määrätään maksamaan enemmän kuin minimi. Asumistuki kattaa suurimman osan vuokrasta. Huonekaluja saa tosi halvalla kierrätysryhmistä esim facebookista. Itselleni jäi eron jälkeen makuuhuoneeseen pahvilaatikko yöpöydäksi ja petivaatteet. Hyvin on pärjätty. Karsit alkuun kaikki ylimääräiset kulut, kunnes taloustilanne vakiintuu. Työtä joudut ehkä vaihtamaan.

Nurkkaan ahdistetttuna on vaikea nähdä kauas, mutta elämä helpottuu varmasti, kun pääsette pelon ilmapiiristä eroon. Oma lapseni osasi vastaavassa tilanteessa itse pukea sanoiksi, että jollei isä muuta, hän muuttaa itse mummolle asumaan. Huojennus kodin rauhoittumisesta ja pelon väistymisestä oli niin suuri, ettei eron tarpeellisuudesta ollut epäilystä. Pyydä apua sukulaisiltasi ja muilta läheisiltä. Jos olet peitellyt tilannetta, paljasta sen karmeus, vaikka hävettäisi. Väkivaltaa varsinkaan lapsia kohtaan ei saa hyväksyä.

Vierailija
17/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae asuntoa paikasta, josta sun on helppo kuljettaa lapsia joka paikkaan. Vaihda työpaikkaa. Erossa joutuu luopumaan monista "eduista", mutta se kannattaa, kun liitto on huono. Sun lapsetkin sairastuu tuollasessa elämässä. Voimia muutokseen. Tulet pärjäämään. Niin minäkin pärjäsin, kun erosin. Ja voin tänä päivänä todella hyvin :)

Vierailija
18/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille turvakotikin on parempi vaihtoehto kuin eläminen pelon vallassa turvattomassa kodissa, jossa isä lyö.

Vierailija
19/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mä kutsuisi tätä kivaksi elämäksi. Olen mä sitä lähtöä tässä suunnitellut ihan tosissani ja käytännön asiat vaan pitäisi saada hoidettua.

Olen myös miettinyt sitä, että kaiken saa ilmaiseksi jos ei tee töitä. Mutta ei minusta ole siihen. Ensinnäkin hävettäisi olla pelkästään yhteiskunnan elätettävänä. Toiseksi oman mielenterveyden kannalta tarvitsen uutta opeteltavaa ja konkreettista tekemistä mikä on hyvää vastapainoa perhe-elämälle. Lapset on aivan ihania ja parasta elämässä, mutta ei ne sitä ole jos ei elämässä ole muuta. Toki joillekin voi olla, mutta minä tarvitsen jaksaakseni kehittymistä ja omaa aikaa.

En ymmärrä miten voin lähteä ilman uutta työtä? Jättää lapset keskenään? Ei sitä voi tehdä. Ilman asuntoa on tietysti turvakoti vaihtoehto.

Okei, et siis oikeasti halua lähteä, haluat ainoastaan sympatiaa ratkaisujen sijaan.

Ei se mitään, valinta on kokonaan sinun. Jos se väkivalta on mielestäsi perhe-elämään kuuluva asia, niin jatka ihmeessä miehesi kanssa. Kuten hän sanoo, olet sen ansainnut. Tavallaan oletkin, koska et suostu ymmärtämään sitä, että muutokseen kuuluu tilapäinen epämukavuus: se voi olla sitä, että olet 4 kk ajan työtön ja sossun elättinä, kunnes löydät päivätyön. Tai se voi olla sitä, että menet turvakotiin, hyväksyt muutamaksi kuukaudeksi tilapäismajoituksen ja vasta sitten saat lapsille uuden kodin. Tai se voi olla sitä, että muutat muualle, vaikka lasten koulu vaihtuisi.

Valitettava tosiasia on se, että et saa kaikkea, jostain on luovuttava, jotta uusi voi alkaa. Minä luopuisin siitä väkivaltaisesta suhteesta, sinä puolestasi haluat pitää sen, koska jollain oudolla tavalla se tuo sinulle turvaa.

Vierailija
20/27 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on koulu, hoito ja harrastukset noin hankalan matkan päässä niin mitään syytä ei ole jäädä vanhalle asuinalueelle. Nyt katsot kämpän mahdollisimman läheltä koulua niin että koululaiset voi kulkea koulumatkan omatoimisesti kävellen.

Joka tapauksessa, vaikka lapsille on kurjaa muuttaa useasti, niin teidän tilanteessa on tärkeintä nyt päästä pois. Jos turvakoti ei ole mahdollinen niin katsot nyt vain jonkun halvan vuokrakämpän josta käsin sitten hoidat asioitanne kuntoon. Muutatte sitten pysyvämpään kun asiat lutviutuvat.

Nyt on kaikki ihan lähellä. Tarkoitin että turvakodeista olisi älyttömät matkat kuljettaa nykyisiin menoihin. Kouluun, harrastuksiin yms.