Voiko työnantaja antaa varoituksen vapaa-ajalla tapahtuvasta käytöksestä?
Tissikaksikko sai rintojen vilauttelusta varoituksen työnantajaltaan. Voiko työnantaja antaa varoituksen vapaa-ajalla tapahtuvasta vilauttelusta?
Kommentit (24)
Ei voi. En usko sitä tarinaa, ei kai nuo missään töissä ole.
Voi antaa mutta se ei välttämättä ole oikein.
Kyllä voi, jos a) henkilö on julkisessa asemassa
b) ylilyönti on mittava
Ei voi sillä he tuskin olivat työtehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
b) ylilyönti on mittava
Missä kyseiset naiset ovat töissä?
Voi, Jos on vapaa-ajalla esim työnantajan edustajana (eli työmatkalla tai työhön liittyvässä tilaisuudessa esim juhlassa tai hyväntekeväisyysjutudsa tms) tai tönantajan vaatteissa tai jos mainitsee työnantajansa itsensä ja kyseisen vapaa-ajan puuhan yhtydessä.
Minä sain harjoittelupaikastani ankaran varoituksen, kun minun oli nähty menevän vapaa-aikanani baariin. Alkoholinkäyttö ei kuulema sovi hoiva-alalla työskentelevälle.
Periaatteessa jos on virkasuhteessa silloin pitää olla nuhteeton myös vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain harjoittelupaikastani ankaran varoituksen, kun minun oli nähty menevän vapaa-aikanani baariin. Alkoholinkäyttö ei kuulema sovi hoiva-alalla työskentelevälle.
WTF? Eihän tuossa ole mitään järkeä, vapaa-ajalla saa käydä baarissa niin monta kertaa kuin lystää.
Vierailija kirjoitti:
b) ylilyönti on mittava
Joo, samaa mieltä. Tietyissä julkisissa tai edustuksellisissa tehtävissä voidaan odottaa, ettet mene vapaa-ajallakaan julkisesti käyttäytymään luokattoman huonosti. Kaveriporukan mökillä toki voit näyttää vaikka persettä, mutta et esimerkiksi telkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
No tuo nyt oli täysin asiaton varoitus, olisi kannattanut valittaa. Ellet sitten hoiperrellut pikkutunneilla baariin kun aamuvuoro alkoi kuudelta, mutta siinäkin tapauksessa olisi pitänyt aamulla puhalluttaa ja toimia sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa jos on virkasuhteessa silloin pitää olla nuhteeton myös vapaa-ajalla.
No riippuu virasta. Kyllä joku rivipoliisi tai -lääkäri saa yleisesti ottaen tehdä vapaa-ajallaan ihan mitä tykkää. Korkeat virkamiehet ehkä ei.
Tuollainen hölmöily voi aiheuttaa firman imagolle isoa haittaa . Asiakkaat voivat äänestää jaloillaan.
Keittiöharjoittelupaikasta (vanhustentalon keittiö) tuli varoitus, jonka opettaja julisti koko luokan edessä kun kävin ennen harjoittelujaksoa hakemassa pukutilojen avaimen ja minulla oli renkaat korvissa sekä sormus sormessa. Ei ollut tarkoituskaan mennä keittiöön korut päällä - kaikken kauheinta tässä on se, että olen miesoletettu. Olin tuolloin parikymppinen rokkari.
M 45
Riippuu työstä ja vapaa-ajan perseilystä. Esim. vakavat rikokset voivat olla peruste ihan suoralle irtisanomisellekin. Tissin vilauttelu vapaa-ajalla ei varmaan useimmissa töissä ole peruste edes varoitukselle.
Mä kyllä ymmärrän, etten voi julkisesti haukkua työnantajaani tai sanoa mielipiteitäni asiakaskunnasta, silloinkaan kun olen vapaalla. Tissien näyttäminen ei kumminkaan mitenkään liity työtehtäviini, ja ei kyllä kuulu kaupungille, miten virkamiehenä pukeudun bileissä. Mutta mä en näyttäisikään tissejä. Silloin ne oli esillä, kun imetin, mutta siitä on jo vuosia. Ei miehenikään näytä erityisesti tissejä, ilman paitaa se on vain uimahallissa ja rannalla, jos tarkoituksena on uida. Toki tämä kohu liittyy oleellisesti uimarantoihin 😉
Onhan potkujakin annettu instakäytöksen perusteella.
Ei voi. Soitto liittoon, niin koko maa pysähtyy.