Imukuppisynnytyksen mahdollisista vaaroista?
Tässä oltiin miehen kanssa synnytysvalmennuksessa, jossa kerrottiin mahdollisista mutkista synnytystilanteessa. Hoitaja puhui niistä niin asiantuntevasti ja samalla arkipäiväiseen tapaan, etten itse huolestunut esim. imukuppisynnytyksen mahdollisuudesta. Eräs miespuolinen tukihenkilo kuitenkin esitti kysymyksen siitä, että yritetäänko aina ensin imukuppia tai niitä pihtejä, jos ei homma etene. Vastaus oli tietenkin se, että imukuppisynnytykseen mennään vain kun se on lapsen ja äidin terveyden kannalta välttämätontä, eli esim. jos vauva ei hengitä hyvin niin eihän siinä ehditä edes sektiota ajattelemaan vaan pitää toimia. Jälkikäteen mietittiin tätä kaikkea miehen kanssa ja hän tuntui olevan vähän huolissaan imukupin mahdollisuudesta, koska tiesi jonkun, joka oli jotenkin vammautunut imukuppisynnytyksessä. kaverini taas tiesi jonkun, jolla pää oli jäänyt oudon muotoiseksi (sinänsä pienempi paha tottakai). Mies oli kuitenkin jotenkin niin miettiväinen asiasta, että lupasin ottaa asiasta selvää.
Eli, millaisia kokemuksia teillä on asiasta? (varmasti on molemmilta kanteilta) Millaisia riskejä on olemassa?
Itse ajattelen että on hyvä tietää etukäteen näistäkin, vaikka muuten en pahemmin synnytystä vielä jännitä (rv35).
Kiitoksia vaan kaikista kommenteista!
Kommentit (22)
Minulla ei ole kokemusta imukupista, mutta olin viime viikolla synnytysvalmennuksessa, ja siellä näytettiin myös imukuppia...
Eikä se yhtään näyttänyt imukupilta, tai siltä miltä olin kuvitellut imukupin näyttävän;) Se oli ihan pieni, ehkä 10cm halkaisijaltaan, pehmeä ja litteä " tarra" . Ei näyttänyt ollenkaan pelottavalta kapineelta:)
Synnytys oli kestänyt pitkään ja supistukset alkoivat loppua. Niinpä lääkäri piti lasta imukupin avulla paikoillaan että pystyin odottamaan seuraavaa supistusta. Ponnistin kuitenkin lapsen itse maailmaan, ja mitään jälkiä ei jäänyt lapseen.