Miks uusissa autoissa ei ole nykyään takavaloja päällä?
Kommentit (55)
Päivä/huomiovalojen yhteydessä kaikissa merkeissä takavalot eivät pala.
Käyttäjän vastuulla laittaa ajovalot päälle esim. pöllyävän lumen takia.
Tai yleensäkin vaihtaa pimeällä ajovaloihin huomiovaloista.
Siihen autoonkin on käyttöohje. Harva sitä taitaa lukea. Paljon takavalottomia autoja liikenteessä pimeimpinäkin aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Päivä/huomiovalojen yhteydessä kaikissa merkeissä takavalot eivät pala.
Käyttäjän vastuulla laittaa ajovalot päälle esim. pöllyävän lumen takia.
Tai yleensäkin vaihtaa pimeällä ajovaloihin huomiovaloista.
Niin, aikaisemmin tarvi itse osata kääntää valot päälle, nykyäänkin tarvis oppia laittamaan varsinaiset ajovalot päälle tarpeen mukaan.
Monet maahantuojat eivät vitsi nähdä vaivaa koodatakseen auton päivävalotoiminnon sellaiseksi että myös takavalot palaisivat. Ne kun on useimmiten tehtaalla ohjelmoitu niin että eivät pala.
Onneksi jotkut maahantuojat ovat heränneet asiaan ja alkaneet muuttaa noita asetuksia.
Eli toisilla ei ole valoja edes pimeässä nykyään, mutta kaikilla silti täytyy olla voimakkaat valot päällä keskellä kirkasta päivää. Tuokin vain Suomessa tosin.
Yksi järkeenkäypä säästökohde jos sillä tosiaan on vaikutusta. Eihän jenkeissäkään tai kai suurimmassa osassa Eurooppaakaan tarvitse.
En pidä valoja päivällä, säästää polttimoita - niiden vaihtaminen nykyautoissa voi olla iso työ.
Ilmasto-Greta tukehtuu, jos takavalot palavat! MOT
Vierailija kirjoitti:
En pidä valoja päivällä, säästää polttimoita - niiden vaihtaminen nykyautoissa voi olla iso työ.
Päivävalot käyttävät nykyään 99% autoissa ledejä, niitä ei tarvi vaihtaa auton käyttöaikana.
Vierailija kirjoitti:
Monet maahantuojat eivät vitsi nähdä vaivaa koodatakseen auton päivävalotoiminnon sellaiseksi että myös takavalot palaisivat. Ne kun on useimmiten tehtaalla ohjelmoitu niin että eivät pala.
Onneksi jotkut maahantuojat ovat heränneet asiaan ja alkaneet muuttaa noita asetuksia.
Niin no jossain Italias tai Espanjas ei kovin usein lumi pöllyä ja vaikeuta perän näkymistä, ainakaan ettei ajovaloja tarvis käyttää.
Ainakin Volkswagenilla on tietääkseni muutettu koodausta ja nyt palavat takavalot myös päivävalojen yhteydessä.
Vielä ei ole tullut ainuttakaan vastausta ap:n kysymykseen "miksi".
Jossain vaiheessahan tuo muuttui; ainakin omassa lapsuudessani ja nuoruudessani autolla ei pystynyt ajamaan valot täysin pimeinä takana. Käsittääkseni ennen vanhaan Suomeen tuodut autot muutettiin kaikki joko tehtaalla tai maahantuonnin yhteydessä tällaisiksi koska nähtiin että se edistää liikenneturvallisuutta.
Ilmeisesti jotkin säädökset tai lait muuttuivat ja nykyään näitä muutostöitä ei enää tehdä, emme siis ole enää erikoistapaus. Osa pimeänä ajavista on varmasti näitä kuskeja joille asia on uudehko. Ei minunkaan tarvinnut autokoulussa koskea valokatkaisijaan kertaakaan kun sen 20 vuotta sitten ajoin.
Koska niitä ajaa kädettömät idiootit joita ei kiinnosta tutustua edes autonsa perustoimintoihin. Ei taida älli riittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä valoja päivällä, säästää polttimoita - niiden vaihtaminen nykyautoissa voi olla iso työ.
Päivävalot käyttävät nykyään 99% autoissa ledejä, niitä ei tarvi vaihtaa auton käyttöaikana.
Sama pätee myös ajo- ja takavaloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä valoja päivällä, säästää polttimoita - niiden vaihtaminen nykyautoissa voi olla iso työ.
Päivävalot käyttävät nykyään 99% autoissa ledejä, niitä ei tarvi vaihtaa auton käyttöaikana.
Aikamoista puppua että ledit kestäisi koko käyttöajan. Se onkin sitten kallista kun koko valopaneli vaihdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ei ole tullut ainuttakaan vastausta ap:n kysymykseen "miksi".
Jossain vaiheessahan tuo muuttui; ainakin omassa lapsuudessani ja nuoruudessani autolla ei pystynyt ajamaan valot täysin pimeinä takana. Käsittääkseni ennen vanhaan Suomeen tuodut autot muutettiin kaikki joko tehtaalla tai maahantuonnin yhteydessä tällaisiksi koska nähtiin että se edistää liikenneturvallisuutta.
Ilmeisesti jotkin säädökset tai lait muuttuivat ja nykyään näitä muutostöitä ei enää tehdä, emme siis ole enää erikoistapaus. Osa pimeänä ajavista on varmasti näitä kuskeja joille asia on uudehko. Ei minunkaan tarvinnut autokoulussa koskea valokatkaisijaan kertaakaan kun sen 20 vuotta sitten ajoin.
No koska muual euroopassa ei kauheesti niitä päivällä tarvi ja jarruvalot kuulma erottuu näin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä ajaa kädettömät idiootit joita ei kiinnosta tutustua edes autonsa perustoimintoihin. Ei taida älli riittää...
Ei mua kiinnosta muu kuin se, että pääsen paikasa a paikkaan b ja jos se sinua häirii se on sinun ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä valoja päivällä, säästää polttimoita - niiden vaihtaminen nykyautoissa voi olla iso työ.
Päivävalot käyttävät nykyään 99% autoissa ledejä, niitä ei tarvi vaihtaa auton käyttöaikana.
Aikamoista puppua että ledit kestäisi koko käyttöajan. Se onkin sitten kallista kun koko valopaneli vaihdetaan.
No lisävarusteena maksaa motonetis 50€, laita semmonen jos oot pihi.
Yhdet sakot tulee jo tyyriimmäks.
Koska ilmastonmuutos!