Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä joulupöydässä?

Vierailija
11.12.2019 |

Ideoita etsin.

Tällaisia mietin itse: syöjiä on 13 joista 5 eri ikäisiä lapsia. Yksi ruokailija ei syö punaista lihaa.

-rucola-granaattiomenasalaatti pähkinöillä
-itsetehty italiansalaatti
-itsetehty perunasalaatti
-sienisalaatti tiskiltä
-katkarapusalaatti tiskiltä
-täytetyt kananmunat
-marinoidut mozzarellapallot
-mätimousse
-graavikala
-savukala
-silliä (ehkä 2 eri)
-keitetyt perunat
-minilihapulla(kastike?)
-peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko
-kinkku ja sille ehkä kastike

Jälkkäriksi olisi vaan konvehteja kun aiempina jouluina on mennyt roskiin rahkat ja kokonainen kakkukin niin en halua heittää ruokaa menemään.

Juustoja ja lisukkeita varmaan tarjoille vielä illalla jos joku haluaa. Nuo nyt säilyy vaikkei kukaan niitä kaipaisikaan enää aattona.

Juomina viiniä, maitoa, piimää, vettä, olutta ja glögiä niin alkolla kuin ilman. Glogejä ei varmaan ruuan kanssa kuitenkaan mutta ennen/jälkeen.

Aamupäivästä riisipuuro mutta se syödään oman perheen kesken. Muu suku tulee vasta iltapäivällä.

Mielititeitä?
Ideoita?
Omia menujanne?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä löytyy seuraavat:

Graavilohta

Kylmäsavustettua lohta

Sipulisilli

Sian mäti

Karjalanpaisti

Rosolli

Lanttulaatikko

Porkkanalaatikko

Kinkku (valmiina viipaleina, vain kaksi syömässä)

Jälkiruokana karpalojäädyke

Niin, ei meillä ole sian mätiä, vaan SIIAN mäti.

Terv. Se joka ylläolevaan kirjoitti

Vierailija
22/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kata kaikkia jouluruokia kerralla vaan jaetaan niitä eri päiville. Aattona on alkuun jokaiselle kalalautanen, jossa muikunmätiä, haukiterriiniä ja graavisiikaa +keitetty kuorittu peruna. Pääruokana imelletty perunalaatikko, kinkku ja kinkun kastike sekä rosolli. Jälkiruokana vaniljahyytelö tuoremarjakastikkeella.

Muilla aterioilla tarjottavia ovat mm. juhlasilli, kirjolohenmäti, sinappisilakat, lasimestarinsilli, maksapatee, lanttulaatikko, sienisalaatti.

Vierailija
24/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muuten hyvä provo, mutta ruokalajien määrä meni vähän överiksi.

Samaa mieltä tosta ap:n menusta.  Aamulla keitellään riisipuuroa ja loppupäivä väännetäänkin sitten niitä erilaisia kaloja, salaatteja ja mozzarellapalloja sun muita.  Aikamoinen homma, vieraat tulee iltapäivällä.   Jossain vaiheessa on tehtävä ne lihapullat ja kastikkeetkin ja kuorittava ja keitettävä perunoita.  No, jos on useita ihmisiä tekemässä ja kaikille isot tilat, mikäs siinä.   Minä en yksin selviytyisi noista kaikista.  Ne kalat ja salaatit ja mozzarellapallot sun muut vastaavat on kumminkin tehtävä samana päivänä.  Ei ne eilen tehtyinä enää niin hyviä ole.  Eli kyllä siinä saa keittiössä häärätä jos kaikki nuo pitää tarjolla olla.

Vierailija
25/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itsetehty rosolli, imelletty perunalaatikko, lanttulaatikko, salaatti, johon ruukkujääsalaatti, appelsiinia, kokonaisia taateleita, parmesanlastuja päälle, sal.kastike oliiviöljy johon sitruunamehua, ripaus suolaa, ripaus mustapippuria. Joulutorttuja, suklaata. Toki hyvää ruisleipää. Ja graavilohta. Suklaata.

Vierailija
26/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihan tuossa edes paljoa ole, mieti miten monta syojaakin.

Meidan neljan aikuisen jouluaaton menu koostuu seuraavista:

- graavilohi

- graavisiika 

- kylmasavulohi

- 2 sorttia sillia

- lasimestarin silli 

- kalaterriini

- keitetyt perunat

- hunnutettu kinkku herneilla ja luumuilla

- porkkana-, lanttu-, peruna- ja punajuuri-homejuustolaatikot

- sienisalaatti 

- rosolli 

- punajuurisalaatti

- sinappi-kurkkusalaatti

- kurkkusalaatti 

- kermakakku

Juomina viineja, vetta, kahvin kanssa likooria tai konjakkia. 

Joulupaivan menu (sama kokoonpano eli samat syojat):

- lampaan sahramiribseja ja kanakebappia hiiligrillista

- kolmea eri riisia (papu-, sahrami- ja tilliriisit)

- munakoisodippi

- linssidippi

- itseleivottua flatbreadia

- minttu-valkosipuli ja tilli-valkosipuli-sitruuna jogurttidipit

- baklavaa 

Juomina ruuan kanssa viinia ja vetta, jalkiruuan kanssa makea minttutee.

Jouluaatto siis mutsin ja taman miesystavan luona, ja he tulevat joulupaivaksi meille.

Mutsi ilmoittanut sulle etukäteen jouluaaton menun?  Neljä ihmistä ja kuusi eri kalalajia... ja viisi eri salaattia.  Blaah.   Meneeköhän jo vähän överiksi.   Ja onneksi mun ei tarvi tulla sun luo joulupäivänä, toi menu olis mulle ihan painajainen.  Mutta tehkääpä tehkää.  Minä tykkään ihan tavallisista jouluruuista.  Yhtenä jouluna änkesin sitten tekemään sitä punajuuri-homejuustolaatikkoa, kun sitä niin kovasti kehuttiin.  Ihan ohjeen mukaan tein, ja kukaan ei syönyt.  Enkä ihmettele.  Mistä tollanen makuyhdistelmä on keksitty, että se muka olisi hyvää?

Vierailija
27/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotain kesäkeittohenkistä? Kävin juuri syömässä jouluisen lounaan ja alkoi jo kinkut tympimään...

M 45

Tätä oon aina miettinyt kun ihmiset sanoo että alkaa tympimään kun vaikka kaksi kertaa syö jouluruuan. Eikö jouluruoka ole siis hyvää kaikkine lisukkeineen vai miksi tympii?

Kuitenkin jotain makaronilaatikkoa tai jaihelihakastiketta voi syödä vaikka kerta kaksi viikkoon mutta 2 kertaa vuodessa tuollainen buffetti on liikaa?

Ap

Vierailija
28/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihan tuossa edes paljoa ole, mieti miten monta syojaakin.

Meidan neljan aikuisen jouluaaton menu koostuu seuraavista:

- graavilohi

- graavisiika 

- kylmasavulohi

- 2 sorttia sillia

- lasimestarin silli 

- kalaterriini

- keitetyt perunat

- hunnutettu kinkku herneilla ja luumuilla

- porkkana-, lanttu-, peruna- ja punajuuri-homejuustolaatikot

- sienisalaatti 

- rosolli 

- punajuurisalaatti

- sinappi-kurkkusalaatti

- kurkkusalaatti 

- kermakakku

Juomina viineja, vetta, kahvin kanssa likooria tai konjakkia. 

Joulupaivan menu (sama kokoonpano eli samat syojat):

- lampaan sahramiribseja ja kanakebappia hiiligrillista

- kolmea eri riisia (papu-, sahrami- ja tilliriisit)

- munakoisodippi

- linssidippi

- itseleivottua flatbreadia

- minttu-valkosipuli ja tilli-valkosipuli-sitruuna jogurttidipit

- baklavaa 

Juomina ruuan kanssa viinia ja vetta, jalkiruuan kanssa makea minttutee.

Jouluaatto siis mutsin ja taman miesystavan luona, ja he tulevat joulupaivaksi meille.

Mutsi ilmoittanut sulle etukäteen jouluaaton menun?  Neljä ihmistä ja kuusi eri kalalajia... ja viisi eri salaattia.  Blaah.   Meneeköhän jo vähän överiksi.   Ja onneksi mun ei tarvi tulla sun luo joulupäivänä, toi menu olis mulle ihan painajainen.  Mutta tehkääpä tehkää.  Minä tykkään ihan tavallisista jouluruuista.  Yhtenä jouluna änkesin sitten tekemään sitä punajuuri-homejuustolaatikkoa, kun sitä niin kovasti kehuttiin.  Ihan ohjeen mukaan tein, ja kukaan ei syönyt.  Enkä ihmettele.  Mistä tollanen makuyhdistelmä on keksitty, että se muka olisi hyvää?

Niin, yhdessahan tuo menu on mietitty. Kun itse en esim. voi sietaa lipeakalaa ja aiti on jo aloittanut laatikoitten teon, niin pitaahan se sopia mita tehdaan ettei turhaan tule tehtya. 

Toki jokaista sorttia on vain vahan, ja meilla ei pideta joulupoydassa kiiretta eli saatetaan ruokailla helposti kolmekin tuntia ja pitaa taukoa ruokalajien valilla. Mutta overiksi ehka menee joo, ja niin saa vanhan jouluperinteen mukaan mennakin! Syodaan noita sitten uuteenvuoteen asti. Pitaisko viela mainita etta kinkku on viiden kilon kinkku :D :D :D 

Ja toi punajuuri-homejuustolaatikko on nimenomaan minun toivomus, siita ei oikein kukaan muu piittaa :D 

Joo joulupaivan menu voi olla aika eksoottinen jos ei ole tutustunut Lahi-idan ruokiin aiemmin. :) Menu on tuo, koska avomieheni haluaa laittaa meille "oman alueensa" ruuat joulupoytaan. Aatto kun on siis perus suomalainen joulupoyta. Mun mielesta oli aika ihana idea <3 

Vierailija
29/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä peltirosolli oli aika mielenkiintoinen:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/peltirosolli

Vierailija
30/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä:

kalkkunaa ja lämmin kastike kalkkunalle

riistapaistia

lihapullia

jokiravun pyrstöjä sekä mätiä ja näiden kanssa smetanaa ja sipulia

savulohi

kylmäsavulohimousse

silakoita jollain tapaa/ en ole päättänyt

uunipunajuuria, vuohenjuustoa ja rucolaa

bataattilaatikkoa

sienisalaattia

etikkakurkkuja

vihersalaattia

keittettyjä perunoita

Vierailija
31/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmaasuolattu kinkku, perunamuusia, naudanjauhelihaperunasoselaatikko, porkkanalaattikko, lanttulaatikko, chilibataattilaatikko, lämminsavustettu lohi, punajuuriraejuustosalaatti. Tänä jouluna ajattelin tehdä toiseksi salaatiksi tsatsikin, koska jouluruoka on melko raskasta. Jälkiruokana kermainen mustikkarahka.

Vierailija
32/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä peltirosolli oli aika mielenkiintoinen:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/peltirosolli

Hyi :D 

Vierailija
33/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tosta ap:n menusta.  Aamulla keitellään riisipuuroa ja loppupäivä väännetäänkin sitten niitä erilaisia kaloja, salaatteja ja mozzarellapalloja sun muita.  Aikamoinen homma, vieraat tulee iltapäivällä.   Jossain vaiheessa on tehtävä ne lihapullat ja kastikkeetkin ja kuorittava ja keitettävä perunoita.  No, jos on useita ihmisiä tekemässä ja kaikille isot tilat, mikäs siinä.   Minä en yksin selviytyisi noista kaikista.  Ne kalat ja salaatit ja mozzarellapallot sun muut vastaavat on kumminkin tehtävä samana päivänä.  Ei ne eilen tehtyinä enää niin hyviä ole.  Eli kyllä siinä saa keittiössä häärätä jos kaikki nuo pitää tarjolla olla.

No todellakin voi tehdä edellisenä päivänä ihan hyvin. Esim lihapullat voi tehdä ja muutenkin esivalmistella juttuja. Mozzarellat täytyy tehdä edellisenä päivänä että ehtii marinoitua. Kinkku paistuu yön aikana. Laatikoita en tee enää itse, tai porkkanalaatikon varmaan teen mutta siinä nyt ei kauaa mene ja voi tehdä vaikka pakkaseen. Kalat myös tiskiltä valmiina. En siis savusta itse enkä edes graavaa. Tosin äitini saattaa tuoda itse graavaamansa kalat.

Pari salaattia ostetaan tiskiltä, mm se sienisalaatti ja katkarapusalaatti.

Olen tehnyt ennenkin vastaavia juttuja kun meidän luona ollaan yleensä joulu eikä ole ongelmaa. Kiva tehdä. Meillä nyt ei muutenkaan ole mitkään pönötysjuhlat eli jos joku on kesken niin sitten vieraat auttaa. Vieraina siis minun vanhemmat, sisko ja veli perheineen eli ihan lähipiiri vaan. Ei ole tiukkaa aikataulua eikä stressiä.

Olen jo etukäteen aina ilmoittanut että me ollaan kotona eikä liikuta mihinkään ja että meille saa tulla tai olla tulematta. Kaikki saa tehdä jouluna mitä haluaa eikä tarvi stressata että sinne ja tuonne on pakko mennä tai loukkaannutaan. Meille vaan kaikki haluaa aina tulla ja kiva niin ellei joku ole joulua jossain reissussa.

Ap

Vierailija
34/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syömme varmaankin pääruokana pahkasikaa, kuten aiemminkin, kun joulu on vietetty Afrikassa.

Vierailija
35/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me syömme varmaankin pääruokana pahkasikaa, kuten aiemminkin, kun joulu on vietetty Afrikassa.

Oikeesti vai?  Pumban vedatte napaan? (Vai oliko se Timon) :D 

Onko hyvan makuista? :) 

Vierailija
36/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakastike, perunoita, rosollia, fetajuustosalaatti, silliä.  Olutta.

Siinä se.

Vierailija
37/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne ylensyönnistä möyryää jo mahassa, kun vain luen noita teidän kilometrien mittaisia ruokalistoja. Niillähän syöttäisi ison komppania vähintään viikon ajan.

Minun joulupöytäni on todella vaatimaton. Aattoaamuna paistan uunissa ohraryynipuuron ja keitän sekametelisopan. Ne valmistuvan juuri sopivasti lounasajaksi. Illalla sitten muutama siivu possua, perunoita ja kaupan porkkanalaatikkoa, kurkkua ja tomaattia. Jälkiruuaksi sekametelisoppaa ja myöhemmin torttukahvit. Juomana koko aterian läpi kraanavasi. Seuraavina päivinä sitten paistelen perunoita ja laatikkoa ja kinkun asemesta saatan nautiskella pikkupalan lämminsavulohta.

Vierailija
38/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupöydässä? 4 jalkaa. Seisoo tukevasti.

.

Pöydällä jouluateria, kinkkua ja perinteiset laatikot.

Eli sä oikeasti puhut noin, että teillä on joulupöydällä tarjolla sitä ja tätä jos joku kysyy. Jos joku kysyy, että mitä teillä on joulupöydässä, sä vastaat, että neljä jalkaa?

Ravintolatkin voisi mainostaa sitten kieliopillisesti oikein ja ilmoittaa, että heillä joulupöydässä on tarjolla neljä jalkaa. Jostain syystä ne kaikki kyllä kirjoittaa, että joulupöydässä on tarjolla xxx ruokia. 

Vierailija
39/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunne ylensyönnistä möyryää jo mahassa, kun vain luen noita teidän kilometrien mittaisia ruokalistoja. Niillähän syöttäisi ison komppania vähintään viikon ajan.

Minun joulupöytäni on todella vaatimaton. Aattoaamuna paistan uunissa ohraryynipuuron ja keitän sekametelisopan. Ne valmistuvan juuri sopivasti lounasajaksi. Illalla sitten muutama siivu possua, perunoita ja kaupan porkkanalaatikkoa, kurkkua ja tomaattia. Jälkiruuaksi sekametelisoppaa ja myöhemmin torttukahvit. Juomana koko aterian läpi kraanavasi. Seuraavina päivinä sitten paistelen perunoita ja laatikkoa ja kinkun asemesta saatan nautiskella pikkupalan lämminsavulohta.

:D Voihan sita ottaa vaan ihan vahan jokaista ruokalajia (niin kuin me otetaankin). Niinhan ne 12 ruokalajin menutkin "kestaa" fine dining -ravintoloissa. 

Mulle tuo sinun joulumenu olisi ihan kuin tavallista arkiruokaa, ei mitaan juhlan tuntua. :( 

Vierailija
40/46 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti vai?  Pumban vedatte napaan? (Vai oliko se Timon) :D 

Onko hyvan makuista? :) 

Oikeesti. Pumbaa, joo. On se hyvän makuista, tummaa lihaa. Mutta kovin kaunista se ei ole lautasella :D.