Laihtuminen ilman nälkä on täysin mahdotonta.
Mikä siinä on että kun nälkään syö vihannesta niin se ei nälkää poista?! Jos nälkään syöt rahkan tai protskua niin se toimii mutta sitten tulee liikaa kaloreita.
Aivan mahotonta tämä laihtuminen! Meinasin pyörtyä ja tuli migreeni kun olin ollut yli viikon 1600-1750 kalorialla.
Kommentit (34)
Mulla onnistuu jonkin aikaa ilman nälkää, mutta kyllä aina kun on pidempään (yli kuukauden) selkeillä miinuskaloreilla niin kyllähän se kroppa alkaa muistutella että on nälänhätä, syö nyt hyvä ihminen jotain. Eli tulee nälkä ja ruoanhimo.
Mulla myös taipumus tuohon migreeniin jos verensokeri pääsee liian alas. Se on ärsyttävää, koska en voi tehdä mitään pätkäpaastoja esim. syödä vain 3 kertaa 8-tunnin syömisikkunan aikana - se olisi jatkuvaa päänsärkyä se. On pakko syödä muutaman tunnin välein, mutta tosiaan vaikea saada riittävän vähän kaloreita kun syö niin monta kertaa päivässä. Ja tuntuu ettei voi koskaan syödä kunnon täyttävää ateriaa. Kateeksi käy työkaveria, joka sanoi että voi elää hyvin niin, että syö proteiinirahkan aamulla, päivällä vaikka 800 kcal tukevan aterian, ja illalla jotain pientä taas vain.
Mä oon laihtunut ilman nälkää pian 30 kg. En syö sokeria, gluteeniviljoja, tärkkelystä enkä hedelmiä. Sen sijaan syön vihanneksia, kasviksia, marjoja, lihaa, kalaa, munaa, voita, oliiviöljyä, pähkinöitä/siemeniä, hapanmaitotuotteita. Ei ole nälkä ja itseasiassa ruokahalukin on välillä kateissa. Kaloreita en laske, syön vain silloin kun on oikeasti nälkä ja silloin sitten sen verran että se nälkä lähtee ja on kylläinen olo.
Kohta puoli vuotta takana, eikä ole käynyt mielessä palata entiseen ruokavalioon.
Onko se nälkä ihan kamala asia? Siihen tottuu, juot näläntunteeseen ensin vettä tai teetä ja sitten sen hetkisen osan päivän kaloreista. Säännöllinen ateriarytmi ja lasket paljonko kaloreita milloinkin saat syödä.
Alussa kyllä on nälkä jos on tottunut syömään enemmän. Jos haluaa laihtua, täytyy vain hyväksyä ajatus siitä että hetkittäin voi olla epämukava olo. Keho kuitenkin tottuu alun tuskailujen jälkeen pienempään määrään ruokaa ja kyllä tuohon 1600 kaloriinkin saa mahdutettua purkillisen maitorahkaa jollekin aterialle. Kalorimäärä on toki pieni, mutta silläkin saa syötyä ihan hyvin kunhan koostaa ateriansa fiksusti.
Laihduin vuodessa noin kymmenen kiloa pelkästään lisäämällä liikuntaa reilusti - en laske kaloreita enkä näe nälkää.
Nälkä onkin normaali tunne, jota tulee myös sietää. Se että sinulla on nälkä on ennemmin luonnotonta kuin luonnollista, koska jos olet reilusti ylipainoinen, kehosi ei edes kuuluisi tuntea niin voimakasta nälkää kuin se tuntee.
Kun sinulla on nälkä, kuvittele, että se tunne tulee siitä että läskisi palavat. Lisäksi ajattele kuinka laiha ja kaunis sinusta tulee kun et syö. Onnea laihdutuksen kanssa! :)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän rasvaa ja protskuja ja vähemmän sokeria. Pienennä annoksia.
70% rasvaa, 25% protskuja ja 5% hiilareita.
Juo vettä ja syö säännöllisesti pieniä annoksia.
Itse laihduin muutamassa kuukaudessa kolme kiloa ihan vahingossa, yrittämättä laihduttaa ja näkemättä nälkää.
P.S. Kokeile lisätä palkokasveja - täyttäviä, proteiinipitoisia, mutta vähäenergisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla onnistuu jonkin aikaa ilman nälkää, mutta kyllä aina kun on pidempään (yli kuukauden) selkeillä miinuskaloreilla niin kyllähän se kroppa alkaa muistutella että on nälänhätä, syö nyt hyvä ihminen jotain. Eli tulee nälkä ja ruoanhimo.
Mulla myös taipumus tuohon migreeniin jos verensokeri pääsee liian alas. Se on ärsyttävää, koska en voi tehdä mitään pätkäpaastoja esim. syödä vain 3 kertaa 8-tunnin syömisikkunan aikana - se olisi jatkuvaa päänsärkyä se. On pakko syödä muutaman tunnin välein, mutta tosiaan vaikea saada riittävän vähän kaloreita kun syö niin monta kertaa päivässä. Ja tuntuu ettei voi koskaan syödä kunnon täyttävää ateriaa. Kateeksi käy työkaveria, joka sanoi että voi elää hyvin niin, että syö proteiinirahkan aamulla, päivällä vaikka 800 kcal tukevan aterian, ja illalla jotain pientä taas vain.
Onko maksasi siis jotenkin sairas vai miksi verensokerisi laskee ”liian alas”? Todennäköisesti on niin, että olet totuttanut kroppasi liian korkeaan verensokeriin, ja kun se laskee normaalitasolle, sinulle tulee huono olo? Terve maksa pitää verensokerin oikealla tasolla ilman jatkuvaa puputtamista, se on maksan tehtävä.
Ei todellakaan tarvitse olla nälässä kun katsoo mitä syö, juo ja tämän päälle liikkuu aktiivisesti.
Oikeastaan pitää syödä paljon ja tasaisella rytmillä, että olo on kylläinen ja verensokeri ei heittele.
Viisi ateriaa päivässä.
Jatkuva nälän tunne vähenee, kun ruuan laatu ja määrä sekä ateriarytmi on kunnossa. Aterioilla olisi hyvä olla proteiinin lähdettä, hyviä rasvoja ja jotakin tuoretta.
ps. Unohtakaa jo se pirun rahka.
Uskomatonta miten mitätöidään ap:n kokemuksia. Ei migreenissa nälän takia saa olla eikä pitäisi olla normaali olotila.
Ei uskoisi että ihmiset rakastaa nälkää kun on näin paljon ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinulla on nälkä, kuvittele, että se tunne tulee siitä että läskisi palavat. Lisäksi ajattele kuinka laiha ja kaunis sinusta tulee kun et syö. Onnea laihdutuksen kanssa! :)
Mitä vittua minä juuri luin! 🧐
Kokeile VHH, niin saat syödä niin paljon kuin haluat ja laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maksasi siis jotenkin sairas vai miksi verensokerisi laskee ”liian alas”? Todennäköisesti on niin, että olet totuttanut kroppasi liian korkeaan verensokeriin, ja kun se laskee normaalitasolle, sinulle tulee huono olo? Terve maksa pitää verensokerin oikealla tasolla ilman jatkuvaa puputtamista, se on maksan tehtävä.
Toisaalta on tunnettu tosiasia, että usein kin naisilla on sellaista taipumusta, että maksa alkaa vapauttaa energiaa varastoistaan liian myöhään, tai siis ihan ajoissa sen kannalta ettei ihminen pyörry, mutta liian myöhään etteikö nälkää, vilua, heikotusta tai päänsärkyä ehtisi syntyä. Patrik Borg on tästä kirjoissaan kirjoittanut ja viitannut ihan tutkimuksiin, että usein naiset ei voi vetää niin rankkoja miinuskaloreita kuin miehet, koska naisten maksa reagoi energiavajeeseen niin myöhään että ehtii tulla tukalia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile VHH, niin saat syödä niin paljon kuin haluat ja laihdut.
Itselläni ketoosi aiheuttaa heti migreenin, samoin yleensäkin pitkät ateriavälit tai liian vähän hiilihydraatteja, joten ei toimi ollenkaan. Harmi kyllä, tuo olisi yksi järkevän oloinen tapa laihtua.
- 2
Ollaan miehen kanssa molemmat kevennetty ruokavaliota ja kiloja on lähtenyt pikkuhiljaa. Hän tykkää syödä lounaaksi salaatin ja jotain proteiinia, illalla vähän tuhdimmin. Itse teen mieluummin toisin päin. Täytyy kuunnella omaa kehoa. Jos söisin liian kevyesti päivällä, nälkä siitä jäisi ja illalla ahmisin mitä sattuu. Tällä tyylillä ei illalla tunne tarvetta kuin kevyeen iltapalaan. Miehellä taas ei ole ruokahalua aamulla ja päivällä, hänelle on luonnollisempi noin.
Enemmän rasvaa ja protskuja ja vähemmän sokeria. Pienennä annoksia.