Millaista elämää ajattelet ylemmän keskiluokan viettävän?
Meidän hyväpalkkaisten asiantuntijoiden, joilla on omaisuutta se suurin piirtein milli, mutta ei olla mitään rikkaita? Mietin vaan noista lahjajutuista.
Kommentit (29)
känkkäränkkä kirjoitti:
Kiireistä, stressaavaa ja hieman paranoidista elämää. Koskaan ei voi satasella luottaa keneenkään. Aina pitää itse olla ns. "pulssilla". Toki maallista mammonaa on, mutta sitä pitää hoitaa ja huoltaa, muuten koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Mikään ei tapahdu itsestään. Tällaisten ihmisten elämä on todella repivää ja vaativaa.
Minulla on kyllä elämästäni ja läheisteni elämästä ihan toinen kuva. Hyvää elämää. Toki kiinteää omaisuutta pitää hoitaa, mutta se on ihan normaalia elämää. Sijoitukset pitävät huolen itsestään. Ja luotan kyllä läheisiini aivan täysin. En olisi esim ulkomaankomennuksille lähtenyt ilman todella hyvää parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
itse olen vaativalla erikoisalalla asiantuntijana, ja elän ihan normi elämää
Ei sellaista olekaan kuin normielämä. Kuulun itse alempaan keskiluokkaan, mutta suurin osa sukulaisistani ja ystävistäni kuuluu ylempään ja ainakin meillä suurin ero tulee palveluiden kuluttamisesta. Me siivoamme itse, toisilla käy siivooja. Me käymme hammaslääkärissä ehkä kerran viidessä vuodessa, toiset ainakin vuosittain. En ole käynyt koskaan gynekologilla, toisilla on se "oma". Me käymme ulkomailla noin kolmen vuoden välein, toiset tekevät useamman reissun vuodessa. Ravintolassa syöminen on meille elämys, toisille arkea. (En siis tarkoita mitään ketjuravintoloita.) Vastaavia esimerkkejä voisin keksiä muitakin.
Ajattelen näin: Aamulla ylempään keskiluokkaan kuuluva, jatkossa YKK, herää mukavasta parivuoteestaan, sellainen on sinkullakin. Venyttelee, menee keittiöön, joka on erillinen huone. Juo jotain erikoiskahvia, jonka valmistaa kalliilla keittimellään. Töihin ei ole kiire, työaika on liukuva, ellei ole asiakastapaamisia. Kotonakin voi tehdä etätyötä...
Mahdollisesti YKK harrastaa liikuntaa ennen töihin menoa. YKKin työpäivä alkaa aikaisintaan kahdeksalta aamulla.Töihin hän saapuu pirteänä pyöräillen tai uudella autollaan, vaihtaen heti alkuun muutaman sanaa työkaverien kanssa. Kiire ei ole, YKK ehtii selata nettiä tai lukea lehteä ennen töiden aloitusta. Jos on asiakastapaaminen, YKK nauttii asiakkaan kanssa herkullisen ruuan, tai vähintään hyvät kahvit lisukkeilla. YKK puhuu sujuvaa englantia, viettihän hän aikanaan pitkän ajan vaihdossa, ja kielitaitoa tarvitaan joka päivä, joten se pysyy vireänä.
Illat ja viikonloput ovat YKKilla vapaita. Hän harrastaa kulttuuria ja salikäyntejä, ja rentoutuu ystäviensä parissa. Työ ei väsytä liikaa, joten energiaa riittää. Palkkakin on ainakin 4000 euroa bruttona, ellei paljon enemmänkin, ja siitä riittää myös sijoittamiseen. Lomilla YKK matkailee laajasti, ja lomat ovat pitkiä. Halutessaan YKK voi jäädä vaikka palkattomalla vapaalle, se ei hänen talouttaan kaada. Lähteä vaikka purjehtimaan maailman ympäri. YKKin ystävät ovat hänen itsensä kaltaisia, hyvin toimeen tulevia, ja he kokevat, että ihminen on aina ja kaikissa tilanteissa oman onnensa seppä...
Pelaavat sulkapalloa ja syövät sisäfileetä.
Miten nämä oikein menee? Meneekö näin:
Alempi duunariluokka - duunarit, joilla ei amiskoulutusta esim. postilla
Ylempi duunariluokka - duunarit, joilla amiskoulutus esim. sähkärit ja putkarit
Alempi keskiluokka - AMK ja alempi korkeakoulututkinto esim. sairaanhoitajat ja farmaseutit
Ylempi keskiluokka - Ylempi akateeminen loppututkinto ja siitä ylöspäin esim. lääkärit, opettajat ja fyysikot
No juuri tuossa katselin ikkunasta sisään erään lääkäriperheen rivitaloasunnon takana.
Jotakin pastaa näyttivät syövän, lapset laskivat liukumäestä ja leikkivät hippaa. Naisella oli joku kansio tai kalenteri kädessä mitä katsoi. Mies avasi kiertoilmauunin ja tarkisti kai lihan tai kalan kypsyyttä ja laittoi luukun kiinni. Kissa hyppäsi pöydälle, mutta mies ajoi sen nopeasti pois.
Suomessa on keskiluokka niin köyhää, että aika samalla tavalla kuin muutkin. Mahdollisesti hieman uudempi auto, tilavampi asunto ja vähän säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä oikein menee? Meneekö näin:
Alempi duunariluokka - duunarit, joilla ei amiskoulutusta esim. postilla
Ylempi duunariluokka - duunarit, joilla amiskoulutus esim. sähkärit ja putkarit
Alempi keskiluokka - AMK ja alempi korkeakoulututkinto esim. sairaanhoitajat ja farmaseutit
Ylempi keskiluokka - Ylempi akateeminen loppututkinto ja siitä ylöspäin esim. lääkärit, opettajat ja fyysikot
Riippuu siitä katsotaanko ihmisen henkistä kyvykkyyttä & sivistystä vai tuloja. Alemman tason ihmisetkin voivat tienata enemmän kuin ylempi keskiluokka. Sen sijaan ap taisi luokitella ihmiset juuri tulojen perusteella?
tavallista elämää enimmäkseen, osa näyttelee super-rikasta osa keppikerjäläistä. olen nähnyt miljonäärin ( markkoja) syövän kylmää hernekeittoa suoraan lusikalla purkista,lämmitys tulee liian kalliiksi.