Joulukuisten viikko 24
Aloitetaanpa nyt etukäteen ensiviikon pino.. :) Edellinen oli karannut jonnekin kauas. Aika hiljaista ollu meidän pinoissa, kaikki kesän auringosta nauttimassa. :)
Neiti keksi tänään ensimmäisen kerran että kierimällä pääsee johonkin suuntaan. x) Tuppas vain meneen aina kopiksi sohvaan tai tuoliin. Piti sitten pelastaa. Näyttää niin kauheelta kun kääntyy takasin selälleen ja pää kopsahtaa lattiaan, mutta eipä sitä itseään haitannut. Äiskää vain hirvitti. Kovasti koettaa kiskoa kinttujaan mahan alle, mut naama pysyy edelleen sillon lattialla. Melkosta vänkylöintiä. Sylissäkin ähelletään ja vängätään ja mennään veteläksi.. Tiä mitä se oikein yrittää mutta rauhassa se ei oo sekuntiakaan. Saa nähdä kun se oppii liikkuun, ei varmasti pysy enää paikallaan hetkeäkään.
Tauti alkaa oleen jo viimeinkin ohi. Nenä vuotaa tytöllä vieläkin.. Ja henki rohisee inhottavasti. Mut kyllä se tästä. Ihte säästyin tältä taudilta suhteellisen vähällä, pientä yskää ja nuhaa, mut ei niin pahasti kun Kiialla.
Huomenna olis neuvola. Melkein kaksi viikkoa myöhässä oikeesta 6kk iästä, mutta ei voi mitään. Jännään että onko kasvanut miten. Kun on noita tauteja ollut jo niin kivasti ja ne on vähentänyt sen syömistä aina hetkellisesti. Pientä ihottumaa on jaloissa nilkkojen päällä, ja välillä posket punottaa aika reilustikin. En sitten tiä että onko sillä jotain allergiaa. Tänään aattelin alkaa pitään joka päivä tarkemmin kirjaa mitä soseita ja puuroja annan, aina meinaa hatarapää unohtaa mitä on päivän aikana annettu. Tietää sitten poskien punoitusta vähän kartoittaa että onko se jotain tiettyä reagointia johonkin sapuskaan vai onko se ihan muuten vaan. Ei olis kyllä ihme jos olis allergiaa, kun sitä suvussa liikkuu aika reippaastikin. Jokseenkin me naispuoleiset ollaan suvussa säästytty allergioilta, jotain pieniä vain, mut veljillä on allergoita ja astmaa vaikka muille jakaa. Sinällänsä jännä juttu. Saa nähdä jos joku päivä siunaantuu poikalapsi meille, että onko sillä sitten taas kaikenlaisia oireita.
Eipä täällä sen ihmeempiä. Kohta on jo juhannus.. Aika rientää kauhealla vauhdilla. Kuukaudet ja viikot menee ihan silmissä. Tuntuu ihan hassulta. Kohta se on jo joulu ja yksvuotis synttärit edessä. dx)
Voikaahan hyvin Joulumammat ja vaavat!!
Quarra ja Kiia 6kk ja risat
Kommentit (29)
pitäis mennä jo nukkuun vaan ei malta ei. :) Tyttö nukkunu jo monen monta tuntia, ettei sen puoleen. Äiskä se vain täällä surffaa ja nauttii hiljaisuudesta. x)
Oltiin maanantaina neuvolassa. Hienosti oli daami kasvanut. 7420g ja 67,5cm. Musta tuntuu että se on aikasta pitkä tytöksi tässä vaiheessa. Ainakin mitä oon vertaillut. :) Pikkuisen meinas huvittaa kun neuvolatäti sano ettei oo koskaan tavannut vielä semmosta vauvaa kuin meidän Kiia.. xD Se kun touhottaa ja heiluu ja sätkii TAUKOAMATTA sylissä ja sitterissä ja lattialla.. Oikeestaan 90prosenttia hereillä olo ajasta kuluu kauheeseen läähätykseen ja jatkuvaan touhotukseen.. On kuulemma nähnyt paljon vilkkaita ja meneviä lapsia, mut että tuo on niin hassu kun se ei pääse vielä liikkuun kummemmin mutta sylissä on koko ajan vauhti päällä ja lentoon lähdössä. Höppänä lapsi. Monet naurut on naurettu sen läähätykselle ja tohinalle, koiriltakohan se on sen oppinut. *hihi* x) En missään nimessä loukkaantunut siitä neuvolan kommentista, kun ihtekin oon kyllä miettinyt että onko muut vauvat tommosia vai vain meidän. :) siinäpä aihetta gallupiksi. :DD
Ollaan taas oltu muualla yökylässä joten nettiä on ehtinyt tulla ikävä. Sillä kait mä vieläkin tässä istun. Mies on töissä joten senkään takia ei tuu mentyä nukkuun. Pakko väkisin viedä ihtensä sängyn pohjalle että jaksaa aamulla taas ylös.
Kuulumisiin!! Ja voikaahan hyvin! Se on kohta Juhannus arvon rouvat ja vauvat!! x))
Quarra ja touhotyttö 6,5kk *joka neuvolankin mukaan ihan varmasti heti liikkumaan opittuaan ei oo enää hetkeäkään paikallaan vaan menee tuulispäänä.. :D*
Eilen oli kiireinen päivä. Käytiin shoppailemassa. Ostettiin Miljalle syöttötuoli. Ihan vielä ei sitä oteta käyttöön. Ehkä ihan pieniä aikoja voidaan jo harjoitella tyyny selän takana, mutta kahden viikon päästä sitten tositoimiin. :D Varattiin myös matkasänky. Semmoinen Carenan halpa perusmalli. Niitä on kuulemma myyty nyt ihan hirveästi, joten ei saatu heti matkaan. Ens viikolla vasta. Ei kyllä juuri nyt tarvitakaan. Juhannuksena lähdetään reissuun minun vanhemmille, mutta siellä on jo pinnis joten käyttöä matkasängylle on vasta myöhemmin. Muutenkin eilen kierreltiin vaateliikkeitä ja käytiin vaippaostoksilla (Lidlissä, jonne matkaa noin 10km). Siskokin tyttöinen pyörähti kylässä, joten touhua riitti. Milja nukahtikin yöunille taas heti seiskan jälkeen ja itsekin ysiltä :D
Quarralle: Kyllä Miljakin nykyään kovasti vispaa ja vatkaa ja touhuaa sekä sylissä että lattialla, mutta ei ole ihan ikiliikkuja. :D Itse asiassa sitterissä neiti taitaa olla suhteellisen rauhallinen... Sylissä pitäminen on sitä vastoin aika raskasta, kun Milja sätkii niin kovasti (ei onneksi ihan koko aikaa siinäkään). Mutta tämä on kerrassaan ihanaa aikaa. Tyttö oppii koko ajan jotain uutta. Tämän viikon aikana Milja on oppinut peruuttamaan, läpsyttelemään kädellä lattiaa ja kylpyvettä (tekee niin myös kun ite näyttää ensin mallia) sekä uuden äänteen TÄT-TÄT-TÄÄ. Eilen neiti kääntyi eka kertaa mahalta selälleen, jopa kaksi kertaa peräkkäin, mutta ei oo enää sen jälkeen. Liekö oli vahinko vaan? :D
Yöhoidosta: Miljan kohdalla se on varmaan hamassa tulevaisuudessa. Vaikka Milja on nyt nukkunut muutaman yön kokonaan ilman syöttöjä... Eli jos sama meininki jatkuu, niin sen puolesta vois jo antaa hoitoon. Mutta kun en taida raaskia enkä uskaltaa. En kuitenkaan sais nukuttua kun miettisin koko ajan miten siellä menee... Olen vähän neuroottinen joissain asioissa... Myönnetään... Mutta olisihan se ihanaa viettää todellista laatuaikaa miehen kanssa. Ehkä pitää kuitenkin ottaa harkintaan :D
Ihanaa perjantaipäivää kaikille!
Äippä ja Milja 5,5kk
hyvä aloitus eikö?
hiki on mutta siivouksen takia eikä helteen=)
Juho tosiaan peruutti eilen yllättävän kauas ja oli muutenkin aivan eripäinkin mitä olin sen makuupussipeiton päälle jättänyt ja jaloillaankin seisoo eli olen tosi helpottunut että 7kk ylimääräisessä neuvolassa on hyvää kerrottavaa,kieriminen tapahtui vain kerran,vissiin vahingossa vähän eli selälleen takas ei ole sen koommin mennyt.
onneksi tuo tyttö inspiroi mua siivoamaan ja kannustaa,en ehdi enkä saa tässä koneella istuskella=) hih...
mä näin unta uudesta kodista,kauhee into olis etsiä ok-taloa kun tuo mies vaan osais päättää mitä tehdään,mä olisin valmistalon kannalla vaikka velkaa pitääkin paljon ottaa=/
äityliini ja viimein jotenkin liikkuva Juho 6kk3viikkoa
Pikasia kuulumisia täältäkin.Kyllä on hauskaa seurata,kun vauvat oppii uusia taitoja.Aada on tänä aamuna innostunut istumaan itsekseen.Tosin selän takana on oltava varuksi,kun innostuessaan kaatuu selälleen.Konttausasennossa heilutaan edelleen,mutta eteenpäin ei pääse millään.Kierimällä sitten liikkuu ja saakin itsensä millon mihinkin pinteeseen.Eilen oli änkenyt itsensä kahden nojatuolin väliin.Koitetaan pehmustella kirjahyllyn alakulmia ym.Kun neiti heittäytyy niin surutta vauhdilla ympäri ja sitten kolisee.
G: Meidän typy oli vielä tuossa pari kuukautta sitten aina liikkeessä.Neuvolassakin nauroi,ettei ole hetkeäkään paikallaan.Nyt kyllä malttaa jo välillä pötkötellä lattialla ja katsella telkkaria.
Nyt vasta Aada on alkanut oikein kunnolla innostumaan yhteisistä leikeistä.esim.piiloleikit liinan alla.Ja naurun rätkätystä piisaa.
Meidän Eetu 12-v heräs juuri aamupalalle...Sillä on mahoton heviletti ja aivan takussa,kuin mörrimöykky..Suuttui eilen kun sanoin sitä lapseksi,hän on kuulemma teini..
Kyllä sitä saa jo pelätä,mitä hölmöjä keksitään..Kavereitten mopoilla pärrätään salaa ja ties mitä.Kuulin juuri,että saman ikäisiä tyttöjä oli ollut kaljapullot kädessä kylillä.Apuva...Siellä sitten äippä kulkee pojan perässä vauvanvaunujen kanssa..
Nyt päivän askareisiin.Mukavaa viikonloppua!
t.Liinuksi+Aada 6kk 1vko
Tulihan se kesa tanne saarellekin viimein. Viime viikonhan taalla oli helletta, kun oltiin kotona sairastamassa, ja nyt tama viikko on ollut kylma ja sateinen. Poltin sitten tietysti olkapaat saman tien, ei auttanut aurinkovoide kaapista.
Galluppeihin: Meilla ei esikonen, joka tayttaa elokuussa 3, ole vielakaan ollut koskaan yokylassa. Nyt vasta on alkanut nukkumaan yonsa heraamatta, niin en ole kovasti tyrkyttanyt, eika ole kauheesti ollut ottajiakaan.
Turhin ja tarpeellisin ostos, hmmm... turvakaukalo on ainakin ollut kovassa kaytossa, paitsi autossa, se on toiminut sitterina ja syottotuolina reissuilla. Rintarepun ostin, kun odotin esikoista, sita ei ole juurikaan tullut kaytettya, eli se taitaa olla turhin. Nyt taman toisen kanssa myos tuttipullot nayttaa jaavan kayttamatta, Niklaksella ei ole hajuakaan mita silla pitaisi tehda.
Tuossa meidan telkussa on varmaan vikaa, kun tulee vain jalkapalloa... Kumma kansa, voittanut jalkapallon mm-kisat joskus vuonna -60 ja risat, mutta huumaa riittaa joka ottelulle :) Monista muista kummallisuuksista puhumattakaan, namahan ajaakin tien vasenta laitaa!
Nyt pitaa menna leikkimaan tyton kanssa vesipallolla, ja poikakin natisee jotain, varmaan taas nalkaa. Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!!
T:Emppu ja Niklas, 2pv vaille 6kk
Pikkuneiti suppusuu kieltäytyy syömästä. On tääkin nyt.. Oletin alkuviikosta että se on ohimenevää.. Mut päivä päivältä vain paheni ja nyt jo ekalle soselusikalliselle laitetaan suu niin tiukaksi viivaksi että!! Miten voikin ärjyä niin lujaa suu kiinni, ihmettelee äiskä.. 8-O Antaako siis olla syömättä, tarjota vain maitoa?? Vai tuputtaako? Vaitäh.. Kuuluuko tääkin nyt sitten kehitysvaiheeseen? plah.. vähän hermoja rassaa kun tarjoo ruokaa, eikä millää tuumaa maistua. Hukkaan menee tätä menoa hieman liian paljon sapuskaa.. Maidollekin välillä laitetaan suu kiinni eikä otettais millään.. Kunnes se hoksaa et hei, tää onkii maitoa. Joo otan mä tätä.
Kertokaahan, kieltäytyykö muut Jouluvaavat??
hei,minäkin mietin juuri tuota syömättömyyttä ja laitoin siitä ihan oman kyselynkin ja sain vastaukseks,et on jokin kausi..ajattelin myös,et voisko tää kuuma ilma tehdä sen,ettei oo niin nälkä kuin yleensä,itselle ei ainakaan ruoka maistu lainkaan näillä ilmoilla,joten toiveita elättelen,et kyllä se ruoka maistuu vielä,kun nälkä yllättää. täytyy vaan muistaa antaa edes vettä,ettei reppana kuivu täysin. meillä ei edes lämmin tissimaito kiinnosta,joten oon antanut sitten ihan vettä niin paljon kuin kassu vaan juo. samoin oon kokeillu antaa jääkaappikylmää rintamaitoo ja sitä on menny kans aika hyvin.kaikki kylmä/viileä ruoka menee ainakin meillä paremmin alas kuin lämpimät kasvissoseet.. niinpä poika on herkutellut vaaan hedelmäsoseilla ja sillä vauva jogurtilla :) nyt on ajatukset kyllä ihan sekasiin,mutt toivottavasdti sait selkoa,poika mätkii näppäimiä koko ajan =)
Mä vuodan kuin seula ja kuten arvata saattaa,eilen ne ODOTETUT menkat sitten alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta...ensin oli vain tuhrua mutta nyt ei epäselvää enää etteikö nää menkat olis,huh,mä tiesin sitten kärsiväni ja totta se on.1v4kk sain olla ilman...
G:nukkuuko teijän vauvat helteellä?
Meillä ei nukuta ja nyt illalla kitinä on aikamoista(silti tuli täällä käymään),kolmet unet tänään(+29) pojalla,1) 15 min. 2) 20 min 3) 30 min...
mutta Juho nostaa pyllyään lattialla ja kovasti haluis eteenpäin mutta menee takaperin=)
Kovasti on viikossa kehittynyt silti kun koittaa nousta lattialta istumaan ja jaloillaan seisoo ja pönkää jo kovasti!!!ihanaa kun on hyvää kerrottavaa 7kk neuvolassa 29.6.
t.kuiviin vuotava(??) äitiliini kera Juhon 281105 ja Katrin 040801
Terkkuja taalta helteesta - jatkuu jo toista viikkoa. Koko maa on sekaisin jalkapallosta mutta me vaan pikkuneidin kanssa kovasti yritetaan olla huomaamatta sita ymparilla...
Ensin siita bumbosta kun joku kysyi (unohtui jo nimimerkki, anteeksi) meilla se on ollut kaytossa, pari kertaa pikkuneiti on pungertanut itsensa siita ulos kovalla ahellyksella, mutta yleensa pysyy hyvin. Pikkuneiti istuu siina kun mina kayn suihkussa ja leikkii leluillaan, tykkaa myos istua siina keittiossa ja seurata mita mina puuhaan. Tasta sitten seuraavaan kalluppiin, eli bumbo on ollut hyva ostos ja meilla se baby bjorn rintareppu on ollut tosi kovassa kaytossa ja mina jaksan vielakin kantaa siina hyvin ilman etta selassa tuntuu (kenties apua etta mina oon niin lyhyt itse?!?). Turhia ovat olleet jokaikinen tuttipullo jota tahan taloon hommattiin kun yksikaan niista ei kelvannut... Enaa en edes viitsi yrittaa kun vesi menee nokkamukista. Maito siis edelleen kelpaa vain aidin tisubaarista.
Meilla ei olla oltu yokylassa - ei ole ottajia, mutta eipa pikkuneitia mihinkaan voisi jattaakaan kun tisubaari pitaa olla lahetyttyvilla, yolla syodaan viela kerran noin viiden aikaan. Mutta meilla nukutaan kylla hurjan pitkia unia, nukkumaan mennaan 19.00 ja herataan 8.30. Molempien isovanhempien luo on pitka matka - varsinkin Suomen isovanhempien luo, mutta eivat nuo toisetkaan tassa maassa ole lahella ole kuin noin 1000km tulis ajomatkaa.
Pikkuneiti osaa istua ilman tukea ja heti kun se sen oppi niin on tuntunut etta ei meilla enaa ole pikkuvauvaa :-( haikea olo. Pikkuneiti yrittaa kovasti eteenpain, masullaan pyorii paikallaan tai peruttaa, mutta sitten kierimalla paasee jo vaikka mihin.
Tumble & Wriggler 6kk 1 vk 4 pv