Teidän lasten joululahjat?
Mitä teidän lapsenne saa joululahjaksi? Kertokaa myös lapsen Ikä, ja sukupuoli. Meillä kolme tyttöä: Melkein 7-vuotias, 5-vuotias ja 3-vuotias. Esikoinen saa lahjaksi:
-Kaksi vauvanukkea
-Leluauton
-Pehmoleluja
-Vaatteita
-Lakanasetin Keskimmäinen:
-Barbie-nukke
-DVD-elokuva
-Pehmoleluja
-vaatteita
-Lakanasetin Kuopus:
-Vauvanuken
-Legoja
-Palapeli
-Pehmoleluja
-Vaatteita
-Lakanasetin
Lisäksi jokaiselle lapselle tulee vielä pari pakettia sukulaisilta. Yhteiseksi ostettuun leikkikeittiö.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on edelleen kaksi pussilakanasettia tallessa, jotka sain lapsena joululahjaksi. Toisessa on hevosia ja toisessa legoja. Muistelen aina lapsuutta kun kaytan niita (ovat vieraslakanoina). Muistan sen onnen tunteen kun sain ne hevoslakanat ja nyt kolmekymppisena on ihana muistella sita kun lahjan antanut aitikin on jo kuollut.
En nukkunut ilman lakanoita ennen naita lahjoja.
Mäki muistan! Edelleen porukoilla yöpyessä valitsen kivat eläin- tai prinsessalakanat. Niis on jotain fiilistä. Täällä ihmeteltiin myös vaatepaketteja, mut mä muistan olleeni innoissaan jo ala-asteikäsenä jos sain kivoja vaatteita. Ja niit paketteja oli vaan enemmän jos sukat ja paidatki oltiin paketoitu. 2000-luvun alussa oli ihana hukkua lahjakasaan.
Jos mulla ois omia lapsia, en ostaisi samanlaista lahjamäärää. Mut käytännölliset lahjat on hyviä extroja lelujen lisäks. Ja sipsit on paras herkku suklaan tilalle! Suklaata tulee muutenki syötyä
Vierailija kirjoitti:
17v: panohanskat ja kortsuja!
Mitkä hanskat?
Vierailija kirjoitti:
Mitä silloin ostetaan, jos on toivonut laamatavaraa? Laaman kuvalla varustetun kynäpenaalin olen nähnyt.
Prismas tai Cittaris oli valtava laamapehmo. Tigerin vois olla jotain? Entä laama konsolipeli (PS/pc)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö 5v
- verryttelupuku
- frozen hahmoja
- Kauko-ohjattava auto
- alushousujaPoika 2v
- roska-auto (käytetty)
- verryttelupuku
- alushousuja
- unileluKuka lapsi odottaa joulupaketista saavansa alushousuja, eikö niitä nyt voisi ostaa muutenkin, jos tarve on.
Ei välttämättä odota, mutta aika moni on silti niistä innoissaan. Olen päiväkodissa töissä ja useampikin lapsi on esitellyt uusia joulupukin tuomia pikkareita. Kaikkia lapsia ei ole kasvatettu halveksimaan perustavaroita, vaan arvostamaan kaikkea mitä saavat. Totta kai alushousuja voi ostaa muutenkin kuin joululahjaksi, mutta paketista saatuna niillä on lapsille ihan erilainen merkitys.
Siis mitä mä just luin? Miten noin sairasta voi ollakaan? Mitä! Sinulle, esitellyt oikein?
Millä lailla sairasta? Mitä ihmeellistä LAPSEN MAAILMASSA on esitellä kivoja uusia alkkareita sen kummemmin kuin uusia sukkia?? Se on sairasta AINOASTAAN sinun päässäsi, ei varsinkaan sen lapsen ja tuskin hoitajankaan.
Ohis: Missä päin olet töissä? Niin osataan välttää.
6v
-l.o.l surprise
- scurf a luvs
- Ken-barbie
- kirja
- taiteilija tarvikkeita
2v
- duploja
- palikkapalapeli
- kirja
- brio junarata
Nämä tiedän, joiltain sukulaisilta tulee vielä muutama paketti, joista en tiedä.
19-vuotiaalle:
Honor-puhelin
Kuoret + panssarilasi em. puhelimeen
Inttikello
16-vuotiaalle:
Championin huppari + t-paita
Rahaa
12-vuotiaalle:
Finluxin 32 tuuman telkkari
Vähän rahaa
Kaikki ovat toivottuja, muita toiveita ei ollut. Saman verran rahaa käytän kaikkien lasten lahjoihin.
Joulukarkkia kyllä heille vielä ostan. Muutamia juttuja (rahaa / lahjakortteja / lahjoja) saavat vielä muilta läheisiltä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä, jotka ostaa joululahjaksi vaatteita ja lakanoita omille lapsilleen. Kas kun ette perunasäkkiä tai maitopurkkia tai jotain muuta arkista, mitä lapsille nyt kuuluu ostaa pitkin vuotta muutenkin.
Meillä oli normaalia kun olin lapsi 90-luvun loppua ja 2000luvun alkua) että saatiin joululahjaks esim pussilakanasetit ja vaatetta ku ei muulloin oikeastaan saatu. Meillä vaatteet kierti isommalta pienemmälle ni jouluna sai ihan ihka omia vaatteita (kuten se pyjama mutta rakastin pitää äidin ylisuuria yöpaitoja ennemmin) :D sukat ja alkkarit oli ainoita mitä sai muulloinkin kuin jouluna.
Meillä sitten myöhemmin rupes lapset itse ostaa vaatteensa 10-vuotiaasta ylöspäin, ainoa mikä yhdessä katsottiin oli takit ja kengät kun tuli valittua usein pienempi koko.
Melkeen 4-vuotiaalle on ostettuna yksi lautapeli, palapeli, Oppi&ilo-kirja sekä kaksi pakettia junaradan osia. Ei olla vielä päätetty mitä annetaan jouluna ja mitä tammikuussa syntymäpäivänä.
1,5-vuotiaalle on eläinkirja, josta lähtee myös
ääniä.
Lisäksi saavat varmaan jotain myös sukulaisilta, ei mitään hajua, mitä on tulossa, mutta toivottavasti ei mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö 5v
- verryttelupuku
- frozen hahmoja
- Kauko-ohjattava auto
- alushousujaPoika 2v
- roska-auto (käytetty)
- verryttelupuku
- alushousuja
- unileluKuka lapsi odottaa joulupaketista saavansa alushousuja, eikö niitä nyt voisi ostaa muutenkin, jos tarve on.
Ei välttämättä odota, mutta aika moni on silti niistä innoissaan. Olen päiväkodissa töissä ja useampikin lapsi on esitellyt uusia joulupukin tuomia pikkareita. Kaikkia lapsia ei ole kasvatettu halveksimaan perustavaroita, vaan arvostamaan kaikkea mitä saavat. Totta kai alushousuja voi ostaa muutenkin kuin joululahjaksi, mutta paketista saatuna niillä on lapsille ihan erilainen merkitys.
Siis mitä mä just luin? Miten noin sairasta voi ollakaan? Mitä! Sinulle, esitellyt oikein?
Millä lailla sairasta? Mitä ihmeellistä LAPSEN MAAILMASSA on esitellä kivoja uusia alkkareita sen kummemmin kuin uusia sukkia?? Se on sairasta AINOASTAAN sinun päässäsi, ei varsinkaan sen lapsen ja tuskin hoitajankaan.
Ohis: Missä päin olet töissä? Niin osataan välttää.
Sellaisella alalla että törmään varmaan pakostikin noin sekopään kanssa. Ehkä lapsesi on vähän järkevämpi, vaikka kaipa olet samanlaisen puolison valinnut.
Meillä ostetaan lasten vaatteet ja harrastusvälineet vuoden mittaan silloin kun tarvetta on. Edellä mainittuja ei meillä koeta mitenkään lahjoina tai niin, että lasten pitäisi jotenkin erikseen "ansaita" ne. Myöskään viikko- tai muutakaan säännöllistä rahaa emme anna heille. Sen sijaan annamme heille tarpeen mukaan hyviä perusteluita vastaan kohtuullisia kertasummia.
Lapset ovat nyt 14 ja 11 vuotiaita. Pienempänä lahjat olivat enemmän fyysisiä tavaroita, mutta muuttuneet entistä enemmän kokemus- ja elämystyyppisiksi. Tänä jouluna saavat lahjaksi matkan isän kanssa muutamaksi päiväksi Lontooseen.
Olemme kokeneet viime vuosina, että liiasta tavaramäärästä on vain haittaa, joten sen lisääminen jouluna ei ole välttämätöntä vain koska on tapana antaa lahjoja.
Jäin pohtimaan, miten kuoroharrastus on kallis? Meillä toinen lapsi myös kuorossa ja se on meillä se halpa (ilmainen) harrastus. Hintava on sitten ratsastus ja toisella lapsella jääkiekko.
Olen hankkinut nelivuotiaalle vasta lautapelin ja värityskirjan. Teinille t-paita ja rannekoru. Yritän hankkia vielä nuken ja jonkin tuoksun.
Meillä 17-vuotias saa toivomansa paidan ja festariliput, 15-vuotias kitaran ja 10-vuotias pelitietokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä silloin ostetaan, jos on toivonut laamatavaraa? Laaman kuvalla varustetun kynäpenaalin olen nähnyt.
Prismoissa oli ainakin yhteen aikaan isoja laamapehmoja. Sit on jotain Who's your llama leluja kans ollu tyttöjen leluosastolla. Netistä varmaan löytyy kaikenlaista muutakan laamakamaa, vihkoja sun muita jos kynien kamuksi kaipailet
Kiitos ideoista. Kysyin lahjansaajan vanhemmalta lisätietoa. Ilmeisesti toive koski pehmolelua tai reppuun ripustettavaa koristetta. Tää laama on jokin muotijuttu?
Onpa monet ostaneet maltillisesti lahjoja. Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta ja ihan tolkuttomasti lahjoja. Molemmille varmaan kaksi Ikean isoa sinistä kassillista kukkurillaan jo nyt, eikä vielä ole kaikkia lahjoja edes ostettu.
Ja kyllä, lapset saavat lahjaksi myös pussilakanoita, vaikka jonkun mielestä ne ovat niin kovin arkisia ja niitä voi ostaa muulloinkin. Meillä lapset jopa toivovat niitä lahjaksi.
En edes viitsi käydä listamaan mitä kaikkia lahjoja ovat saaneet, mutta sadoilla euroilla molemmat. 30-40 pakettia meiltä vanhemmilta ja parikymmentä sukulaisilta (per naama siis).
Tässä joitain poimintoja: molemmat saavat aktiivisuusrannekkeet, rahaa, leffalippuja ja lahjakortteja, kirjoja, makeisia, kyniä, maalaus- ja askartelutarvikkeita, vaatteita, suihkugeelejä. Sitten pienempi saa LOL-pallon, pehmolaaman, Schleich-hevosia tarvikkeineen, muuta laamakamaa, nukelle vaatteita ja nuken vaippoja. Isommalle lisäksi scrunchieita, matto, tyyny, juomapullo, sisustuskamaa jne.
Olen taas sortunut ostamaan ihan liikaa ja osa sellaisia tavaroita, joista tiedän että niillä tuskin kauaa leikitään. Haluan vaan nähdä se innon ja ilon minkä pakettikasa ja ne toivotut älyttömät muotilelut saa aikaan 🙈
Tyttö 9v saa:
Lautapelin
Scruff a luv eläimen
Petsejä
Hajuveden
Palapelin
Kristallien teko tiedepakkauksen
Poika 5v saa
Legoja
Lautapelin
Pokemon figuureja
Nerf-aseen
Auton äänillä ja valoilla
Unohtuikohan vielä jotain...
Lisäksi saavat lahjoja kummeilta ja isovanhemmilta, joten niitä tulee enemmän kuin riittävästi...
Tyttö 14v:
- panta ja pinnejä (kyllä, toivoi niitä itse, ovat kuulemma muodissa)
- uusi kaulahuivi ja pipo
- vesivärit, akvarellipaperia ja sivellin
- 1000 palan palapeli
- jouluvalot
- suklaata
- lahjakortti pakohuoneeseen
Jotakin saatamme vielä lisäksi ostaa, mutta nuo olivat omia toiveitaan. Kummeiltaan saattaa saada jotain.
Pari muistikuvaa menneiltä vuosilta:
Nuori enoni rakasti herkkukurkkuja. Isoveli paketoi hänelle kaksi kurkkua joulupakettiin. Poika hotkaisi kurkut heti ja sai näppyläistä ihottumma.
Serkkupoika, alakouluikäinen, sai alusvaatteita. Poika tuumasi vanhemmilleen, että miksi ostatte niitä joulahjaksi, kun teidän velvollisuutenne on muutenkin pitää minut niin alus- kuin päällysvaatteissa.
Teininä sain minäkin muutamana jouluna "silkki"kerraston ja "silkkisen" kokoalushameen mallia tantta. En ollut kovinkaan innoissani. Vintille jäivät lojumaan, varsinkin kerrastot. Keinokuitukalsarit, ei kiitos minulle. Alushameelle oli jonkin verran käyttöä, kun joissakin valmiissa mekoissa ei ollut vuoria.