Voiko synnytyksen repeytymiä ehkäistä venyttelemällä emätintä etukäteen?
Kysymys otsikossa. Siis tuli vaan mieleen noista isoista seksileluista, että täytyyhän niihinkin vähän totutella pienemmillä dildoilla ensin, ennen kuin venyy tarpeeksi. Niin voisiko siitä jopa olla apua synnytyksessä? Itse en ole synnyttänyt ja toivon ettei tämä ole kovin tyhmä kysymys :D
Kommentit (20)
On aika tyhmä kysymys. Repeämiä voi yrittää välttää parhaiten välttämällä puudutteiden ottamista (joskus ne voivat kuitenkin antaa tarvittavan tilaisuuden levätä ennen ponnistusvaihetta), jolloin voi edistää synnytyksen etenemistä ja vauvan tarjontaa liikkumalla paremmin ja pystyy todennäköisemmin synnyttämään asennossa, jossa väliliha joustaa paremmin esim. kontillaan. Puoli-istuvana on yksi, mikä lisää repeämisen riskiä. Lisäksi kannattaa synnyttää normaalikokoinen vauva.
Siihen myytiin joskus jopa omaa laitetta, en nyt muista kauppanimeä. Pallo laitettiin paikoilleen ja siihen pumpattiin ilmaa, päivä päivältä vähän enemmän, kunnes päästiin lopulta kymmeneen senttiin. Maksoi alle satasen. Muistaako joku?
Tuo sai paljon positiivisia käyttökokemuksia, että repeämiä ei tullut. Itse en ole kokeillut, en olisi halunnut. Minua epäilytti, että pitkittyvä ja liiallinen vaginan venyttely muuttaisi sen pysyvästi lörpöksi, kun taas kertarykäisystä se toipuisi helpommin entiselleen. Miten on asian oikea laita, en tiedä.
Itselleni ei tullut yhtään repeämiä. Paljon riippuu synnynnäisestä kudostyypistä ja kätilöiden taidoista. Suomessa kuulemma kätilöillä on tutkitusti hyvin hallussa tuo repeämien ehkäisy ja välilihan tukeminen verrattuna moniin muihin maihin. Jos jonkun vinkin annan, niin kannattaa kiinnittää huomio lantiopohjan kuntoon. Sopivasti vahvat lihakset joustavat paremmin kuin heikot (ja auttavat ponnistuksessa mutenkin). Liian kireät taas voivat olla haitaksi. Kultainen keskitie on tässä paras. Jos olet aktiiviurheilija, niin panosta lantiopohjan rentouttamiseen. Jos et, niin kannattaa jumpata reilusti.
Synnytyksen repeytymiltä välttyy kun ei leivota sitä toosaansa. Maailmakin kiittää mitä todennäköisimmin kun ei ylikansoiteta sitä turhilla toosan leipomisilla.
Synnytyskanavan ja emättimen aukon venyvyyttä testataan ennen synnytystä arvioitaessa synnytystapaa, ihan reilusti käs nyrkissä emättimessä.
Ihan tutkitusti voi. Epi-no Delphine niminen venytysapuvälinekin on tähän kehitetty ja sen sivuilta löytyy tutkimuksia tehosta. itse käytin tuota ekassa raskaudessa. Minulla on erityisesti väliliha ollut niin tiukka että jo ihan seksissä hankautui takareunasta aina rikki ja teki kipeää. Tiesin että synnytyksessä käy huonosti jos mitään ei tee. En kuitenkaan revennyt lainkaan, uskon että venytyksen ansiosta.
Repeämiä tulee helpommin jos ponnistus aloitetaan liian aikaisin. Nykyään supistuksia ja avautumista nopeutetaan antamalla lääkettä suoneen.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyskanavan ja emättimen aukon venyvyyttä testataan ennen synnytystä arvioitaessa synnytystapaa, ihan reilusti käs nyrkissä emättimessä.
Kaikilla ei arvioida synnytystapaa eikä varsinkaaan nyrkki sisällä. Tuo on urbaanilegendaa tai koskee korkeintaan jotain sokerivauvoja odottavia.
Työnnä emättimeesi joku nukke ja harjoittele sillä/niillä. Aloita vaikka Barbie-nukella.
Tuossa hyvä keskustelu mm. repeämistä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3533550/gyne-onko-totta-koko-kasimika-t…
Ainakin siihen aukon venyttelyyn ohjeistetaan neuvolassakin.
Jonkin verran tein sitä ja lisäksi hypnosynnytysharjoituksia. Synnytin puoli-istuvassa asennossa, sain kohdunkaula- ja spinaalipuudutteen, enkä revennyt yhtään.
Se on kai kudostyypistä pitkälti kiinni. Itsellä ilmeisen joustava kudos, kun ei tullut raskausarpiakaan.
"Minua epäilytti, että pitkittyvä ja liiallinen vaginan venyttely muuttaisi sen pysyvästi lörpöksi, kun taas kertarykäisystä se toipuisi helpommin entiselleen. Miten on asian oikea laita, en tiedä."
Kyllä se vagina palautuu, sehän on lihasputki jota voi treenatakin. Useimmat repeämät on lisäksi sellaisia että repeää (tai joudutaan leikkaamaan) väliliha eikä itse emätin. Väliliha voi toki jäädä venyttämisestä hieman tavallista väljemmäksi mutta eipä sillä merkitystä ole seksituntuman kannalta, emättimen jäntevyyshän sen määrää. (Tai no, toki jollain synnyttämättömillä tiukkuuden illuusio tulee juuri siitä, että kireä onkin emättimen pieni ulkoaukko joka on pieni välilihan takia, ja tällainen tiukkuus kyllä lähtee synnytyksen myötä)
Vierailija kirjoitti:
On aika tyhmä kysymys. Repeämiä voi yrittää välttää parhaiten välttämällä puudutteiden ottamista (joskus ne voivat kuitenkin antaa tarvittavan tilaisuuden levätä ennen ponnistusvaihetta), jolloin voi edistää synnytyksen etenemistä ja vauvan tarjontaa liikkumalla paremmin ja pystyy todennäköisemmin synnyttämään asennossa, jossa väliliha joustaa paremmin esim. kontillaan. Puoli-istuvana on yksi, mikä lisää repeämisen riskiä. Lisäksi kannattaa synnyttää normaalikokoinen vauva.
Anteeksi, että sanoin kysymystä typeräksi, loukkasin ilmeisen monia. Olen itse synnyttänyt n. 3-kiloiset vauvat kylkimakuulla ja kontillani. Puudutukset nopeuttivat kohdallani avautumista, mutta liikkuminen niiden jälkeen oli mahdotonta. Vauvat meinasivat jäädä jonkinlaiseen pinteeseen joka kerta, mutta ponnistusasentoa vaihtamalla selvittiin ja ilman repeämiä. Olen 50-kiloinen nainen, jolla on ns. kireä lantio, joten en ole sen parempi puskemaan vauvoja kuin kukaan muukaan. En kuitenkaan suosittelisi mitään venyttelyvälineitä vaikka kaikkea tuleville äideille myydäänkin. Jo tulehdusriskin vuoksi, raskaana oleva ei saisi periaatteessa käyttää edes geishakuulia. Lantionpohjan kunnolla on merkitystä, samoin vauvan koolla ja TARJONNALLA, johon voi parhaansa yrittää vaikuttaa. Myös ponnistusvaiheen pituus vaikuttaa välilihan pingottumiseen (ja kudostyyppi, mutta siihen on hyvin vaikea vaikuttaa, öljyistä ei ole varmaa tutkimustietoa) ja ponnistuasento. Mitä suosittelisin olisi synnytysvalmennus ja itsellesi mahdollisimman hyvä valmistautuminen etukäteen. Ja varmistuminen siitä missä asennossa syntyvä vauva on tulossa. Monesti etenkin pahojen repeämisen syynä on, että vauva olikin käsi poskella, ihmeellistä että sellainen yllättää eikä ultrata tarpeeksi. Pieni repeämä on taas melko pieni haitta, josta toipuu helposti ja sitä varten en alkaisi venyttämään vaginaa teltaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Minua epäilytti, että pitkittyvä ja liiallinen vaginan venyttely muuttaisi sen pysyvästi lörpöksi, kun taas kertarykäisystä se toipuisi helpommin entiselleen. Miten on asian oikea laita, en tiedä."
Kyllä se vagina palautuu, sehän on lihasputki jota voi treenatakin. Useimmat repeämät on lisäksi sellaisia että repeää (tai joudutaan leikkaamaan) väliliha eikä itse emätin. Väliliha voi toki jäädä venyttämisestä hieman tavallista väljemmäksi mutta eipä sillä merkitystä ole seksituntuman kannalta, emättimen jäntevyyshän sen määrää. (Tai no, toki jollain synnyttämättömillä tiukkuuden illuusio tulee juuri siitä, että kireä onkin emättimen pieni ulkoaukko joka on pieni välilihan takia, ja tällainen tiukkuus kyllä lähtee synnytyksen myötä)
Ulkoaukko pieni välilihan takia? Eihän väliliha ole osa emätintä, eikä mitään järkeä ottaa mitään repeämiä kun ne voi välttää keisarinleikkauksella.
Keisarinleikkaus toki vaatii ulkomaille menoa synnyttämään, jos ei ole fyysistä syytä siihen, ja harva haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoaukko pieni välilihan takia? Eihän väliliha ole osa emätintä, eikä mitään järkeä ottaa mitään repeämiä kun ne voi välttää keisarinleikkauksella.
Repeämisen riski ei ole kaikille sama, joyen synnytystapa kannattaa valita omien lähtökohtien perusteella. Seksio taas ei ole kaikillr turvallinen ja iso osa sektioäideitäkin kärsii esim. yhdyntäkivuista. Eli sektio ei mitenkään takaa tyytyväisyyttä omaan pimppiin tulevaisuudessa.
Kiitos paljon hyvistä vastauksista! Nyt tiedän taas vähän enemmän.
Olen kuullut, että käytetään jotain öljyjä ja venytellään. Itsellä ei ole kokemusta.