Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Streptokokki ja alatiesynnytys

08.06.2006 |

Heip,

olin tänään aitiyspolilla tarkastuksella, kun yöllä lirisi jotakin, jota luulin lapsivedeksi. Ei se sitä kuitenkaan ollut ja " pääsin" vielä kotiin (rv 41+0). Lääkäri otti kuitenkin streptokokki-viljelyn emättimestä sen kummemmin asiaa selittelemättä. Sanoi, että saattaaisi olla synnytyksessä vauvalle ongelma. En siis tiedä, miksi epäili moista streptokokkia, enkä ennättänyt kysyäkkään siinä tohinassa.

Onko jollakin ollut alatiesynnytyksessä streptokokki ja millähän perusteella sitä voi epäillä olevaksi? Liittyisiköhän epäilyyn se, että lääkärin tunnustellessa kohdunsuuta, valitin sen käyvän kipeästi?

nim. ulalla

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oliko teillä jotakin oireita tulehduksesta tms.?

Vierailija
2/14 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

multa meni lapsivedet ja näyte otettiin sairaalassa avautumisvaiheessa. Oli kuitenkin sunnuntai ja labrassa ei ollut henkilökuntaa, joten tulos tuli vasta maanantaina, joka oli siis positiivinen. Vauvasta otettiin tulehdusarvoja kaks kertaa päivässä, mutta onneksi se ei tarttunut pikkuiseen. Itse en tiennyt mitään kokista ennen synnytystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan ihan normaalia bakteerikantaa monilla naisilla ilman mitään oireita. Ottavat kai näytteen automaattisesti raskauden aikana? Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Synnytyksessä sitten en tiedä tuosta vesien menon osuudesta, mutta esim. sairaalassa jossa synnytin toisen ja kolmannen lapseni ottavat synnytyksessä automaattisesti näytteen. Molemmilla kerroilla oli positiivinen, mutta toisessa synnytyksessä en ehtinyt mitään antibiootteja saamaan nopean synnytyksen vuoksi ja kolmannessa luottivat siihen että poskiontelotulehdukseen saamani antibiootit, joka kuuri oli päällä, olisi purrut myös streptokokkeihin (merkki piti ainakin olla myös niihin), mutta silti tuo streptokokki löytyi, mutta en ehtinyt taaskaan saadaan antibiootteja. Kummallakin kerralla vauvalta otettiin parin päivän ajan tulehdusnäytteitä pari kertaa päivässä ja kaikki oli hyvin. Ei tuo sitten vauvoihin tarttunut ja silloin muistaakseni mainitsivat että harvoin (vain pieni prosentti, mutta hyvin mahdollinen kuitenkin) vauvat sairastuvat. Tuo vesien meno oli uutta minulle tässä keskustelussa.

Kun juttelin tuosta streptokokista synnytyssairaalassa kolmannen lapsen jälkeen, totesivat että raskausaikana mulla on ollut puhdas näyte, mut synnytyksessä näyttäisi olevan mulla normaalisti aina ja epäilivät että kuuluu mulla normaaliin bakteerikantaan. Joten jatkossa saisin automaattisesti antibiootit aina synnytyksessä. Ja kun kyselin miksei ekassa synnytyksessä ollut tuota huomattu, niin totesivat etteivät kaikissa sairaaloissa automaattisesti ota tuota streptokokkia synnytyksessä.

Vierailija
4/14 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulta streptokokkia ei rutiininomaisesti testattu, vaan vasta kun selvitettiin vuodon syytä. Kuulemma usein kokki on oireeton ja sitä kantaa 13% naisista. Itseltäni siis infektio hoidettu, mutta uusi näyte otetaan loppuraskaudesta. Todennäköisesti pyydän antibiootteja joka tapauksessa synnytyksen yhteydessä, jos se yhtään pitkittyy. Esikoisen sairaalaviikko oli aika rankka kokemus...

Vierailija
5/14 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mutta se saatiin antibiootilla pois jo raskausaikana. Kuitenkin kaiken varalta minulle annettiin synnytyksen yhteydessä antibioottia tipalla (raskausaikana sanottiin heti, että sitä annetaan synnytyksessä), että vauva ei saa sitä synnytyskanavassa, jos kuitenkin olisi sattunut uusimaan, minkä se kuulemma herkästi tekee. Noh, terve tyttö syntyikin :). hyvin kyllä huolehtivat, kun kaiken varaltakin tiputtivat sitä antibioottia, vaikka mulla ei mitään enää ollutkaan.

Vierailija
6/14 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein aika automaattisesti jos on yhtään mitään erikoista. Multakin otettiin kun kävin kokoarvio ultrassa. Jos streptokokki löytyy, niin tosiaan annetaan antibioottia synnytyksessä, ettei tartu synnytyksessä vauvaan.

Vierailija
7/14 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva sai infektion synnytyksen yhteydessä. Syntymäpäivän iltana rupesi syömään ja hengittelemään huonosti. Hänet otettiin sitten valvonta osastolle hoitoon ja siellä selvisi tuo infektio, joka kehittyi sepsikseksi (verenmyrkytys). Sai 7vrk antibiootti kuurin suoneen ja parani täysin. Jouduttiin siis viikko sitten olla sairaalassa. Yleisiä on kuulemma nuo vastasyntyneiden infektiot ja meillä se kuulemma johtui minun streptokokki bakteeristani. Mulla ei kuitenkaan mitään oireita ollut, enkä hoitoa tarvinnut.

Mutta hyvä kun ovat varovaisia tuon suhteen, koska se ilmeisesti on helposti ehkäistävissäkin viimeistään synnytyksen yhteydessä annettavilla antibiooteilla! Mulla on nyt menossa rv 15+4 ja olen asiasta kysellyt neuvolassa ja lääkäriltäkin. Jokaisella näyttää olevan aika eri kannat tuohon. Lääkäri laittoi mulle lähetteen labraan. Otetaan näyte tuolta alhaalta, katsotaan nyt mitä löytyy!? Huomenna menen sinne..

Mietin vaan kun mun synnytykset on olleet aika nopeita, että ehtiikö siinä antaa niitä antibiootteja jotta vaikuttaa vauvaan, vai kulkeutuuko ne myös äidinmaidon kautta? Taitaahan ne tosiaan kulkeutua!

Kirjoitelkaahan muutkin jos on asiasta kokemuksia/tietoa. Kiinnostaa tietää!!

äitikki rv 15+4

Vierailija
8/14 |
09.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytys alkoi vesien menolla ja lapsi oli maailmassa vasta 36 tunnin kuluttua lorahduksesta. Streptokokki löytyi heti, mutta itse sain antibiootit vasta, kun crp-arvo ja kuume nousivat :( Esinkertalaisena en osannut aikaisemmin lääkitystä vaatia, eikä ilmeisesti ab ennättänyt vauvaa " purra" . Esikoisen vointia seurattiin koko ajan (neljä päivää) synnyttäneiden osastolla ja streptokokki löytyi häneltäkin, vaikka esim. crp pysyi koko ajan tosi alhaalla. Lapsi sai 3 vrk antibiootteja lastenosastolla ja sen lisäksi hänellä oli stafylokokkiEPÄILY, joten siihen lisäksi 4vrk tujakampaa antibioottia. Tiputuksen jälkeen ei lapsella ole kohonnutta infektioherkkyyttä tai mitään " vikaa" , mutta sairaan rankka viikko oli olla erossa vastasyntyneestä. Esim. imetys ei kunnolla käynnistynyt, kun stressasin ja surin (oli tunteet pinnassa...)

Kakkosen kanssa streptokokki löytyi odotusaikan verenvuotojen syytä selvitellessä. Reilun kuukauden toiseen otteeseen vuodettuani näytteestä löytyi streptokokki, joka hoidettiin Dalacin-paikallisantibiootilla. Siihen loppui vuoto :) Uusi näyte otetaan loppuraskaudesta ja mahd tulehdus huomioidaan synnytyksessä - tällä kertaa aion kärppänä vaatia antibioottia, jos alkaa vesien menolla tai kestää kauan. Tietysti murehdin jo etukäteen vastasyntyneen infektiota...

Vierailija
9/14 |
09.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... löydettiin 3:ssa raskaudessa streptokokki bakteeri. En edes muista miksi näytteet otettiin, olisiko ollut samalla hiiva tai jotain. Vai oliko se niin että hiivani oli uusiutunut niin moneen otteeseen sen raskauden aikana. No mutta kuitenkin sain silloin sen antibiootin suoneen synnytyksessä. Ottivat pojasta vielä sairaalassa erilliset verikokeet varmuudeksi ( olin menettänyt ed. lapseni mutta ei millään tavalla liittynyt infektioon ) ja silloin tarkkailivatkin poikaa, mutta mitään ei ilmennyt.

Nyt minulta otettiin taas viljely mikä oli negatiivinen. Mutta lääkäri oli sitä mieltä koska olen sen joskus kantanut niin se voi siellä piileä. Ja laittoikin papereihin että antibiootti tiputetaan nyttenkin synnytyksen yhteydessä varmuuden vuoksi.

Ainoa mikä siinä on niin antibiootti pitää tiputtaa 4 tuntia ennen vauvan syntymää, jotta se kerkii vauvaan asti. Tämä tieto on tuoretta = tämän viikkoista.

Toivottavasti tästä oli jollekkin hyötyä, ja se streptokokki on kai aika yleinen moni nainen kantaa sitä tietämättään. Eikä ole haitallinen muuten kuin vauvalle alatiesynnytyksessä JOS sattuu saamaan tartunnan. Mikä ei ole välttämätöntä sekään.

Kesän jatkoa kaikille:-)

Miiris 38+6

Vierailija
10/14 |
12.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli streptokokki todettiin joskus viikolla 30 ja sain siihen antibioottikuurin. Sen jälkeen ei ole otettu näytettä, mutta ilmeisesti antibiootti paransi sen...

Viime viikolla kysyin neuvolassa, että annetaankohan minulle synnytyksen yhteydessä antibiottia, ettei vauva vaan saa mahdollista tartuntaa. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että ei, ellei lapsivesi mene. Jos synnytys sujuu normaalisti (?) niin tartuntavaara on todella pieni ja neuvolan täti oli sitä mieltä, että minulla se streptokokki on lääkekuurilla jo hoidettu.

En kyllä tiedä, kun sitten vastaavasti sanotaan, että se voi olla ilman minkäänlaisia oireitakin. NO, luotan siihen, että äitiyskortista sairaalassa huomaavat (ellen sitä itse muista sanoa...), että minulla on se ollut ja että olen kuurin syönyt. Kai he sitten siellä tietävät, että tarvitsenko lääkitystä vai en...

Vierailija
11/14 |
12.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla oli toisessa raskaudessa tuo streptokokki ja se huomattiin niin myöhään, että sain synnytyksessä antibiootit suoneen, koska oli epäilys, että vettä tihkuu. Se oli syy miksi sairaalaan menin, housut vähän väliä märkänä. Sitten otettiin näyte ja se oli +.

Kolmannessa raskaudessa otettiin myös näyte, se oli negaa, mutta silti oli puhetta että antibiootti harkinnan mukaan tiputetaan myös taas synnytyksessä, MUTTA koska oon syöksysynnyttäjä, niin eipäs sitä niin vaan tehäkkään ja kun menin sairaalaan 40+6 suppareiden takia, tilanne oli että kohdunsuu 9cm auki ja kalvorakkula pullottaa. Siinä ätilöt konsultoivat lääkäriä ja lääkäri sano, et puhkokaa kalvot ja ponnistamaan. Streptokokki ei ehdi vauvaa tartuttaa ponnistusvaiheessa. Ja näin tehtiin, koska mitään antibiootti mahkuja ei olisi ollut. Mä lähdin sairaalaan heti kun supparit säännöllisty, oli suppailut joku reilu 1h ku lähdin. Sairaalalta pyysin käynnistystä 40+3, mutta eivät suostuneet. No, sinänsä kalvot puhkottiin 9.30 ja tyttö synty 9.52, eikä ollu onkelmaa.

Streptokokista tulee ongelma vasta jos pääsee vedet, sitä ennen vauva on turvassa. Monesti strepto tihkuttaa vesiä hiljalleen.

Tämä kolmas oli pisin synnytykseni, 2h22min ekasta supparista syntymään. Muut on ollu 1h38min ja 1h.Neljättä jos joskus puuhataan niin käskivät ostaa pussihousut ettei vauva lahkeesta putoa!;o)

Vierailija
12/14 |
12.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittelin. Kävin labrassa noissa streptokokkitesteissä ja löytyihän se sieltä. Nyt pitäisi hakea resepti, että saan antibioottikuurin. Lääkäri sanoi, että olisi hyvä ottaa uudet testit vielä myöhemmin tässä raskaudessa.

Itselläni viime synnytyksessä vedet menivät (kalvot puhkaistiin) juuri ennen ponnistusvaihetta eli noin 20 min ennen tytön syntymää. Mutta kun np-ultrassa kätilön kanssa juttelin, niin hän oli sitä mieltä että kalvoissa on voinut olla joku pieni nirhauma josta bakteeri oli päässyt vauvaan. Eli infektio oli todellinen yllätys!

äitikki rv 16+1

Vierailija
13/14 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli minullakin. Lastenlääkäri sanoi, että se on kolmasosalla naisista ihan normaaliin bakteerikantaan kuuluvana eikä yleensä aiheuta mitään oireita lapselle. Itse en saanut mitään antibiootteja tai muita synnytyksen aikana.

Vierailija
14/14 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytys alkoi veden menolla ja sairaalassa sanottiin että streptokokkiviljelmä otetaan aina jos vesi on mennyt. Tulos olo positiivinen ja sain antibioottia suoneen synnytyksen yhteydessä. Toisen synnytyksen aikana sama juttu, se tauti kun yleensä uusiutuu jos kerran on saanut.